2024-08-21, 15:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Ibland har jag varit med om att när man måste ta en slumpartad moderator för att fråga vad som inträffat i en tråd, bara fått till svar att. "Det är inte jag som raderat inlägget" inget mer
Då måste man skriva ännu ett meddelande för att säga åt vederbörande att häva ur sig vem det är som modererat den situationen.
Det känns som ett onödigt maskande hela proceduren, även när man påpekas att man ska skriva i klagotråden. Där de i många fall kommer till insikt och ändrar sitt tidigare beslut.
Sånt borde de kunna klara upp i ett tidigare stadie. Istället för utmattningstaktik och sedan påpeka att man kan starta en ny tråd och klaga om man vill. Så kul är det inte att behöva starta nya trådar hela tiden i klagodelen för bagateller. Det vet nog en del om, och tar det till den gränsen.

Vilken typ av tråd gäller det? Jag känner inte igen det. Men å andra sidan har jag inte så värst stor koll på vad jag skrev i förra veckan eller förra hösten. Om jag har sett att något raderats och valt att fråga har moderator svarat.
Senast redigerad av ConvoPost 2024-08-21 kl. 15:51.
2024-08-21, 15:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av admin
Det tror jag säker, för att sedan återkomma under annat användarnamn.
Kollade din historik, och en dryg tredjedel av inläggen du postat har antingen raderats eller ligger i Papperskorgen. Trots att du bara postat några hundra inlägg, så har du redan lyckats få åtta varningar. Rätt imponerande. Dock ingen avstängning.

Anser du på fullt allvar att någon av dessa varningar är felaktig?
I ditt fall så är det väl snarare ett personligt misslyckande att du inte klarar av att debattera som vi övriga. Skulle kunna ge några exempel på inlägg som du fått en varning för, men de håller så låg nivå att det känns rätt onödigt.

admin

Det är snarare era patetiska varningar som inte säger någonting...

Vad exakt har jag ägnat mig åt som förtjänar en massa varningar menar du?

Har jag ägnat mig åt reklam? NEJ...
Har jag hotat någon? NEJ...
Har jag medvetet "trollat" alltså medvetet försöka förstöra en tråd? NEJ...

Allt jag har gjort är att ha haft någon åsikt som har stört någon skitnödig moderator.
Att någon av mina trådar har hamnat i papperskorgen säger heller inget, så gott som alla trådar som kritiserar forumet hamnar där.
Det är så ni sköter detta forum, genom att sopa undan all kritik.

Och slutligen ditt idiotiska påstående att själva siffran av antalet avstängda säger ingenting.
Det är tvärtom, den siffran säger ju allt. När så många blir avstängda, så är det kanske själva reglerna eller er tolkning av era egna regler som det är fel på...
2024-08-21, 15:21
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConvoPost
Vilken typ av tråd gäller det? Jag känner inte igen det. Men å andra sidan har jag inte så värst stor koll på vad jag skrev i förra veckan eller förra hösten. Om jag har sett det och frågat har moderator svarat.
Det var ett tag sedan så kommer inte exakt ihåg vilken forumdel.
Men det har blivit bättre och kunde kanske bli ännu bättre, exakt hur veta jag inte, kanske att användare fick del av en logg där man kan se vilka inlägg som raderats av vem t,ex.
Då vet man vem man ska kontakta direkt. Ett par moment försvinner och tid sparas för både användare och moderatorer
2024-08-21, 15:28
Avslutad
Citat:
Det var ett tag sedan så kommer inte exakt ihåg vilken forumdel.
Men det har blivit bättre och kunde kanske bli ännu bättre, exakt hur veta jag inte, kanske att användare fick del av en logg där man kan se vilka inlägg som raderats av vem t,ex.
Då vet man vem man ska kontakta direkt. Ett par moment försvinner och tid sparas för både användare och moderatorer

Det skulle nog kräva en helpdesk som satt och tog emot klagomål. Flashbacks genomsnittsanvändare i klustret som tramsar och stör är inte en balanserad stock. Och ja, jag själv varit där. Det är mycket frustrerande när man inte förstår varför något sker. På senare tid har jag startat trådar med frågor jag har haft om hur forumet är tänkt att fungera. Diskussionen i de trådarna har hjälpt mig att förstå källan till frustration.

