2024-08-22, 10:32
Medlem
Får man hembesök om man hissar en ny russia flagga? Nordkorea?
Citera
2024-08-22, 10:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Även en rysk flagga hade fått hänga kvar, om det är svaret du söker?
Besöket med frågestund hade nog i stort sett likadant ut.
Men inhämtning av underrättelser kring flagg-ägaren hade möjligtvis sett lite annorlunda ut.

Om en naziflagg, isis-flagghängt så hade nog en polispatrull anlänt. Flagg hade ej fått hänga kvar.
Minns diskussionen om IS-flaggning 2016, och det visade sig vara okej: https://nyheter24.se/nyheter/864576-fastslaget-lagligt-att-hissa-is-flaggan-i-sverige
Ej hets mot folkgrupp, tydligen.
Citera
2024-08-22, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
I så fall får de uppträda i militärpolisens uniform. Fast ska de agera så här? De säger ju själva att man inte måste svara och att de inte kan göra något i artikeln.

Försvarsmakten säger att det inte var fråga om någon "åsiktskontroll". Vad var det då? Allmän nyfikenhet? Varför i så fall? Och vad gör de med svaret från Dan?

Och om det nu är olagligt att hissa "fel" flagga så får väl myndigheterna i så fall informera om det, så att folk får en chans att rätta sig efter denna lag. Annars ska försvaret och alla andra myndigheter ge f-n i det.

Och man kan ju också se det ur en annan synvinkel: Det svenska försvaret, som knappt har resurser att försvara mer än några futtiga kvadratkilometer, som har brist på soldater och adekvat utrustning, ska de verkligen lägga sina resurser på sådant här? Låt proffs inom Säpo ta hand om det i så fall, om det handlar om någon misstänkt spion eller uppviglare.
Ja. De har juridisk rätt att göra så. De behöver inte ens vara civila polismän de kan vara militära skyddsvakter.
Citera
2024-08-22, 10:35
Medlem
Citat:
Kan ju också tillägga att militärpolisens uppgift är att via hålla ordning inom militära förband, inte ta över den oridnarie polisens uppgifter bland civila. Så där är du ute och cyklar.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Milit%C3%A4rpolis
Du är som civil skyldig att lyda en militärpolis om den, exempelvis, dirigerar civil trafik.

En militärpolis har samma "polismans befogenheter" som en civil polisman.

EDIT: För att vara övertydlig "civil" i min sista mening avser en polisman under RPS, vilken oftast bär polisuniform.
Senast redigerad av GiatarrNenne 2024-08-22 kl. 10:39.
Citera
2024-08-22, 10:35
Medlem
crusades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av St0ny
Den naive dumsvennen har talat. Fy fan vilken urblåst befolkning vi har.

Jag får väl hänga vilken flagga jag vill på min tomt? Eller är det förbjudet?

Vad har FÖRSVARSMAKTEN med sånt att göra? Borde det inte vara skräpo som kommer?

Det är förbjudet, ja.
Flaggor som är rasistiska eller är att betrakta som hets mot folkgrupp är olagliga.
Du får däremot ha dem i din källare eller liknande där de inte kan ses av allmänheten.
Citera
2024-08-22, 10:37
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Nej tvärtom faktiskt, vad nu min personliga åsikt har med saken att göra?

Hängs en ukrainsk flagga med något som skall symbolisera blod upp så bör det i en sund stat framkalla iaf en frågestund, då tolkning ses som osäker.
Flagg-ägarens åsikt står ju oantastad då flaggan hänger kvar?

