2024-08-21, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Enligt Gregg så har AFU flyttat enheter från området till fronten vid Kursk oblast, personligen tycker inte jag att det var den bästa taktiken men jag hoppas att AFU har bättre koll än vad jag har.

Man kan fortfarande bygga försvar i området om man vet att Ryssen är på väg dit.
Citera
2024-08-21, 16:04
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Längre video med de här pontonbroarna. Ukrainarna attackerar även lastbilarna med dessa pontoner innan de har hunnit fram till floden. Är broarna för att skicka förstärkningar till området eller för att ryssarna skall hinna fly?
https://x.com/Gerashchenko_en/status/1826176566851715565
Det är en taktiskt blunder att föra in förstärkningar i ett område där man måste föra fram tross via en pontonbro.

Så med all säkerhet så är det för att de ska kunna fly med sina fordon.
Citera
2024-08-21, 16:06
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Man kan fortfarande bygga försvar i området om man vet att Ryssen är på väg dit.

AFU har byggt försvar men räknade inte med de köttvågor som ryssarna använder sig av tror jag, de underskattade hur galen den ryska taktiken var helt enkelt.
Citera
2024-08-21, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
AFU har byggt försvar men räknade inte med de köttvågor som ryssarna använder sig av tror jag, de underskattade hur galen den ryska taktiken var helt enkelt.

Dom har använt köttvågorna i över 2 år. Jag köper det inte.
Citera
2024-08-21, 16:12
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Det är bekräftat av både Putin och personer i Zelenskyjs innersta krets.

Nej det är inget avtal . Det är ett utkast till ett avtal om ens det .

Fast vad ett utkast till ett avtal är går är utanför ditt begränsade förstånd .

Sluta nu förpesta tråden och återgå till din foliehatt .
Citera
2024-08-21, 16:13
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Dom har använt köttvågorna i över 2 år. Jag köper det inte.

Ok, det var troligen en taktiskt miss av AFU,s ledning men jag tror att de ansåg att öppningen av en front i Kursks oblast var så pass viktig att de chansade.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Koll99
Tramsare, du borde bli bannad eftersom du fortsätter shitposta samma påståenden om och om igen.

https://www.oryxspioenkop.com/2022/02/attack-on-europe-documenting-ukrainian.html?m=1

Här finns dokumenterade förluster, länken har postats säkert 50 gånger tidigare.

Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Självklart har du länkar till det va?

Hur många fick Ukraina

7 av
10 svenska skickade utslaget enligt oryx. Sverige borde ändå skicka 70 vagnar till menar jag och skaffa nya under tiden(Bofors, mfl)
Citera
Medlem
Pentagon alltmer säkra på att kriget närmar sig en återvändsgränd. Att både Ryssland och Ukraina börjar få slut på offensiv styrka.

Russia and Ukraine Can’t Mount Major Offensives Against Each Other, US Says.

https://global.espreso.tv/russia-ukraine-war-pentagon-intelligence-believes-russias-war-against-ukraine-is-moving-to-dead-end

Bygger på en låst artikel från Bloomberg:
https://www.bloomberg.com/news/articles/2024-08-20/ukraine-not-capable-of-major-offensive-for-at-least-six-months?srnd=homepage-europe

“Ukrainian forces remain capable of defensive operations but won’t be able to launch large-scale counteroffensives for at least six months,” the report said.

At the same time, Russia has adopted a strategy of depleting Ukraine. The occupying forces can maintain a buffer zone but lack the strength to "threaten a deeper advance into Ukrainian-held territory, such as Kharkiv city."

The report also mentions Ukraine's success in using the ATACMS missile systems provided by the United States. The Pentagon mentions how the Ukrainian Armed Forces hit several key Russian military targets, in particular in Sevastopol and Crimea.
Stämmer detta så är det väl ett gyllene tillfälle att öppna vapenkranarna till Ukraina ännu mer.

