2024-08-22, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Även en rysk flagga hade fått hänga kvar, om det är svaret du söker?
Besöket med frågestund hade nog i stort sett likadant ut.
Men inhämtning av underrättelser kring flagg-ägaren hade möjligtvis sett lite annorlunda ut.

Om en naziflagg, isis-flagghängt så hade nog en polispatrull anlänt. Flagg hade ej fått hänga kvar.

Hundra procent säker den inte fått hänga kvar.. och dom hade tagit med honom till ytterligare utfrågning.. polisen hade gjort husrannsakan och han hade blivit gripen för sabotage eller liknande.
Alternativt... satt upp övervakningskameror i smyg.. avlyssningsteknik haft folk runt om hans hus dygnet runt osv.

Och jag pratar inte om en nazist flagga hakkkors och annat detta hör inte ens till ämnet. jag menar en hederlig landsflagg som inte accepteras i Sverige. Du blir spion, sabotör, terrorist om du inte hejjar på Ukraina , Nato, Israel. så enkelt är det.
Senast redigerad av Menea 2024-08-22 kl. 10:30.
Citera
Medlem
Tror att flaggan bara var en (klumpig) förevändning för att få till ett smidigt samtal.

"Masten med vajrar", som nog har misstänkts kunna vara en tillståndspliktig antenn (antagligen i en känslig miljö utmed kusten), var antagligen i fokus för intresset, även om varken han eller Expressen begriper det.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Även en rysk flagga hade fått hänga kvar, om det är svaret du söker?
Besöket med frågestund hade nog i stort sett likadant ut.
Men inhämtning av underrättelser kring flagg-ägaren hade möjligtvis sett lite annorlunda ut.

Om en naziflagg, isis-flagghängt så hade nog en polispatrull anlänt. Flagg hade ej fått hänga kvar.

Isisflagga hade sjukligt nog inte varit några problem för svenska myndigheter.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av gscoIkljyikdvkhfdI
Inte konstigt att folk misstänker att han är pro-Ryssland när han hissar en Ukrainsk flagga i det skicket. Har för mig det finns en del regler när det gäller flagghissning.

Regler ja, lagstadgade nej.
Citera
2024-08-22, 10:29
Medlem
Fy fan vad obehagligt.

Nu är jag egentligen pro Ukraina också men jag undrar vad som händer om man flaggar Ryska flaggan. Hade jag haft möjlighet så hade jag gjort det också, låter som dom definitivt kommer registrera folk som pro Ukraina eller Pro Ryssland.
Dom kanske gör så med fler länder. I så fall kan man ju hoppas dom gör det med Hamas folket, så att dom har lite koll på dom när dom attackera folk på sina demonstrationer.
Citera
2024-08-22, 10:30
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Du är pro Ryssland alltså. Det blir väl slutsatsen. Du vill att det ska som där. De som inte är för kriget ska man hålla koll på och fängsla. Det här angriper faktiskt åsiktsfriheten och yttrandefriheten.

Nej tvärtom faktiskt, vad nu min personliga åsikt har med saken att göra?

Hängs en ukrainsk flagga med något som skall symbolisera blod upp så bör det i en sund stat framkalla iaf en frågestund, då tolkning ses som osäker.
Flagg-ägarens åsikt står ju oantastad då flaggan hänger kvar?

Det är väl bra att vi har en vaken militär underrättelsetjänst, utifall att det kan finnas individer som kan utgöra risk för både allmänhet och ideal?
Citera
2024-08-22, 10:30
Medlem
crusades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt
Fy fan vad obehagligt.

Nu är jag egentligen pro Ukraina också men jag undrar vad som händer om man flaggar Ryska flaggan. Hade jag haft möjlighet så hade jag gjort det också, låter som dom definitivt kommer registrera folk som pro Ukraina eller Pro Ryssland.
Dom kanske gör så med fler länder. I så fall kan man ju hoppas dom gör det med Hamas folket, så att dom har lite koll på dom när dom attackera folk på sina demonstrationer.

Det görs, tro mig.
Citera
2024-08-22, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Fast nu handlar det väl om en villaägare. Inte någon som man gör en säkerhetskontroll på för ett säkerhetsviktigt arbete, då har man förstås rätt att kontrollera hans bakgrund.

