2024-08-21, 01:38
Avstängd
psychicsailors avatar
Mycket spännande tråd.

Här är vissa psykopater som förföljer mig på Flashback från Ukrainakrigsforumet så jag svarar extremt torrt och abstrakt för att slippa stalking och osunt intresse för min person.

Liksom TS lärde jag mig läsa (själv, utan föräldrar) när jag var 4. Programmera började jag med när jag var 9, jag gillade att sitta och göra systemarkitekturer när jag var 11. Jag hade helt klart udda jobb som 20-åring utan att gå in på detaljer. Jag hade rykte om mig att vara den smartaste i klassen under hela utbildningstiden, men jag hade också problem med att göra mindre slarvfel när jag räknade, så jag fick ofta inte felfria resultat i matematiska ämnen och jag är också på grund av detta inte så snabb som jag kunde varit när jag programmerar. De gånger jag gjort IQ-test sticker jag heller inte ut extremt, under 130. Inte heller presterade jag alltid jättebra på universitetet för jag optimerade för att lära mig vad jag ville, snarare än att maxa resultatet.Jag läste inte t ex juridik där slutbetygen är väldigt viktiga. Men där kurserna var i linje med mina egna läromål blev jag ofta kursetta. Ibland läste jag dubbelt, vilket jag idag tycker var lite omoget och vittnade om en lite barnslig syn 'a lá flest högskolepoäng vinner'.

Jag blev uppmärksammad av forskarna på mitt universitet som fixade så jag kunde doktorera. Efter disputationen fick jag ett erbjudande av en världsledande forskare att göra postdoc där. Det var första gången jag stötte i väggen prestationsmässigt, eftersom jag insisterade på 1) göra det jag tyckte var roligt 2) inte jobba mer än 40 h/vecka.

I universitetsvärlden får du pröva gränserna för din intellektuella förmåga. Om du mäter mig på "objektiva parametrar" som h-index, hemtagande av medel, förmåga att undervisa, etc., så är jag duktig, men sticker inte ut speciellt mycket. Det som är gränssättande är snarare vilja att arbeta hårt och försaka roligt arbete, och att vara karriäristisk (allt från att vara inställsam till att publicera saker som man vet är dåligt), alternativt att vara överdrivet populistisk. När detta är sagt är universitet roliga för en sådan som jag, för där träffar man ofta folk med väldigt hög intelligens och lärförmåga, men alla är inte sådana. Det hände att jag blev utklassad av smartare människor än jag, det var kul och intressant.

Jag har även prövat karriärer utanför universitetsvärlden med blandad framgång. Hög intelligens gör inte nödvändigtvis att man har den psykiska stabiliteten eller förmågan att hålla fokus strategiskt. Jag har lärt mig att jag egentligen inte är bra på att ha chefsansvar, för jag gör vad jag tycker är kul snarare än vad som är det bästa för verksamheten.

Jag tycker inte heller att min underbarnserfarenhet förutsade hur bra jag varit på att lägga livspusslet. Jag har en tendens att tänka på abstrakta saker och underprioritera personliga relationer. Jag är inte bra på att behovstillfredsställa mig själv och min närmaste omgivning, något som egentligen borde vara det främsta kritieriet på intelligens, snarare än IQ. Och det leder mig till konklusionen. Att underbarn inte nödvändigtvis handlar om att ha extremt välfungerande huvud, snarare en personlighet som har atypiskt uppmärksamhetsbeteende och lite lätt neurotiskt abstrakt fokus. Och det leder ofta till att man inte blir jätteframgångsrik i karriären. Jag lärde mig också att jag var annorlunda från tidig ålder, och det sitter i och är en slags nackdel för min sociala kompetens. Men under de perioder i livet där sånt intresserade mig var jag ganska populär med ett stort umgänge, ok framgång hos det motsatta könet, osv. Men min personlighet gör också att jag har lite svårt att forma djupare personliga band. Kort sagt, underbarnsidentitet handlar lika mycket om personlighet som rå hjärnkapacitet.

edit: En sak till som spelar roll. Jag kommer från en riktig oakademisk familj, och det spelar större roll för karriären än man skulle kunna tro. För mig i negativ riktning.
Senast redigerad av psychicsailor 2024-08-21 kl. 01:46.
Citera
2024-08-22, 18:30
Medlem
tolvfingertarms avatar
Kul fråga TS. Absolut inte ett underbarn (långt ifrån!) men läste vid 3-4 år och läste i princip allt jag kom över oavsett språknivå och ämne tills jag var 12. Före i matte, tid att slappa på lektionerna och fina betyg etc. Lätt för allt som hade med skolan att göra.

Min mamma (som utan tvekan är en av de smartaste människor jag träffat, ett faktiskt underbarn) har alltid varit väldigt nogrann med att skolan är otroligt viktig och jag har alltid tyckt att det var kul att lära sig, inga koncentrationsproblem etc. En riktig plugghäst alltså!

