Citat:
Ursprungligen postat av
pojkpingis
Jag har läst några av de böcker hon recenserat genom åren. Boken om cancer, som den ultimata sågningen gällde, läste jag av nyfikenhet. Visst, bokens ämne må beröra i grunden. Men boken var i ärlighetens namn så taffligt skriven att jag blev röd om kinderna. Och hennes kritik mot skrivarutbildningarna (kurserna) är så klart befogad. Alla kan inte skriva god litteratur, om detta blev man verkligen varse när man läste "cancer"-boken (minns ej författarens namn). Bederövligt.
Kristina Sandberg var väldigt uppskattad för Att föda ett barn ("allusion" tror jag att det kallas på Stig Dagermans Att döda ett barn från 1948, jag har trots allt gått i en svensk skola värd namnet som exponerade en för dylika ting). Fallet blev högt när hon inte längre gjorde om sin erfarenhet av att vara det så samtida "soft girl" till fiktion utan istället hoppade på samma autofiktiva tåg som Linda Skugge och litteraturhoran Lyra.
Att alla inte kan skriva god litteratur är en hörnsten vi kan enas om. Det är det som utgör en annan hörnsten för diskussionen jag ville komma åt. Att kunna skilja på god och ickegod litteratur utgör litteraturkritikens existensberättigande.
Nu tycker Marianne Lindberg de Geer att litteraturkritikerna har misslyckats med att läsa Linda Skugges litteratur. Jag står vanmäktig inför att bedöma saken, då jag likt andra inte läst en enda bok av henne och inte kommer att göra det heller.
Jag läste lite av hennes hypomana sexblogg som sedermera blev Jag såg en grävling och föregrep hennes nuvarande yrkesval. Inte min grej men:
Det är troligen för att texten har litterära och sårbara kvaliteter som böckerna inte blir storsäljare om jag får gissa. Tanter vill ha sötare snusk än vad Linda Skugge kan erbjuda. Det gick som det gick.
Kom tillbaka Linda, allt är förlåtet. Önskar man ju att kören kröp till korset och sjöng.