2024-08-22, 18:34
Medlem
vasilisacats avatar
Nyss höll Ryssland på att förlora och får pisk av Ukraina och nu sysslar FM med åsiktsregistrering angående vilken sida han stödjer? Om de nu förlorar så kraftigt varför då denna rädsla från staten?
Citera
2024-08-22, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dismisswall
Må så vara, men du har inte sett videon eller läst reportaget ser jag. Varför frågar dem om kameraövervakning? Varför frågar dem om garaget? Se google mapps tidigare i tråden, fint område, solceller osv. Mönstermedborgare.

Försvarsmakten säger själva att man inte behöver svara, varför nämner dem inte detta på plats?

Se ovan typ
Misstänkta moskoviter och illegalister ska givetvis kontrolleras med hänsyn till rikets säkerhet.
Citera
2024-08-22, 18:36
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Svaret flaggägaren ger till Försvarsmakten lär dokumenteras någonstans, det är att åsiktsregistrera, är väl inte lagligt?
Om försvarsmakten gör det i rikets intresse kanske det kan anses OK, men det är fortfarande Kalle Anka-nivå på den här skiten.
Kom igen för fan!?!
Citera
2024-08-22, 18:37
Avslutad
Citat:
Den ukrainska flaggan vajar på var och varannan kommunal flaggstång, har Försvarsmakten ställt frågan om varför i varje enskilt fall?

Ja tillsammans med den svenska för att visa solidaritet. Korkat och idiotiskt? Ja. Kommunen är skattepengar och ska vara politiskt obundet.

Men Kommunala flaggstänger är inte privatpersoners flaggstänger. Det är två olika saker.

Hissar man andra länders flaggor hemma så är risken överhängande att man besök. Det är inte så svårt att begripa.
Citera
2024-08-22, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Precis, kan Ryssland så kan vi. Avlyssna folk i smyg och kasta de med fel åsikter i fängelse.
I frågor om rikets säkerhet och moskoviter så görs avkall på individuella friheter. I Ryssland ska man vara glad om man hamnar i fängelse i stället för att få en flygtur genom ett fönster eller en kalsongförgiftning.
Senast redigerad av pf10 2024-08-22 kl. 18:43.
Citera
2024-08-22, 18:42
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barfotalasse
Ja tillsammans med den svenska för att visa solidaritet. Korkat och idiotiskt? Ja. Kommunen är skattepengar och ska vara politiskt obundet.

Men Kommunala flaggstänger är inte privatpersoners flaggstänger. Det är två olika saker.

Hissar man andra länders flaggor hemma så är risken överhängande att man besök. Det är inte så svårt att begripa.

Jag har aldrig hört att någon som flaggar med dansk eller thailändsk flagga fått frågan om varför de flaggar så.
Citera
2024-08-22, 18:42
Medlem
Idiot som publicerar videon
En svensk tiger
Citera
2024-08-22, 18:43
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barfotalasse

Så alla käppgökar som hissar ukrainska flaggor på sina privata flaggstänger får besök av försvaret?
Citera
2024-08-22, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Jag hade möjligen kunnat sträcka mig till att skända en flagga på marken, under en demonstration eller dylikt. Aldrig på en flaggstång. Det gör man inte. Den som gör det utmärker sig som totalt drägg.
Hissa för fan en hel och ren ukrainsk flagga om man vill göra ett statement. Inte en trasig och nerblodad.

Ja det är klart.. det är lite weird kan tyckas. men det kan ju också symbolisera kriget i Ukraina. Sen nu var det även på hans egen tomt så man kan ändå tycka han har den friheten att göra så. Samma sak med en måla rött på en rysk flagga eller en Amerikansk eller NATO eller Israels flagga.. det kan verkar udda men fortfarande tycker jag han har rätt att göra så utan att han ska behöva bli förhörd av must för att se vilken sida han är på.
Hela den grejen är kränkande och går emot yttrandefriheten tycker jag. Men det är min åsikt!
Citera
2024-08-22, 18:46
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Ja det är klart.. det är lite weird kan tyckas. men det kan ju också symbolisera kriget i Ukraina. Sen nu var det även på hans egen tomt så man kan ändå tycka han har den friheten att göra så. Samma sak med en måla rött på en rysk flagga eller en Amerikansk eller NATO eller Israels flagga.. det kan verkar udda men fortfarande tycker jag han har rätt att göra så utan att han ska behöva bli förhörd av must för att se vilken sida han är på.
Hela den grejen är kränkande och går emot yttrandefriheten tycker jag. Men det är min åsikt!
Jo jag håller med om det. Helt sjukt att bli åsiktsregistrerad för att man skändar en flagga på sin egen tomt.
Citera
2024-08-22, 18:47
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Om försvarsmakten gör det i rikets intresse kanske det kan anses OK, men det är fortfarande Kalle Anka-nivå på den här skiten.
Kom igen för fan!?!

Jag kan anse det okej om det sker inom ramen för våra lagar.

Har Försvarsmakten rätt att fråga varför folk flaggar med en viss flagga, och vilka garantier finns för att åsikten inte registreras?
Citera
2024-08-22, 18:51
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Jag kan anse det okej om det sker inom ramen för våra lagar.

Har Försvarsmakten rätt att fråga varför folk flaggar med en viss flagga, och vilka garantier finns för att åsikten inte registreras?
Det finns inga garantier, men klart de får fråga.
Om jag hade hissat ett annat lands flagga på min flaggstång och därför fått besök av försvaret, så hade jag nog bett dem fara åt helvete. De har väl inte med att göra varför jag vill hylla en annan nation/organisation/rörelse, eller vad det nu kan handla om. Vill de förhöra mig får de väl plocka in mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in