2024-08-20, 09:58
Medlem
GregerMedeltids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Köp allt på en gång. Snacket om att köpa lite i taget är ett påhitt från bank- och mäklarfolk för att få dig att stanna kvar i en fond (oftast deras egna fond) även om den går dåligt. Många sätter upp ett autogiro som bara tickar på.

Nä, köp några fonder och kolla dem då och då. Går en fond dåligt så byter du bara med ett klick.

Nej, att månadsspara en fast summa bygger på principen att det är näst intill omöjligt att slå marknaden i stort, så det är bättre att köpa efter index. I princip alla rekommenderade indexfonder är helt passivt förvaltade med låga avgifter, vilket är de minst lönsamma fondtyperna. Vissa är t.om. gratis och används bara för att locka in kunder som sedan betalar för andra, mer lönsamma tjänster.

Att själv försöka hitta rätt tidpunkt att köpa eller sälja eller att byta fond när man tycker att det gått dåligt är att agera känslomässigt på börsen, och leder sällan till bättre resultat än en helt passiv investeringsfilosofi.
Citera
2024-08-20, 13:57
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Tar man fonder har AMF aktiefond Global gått hyfsat för mig, upp +32,02% även Storebrand Global Plus A, upp +31,51%.

Tar man trading ger det mer, som jag skrev på placera forum 5 Augusti, "rena julafton!" blev när Japanbörsen föll 12%, där gick man "all in" Bästa rådet, ha kapital fritt, vänta in dessa återkommande fall på börsen, dessa brukar komma 3-4 ggr per år, gå då all in, sälj sedan efter några dagar eller vecka, ta det lugnt o vänta in nästa, små trejda under tiden.
Alla gör ju olika, men du tar väldigt stor risk genom att gå "all in" på en 12 % sättning på japanska börsen. I varje fall om du menar det bokstavligt, alltså sätter hela portföljen på ett kort.
Citera
2024-08-20, 17:10
Medlem
Man ska sprida sina risker, inte sätta allt på ett kort.

Om du ska köpa aktier, köp bara stora etablerade företag som du känner till. Vill du ha småbolag? Köp en aktivt förvaltad småbolagsfond. Annars har indexfonder historiskt visat sig vara bäst, p.g.a. de små avgifterna.

Men historisk avkastning är ingen garanti för framtida avkastning och börserna står väldigt högt just nu. Det var nyligen en sättning, och frågan är om det kommer flera. Enligt många är börserna övervärderade.
Citera
2024-08-20, 17:27
Medlem
Kika på att sprida ut pengarna i flera fonder med olika typer av bolag i sig.

Citat:
Ursprungligen postat av Overpass

Om du ska köpa aktier, köp bara stora etablerade företag som du känner till. Vill du ha småbolag? Köp en aktivt förvaltad småbolagsfond. Annars har indexfonder historiskt visat sig vara bäst, p.g.a. de små avgifterna.

Men historisk avkastning är ingen garanti för framtida avkastning och börserna står väldigt högt just nu. Det var nyligen en sättning, och frågan är om det kommer flera. Enligt många är börserna övervärderade.

Är nog också historiskt många som börjar bli mer insatta och investera på börsen idag också än det var för ett par år sen. Så blir intressanta kommande år.
Citera
2024-08-20, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Alla gör ju olika, men du tar väldigt stor risk genom att gå "all in" på en 12 % sättning på japanska börsen. I varje fall om du menar det bokstavligt, alltså sätter hela portföljen på ett kort.
Japp förutom fonderna, dessa fylls oftast på via vinsten, har gjort likande med Electrolux, Viaplay när den var nere på 0.61kr, oftast på Sinch, volvocars, nu senast på Sbb.
Slänger in hela beloppet via två olika konton på samma aktie jag satsar på för tillfället. kontona får två olika inköps nivåer. På detta sätt har jag kört sedan årsskiftet, Har konstigt nog även insett att det även är det säkraste sättet, på detta sätt följer jag sällan med ner på dippar, utan står istället köpklar när en dipp inträffar. Oftast kommer dessa dippar sista 10-40 min innan stängning, Eller ca 3-35 min vid öppning,gäller o skriva färdigt antal aktier man ska köpa, Hinna trycka av, ibland får jag dom på stäningscall, dvs sista 5 min när akterna går på eftermarknaden, lägger in ett köp som ligger lite under, sedan spelar det ingen roll om slutcall hamnar lägre än vad jag la in order på, man får aktierna där callen hamna på. Man får oftast hyfsade signaler hur morgon dagen kommer o gå, ex stiger Usa samt Asien, vet man att Omx kommer hoppa upp dagen efter.
Senast redigerad av hjorten16 2024-08-20 kl. 21:12.
Citera
2024-08-20, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Overpass

Fast har sista året verkligen varit så? sprida sina risker? jag har helt bytt, tog ex Saab för någon vecka sen, den föll stort, köpklar och köpte, dag två steg den ordentligt, tryckte sälj, även om Saab är en kanon aktie, skit dyr och stor omsättning får jag meddelande när jag säljer: Är din order korrekt? Detta är en stor order, överväg att välja ordervillkor TWAP/VWAP synligt antal eller Dark Pool, vilket jag tycker är mycket konstigt, inte brukade börsen bry sig när den gör enorma dippar. Hursomhelst tog det bara en någon dag var Saab under vad jag köpte för första gången, dvs jag plocka ut en skaplig vinst, skulle jag varit långsiktig hade jag legat minus på saab just nu. Detta är inte det enda exemplet som hänt nu sista två åren. Har kunnat köpa o sälja samma aktie en massa gånger, om jag räknade rätt hade jag enbart köpt Sinch 136 ggr i år lika många sälj, vinst på enbart sinch 81 tusen kr. Dvs enbart i år. (8 månader)
Senast redigerad av hjorten16 2024-08-20 kl. 21:49.
Citera
2024-08-21, 04:10
Medlem
Pungsvings avatar
Sälj allt vad aktier och fonder heter.
Citera
2024-08-21, 05:19
Medlem
Raderat
Senast redigerad av Anonym523 2024-08-21 kl. 06:09.
Citera
2024-08-21, 05:20
Medlem
raderat
Senast redigerad av Anonym523 2024-08-21 kl. 06:10.
Citera
2024-08-21, 12:41
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pungsving
Sälj allt vad aktier och fonder heter.
Varför?
Citera
2024-08-21, 16:39
Medlem
Pungsvings avatar
Aktierna är övervärderade och hårda tider väntar.
Citera
2024-08-21, 20:55
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pungsving
Aktierna är övervärderade och hårda tider väntar.
Det har du ingen aning om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in