2024-08-21, 07:16
Medlem
Det positiva är att Rysslands militärmakt kräver 10 år att bygga upp sig igen efter detta utarmande av trupper och materiel och det är till en nivå som bevisligen är inkompetent. Är övertygad att de kommer utropa sig till vinnare av kriget förr eller senare. Men konsekvenserna på hemmaplan kommer bli otrevliga. Putin kommer naturligtvis skylla all misär på väst när han hjärntvättar befolkningen likt han gör nu i en än större skala. Ukraina kommer inte må bra, men får åtminstone stöd av EU efter kriget är över. Terrorbombningar i Moskva är 100% garanterat de närmaste åren efter att "fred" råder. Det kommer inte bli roligt för befolkningen i de erövrade områdena om ryssarna får behålla dem då.
Senast redigerad av VizslaSilver 2024-08-21 kl. 07:25.
Citera
2024-08-21, 07:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Nej jag gör ingen skillnad på vem som är utsatt.

Rysk civillbefolkning, prorysk civilbefolkning, och proukrainsk civilbefolkning är lika mycket värda. Oavsett på vilken sida om 1991 års gräns de bor. Jag är inte säker på att alla här håller med om det, många är nog skadeglada över att ryssar får fly.

Ur Zelensky's perspektiv håller jag också med om att det har en fördel att slåss på rysk jord. Men jag menar att vårt jobb ska vara att titta framåt i tiden, gissa vilken lösning som kommer leda till minst lidande, och välja den. Min gissning är att en fryst gräns är det som leder till minst lidande, och ett fredsavtal som minimerar risken för följdkrig. Den sista är så klart den svåraste, och vilken lösning som vi till slut landar i kommer ha risk att misslyckas i det avseendet. Oavsett om det blir "ditt förslag" (gissar 1991 års gräns?) eller "mitt förslag".

Ja, egentligen handlar väldigt mycket av kriget Ukraina - Ryssland om att hitta en lösning som minimerar risken för nya krig i framtiden. Väst och grannländerna har tröttnat på Ryssland / Sovjetunionen / tsar-Rysslands fasoner och har på nåt sätt valt att nu ska Ryssland fråntas alla möjligheter att föra krig framöver. Detta genom ett oändligt långt utnötningskrig där Ryssland luras in i fällan att förbrukar precis alla sina resurser och därefter falla i tusen bitar.

Det är en väldigt tråkig taktik eftersom det innebär ett krig som kan vara i tiotals år. Jag hade gärna sett betydligt snabbare lösningar. Nu är Ukraina beredda att göra det här, det enda de klagar på är att Ryssland tillåts döda för många ukrainare och vill ha bättre vapen. Men Ukraina vet att det kommer leda till en långvarig fred inom Europa och en bättre framtid för barn och barnbarn.
Citera
2024-08-21, 07:27
Avstängd
Citat:
Ryssarnas etniska rensning har stor betydelse när vi bedömer och utdömer ansvar, och funderar på vad Putin, Zelensky, EU, USA, osv skulle ha gjort annorlunda. Men det är i stort sett över nu, vi hjälper väldigt få om vi kunde få bort ryssarna. Skadan är redan skedd.

Däremot utökas detta lidande om Kreml tar en ny stor tugga ytterligare av Ukraina.

Varför skulle Zelensky, EU, USA hållas ansvariga för Rysslands krigsbrott? Anklagade du även Polen för förintelsen?
Citera
2024-08-21, 07:29
Medlem
Citat:
Han har någonstans sagt att hans förklaringsmodell har cirka 75% hit rate. Så man får se hans utsagor om Ukraina i ljuset av det. Klokt att ha en felmarginal och vara ödmjuk. F ö verkar hans egna politiska hållning förutom att han inte gillar att onödigt många ukrainier dö, vara att han är anti-kina och ogillar att detta krig stärker Kina på bekostnad av oss.

Mearsheimer är en produkt av Kalla Kriget. Han ser och tänker fortfarande på världen som den var på 70- och 80-talen. Hans teoribyggen handlar om två motpoler med intressesfärer.

Du skrev i ett svar till någon annan att Mearsheimer inte var "höger" men att många på högerkanten stödjer sig på hans teser. Men hans världsbild bygger på en klassisk imperiesyn på världen, så nog måste han anses vara på högerkanten allt. Och 75% "hitrate"? Det var nog före 1990, nu är den nog lägre. Hur många delar hans uppfattning att Nordkoreas kärnvapeninnehav utgör en stabiliserande faktor?
Citera
2024-08-21, 07:30
Avstängd
Citat:

Rysk civillbefolkning, prorysk civilbefolkning, och proukrainsk civilbefolkning är lika mycket värda. Oavsett på vilken sida om 1991 års gräns de bor. Jag är inte säker på att alla här håller med om det, många är nog skadeglada över att ryssar får fly.

