2024-08-20, 23:05
Medlem
zzryders avatar
Knivlagen måste vara den mest oigenomtänkta och diffusa av Sveriges alla lagar.
Citat från polisen.se
Det är förbjudet att ha knivar, stick- och skärvapen eller andra farliga föremål på allmän plats, inom skolområde eller i fordon på allmän plats. Det finns dock tillfällen när innehavet är befogat, det vill säga när det är rimligt att ha med sig en viss typ av kniv.
Alltså så är det tillåtet inom vissa yrken att ha kniv.
Men inte på väg hem från arbetet.
Men på väg till svampplockning är det tillåtet.
Det finns även situationer där folk har dött pga att de inte haft en kniv.
Tex så har folk brunnit upp i sina bilar pga att de suttit fast i bilbältet efter en olycka.
Ge gärna andra exempel på hur oigenomtänkt denna lagen är.
Jag antar att det finns en och annan paragrafryttare som försvarar knivlagen,
Är den försvarbar i sitt nuvarande skick ?
Senast redigerad av zzryder 2024-08-20 kl. 23:07.
Citera
2024-08-20, 23:12
Medlem
Ja, Enligt Brottsbalken (BrB) 4 kap. 5 § får knivar och andra vapen inte bäras eller transporteras om det inte finns ett rimligt syfte, och det måste ske på ett sätt som inte är olagligt.

Verktygslådan i bilen, i en stängd låda... --- inga problem..
Citera
2024-08-20, 23:22
Medlem
Zaedrewss avatar
Jo den är märklig. Men den anpassas ju också. Läste om ett fall en grabb som åkte Epa blev anmäld för brott mot knivlagen för han hade i sin Epa en verktygslåda med bla en kniv. Han blev friad sedan i HD för det fanns ju faktiskt ett syfte med den där kniven som om Epan gick sönder och en kniv kan där vara ett bra verktyg. Det domslutet gör förhoppningsvis att polisen också tar åt sig det.

Men det kanske behövs ytterligare något fall om detta med kniv i bil. Sett då att kunna skära av bältet eller vad som nu man kan använda en kniv till. Utöver syfte att skada någon.
Citera
2024-08-20, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zzryder
Citat från polisen.se
Det är förbjudet att ha knivar, stick- och skärvapen eller andra farliga föremål på allmän plats, inom skolområde eller i fordon på allmän plats. Det finns dock tillfällen när innehavet är befogat, det vill säga när det är rimligt att ha med sig en viss typ av kniv.
Tex så har folk brunnit upp i sina bilar pga att de suttit fast i bilbältet efter en olycka.
Har du statistik på hur många som dör efter att ha fastnat i en brinnande bil och orsaken skulle vara att dem inte fått upp bältet? Det finns andra verktyg för det ändamålet som är betydligt effektivare. Är bilen så deformerad att bältet inte går att få upp så har man nog andra problem.

Det är väl rimligt att personer inte ska bära kniv om det inte är befogat.

Paragrafryttare behöver nödvändigtvis inte vara någon som försvar en lag utan en paragrafryttare förhåller sig nitisk till en lag eller regel.
Citera
2024-08-20, 23:52
Medlem
Citat:
Citat från polisen.se

Där tappade du mig. "Oh nej, jag fick inte ha kniv av polisen så därför dog jag i en brand!". Va+ Wtf har det med saken att göra? Ingen tänker "om det ändå vore lagligt att ha kniv så hade jag klarat mig!" i en sådan situation. Låter så jävla konstigt bara.

Ja lagen är svår eftersom vissa yrken eller aktiviteter behöver knivar men man vill heller inte ha folk som strosar omkring med vapen att hugga andra med när de inte tycker att choklad är godare än vanilj eller fotbollsidioter som bråkar efter varje match.

Det är väl bra att vi kan ha nyanserade lagar där man får applicera sunt förnuft ibland istället för att bara dra åt ett håll eftersom folk annars inte beter sig?
Citera
2024-08-20, 23:54
Avslutad
Citat:
Om det verkligen är just detta du vill undvika så finns det väldigt mycket bättre verktyg än en stor kniv. Det finns särskilda bältesskärare som ofta är kombinerade med en fönsterkross. Om du på riktigt har en kniv i bilen för att skära av bälten, köp en sådan istället.

Mindre fickknivar med kort blad brukar också undantas, så en sådan kan du ha.
Citera
2024-08-20, 23:56
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Om det verkligen är just detta du vill undvika så finns det väldigt mycket bättre verktyg än en stor kniv. Det finns särskilda bältesskärare som ofta är kombinerade med en fönsterkross. Om du på riktigt har en kniv i bilen för att skära av bälten, köp en sådan istället.