Det är väl bra att vi har en vaken militär underrättelsetjänst, utifall att det kan finnas individer som kan utgöra risk för både allmänhet och ideal?
Man kan diskutera flaggan, men han har förstås rätt att ha den och det är inget som nån statlig myndighet har med att göra helt enkelt, Det är förstås bra att vi har en militär underrättelsetjänst, men när de börjar kontrollera privatpersoners åsikter i vissa frågor, är det något helt annat. Speciellt när vi inte är i ett krig.
Citera
2024-08-22, 10:37
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MuslimSlayer
Isisflagga hade sjukligt nog inte varit några problem för svenska myndigheter.
Naturligtvis är Dan ett enkelt offer till skillnad från våra gäster.
Citera
2024-08-22, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crusade
Det är förbjudet, ja.
Flaggor som är rasistiska eller är att betrakta som hets mot folkgrupp är olagliga.
Du får däremot ha dem i din källare eller liknande där de inte kan ses av allmänheten.
Det här är nog mer av militär säkerhet som FM agerar.
Citera
Medlem
Citat:
Dan hissade en något luggsliten urkainsk flagga på tomten. Tydligen var försvarsmaktens personal och snokade i området. Civilklädda gick de in på Dans tomt, ringde på och började fråga om han är "pro Ukraina eller pro Ryssland" med mera.
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/dan-hissade-flagga-fick-besok-av-forsvarsmakten/

Kommentarer på detta beteende från Försvarsmakten. Är det OK? Andra aspekter? Juridiska? Förenligt med yttrande och åsiktsfrihet?

Hoppas detta hamnade i rätt forum. Moderator får gärna flytta om jag valde fel.

Dan Drakenholt måste vara totalt sopslut i huvudet som publicerar klippet. Han har mao precis erkänt brott mot kamerabevakningslagen enligt 25 §.
Citera
Medlem
Logique88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Obehagligt på riktigt.. vi har ju för fan yttrandefrihet i detta land vad är det som händer?
Helt klart dom ville göra åsiktskontroll..
Tur han "var på rätt sida" av åsiktslagen. Tänk om han varit pro Ryssland eller gud förbjude, pro Israel. Hemsk tanke! Då hade det varit "andra bullar".

Nu behöver försvarsmakten bara åka dit igen för att försäkra sig om att han gillar pride, följer Gretas ord och älskar feminism.
Citera
2024-08-22, 10:39
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Hundra procent säker den inte fått hänga kvar.. och dom hade tagit med honom till ytterligare utfrågning.. polisen hade gjort husrannsakan och han hade blivit gripen för sabotage eller liknande.
Alternativt... satt upp övervakningskameror i smyg.. avlyssningsteknik haft folk runt om hans hus dygnet runt osv.

Och jag pratar inte om en nazist flagga hakkkors och annat detta hör inte ens till ämnet. jag menar en hederlig landsflagg som inte accepteras i Sverige. Du blir spion, sabotör, terrorist om du inte hejjar på Ukraina , Nato, Israel. så enkelt är det.

Nu fabulerar du lite fel tycker jag - det finns inget lagstöd för vad du anger.

Eftersom ryssland potentiellt utgör ett hot, både historiskt och nutida, mot vårt land, så blir det naturligt att avläsa förehavanden med förtecken på riskbeteenden som står i kontrast mot dom ideal som vi vill leva i.

Tycker mig inte se att man måste framheja något särskilt, såvida man inte hejar fram ryssland eftersom det är en stat vars ideologier är destruktiva nationellt samt fientliga vad gäller andra länders suveränitet.
Citera
2024-08-22, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Nu gissar jag bara, men kanske villan inte ligger helt oskyldigt till? Jag tänker att om försvarsmakten intresserar sig och gör en undersökning, så kommer det inte helt ur det blå.

Men sedan kan jag hålla med om att man ska vara tydliga med varför man kommer och vad det är fråga om. Det är obehagligt därför att man blir osäker på vad man ska svara för att det ska kännas rätt. Ingen vill ju råka svara fel och sedan bli tvungen att hoppa upp på en lastbil tillsammans med 30 andra och bli utkörd till någon åker och där behöva gräva sin egen grav såsom det är och har varit i vissa länder.

Tänkte på samma. Villan kanske finns i ett område som är extra känsligt vilket gör att dom gör ett svep i sitt närområde i emellanåt. Vilket absolut inte är något fel med. Jag ser det som en självklarhet. Men det dom gjorde fel här är att dom ringde på, för tittar på man från villaägarens synvinkel så blir det sjukt creapy. Men jag förstår varför dom ringde på också, dom vill se vem som öppnar och hur den svarar ifall dom får några skumma vibbar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in