Ur Zelensky's perspektiv håller jag också med om att det har en fördel att slåss på rysk jord. Men jag menar att vårt jobb ska vara att titta framåt i tiden, gissa vilken lösning som kommer leda till minst lidande, och välja den. Min gissning är att en fryst gräns är det som leder till minst lidande, och ett fredsavtal som minimerar risken för följdkrig. Den sista är så klart den svåraste, och vilken lösning som vi till slut landar i kommer ha risk att misslyckas i det avseendet. Oavsett om det blir "ditt förslag" (gissar 1991 års gräns?) eller "mitt förslag".

Ingen är intresserad av dina lösningar, käre ål. Finns inget alternativ än att stödja Ukraina till att driva ut ryssråttorna ur Ukraina.
Citera
2024-08-21, 07:30
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Citat:
Ryssarnas etniska rensning har stor betydelse när vi bedömer och utdömer ansvar, och funderar på vad Putin, Zelensky, EU, USA, osv skulle ha gjort annorlunda. Men det är i stort sett över nu, vi hjälper väldigt få om vi kunde få bort ryssarna. Skadan är redan skedd.

Däremot utökas detta lidande om Kreml tar en ny stor tugga ytterligare av Ukraina.

Har du gjort bokslut igen?

Nej, det är långt ifrån över. Lex-Ukraina.
Räkenskapsåret kommer när Ryssland ska betala för vad de startade och är ansvarig för.
Citera
2024-08-21, 07:34
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Citat:

Att ryssarna försvinner ut ur Ukraina är win win för alla.
Du sa själv att omflyttningar skulle ha gjorts långt tidigare.
Bättre sent än aldrig.
Win för Putin, som inte behöver beskydda ryssar.
Citera
2024-08-21, 07:39
Medlem
Citat:

[...]
Min gissning är att en fryst gräns är det som leder till minst lidande, och ett fredsavtal som minimerar risken för följdkrig.
[...]

Mina funderingar kring detta:

- Kan man lita på ett avtal med Putin. Eller kommer han slicka sina sår och sen anfalla mot Odessa osv om några år?

- Gäller den frysta gränsen också det som Ukraina ockuperat i Ryssland?

- Kommer Ryssland acceptera den starkaste rätt om t.ex. Kina knycker bitar av Ryssland?

- Kan Japan också hävda sin rätt till de områden som Ryssarna ockuperat? Och skicka in soldater för att skydda befolkningen?

- Hur är det med Karelen/Köningsberg, borde inte Russland avträda detta? Krävs det finska eller tyska trupper på plats för att frysa också dessa gränser?

- Man kan mildra lidandet i Ukraina genom att ryssarna betalar mänskligt och materiellt krigsskadestånd. Du är med på detta va?

- För att motverka framtida internationella krav på den starkas rätt så bör Putin m.fl. skickad till Haag. Okey?

- Ukrainas säkerhet ('minimerar risken för följdkrig') kan stärkas genom att ryssarna lämnar tillbaks de ukrainska kärnvapen. Det är väl rimligt för att få en hållbar fred? Kanske fler länder skall skaffa kärnvapen för att skydda sig från grannländer som invaderar.
Senast redigerad av BothSidesNow 2024-08-21 kl. 07:42. Anledning: Stavfel
Citera
2024-08-21, 07:40
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Oavsett hur kriget slutar så framstår t90 som en vinnare. Det är den som avgör strider. Och det är den alla vill visa upp som krigsbyte

Leopard? Tja, på papperet helt ok specifikation. Men trots allt skydd har många blivit skrot.

En del är förvånade, jag hade nog hoppats mer på leopard också. Men jag visste från början att t90 är en bra vagn
Varför det? Den har inte gjort speciellt bra ifrån sig. Av dom drygt 400 ryssarna hade i aktiv tjänst innan kriget har åtminstone 156st förstörts. Då verkar ryssarna undvika att använda T90 i utsatta situationer också och kör hellre på dom billigare och enklare T72.
Citera
2024-08-21, 07:43
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snyggast.i.Speedo
...
In its statement on Tuesday, Moscow added that there was “evidence of the participation of Americans PMCs (private military companies) on the side of the Armed Forces of Ukraine during their invasion of the territory of the Russian Federation.” It did not say what evidence it was referring to.
...

De är helt vansinniga med sitt ljugande.
Citera
2024-08-21, 07:47
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Varför skulle Zelensky, EU, USA hållas ansvariga för Rysslands krigsbrott? Anklagade du även Polen för förintelsen?

Kan du formulera om frågan så man tydligt kan se att det är inom topic för denna tråd? Annars går det inte att svara för mig, förstås.
Citera
2024-08-21, 07:51
Medlem
Är det någon som sett på nyheterna att Ukraina skickade 11 drönare mot Moskva inatt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in