Kollade på det här klippet innan jag somnade och det slår mig att den här Simon inte förstår någonting av vad FU:s drivkraft handlar om. De gör det inte för att de tycker att det är roligt, utan för att försöka få folk att lyssna. Jag kan väl instämma med Simon att de inte är så skickliga kommunikatörer, men det är väl allt jag håller med honom om.
https://www.youtube.com/watch?v=ucrZSgE6Z3o&t=131s
Han har inte tillgång till det material som behövs. Fia erbjuder sig honom att få se allt mot att han skriver ett sekretessavtal där han lovar att inte sprida vad han sett för att skydda hennes barn, men det går han inte med på och därmed är vidare diskussion och förutfattade meningar ganska meningslöst från Simons sida.
Hur ska han kunna förstå vad som hänt utan att sitta på allt material och känna till HELA historien? Det kan ingen göra. Och därför är det som jag sagt meningslöst att diskutera och debattera sådana här fall som utomstående.
Han lyssnar på vissa personer och använder det som bevis och bilda sig sin uppfattning, men att lyssna på bara en person ger ju inte hela bilden av vad som hänt. För att veta vad som faktiskt hänt och hur materialet i socialtjänstens utredningar valts ut så måste man ha tillgång till ALLT material.
Denna Simon har heller ingen förståelse för och vill kännas vid hur socialtjänsten skadar barn när de väl fått tag på barnen och hur vanligt det här, vilket både Fia och hennes i 9 år placerade kompis påpekade hur illa hon blivit behandlad som placerad av soc.
Fia drog även upp statistik från statliga utredningar på hur illa det faktiskt ser ut. Men utan gehör från Simon, som menar att Fia skrämmer upp föräldrar som får sina barn omhändertagna. Siffrorna borde rimligtvis oroa även Simon. Men icke!
Enda kritiken jag kan rikta mot kompisen som kom in på slutet är att hon påstod att ALLA fall är lika illa och att ALLA barn far illa av att placeras, så är det ju givetvis inte.
Den där Taco som kom in på slutet och som det senare visade sig vars familj varit familjehem är helt störd när hon säger att det är "problematiskt" att barn vanvårdas av svensk socialtjänst. Det är inte problematiskt, det är
TOTALT OACCEPTABELT att ett enda barn vanvårdas av svensk socialtjänst, vilket Fia korrekt påpekade.
Simon borde acceptera det där avtalet så Fia får visa honom vad som hänt i lugn och ro, så får han bilda sig en egen bild om hon talar sanning eller inte och sannolikt får sig en välbehövlig lektion i hur socialtjänsten manipulerar sina utredningar.
Det är inte helt osannolikt att det precis som i många andra fall finns mycket smuts undangömt även i Fias fall som allmänheten inte känner till och därför vill såklart Fia att detta granskas av oberoende experter, som kan gå in och informera svenska folket om hur dåliga socialtjänstens barnutredningar är och hur de brister i rättssäkerhet.
Och att det leder till att barn placeras felaktigt och
OLAGLIGT på i princip obestämd tid, i princip helt utan kontroll från utomstående och oberoende myndigheter.