Toppbetyg + stipendium i gymnasiet.
Utbildar mig till läkare nu.
Citera
2024-08-24, 06:07
Bannlyst
Jag vet om ett sådant, en intelligent grabb, en som löser kluriga pussel lätt som en plätt. Men han verkar vara ensam, är inte social alls och har säkert problem med tjejer. Själv är jag en normalbegåvad typ med IQ på 100.

Yngre översmarta borde försöka närma sig brudar.
Citera
2024-08-24, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MonacoGuido
Mycket som jag känner igen mig i i din text. Jag tyckte också att skolan var lätt och omgivningen har nog alltid betraktat mig som ”smart”. Jag lyckades gå ut gymnasiet med A i nästan varje ämne utan någon större studieinsats. Sedan började jag på juristprogrammet och där tog glidandet slut. När började hade jag ingen studieteknik överhuvudtaget och att jag lyckades klara första terminen med AB (högsta betyg) var nog någon form av mirakel.

Nu har jag fått in bättre rutiner för mina studier och juristprogrammet har hittills gått bra. Utsikterna för arbetslöshet efter examen bedömer jag som små. Hade jag fortsatt att studera som om jag gick på gymnasiet så hade universitetsstudierna slutat i katastrof. Man kan glida med rätt så länge på att vara smart, men tillslut når man en nivå där man faktiskt måste anstränga sig för att kunna prestera. Jag tror f.ö. att det här fenomenet är relativt vanligt på utbildningar med många högpresterande elever som alltid varit ”bäst i klassen”.

Till dig TS: om du är smart/har hög IQ borde högre studier inte vara något problem om du lägger ner den tid som krävs och anstränger dig. Du har inte funderat på att läsa någon ny utbildning med bättre utsikter till ett välbetalt jobb, t.ex. civilingenjör/läkare/jurist?

Haha. 100 procent humble brag.
Citera
2024-08-24, 13:28
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gladryss
Jag vet om ett sådant, en intelligent grabb, en som löser kluriga pussel lätt som en plätt. Men han verkar vara ensam, är inte social alls och har säkert problem med tjejer. Själv är jag en normalbegåvad typ med IQ på 100.

Yngre översmarta borde försöka närma sig brudar.

Min erfarenhet är att intelligens är bara en faktor av väldigt många och definitivt inte den viktigaste, ibland närmast en nackedel i 13-19 årsåldern när det gäller kärlek och sex. I någon grad kan man använda sin intelligens rent manipulativt, men om det inte är så du vill ha relationer är det inte till hjälp heller. Fr o m 20 och uppåt börjar det bli mer av en fördel och kanske syns det på ekonomin om du är smart och det hjälper mer än intelligens per se.

Själv var jag inte uppväxt i en miljö som uppmanade introspektiv och emotionell intelligens. Så det tog lång tid innan jag vände mig inåt. Men ett smart barn som också har bättre emotionell intelligens, och då menar jag framför allt förstå sig själv, tror jag kan bli en bättre kärlekspartner i ung ålder än de mindre intelligenta. Men som sagt det är inte min erfarenhet. Jag var helt värdelös som pojkvän när jag var tonåring.
Citera
2024-08-24, 16:08
Medlem
magicalmats avatar
Jag var inte något underbarn, men hade lätt för mig i skolan och presterade mycket bra på såväl i-testet på mönstringen som på högskoleprovet (top 2%).
Trodde universitetet skulle bli en räkmacka men blev till min förvåning en överliggare utan examen.
Arbetar nu i ett typiskt knegaryrke utan krav på abstrakt tänkande.
Blev nyligen diagnostersd med ADHD. Medicineringen fungerar bra och jag är redo för nya tag.
Citera
2024-08-30, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KaneBellingham93
Jag började läsa när jag var tre år gammal. Jag gick runt som någon slags savant på dagis och löste mattetal vid matbordet. Jag läste Harry Potter-böckerna när jag var fem. Jag läste Harry Potter-böckerna på engelska när jag var sju. Jag hade matteböcker avsedda för elever tre klasser över mig genom grundskolan. Folk kallade mig "geni" och "underbarn" och kunde inte vänta på vilka stordåd jag skulle utföra i framtiden.

I början av gymnasiet behövde jag aldrig plugga. Jag förstod inte ens vad folk menade när de sa att de skulle gå och "plugga". Varför gå och sätta sig på ett bibliotek i fem timmar när man bara kunde gå hem och göra uppgiften på en halvtimme? Det var här saker och ting började fallera. I trean på gymnasiet började materialet faktiskt kräva att man studerade. Jag hade ingen aning om hur man gjorde det. Jag hade ingen studievana, ingen disciplin. Jag var van vid att ha mitt eget arbete och inte ens lyssna på läraren. Jag gick ut gymnasiet med mediokra betyg.

På universitetet var det likadant. Jag lyckades med nöd och näppe klara av tentorna eftersom jag prioriterade festande över studier. Jag var ju ett "geni" det skulle lösa sig ändå, dessutom så hade jag fortfarande inte en aning om hur man faktiskt pluggade.

