2024-08-22, 13:29
Medlem
Slaskmedias avatar
Säger detta igen så det inte försvinner. Förstår om det kan låta konspirationsteoretiskt, men det är inte osannolikt att detta är en rysk påverkansoperation i syfte att så split i Sverige.

Hela förloppet filmas, personen har en uppenbart provokativ flagga i flaggstången, och det första han gör är att kontakta Expressen. ”Råkade” FMV vara i området, eller hade de möjligen tipsats om detta från någon ”orolig medborgare”?

Varför en blodig ukrainsk flagga, och inte en rysk? För att det blivit för uppenbart så klart. Inget ska peka mot Ryssland här.

Expressen slår upp det stort, och plötsligt ska vi ifrågasätta den svenska försvarsmakten, åsiktsfrihet och yttrandefrihet, och utmåla svenska myndigheter som åsiktskontrollerande.

Dan Drakenholt använder direkt ord som åsiktskontroll, tilltvålad, och kan utöver sitt vittnesmål även bifoga film på händelsen. Han är ett offer, och ville ju inget illa. Ja, förutom att smutskasta försvarsmakten då.

Samtidigt på Flashback går välkända ryss-apologeter och Putin-propagandister in i tråden för att plötsligt stödja denne märklige mans rätt att hissa en ukrainsk trasig blodig flagga. Man har samma narrativ, svenska myndigheter åsiktskontrollerar och hotar yttrandefriheten.

Varför, frågar man sig rimligen då.
Citera
2024-08-22, 13:38
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Ingen tvingade Dan att ta ner sin flagga.
Yttrandefriheten innebär också att man får finna sig i artdatabanken mothugg.
Detta har inget med yttrandefrihet att göra, det handlar om att man letar spioner, operatörer och sabotörer från främmande makt.
Så du och försvaret tror att en spion eller sabotör skulle visa sin position genom att hänga upp en flagga på sin villatomt? Ja, när man läser sånt, då börjar man förstå varför det ser ut som det gör i Sverige idag...
Citera
2024-08-22, 13:43
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gravad-tax
Det var allt annat än hotfullt. Gestapo hade inte kommit i tshirt och pratat vänligt. Eller låtit honom lägga ut sin uppenbarligen olagliga övervakning på expressens hemsida.

Dom här ville helt enkelt kolla upp vad han var för kuf i ett vänligt samtal. Att hissa trasiga blodiga flaggor i ett villaområde tyder på dåligt omdöme. Nästa steg kunde varit att han började vifta med hagelbössan.
Jag pratar om hur det upplevs, inte vad du tycker utifrån dina totalitära åsikter. Man har inte rätt att fråga honom om hans politiska åsikter.

Har du några belägg för den olaglighet du pratar om? Man får faktiskt övervaka sin egen tomt med kamera, men inte utanför den. eller hittar du bara på det?

Hagelbössan är förstås helt knäppt Kan väl var nån ryssapologet som är granne som anmält han och därför de är där. Att det är grannen som börjar vifta med en hagelbössa. Allt är förstås möjligt, men alla fantasier är inte troliga.
Citera
2024-08-22, 13:48
Medlem
Henselons avatar
Försvarsmakten borde väl rimligtvis hjälpa Ukraina Militärt på plats vid frontlinjerna
istället för att fjanta runt och fråga om enskilda svenskar politiska uppfattningar.

Kiwin går in först, låt oss vara generösa: Han får en Colt 38 Cheif Special
Hemvärnet bildar eftertrupp, full attack!
Citera
2024-08-22, 13:50
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pf10
Helt korrekt agerande ur svensk säkerhetssynpunkt och ni moskoviter som huserar på detta forum ska inte bli förvånade om ni får uppleva liknande besök framledes. Säpo och Must har redan koll på er elektroniska kommunikation.
Precis, kan Ryssland så kan vi. Avlyssna folk i smyg och kasta de med fel åsikter i fängelse.
Citera
2024-08-22, 13:53
Medlem
Gracefulminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slaskmedia
Säger detta igen så det inte försvinner. Förstår om det kan låta konspirationsteoretiskt, men det är inte osannolikt att detta är en rysk påverkansoperation i syfte att så split i Sverige.

