2024-08-21, 03:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Började grotta lite smått

https://lagen.nu/dom/rh/1996:23

Något som i alla fall pekar på att storleken har betydelse

https://lagen.nu/dom/rh/1997:8

Storleken nämns

https://lagen.nu/dom/rh/2020:42

En väldigt klar indikation på att längden avgör om kniven omfattas av lagen.

Det är en helhetsbedömning som ska göras och där vägs det in flera omständigheter. Det jag ville komma fram till var att det inte finns någon domstolspraxis på längd. Det är möjligt att polisen har utarbetat en egen praxis för göra en bedömning under vissa omständigheter.

Jag ska inte vara dum mot dig för du verkar vara en begåvad och ödmjuk person. När jag var ung så vet jag att kompisarna pratade om att knivbladet inte fick vara längre än handflatan. Hade själv inhandlat en sån där "pistol" med ett knivblad på så där 3-4cm kunde fällas ut. En natt så blev jag visiterad av väktare med polisnärvaro och det föranledde ingen åtgärd för deras sida. Eller jag fick ett gott råd att inte bära kniv och det var gott nog för mig.

Möjligt att det längden på knivbladet kom ifrån vad som var tillåtet att ha med sig i handbagaget. Idag är det tillåtet med knivar under 6 cm.
Citera
2024-08-21, 03:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av andy2132
Det är en helhetsbedömning som ska göras och där vägs det in flera omständigheter. Det jag ville komma fram till var att det inte finns någon domstolspraxis på längd. Det är möjligt att polisen har utarbetat en egen praxis för göra en bedömning under vissa omständigheter.

Jag ska inte vara dum mot dig för du verkar vara en begåvad och ödmjuk person. När jag var ung så vet jag att kompisarna pratade om att knivbladet inte fick vara längre än handflatan. Hade själv inhandlat en sån där "pistol" med ett knivblad på så där 3-4cm kunde fällas ut. En natt så blev jag visiterad av väktare med polisnärvaro och det föranledde ingen åtgärd för deras sida. Eller jag fick ett gott råd att inte bära kniv och det var gott nog för mig.

Möjligt att det längden på knivbladet kom ifrån vad som var tillåtet att ha med sig i handbagaget. Idag är det tillåtet med knivar under 6 cm.
Ja, jag kanske var otydlig som jag redan sagt tidigare. Jag menar inte att längden på bladet skulle ensamt kunna avgöra att kniven inte omfattas av lagen. Jämför med gränsen för stöld och ringa stöld. Där finns det en praxis för ett belopp man brukar gå efter som utgångspunkt. Sen så kan det förstås finnas både förmildrande och försvårande omständigheter som gör att en stöld under det beloppet ändå hamnar på normalgraden och förmildrande som gör att stölder över det beloppet blir ringa. Men utgångspunkten är ändå det beloppet enligt praxis.

Det jag tror, eller snarare trodde, var att det fanns en liknande praxis för knivlängd, men jag börjar bli mer och mer osäker på det. Helt klart är dock att längden spelar in i bedömningen.
Citera
2024-08-21, 03:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Ja, jag kanske var otydlig som jag redan sagt tidigare. Jag menar inte att längden på bladet skulle ensamt kunna avgöra att kniven inte omfattas av lagen. Jämför med gränsen för stöld och ringa stöld. Där finns det en praxis för ett belopp man brukar gå efter som utgångspunkt. Sen så kan det förstås finnas både förmildrande och försvårande omständigheter som gör att en stöld under det beloppet ändå hamnar på normalgraden och förmildrande som gör att stölder över det beloppet blir ringa. Men utgångspunkten är ändå det beloppet enligt praxis.

Det jag tror, eller snarare trodde, var att det fanns en liknande praxis för knivlängd, men jag börjar bli mer och mer osäker på det. Helt klart är dock att längden spelar in i bedömningen.
Fattar vad du menar kan enas med dig om att det inte är säkert att det finns en praxis men att längden på knivbladet kan ha betydelse när allt vägs samman.
Citera
2024-08-21, 03:18
Medlem
Tycker man ser ofta invandrare med snickarbyxor på sig och kniv
dinglande på sidan, låssasjobb kanske. (jobb som jobb) ..
Citera
2024-08-21, 03:40
Medlem
KingHisss avatar
Det där är väldigt fall till fall beroende. Dessutom att upptäcka en kniv i bil är väldigt svårt om den inte är uppenbart framme.
Citera
2024-08-21, 04:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anthraxious
Där tappade du mig. "Oh nej, jag fick inte ha kniv av polisen så därför dog jag i en brand!". Va+ Wtf har det med saken att göra? Ingen tänker "om det ändå vore lagligt att ha kniv så hade jag klarat mig!" i en sådan situation. Låter så jävla konstigt bara.