Idag är jag runt 30 och är arbetslös. Min kandidat är värdelös och jag livnär mig på online-inkomstkällor och pengar från en faktabok jag publicerat. Jag är deprimerad och känner mig misslyckad när jag tänker på hur jag blev höjd till skyarna som ungdom. Jag blev minsann inte nästa Newton eller Sokrates bara för att jag var smart som barn.

Jag har självfallet mest mig själv att skylla eftersom jag inte kunde anpassa mig till det skiftande studieklimatet. Men samtidigt tror jag att skolan gör "begåvade" barn en björntjänst när de isolerar dem från lärandet och placerar dem i ett hörn med svårare böcker. Lärandet är en gemensam process och om man inte deltar med andra så lär man sig inte reglerna.

Ni andra som var "underbarn", hur är ni i vuxen ålder? Känner ni igen er i mina erfarenheter?

(Och innan någon påpekar att detta är en "skryttråd" eller liknande. Jag har inget att skryta om. Jag är arbetslös och misslyckad. Jag hade ett stort ego tills jag faktiskt började möta motstånd och då visste jag inte hur jag skulle hantera det. Jag känner folk som var medelmåttiga i skolan som kommit ljusår längre än jag. Denna tråd är mest för att jag är nyfiken på andra som befunnit sig i samma situation).
Kunde lika gärna vart jag själv som skrev. Nu vet jag inte om jag var 3, 4 eller 5 när jag läste Bamsetidningar själv i sängen, och några minnen av att lösa matte vid matbordet har jag inte heller. Men det är mycket som är glömt. Jag har dock varit mensa-medlem och känner igen mig i precis allt. Även i det att jag nu är en bra bit över 30 och egentligen inte åstadkommit någonting karriärsmässigt. Så om någon just fällde ut sina taggar av att jag skrev mensa så är det bara att fälla in.

Det gick egentligen väldigt bra för mig i skolan tills jag blev 11 år. Jag var en rolig nörd med roliga nördkompisar. Det visste jag förstås inte då men i efterhand var det var jag var.

I samband med byte av skola så dög inte nördkompisarna längre. Jag övergav de som vart mina bästa vänner sedan dagis som om de var skräp i byxfickan. Jag ville vara med de som tjuvrökte, kom från lite sämre förmedlade områden, eller var mer sportintresserade. De som var coolare. Jag hade nog bredast bekantskapskrets på hela skolan. Notera bekanta. Jag blev aldrig riktigt nära med mer än ett par, och inte lika nära med nån som jag var med mina forna ”nördar”.

Jag fortsatte umgås med samma nya polare och vi umgås än idag. Jag läste Samhäll på gymnasiet. Sket i allt. Hatade skolan som idé. Jag ville se saker. Göra saker. Kom till nationella prov när halva tiden passerat. Blev klar först. Gick ut gymnasiet med strax under VG i snitt. Det säger jag med besvikelse kan jag tillägga.

Jag ägnade min tidiga 20 årsålder på att flytta runt mellan kanske 5 olika städer i tre olika länder förutom Sverige. Hade ströjobb eller läste lösa kurser utomlands. Åstadkom inget. Hade rätt roligt.

Jag har haft det rätt bra och med tanke på hur lite jag jobbat har jag lyckats mycket väl ekonomiskt. Antagligen för att jag aldrig bränt mycket pengar på alkohol. Jag har en kandidat, i ett flumområde, i en bransch som nyligen imploderat totalt. Som jag vill lämna.

Idag har jag äntligen hittat tillbaka till mig själv som barn. Jag kommer läsa ett naturvetenskapligt program inom närmaste året. Läser matte i timmar varje dag för att läsa upp behörighet och tycker det är hur kul som helst.

Jag tänker dock med jämna mellanrum på mina äldsta vänner. Dom jag kastade bort. Jag sa inte ens hejdå eller liknande. Vi som skrattade så mycket ihop som barn och idag vet jag inte ens vilken stad de bor i. Jag önskar att jag hade gjort annorlunda, och att vad dom än gör idag så har dom det bra. Jättebra. En dag kanske jag ser nån av dom igen. Då ska jag försöka få kontakt med dom på nytt.

Tillägg: jag har haft bra självkänsla hela mitt liv. Men det var först för bara ett par år sen jag även fick bra självförtroende, alltså insikten att jag kan åstadkomma något av mig själv. Tack vare att jag upptäckte att jag var rätt fenomenal på programmering.

Såhär i backspegeln kan jag se att något fick mig att avvika från min naturliga väg, och hur bra eller dålig jag än var på den felaktiga vägen så spelade det ingen roll. Det gav mig ingenting. Det var först när jag upptäckte att jag var bra på något som låg på min naturliga väg som jag fick självförtroende, och insåg vad jag borde syssla med.

Mensamedlemskapet gav mig ingenting för övrigt. Det är ett forum för folk som känner precis som vi skrivit här, i åldrarna 20-60.
Senast redigerad av Baeddsoffa 2024-08-30 kl. 23:07.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in