Hela förloppet filmas, personen har en uppenbart provokativ flagga i flaggstången, och det första han gör är att kontakta Expressen. ”Råkade” FMV vara i området, eller hade de möjligen tipsats om detta från någon ”orolig medborgare”?

Varför en blodig ukrainsk flagga, och inte en rysk? För att det blivit för uppenbart så klart. Inget ska peka mot Ryssland här.

Expressen slår upp det stort, och plötsligt ska vi ifrågasätta den svenska försvarsmakten, åsiktsfrihet och yttrandefrihet, och utmåla svenska myndigheter som åsiktskontrollerande.

Dan Drakenholt använder direkt ord som åsiktskontroll, tilltvålad, och kan utöver sitt vittnesmål även bifoga film på händelsen. Han är ett offer, och ville ju inget illa. Ja, förutom att smutskasta försvarsmakten då.

Samtidigt på Flashback går välkända ryss-apologeter och Putin-propagandister in i tråden för att plötsligt stödja denne märklige mans rätt att hissa en ukrainsk trasig blodig flagga. Man har samma narrativ, svenska myndigheter åsiktskontrollerar och hotar yttrandefriheten.

Varför, frågar man sig rimligen då.

Ja läget är sådant att det är befogat att vara på "alerten".
Det luktar lite skunk här.

Så det bästa är att fortsätta "klä av" alla rysstroll som florerar i flödena.
Även om det är tröttsamt.
Citera
2024-08-22, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PissBuss
Det var bara en liten del av det, och rent krasst, hur vettigt är det att poppa E och stöna till dålig house precis utanför ett koncentrationsläger där man håller miljontals människor?

Israelerna själva tyckte inte att det var viktigare än att de blåste bort en massa festivalbesökare med Hellfiremissiler så jag förstår inte varför du har en hang-up på det.

Precis som det rätta är att stödja ukrainarna, är det rätta att stödja det palestinska motståndet. Man får hoppas att det är något som trådens Dan inser. Han borde lägga till en palestinaflagga eller kuffiyeh under ukrainaflaggan.
Nu handlade ju frågan om ifall staten har anledning att övervaka dem som visar tendenser att stödja ryssarnas anfallskrig. Det anser jag att det finns, liksom att övervaka alla som tenderar att stötta terrorister.
Citera
2024-08-22, 14:09
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Skrev jag att jag bestämmer? Däremot är det uppenbarligen inte fritt att hissa vad man vill eller vilken som helst flagga så yttrandefriheten är relativ.

Alla nationsflaggor är det fritt fram att hissa och det var det vi snackade om. Jag vet också att man inte får hissa en hakkorsflagga från 30-talets Tyskland.
Citera
2024-08-22, 14:11
Medlem
Slaskmedias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gracefulmind
Ja läget är sådant att det är befogat att vara på "alerten".
Det luktar lite skunk här.

Så det bästa är att fortsätta "klä av" alla rysstroll som florerar i flödena.
Även om det är tröttsamt.
Absolut, hela den här händelsen luktar rysk manipulation.
Citera
2024-08-22, 14:11
Avstängd
Jag ska hänga upp en rysk blodig flagga och be dom dra åt helvete om dom plingar på.
jag gör inget olagligt.
Citera
2024-08-22, 14:12
Medlem
Big89Daddys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riskybizzy
Haha, ja faktiskt. Är väl någon KGB-tillgång i de högre leden som helst hade sett en rysk flagga. Varför levererar Sverige som idioter på alla nivåer. I USA hade de fått en smäll på käften och blivit utkastade. Jävla ryss-grisar.
Knappast. Det finns gott om rysskramare i USA och med all rätta! Det fria ordet är det viktigaste som vi har. Det finns ingen anledning att ifrågasätta svenskar som inte ställer sig på Ukrainas sida - det är fritt fram att tycka vad man vill. Jag ger personligen blanka fan i både Ryssland och Ukraina. Jag anser inte att det är vårt krig. Är varken intresserad av att stupa för något amerikanskt globohomo imperium eller någon rysk third worldism som vill ha svettiga Indier och 75 IQ Afrikaner som globala ledare. Jag ställer mig helt utanför detta krig. Låt idiotierna ha ihjäl varandra.
Citera
2024-08-22, 14:13
Medlem
Julskinkatos avatar
Varför hade han "sprayat lite rött på"??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in