Det är säkert individuellt hur man fungerar men jag upplever att det bästa är att inte eskalera när någon dummar sig, ibland säkert med ett outtalat syfte att du ska klanta dig. Slutar man svara skickar de DM, som jag anmäler. Men visst kan man hamna i känslostormar och göra bort sig. Inget jag sett av dig dock så därför undrade jag.
Senast redigerad av ConvoPost 2024-08-21 kl. 16:00.
2024-08-21, 15:34
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av admin
Det tror jag säker, för att sedan återkomma under annat användarnamn.
Kollade din historik, och en dryg tredjedel av inläggen du postat har antingen raderats eller ligger i Papperskorgen. Trots att du bara postat några hundra inlägg, så har du redan lyckats få åtta varningar. Rätt imponerande. Dock ingen avstängning.

Anser du på fullt allvar att någon av dessa varningar är felaktig?
I ditt fall så är det väl snarare ett personligt misslyckande att du inte klarar av att debattera som vi övriga. Skulle kunna ge några exempel på inlägg som du fått en varning för, men de håller så låg nivå att det känns rätt onödigt.

admin
Det är helt säkert att modereringen ändrats senaste åren. Kanske för 5-6 år sen hände något. Allmänt munhuggande/tjafsande/kränkningar tolererades i mycket högre utsträckning innan. Och det är ju roligt. Eller jag tycker det är roligt.

Kanske har det med det du skriver sist att göra; att man tycker att inlägg ska hålla "en viss nivå". Forumet ska hålla högre kvalitet och innehålla värdefull information. Lite mer som en uppslagsbok eller kanske som en akademisk diskussion där påståenden ska underbyggas med fakta och undersökningar eller förkastas.

Jag tror i alla fall att jag och andra som gillar att gyttjebrottas ibland har känt av att det blivit lite "no fun allowed" här. Trist.
2024-08-21, 15:37
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lapapp
Det är en sanning med modifikation. Om man försöker köpa droger t.ex. eller gör en allvarlig outning kan man stängas av på sex månader direkt. Men det är helt rätt att de flesta som stängs av på sex månader har fått många varningar innan.

Du citerar bara en del av det jag skrev. Jag skrev också:

Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
... eller gjort något riktigt grovt regelbrott.

Så modifikationen var redan medtagen.
2024-08-21, 15:38
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManicToo
Man kan få 10 varningar i ett nafs om moderatorerna är sura och t.ex rensar alla enradare. Tro mig.

Steget "1 vecka" till "6 månader" är för långt, som admin skrev. Mitt eget råd är att max avstängning är 1 månad. På 1 månad kallnar man av ganska mycket. Enda undantaget är uppenbara bottar, troll, reklam osv. Men de har ju inte heller skapat några ämnen och känns lätt igen.

Det handlar inte om sura moderatorer utan om användare som inte hörsammar varningar.
2024-08-21, 15:39
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Det skulle nog kräva en helpdesk som satt och tog emot klagomål. Flashbacks genomsnittsanvändare i klustret som tramsar och stör är inte en balanserad stock. Och ja, jag själv varit där. Det är mycket frustrerande när man inte förstår varför något sker. På senare tid har jag startat trådar med frågor jag har haft om hur forumet är tänkt att fungera. Diskussionen i de trådarna har hjälpt mig att förstå källan till frustration.

Det är säkert individuellt hur man funderar men jag upplever att det bästa är att inte eskalera när någon dummar sig, ibland säkert med ett outtalat syfte att du ska klanta dig. Slutar man svara skickar de DM, som jag anmäler. Men visst kan man hamna i känslostormar och göra bort sig. Inget jag sett av dig dock så därför undrade jag.
Mycket av proceduren skulle kunna automatiseras nu när det finns AI och allt sånt där tänker jag.
Sen borde man väl kunna släppa upp logg uppgifter mer för varje tråd, ungefär såsom jag tror modsen har tillgång till i Outlaws.
Hela det kunde må bra av lite mer transparens och öppenhet så forumet blir mer självreglerande och modernt. Det finns väl ingen anledning till varför det skulle vara hemligt.

Att inte eskalera har jag fått lära mig den hårda vägen, men ibland släpper det om man är lite påstruken och inne i ett hett ämne.
Därimot självklara felraderingar att något är trams eller liknande och man måste gå in och påpeka att hela världspressen och sociala medier har det som aktuellt hett ämne. Där är det moderatorn som inte är tillräckligt insatt.
Tar en himla onödig tid bara att reda ut sånt. Det känns inte modernt.
2024-08-21, 15:42
Medlem
Pippipipparpippins avatar
Nu kanske jag sticker ut hakan och kanske får ångra mig senare.
Men jag har fått några varningar genom åren. Jag har sett varningarna som gult kort i fotboll. Med andra ord. Jag har rättat mig i ledet, ransakat mig själv och i varje fall slutligen landat i att varningen var befogad.