Ja lagen är svår eftersom vissa yrken eller aktiviteter behöver knivar men man vill heller inte ha folk som strosar omkring med vapen att hugga andra med när de inte tycker att choklad är godare än vanilj eller fotbollsidioter som bråkar efter varje match.

Det är väl bra att vi kan ha nyanserade lagar där man får applicera sunt förnuft ibland istället för att bara dra åt ett håll eftersom folk annars inte beter sig?
Den är absolut *Inte* nyanserad..
Vad vill du ha sagt?
Knivlagen är totalt godtycklig o fullständigt otydbar.
Spelar ingen roll vad syftet är, om polisen känner att det inte skulle räcka så grips man o döms närmast summariskt.

Knivlagen är fö del av varför självförsvar är de facto olagligt i det här landet
Citera
2024-08-21, 05:07
Avslutad
Knivlagen bygger på sunt förnuft och har egentligen inget problem förutom för rättshaverister.
Citera
2024-08-21, 06:48
Medlem
Huktigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av priz
Knivlagen bygger på sunt förnuft och har egentligen inget problem förutom för rättshaverister.

Berätta för mig som är dömd för att ha kniv modell mora i min bil hur jag blir rättshaverist. Det är knappast så att jag söker kontakt med rättsväsendet, precis tvärtom.

Kniv i väska, bak i skåpbil modell hantverkarbil.
Pang! Det får man inte ha.
Yxa, såg, spade, brytjärn på samma plats var det inga problem med.

Idiotlag.
Senast redigerad av Huktig 2024-08-21 kl. 06:50.
Citera
2024-08-21, 07:16
Moderator
Gordon Blixts avatar
Rättspolitik hör, föga förvånande, hemma i politikforum.

Juridik -> Politik: inrikes

/Mod
Citera
2024-08-21, 07:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Huktig
Berätta för mig som är dömd för att ha kniv modell mora i min bil hur jag blir rättshaverist. Det är knappast så att jag söker kontakt med rättsväsendet, precis tvärtom.

Kniv i väska, bak i skåpbil modell hantverkarbil.
Pang! Det får man inte ha.
Yxa, såg, spade, brytjärn på samma plats var det inga problem med.

Idiotlag.

Man får inte ha kniv modell mora i bilen. Det andra får man ha i betydligt störra omfång.

Hoppas du är nöjd med förklaringen.
Citera
2024-08-21, 07:28
Moderator
Gordon Blixts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C000
Ja, Enligt Brottsbalken (BrB) 4 kap. 5 § får knivar och andra vapen inte bäras eller transporteras om det inte finns ett rimligt syfte, och det måste ske på ett sätt som inte är olagligt.
Det står det inte i 4 kap. 5 § brottsbalken.
Citera
2024-08-21, 07:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gordon Blixt
Det står det inte i 4 kap. 5 § brottsbalken.

Ber om ursäkt, jag har felat.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/lag-1988254-om-forbud-betraffande-knivar-och_sfs-1988-254/

Det kom lite tillägg på senare tid, bland annat "I knivförbudslagen införs ett förbud mot att inneha knivar m.m. i fordon
på allmän plats. "

Denna borde duga? Jag vet inte varför just fordon var viktigt och allmän plats inte dög.

Hittade det:

En utbredd uppfattning bland dem som har att tillämpa
knivförbudslagen är att det bör vara straffbart att inneha knivar och andra
farliga föremål även i fordon, om dessa befinner sig på allmän plats och
innehavet inte är befogat. Ett allmänt rådande synsätt är att sådana
innehav för närvarande inte är förbjudna enligt knivförbudslagen, med
hänvisning till att bilen i sig anses utgöra enskild plats. Utredningen är
dock av den uppfattningen att ett fordon inte bör betraktas som en enskild
plats i sig, utan att det är platsen där bilen befinner sig som skall vara
avgörande för om innehavsförbudet på allmän plats är tillämpligt eller
inte. Även om utredningen således menar att ett obefogat innehav av kniv
i en bil på allmän plats redan med dagens lagstiftning borde anses som
straffbart kan det, med hänsyn till den allmänt rådande uppfattningen,
vara lämpligt att uttryckligen i lagtexten ange att det är förbjudet att
inneha kniv i fordon som befinner sig på allmän plats.
Senast redigerad av C000 2024-08-21 kl. 07:51.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in