2024-08-21, 08:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andy2132
Det gör du säkert och nedan kan du läsa mer om det om ett HD avgörande.

https://www.domstol.se/globalassets/filer/domstol/hogstadomstolen/avgoranden/2023/b-4808-23.pdf

Den polis som går vidare med sån skit borde fan åtalas själv för tjänstefel.
Citera
2024-08-21, 09:14
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Huktig
Berätta för mig som är dömd för att ha kniv modell mora i min bil hur jag blir rättshaverist. Det är knappast så att jag söker kontakt med rättsväsendet, precis tvärtom.

Kniv i väska, bak i skåpbil modell hantverkarbil.
Pang! Det får man inte ha.
Yxa, såg, spade, brytjärn på samma plats var det inga problem med.

Idiotlag.
Varför fick du din bil genomsökt på det sättet?
Citera
2024-08-21, 09:32
Medlem
Huktigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bema56
Varför fick du din bil genomsökt på det sättet?

Ungsnutarna hade väl för lite att göra och ville se vad jag hade i mitt Caddy skåp. Då frågade han vad jag hade i väskan då babblade jag på med en radda verktyg och när jag kom till Morakniv var det som jag sagt atombomb.

En äldre snut fick typ hindra ungsnutarna för att inte montera ner bilen till minsta mutter.

Straffad tidigare(32 år tidigare), annars okänd för polisen. Jag är blott en simpel knegare.

Jag bryter såklart mot lagen än idag. Direkt efter polisen tagit kniven åkte jag och köpte en ny. Världens bästa verktyg.
Senast redigerad av Huktig 2024-08-21 kl. 09:45.
Citera
2024-08-21, 09:49
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ungsnutarna hade väl för lite att göra och ville se vad jag hade i mitt Caddy skåp. Då frågade han vad jag hade i väskan då babblade jag på med en radda verktyg och när jag kom till Morakniv var det som jag sagt atombomb.

En äldre snut fick typ hindra ungsnutarna för att inte montera ner bilen till minsta mutter.

Straffad tidigare(32 år tidigare), annars okänd för polisen. Jag är blott en simpel knegare.

Jag bryter såklart mot lagen än idag. Direkt efter polisen tagit kniven åkte jag och köpte en ny. Världens bästa verktyg.
Låter surt! Enligt lagen ska ju "kniven" vara lätt tillgänglig från förarsätet om det ska anses brottsligt. Ligger den i en väska i lastutrymmet kan den knappast anses lätt tillgänglig.
Citera
2024-08-21, 09:52
Medlem
Huktigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bema56
Låter surt! Enligt lagen ska ju "kniven" vara lätt tillgänglig från förarsätet om det ska anses brottsligt. Ligger den i en väska i lastutrymmet kan den knappast anses lätt tillgänglig.

Dom förklarade att den var på allmän plats. Jag delar inte polisens uppfattning om att min bil är allmän plats. Den går att låsa.
Citera
2024-08-21, 10:11
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Dom förklarade att den var på allmän plats. Jag delar inte polisens uppfattning om att min bil är allmän plats. Den går att låsa.
Märkligt? HD säger i sin vägledande dom:"Innehav av en kniv i en verktygslåda i bagageutrymmet i normalfallet ska anses som befogat. (Se prop. 1999/2000:27 s. 82 och SOU 1996:50 s. 54."
Citera
2024-08-21, 10:53
Medlem
Kennethkvartings avatar
Knivlagen är en idiotlag som är en grov inskränkning av svenskens fri och rättigheter.

Jag har läst om hur den kom till:

Det var en kraftig ökning av knivhuggningar i början/mitten av 80-talet. Framför allt genomförda av svartskallar från exempelvis Chile och Turkiet. Någon skinnskalle kan ha tittat snett på dem någon gång och helt plötsligt var alla svenskar fritt byte i någon i deras rasistiska och hatiska hjärnor inbillad rätt till självförsvar.

Knivlagen kan alltså vara det första i en lång rad av exempel på inskränkningar i svenskens rättigheter som kom till på grund av rasfrämlingars misskötsel.

Kasta ut alla svartingar ur landet i stället för att jävlas med hederligt folk.
Citera
2024-08-21, 12:20
Medlem
På väg hem från jobbet så får man bära kniven (tänk byggare etc). Att ha på jobbebyxorna med moran i fickan när man sitter på AW är inte ok.

Längden på bladet är oväsentlig, det figurerar myter om ”kortare än 6 cm, kortare än 3 cm” men det stämmer inte.

Tiden och platsen spelar också roll för om det anses befogat eller inte.
Citera
2024-08-21, 13:17
Medlem
Trakessons avatar
Citat:
Berätta för mig som är dömd för att ha kniv modell mora i min bil hur jag blir rättshaverist. Det är knappast så att jag söker kontakt med rättsväsendet, precis tvärtom.

Kniv i väska, bak i skåpbil modell hantverkarbil.
Pang! Det får man inte ha.
Yxa, såg, spade, brytjärn på samma plats var det inga problem med.

Idiotlag.
Håller med. Har varit med om att bli stoppad i bil. Föraren var tidigare dömd för tjuvfiske då han fiskat utan fiskekort. Detta användes som skäl för att plocka ut samtliga fyra ur bilen. Visitera samtliga och göra flygande besiktning och husransakan på bilen. I bagageutrymmet hittades en ihopknuten plastpåse (ica eller coop) och i påsen låg bilägarens arbetsjacka med en morakniv i en ficka stängd med dragkedja. Han åtalades för brott mot knivlagen. Hade han låtit det gå till domstol hade han antagligen friats, men han fick dåliga juridiska råd som sa att straffet kunde bli högre i domstol än om han erkände och betalade böter utan rättegång.
Citera
2024-08-21, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Den polis som går vidare med sån skit borde fan åtalas själv för tjänstefel.
Brott mot knivlagen så torde det inte sällan redan finnas en skälig misstänkt varför åklagare tar över som förundersökningsledare.
Citera
2024-08-21, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andy2132
Brott mot knivlagen så torde det inte sällan redan finnas en skälig misstänkt varför åklagare tar över som förundersökningsledare.

Det är ju en korkad jävla snut som börjar med att spela dum, eller hur?
Citera
2024-08-21, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Det är ju en korkad jävla snut som börjar med att spela dum, eller hur?
Ingen aning vad polisman på plats gjorde för bedömning utifrån omständigheterna
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in