2024-08-21, 22:58
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vajervevaren
Jo det är väldigt uppenbart utifrån hur du resonerar kring AI, men visst, låt höra, förklara hur AI fungerar.

Vilken LLM modell skulle det vara?

Jasså, det vet du bättre än jag?

Att du tror AI är en lösning, gör det inte till en lösning. Men kan förklara det för dig, men först behöver jag veta hur du tror en LLM fungerar, vilken modell du anser bör användas.

Det fanns en enda fråga i mitt inlägg, varför valde du att helt ignorera att svara på den?

Jag har aldrig sagt att AI ska ersätta socialsekreterare helt. Men för just frågor som detta är AI helt oslagbart. Det skulle omedelbart höja kvaliteten på socialtjänstens baranutredningar om man lät AI jobba på detta sätt:

Det här går att göra redan idag och det är mycket märkligt att AI inte används som stöd av exempelvis socialnämnden som ska fatta beslut om LVU.

Citat:
Skulle AI kunna vara ett verktyg för socialtjänsten att jämföra journalanteckningar mot utredning för att leta fel i en LVU-utredning?
ChatGPT sade:
ChatGPT
Ja, AI skulle kunna vara ett värdefullt verktyg för socialtjänsten i detta sammanhang. Genom att använda AI-teknik för att jämföra journalanteckningar med en LVU-utredning (Lagen om vård av unga) skulle det kunna bli lättare att identifiera eventuella fel, inkonsekvenser eller brister i utredningen. Här är några sätt AI kan hjälpa till:

Automatisk textanalys och jämförelse: AI kan analysera och jämföra stora mängder text snabbt och effektivt. Genom att scanna genom journalanteckningar och utredningsdokument kan AI identifiera inkonsekvenser, som exempelvis skillnader mellan vad som är dokumenterat och vad som anges i den slutgiltiga utredningen.

Identifiering av mönster och avvikelser: AI kan tränas för att identifiera specifika mönster som kan tyda på problem, såsom återkommande problem med dokumentation, missade uppföljningar, eller inkonsekvent språkbruk som kan tyda på olika tolkningar av samma situation.

Underlätta granskningsprocessen: En AI-assistent kan lyfta fram potentiella problemområden eller dokument som behöver ytterligare granskning, vilket sparar tid och ökar noggrannheten i granskningsprocessen.

Stöd för beslutsfattande: AI kan fungera som ett stödverktyg för socialtjänstens personal genom att erbjuda insikter baserade på dataanalys, vilket kan hjälpa till att säkerställa att beslut som tas i LVU-utredningar är välgrundade och att inget viktigt förbises.

Det är dock viktigt att komma ihåg att AI endast bör användas som ett stödverktyg och inte som en ersättning för mänsklig bedömning. De etiska aspekterna av att använda AI i sådana känsliga processer är också viktiga att beakta, särskilt när det gäller sekretess och rättssäkerhet.
2024-08-21, 23:00
Medlem
vajervevarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Jag har aldrig sagt att AI ska ersätta socialsekreterare helt. Men för just frågor som detta är AI helt oslagbart. Det skulle omedelbart höja kvaliteten på socialtjänstens baranutredningar om man lät AI jobba på detta sätt:

Det här går att göra redan idag och det är mycket märkligt att AI inte används som stöd av exempelvis socialnämnden som ska fatta beslut om LVU.

Inte ett enda svar på mina frågor...
2024-08-21, 23:02
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Inte ett enda svar på mina frågor...

Därför att vi pratar om olika saker. Du väljer att missförstå för att förminska mina åsikter. Det har du satt i system.

Jag pratar inte om att AI ska ersätta socialsekreterare. Jag pratar om att AI ska granska deras utredningar så att de blir ett rättssäkert och korrekt material som lämnas över till socialnämnden/förvaltningsdomstolen. Det här går att börja med imorgon.
2024-08-21, 23:17
Medlem
vajervevarens avatar
Citat:
Därför att vi pratar om olika saker. Du väljer att missförstå för att förminska mina åsikter. Det har du satt i system.

Jag pratar inte om att AI ska ersätta socialsekreterare. Jag pratar om att AI ska granska deras utredningar så att de blir ett rättssäkert och korrekt material som lämnas över till socialnämnden/förvaltningsdomstolen. Det här går att börja med imorgon.

För det första, det gör du visst.

Citat:
Ursprungligen postat av Headbanging
Det krävs extra dumhet för att tro att AI kan ersätta socionomer

Citat:
Jo då. Socionomer går att ersätta.

Men även att låta en LLM granska utredningar skapar enorma risker och är långt ifrån lämpligt med dagens modeller. Varför det är så kan jag förklara för dig, men då behöver jag först förstå hur du tror en LLM fungerar, men det vill du inte ens svara på.

Så ska jag tolka dig som att du inte vill lära dig då? Vill du envist hålla fast vid din åsikt oavsett vad som sägs som vanligt så varsågod.
2024-08-21, 23:26
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
För det första, det gör du visst.

Men även att låta en LLM granska utredningar skapar enorma risker och är långt ifrån lämpligt med dagens modeller. Varför det är så kan jag förklara för dig, men då behöver jag först förstå hur du tror en LLM fungerar, men det vill du inte ens svara på.