Skrotet ryssarna får från Iran och Nordkorea kan givetvis inte mäta sig mot vapen från Nato-länderna.
Senast redigerad av Chillgren 2024-08-21 kl. 16:15.
Citera
2024-08-21, 16:17
Medlem
Gracefulminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snyggast.i.Speedo
Bara gratulera finska folket som blir fria från genomkorrumperat, kriminellt och illojalt ryskt drägg. Hoppas Sverige snabbt kan kopiera Finlands metod.

Angående citatet så är det svårt att komma åt de ryska kackerlackorna och skadedjuren vilket kommit fram i den aktuella skandalen i USA. I USA har det visat sig att söner till sanktionerade ryska oligarker arbetar på poster med tillgång av känsliga uppgifter. Helt ofattbart naivt och slarvigt. Förhoppningsvis kan vi i Sveige lära oss av Finland, Estland och Lettland för att göra rätt och bränna ut ryssdräggen.

Sons of sanctioned Russian oligarchs employed by US defense-focused fund

The sons of two prominent Russian businessmen, Vadim Moshkovich and Petr Aven, are working at the American venture fund 8VC, which invests in companies that fulfill contracts for the U.S. Department of Defense and NATO, Forbes reported on Aug. 20.

https://english.nv.ua/nation/russian-oligarchs-sons-linked-to-american-defense-fund-tied-to-nato-and-pentagon-50444724.html

Angående din andra halva:

I mina ögon skulle personerna som anställt dem åka dit för landsförräderi eller någon form av "framkallande av nationell fara" eller "underlåtenhet av nationellt skydd" eller något.

Det ska liksom inte ens vara möjligt att det sker.
Absolut inte på den nivån!
Detsamma gäller i alla våra länder/nationer.
Det sker konstant på olika vis och på olika nivåer.
Fullständigt oacceptabelt och brottsligt.

Borde absolut vara 100% straffbart.
Och kännbart.

Det har varit intressanta veckor vad gäller utvecklingen senaste tiden i Ukraina och i Kurskområdet.
Finns mycket "man" vill skriva/kommentera här i tråden men oftast väljer jag att inte göra det.
Främst för att andra redan hinner ta upp det.
Kul att tråden lever och frodas.
Tack till er som förtjänar ett tack.
Citera
2024-08-21, 16:21
Avstängd
Det ukrainska äventyret i Kursk är ett självmordsuppdrag.

Det känns som ett desperat sätt att flytta fokus från förlusten av Chasiv Yar.
Citera
2024-08-21, 16:22
Medlem
diseuses avatar
Ukrainas lagstiftare har nu ratificerat Romstadgan för den Internationella brottmålsdomstolen (ICC).

källa: https://t.me/oleksiihoncharenko/43133
Citera
2024-08-21, 16:26
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Lenin är inte rysk kultur.

Han är däremot en del av den ryska historien. Statyer eller konstverk som föreställer honom kan däremot vara en del av den ryska kulturen. Dock så har Ryssland en omfattande historik av att både fylla landet med massproducerade konstverk av nuvarande eller föregående ledare och av historierevisionism där man sedan river konstverken av en ledare som har omvärderats. Att man river statyer är därför i sig inget problem så länge inte det enskilda verket i sig har tillräcklig verkshöjd för att ha ett värde i sig. Inget land sparar allt som satts upp eftersom man då till slut inte kommer ha plats att bygga något nytt.

Föregående talare har rätt. Lenin är synnerligen rysk kultur. Nobelpristagaren Memorial som kartlade ryssens historiska brott mot mänskligheten genom typiska ryska kulturyttringar som gulag, förtryck, tortyr och mord av sina egna medborgare fick stänga igen. Putin tyckte det var viktigare att värna om rysk kultur som exempelvis hyllningar av Stalin och Lenin. Ryska folket har i opinionsundersökningar ställt sig positiva till massmördaren Stalin och ryssar idag anser att han var en "stor ledare". I rysk stats-tv och patriotiska reklamfilmer är portträtt av Lenin och Stalin vanliga.

Rysk stats-tv hade ju en specialintervju med Vladimir Solovyov där han stog framför stora porträtt av Putin Stalin och Lenin samt andra tidigare ryska tyranner. Så du har fel om att det bara handlar om några statyer som glömts bort. Lenin är i högsta grad levande i ryska kulturen idag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in