Nu gissar jag bara, men kanske villan inte ligger helt oskyldigt till? Jag tänker att om försvarsmakten intresserar sig och gör en undersökning, så kommer det inte helt ur det blå.

Men sedan kan jag hålla med om att man ska vara tydliga med varför man kommer och vad det är fråga om. Det är obehagligt därför att man blir osäker på vad man ska svara för att det ska kännas rätt. Ingen vill ju råka svara fel och sedan bli tvungen att hoppa upp på en lastbil tillsammans med 30 andra och bli utkörd till någon åker och där behöva gräva sin egen grav såsom det är och har varit i vissa länder.
Citera
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av No15
Bara några som ej är tillåtet.

Regionala flag gor som Bretagnes, Baskiens eller Touraines är också förbjudna, liksom styva flaggstänger, de hylsor som banderollerna fästs på. Utöver dessa regler finns det storleksbegränsningar: inte mer än 2 meter långa och 1 meter breda!25 Jul 2024
Det är förstås intressant med de flaggorna. Måste vara en EU-regel då. Men det går förstås emot yttrandefriheten också.
Citera
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Du menar att Dan inte tänker själv? Eller vad då?
Jag tänker på ett klipp som jag sett på youtube där en man blir upprörd för att någon är sverigedemokrat och vill att polisen ska agera bara pga detta. Han följer någon form av allmän psykos som gällde på den tiden. Likaså följer Dan denna tids mönster. Många gör det.

Han får givetvis flagga för Ukraina. Jag kanske överdrev hans obehaglighet. Det försvarsmakten gör är värre.
Citera
Medlem
Jordgubbes avatar
Säkert svårt för normlösa att förstå (som brukar vara yngre än den här Dan), men det finns en allvarlig gräns mellan "åsiktsfrihet" och uppvigling. I inget annat land än just Sverige finns en acceptans för att man kluddar på flaggan. Han får förstås ha vilka åsikter han vill, men när han basunerar ut märkliga budskap över nejden är det mer sunt att nån frågar, än inte. Varför ligger tråden i juridik och varför saknar rubriken info om att han förstört flaggan.
Citera
Medlem
Korv-Bajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Det kan tyckas konstigt ja men han har fortfarande rätt till det... och tror du dom hade brytt sig om det var en rysk flagga med blod på sig? eller kanske en flagga med Putin som hade blod på sig? nej såklart inte.. detta handlade helt klart om att ta reda på om han var pro-ryss eller inte.
Citat:
Ursprungligen postat av Expressen

Längre fram i samtalet blir Dan Drakenholt mer ifrågasättande gentemot besökarna. Han frågar vad som hänt om det hängt en rysk flagga där.

Då hade det varit andra bullar, om man säger så. Då hade det väckt ännu mer uppmärksamhet, säger den ene mannen från Försvarsmakten.
”Vi blev bara lite fundersamma”, sa männen till Dan Drakenholt.

En mast till en segelbåt med tillhörande vajrar tilldrog sig besökarnas intresse.

Mannen fortsätter:

– Det vi undrade var just det. Vi ville klargöra vad du menar med den flaggan. Vi var osäkra på om du var pro Ukraina eller pro Ryssland. Och då ... bästa sättet är ju att komma och fråga dig. Det var delade meningar.

– Delade meningar hos vem? undrar Dan Drakenholt.

– Hos våra höga chefer, blir svaret.

Varför skulle Försvarsmakten anse det vara problematiskt med en rysk flagga?

Försvarsmakten använder ju själva rena sovjet-metoder,
som till och med Stalin skulle ha varit stolt över,
mot en privat medborgare som dessutom faktiskt står på den "rätta" sidan.

Och det var alltså några "höga chefer", och inga överambitiösa underhuggare,
som hade gett order om denna åsiktskontroll.

Apropå Försvarsmakten och polariserande flaggor, så här använder Försvarsmakten själva våra skattepengar:
https://www.forsvarsmakten.se/ImageVault/publishedmedia/u4d6kr2cxz6jr16lgzcz/Pride_2022_1.jpg
https://www.qx.se/samhalle/214112/forsvarsmaktens-nya-kampanj-mots-av-karlek-och-kritik/

Det här får mig att börja fundera över om det här verkligen är ett Sverige som jag tycker är värt att försvara.
Senast redigerad av Korv-Bajs 2024-08-22 kl. 10:35.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in