Så ska jag tolka dig som att du inte vill lära dig då? Vill du envist hålla fast vid din åsikt oavsett vad som sägs som vanligt så varsågod.

Man ska använda AI som stöd och dubbelkolla rimligheten själv i egenskap av människa. Inte som facit. Används AI som stöd kan det vara oerhört hjälpsamt och förbättra rättssäkerheten. Både för barnen och föräldrarna.

Jag menar inte att man ska låta AI bestämma. Det ska vara ett stöd och det skulle man kunna börja med imorgon egentligen utan några speciella problem, för att kontrollera kvaliteten på utredningarna och hitta alla fel socialsekreterarna gjort innan det åker vidare till domstol och socialnämnd.
2024-08-21, 23:29
Medlem
Nariiouhs avatar
Citat:
Man ska använda AI som stöd och dubbelkolla rimligheten själv i egenskap av människa. Inte som facit. Används AI som stöd kan det vara oerhört hjälpsamt och förbättra rättssäkerheten. Både för barnen och föräldrarna.

Jag menar inte att man ska låta AI bestämma. Det ska vara ett stöd och det skulle man kunna börja med imorgon egentligen utan några speciella problem, för att kontrollera kvaliteten på utredningarna och hitta alla fel socialsekreterarna gjort innan det åker vidare till domstol och socialnämnd.

Vad förhindrar en socialsekreterare att totalt avfärda AI rapporten eller manipulera den?
2024-08-21, 23:29
Medlem
vajervevarens avatar
Citat:

Aja vill du inte förstå så är det ditt problem.
2024-08-21, 23:33
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Aja vill du inte förstå så är det ditt problem.

Jo jag har ju visat hur AI kan användas. Varför ett sådant motstånd mot att förbättra rättssäkerheten för föräldrarna och barnen? Varför förespråkar du dagens system där fusket i utredningarna är utbrett, eftersom ingen kontrollerar innehållet i utredningarna och jämför mot råmaterialet som utredningen bygger på. Det borde alltid dubbelkolla som standard innan det lämnas över till socialnämnden. Att skylla på tidsbrist håller inte idag när AI finns.

En del av rättssäkerheten är att full transparens ska råda. För domstol, för föräldrar och för alla advokater. Alla ska kunna se var soc fått sina ord och uppgifter ifrån i utredningen och en dubbelcheck på att informationen inte är manipulerad i utredningen.
Senast redigerad av kurt-sune 2024-08-21 kl. 23:43.
2024-08-21, 23:34
Medlem
Nariiouhs avatar
Citat:

Vad förhindrar en socialsekreterare att totalt avfärda AI rapporten eller manipulera den?
2024-08-21, 23:34
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nariiouh

De ska inte utföra AI-kontrollen. Det ska domstolen och socialnämnden få roa sig med. Socialsekreterare går inte att lita på givetvis. Fulare fiskar får man nog leta efter.

Självklart ska minsta fusk och manipulation beivras vid kontroll.
2024-08-21, 23:44
Medlem
vajervevarens avatar
Citat:
Jo jag har ju visat hur AI kan användas. Varför ett sådant motstånd mot att förbättra rättssäkerheten för föräldrarna och barnen? Varför förespråkar du dagens system där fusket i utredningarna är utbrett, eftersom ingen kontrollerar innehållet i utredningarna och jämför mot råmaterialet som utredningen bygger på. Det borde alltid dubbelkolla som standard innan det lämnas över till socialnämnden. Att skylla på tidsbrist håller inte idag när AI finns.

Det enda du visat mig är att du inte förstår hur en LLM fungerar. Att du ens insisterar på att kalla chatGPT för ”AI” räcker gott och väl för mig för att veta att du inte förstår detta.

Jag har generöst erbjudit mig att förklara detta för dig, men du vill aktivt undvika att ta in ny kunskap, i slutändan är det nog jag som är förloraren här, du är nog säkert ganska lycklig i din okunskap om hur ovetande du är.

One who regards one's intellectual knowledge as ignorance has deep insight. One who overrates one's intellectual achievement as definite truth is deeply sick. Only when one is sick of this sickness can one cease to be sick.
2024-08-21, 23:51
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Det enda du visat mig är att du inte förstår hur en LLM fungerar. Att du ens insisterar på att kalla chatGPT för ”AI” räcker gott och väl för mig för att veta att du inte förstår detta.

Jag har generöst erbjudit mig att förklara detta för dig, men du vill aktivt undvika att ta in ny kunskap, i slutändan är det nog jag som är förloraren här, du är nog säkert ganska lycklig i din okunskap om hur ovetande du är.

One who regards one's intellectual knowledge as ignorance has deep insight. One who overrates one's intellectual achievement as definite truth is deeply sick. Only when one is sick of this sickness can one cease to be sick.

Visst. Prata om något annat du. Jag vet att AI skulle förbättra rättssäkerheten redan imorgon. Antingen vill man ha rättssäkerhet, eller så vill man det inte.

Man kan med gott samvete använda AI som stöd för att hitta all manipulation som gjorts i en utredning snabbt som vinden. Menar du att det inte stämmer och i sådana fall varför?

Varför vill du inte ha transparens vid förhandlingar och att utredningen dubbelkollas av AI som en extra säkerhet?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in