Jag hade känt mig som en riktig snöflinga om jag hållit på och tjafsat emot.
Jag slänger ett öga på reglerna emellanåt för att i största möjliga mån slippa avstängning.
Jag har klarat mig hittills och då har jag säkerligen fått ca 20-30% av mina inlägg raderade för att de är antingen OT eller i många fall rent trams.

Åker jag på en avstängning är det för att jag aktivt valt att vara en idiot och brutit mot reglerna, eller för att jag saknat läsförståelse för reglerna och därav gjort mig förtjänt av att bli avstängd.

Men men. Vi får väl se om jag återkommer i ärendet som en snöflinga, kränkt och snorgråten när jag bäl blir avstängd.
2024-08-21, 15:48
Avslutad
Tror det blir opersonligt med AI. Men AI kanske kan göra avvägningar i kantgräset med tiden.

Alla som tjafsar om snöflingor istället för att kolla på sakfrågan är de värsta snöflingorna som grinar som bebisar om deras smörande uppåt och slickande neråt går i putten är min erfarenhet.
2024-08-21, 16:04
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Tror det blir opersonligt med AI. Men AI kanske kan göra avvägningar i kantgräset med tiden.

Alla som tjafsar om snöflingor istället för att kolla på sakfrågan är de värsta snöflingorna som grinar som bebisar om deras smörande uppåt och slickande neråt går i putten är min erfarenhet.
Jag tänkte på den där helpdesken du nämnde.
Nästan alla stora instutioner, företag och siter har ju en AI hjälpreda.
Typ, - Hej jag heter Flashbackkatten, vad kan jag hjälpa dig med?
- Jo, jag undrar varför ett ett inlägg raderades i just denna tråd och vem som raderade det?
- Det raderades av moderatorn Fuckface (fingerat namn) pågund av att det var OT eller Trams. Dock har jag nu gått igenom inlägget och scannat av nätet och det är ett förekommande ämne inom denna diskussion, samt du har blivit mass RPad av samma person i tråden så jag skickar en automatisk påminnelse till berörd moderator. Tills dess så återställs inlägget i sin ursprungsform med markering, genomgår utredning.
Du kommer få ett automatiskt bekräftelse om 24 timmar om inte berörd moderator hört av sig.
Senast redigerad av Giant Squid 2024-08-21 kl. 16:10.
2024-08-21, 16:16
Avslutad
Citat:
Jag tänkte på den där helpdesken du nämnde.
Nästan alla stora instutioner, företag och siter har ju en AI hjälpreda.
Typ, - Hej jag heter Flashbackkatten, vad kan jag hjälpa dig med?
- Jo, jag undrar varför ett ett inlägg raderades i just denna tråd och vem som raderade det?
- Det raderades av moderatorn Fuckface (fingerat namn) pågund av att det var OT eller Trams. Dock har jag nu gått igenom inlägget och scannat av nätet och det är ett förekommande ämne inom denna diskussion så jag skickar en automatisk påminnelse till berörd moderator. Tills dess så återställs inlägget i sin ursprungsform med markering, genomgår utredning.
Du kommer få ett automatiskt bekräftelse inom 24 timmar om inte berörd moderator hört av sig

Med tanke på att ditt inlägg fick mig att skratta rakt ut kommer Flashbackkatten möjligen bli hatad snarare än som nu älskad av samma människor som har svårt för auktoriteter. Men för mer rimliga användare så skulle det kunna vara en bra service? Och avlasta moderatorerna från ängsliga eller aggressiva frågor?

Jag blev avstängd utan förvarning med alla konton jag hade i ett visst syfte på ett annat forum. Det var frustrerande att inte veta varför jag blev avstängd. Här på Flashback kunde jag, trots att jag var helt spärrad från att se forumet, ändå ta mig in på forumet via någon annans uppkoppling och konstatera att jag blev avstängd två gånger för 1.06 i december och 6 månader framåt. Det räddade julen.

Flashback har mycket resurser och vilja att besvara frågor men en Flashbackkatt antar jag att de har sina skäl för att inte testa.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in