Mindre fickknivar med kort blad brukar också undantas, så en sådan kan du ha.

Men..
Citat:
Bältesskärare och verktyg att krossa bilfönstret med finns att köpa i välsorterade butiker. Dock kan även det verktyget bedömas som ett vapen och därmed vara ett brott mot knivlagen.
https://www.norrteljetidning.se/artikel/kniv-i-bil-inte-alltid-brott-mot-knivlagen-det-ar-okej-for-en-vanlig-allmanhet-med-ratt-motivering

Så om det är vasst kan det var ett brott. En skruvmejsel är ju också det.
Citera
2024-08-20, 23:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Men..

Så om det är vasst kan det var ett brott. En skruvmejsel är ju också det.
Om du skulle gå omkring med en sådan i innerfickan när du är på krogen lär du åka dit. Men jag har mycket svårt att tro att någon skulle kunna bli dömd för det för att de har en sådan i bilen.
Citera
2024-08-21, 00:03
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Om du skulle gå omkring med en sådan i innerfickan när du är på krogen lär du åka dit. Men jag har mycket svårt att tro att någon skulle kunna bli dömd för det för att de har en sådan i bilen.

Men som TS påpekar folk har ju det. Det är en snurrig lagstiftning. Sedan såklart nojjiga/idioter till poliser som anmäler. På krogen med något sådant är det ganska glasklart att det finns inget annat syfte. Än att ha detta som vapen. Om du inte glömt den i fickan.

Men som sagt HD har ju kommit med domar och det kanske så sakta reder ut sig. Jägare/fiskare tex är ju en grupp som är extra på gällande detta. Eftersom flera som då ska haft detta som syfte åkt dit för brott när de blivit stoppade och polisen har hittat en kniv på dom eller i bilen.

Sedan för gemene Svensson är väl just detta kanske inte ett så stort problem. Det är extremt ovanligt att man någonsin kommer bli visiterad av polisen även om man stoppas i bil. Sedan har man inte en kniv synlig så de ser den så kommer det ju inte heller bli någon husis för bilen.
Citera
2024-08-21, 00:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Men som TS påpekar folk har ju det. Det är en snurrig lagstiftning. Sedan såklart nojjiga/idioter till poliser som anmäler. På krogen med något sådant är det ganska glasklart att det finns inget annat syfte. Än att ha detta som vapen. Om du inte glömt den i fickan.

Men som sagt HD har ju kommit med domar och det kanske så sakta reder ut sig. Jägare/fiskare tex är ju en grupp som är extra på gällande detta. Eftersom flera som då ska haft detta som syfte åkt dit för brott när de blivit stoppade och polisen har hittat en kniv på dom eller i bilen.

Sedan för gemene Svensson är väl just detta kanske inte ett så stort problem. Det är extremt ovanligt att man någonsin kommer bli visiterad av polisen även om man stoppas i bil. Sedan har man inte en kniv synlig så de ser den så kommer det ju inte heller bli någon husis för bilen.
Visa mig ett fall där någon blivit dömd för att ha en bältesskärare med fönsterkross i bilen. Innan du har det vågar jag påstå att det är fullständigt riskfritt. De enda gångerna en sådan kan vara olaglig är om den inte är i bilen.
Citera
2024-08-21, 00:08
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Visa mig ett fall där någon blivit dömd för att ha en bältesskärare med fönsterkross i bilen. Innan du har det vågar jag påstå att det är fullständigt riskfritt. De enda gångerna en sådan kan vara olaglig är om den inte är i bilen.

Eftersom det i artikeln jag länkade kan vara olagligt så är det väl inte så bra råd. Att säga att det är riskfritt? Inte så kul att bli den första som åker dit för det. Jävligt jobbigt och även om det går upp till HD och likt denna Epa-ynglingen att man blir friad till slut. Visar det ju ändå att det är en suddig lag det där. Du kan ju få en alltså bältesskärare att också kuna fint skära halsen av någon. Kanske rent av bättre än en säg Morakniv.
Senast redigerad av Zaedrews 2024-08-21 kl. 00:11.
Citera
2024-08-21, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andy2132
Har du statistik på hur många som dör efter att ha fastnat i en brinnande bil och orsaken skulle vara att dem inte fått upp bältet? Det finns andra verktyg för det ändamålet som är betydligt effektivare. Är bilen så deformerad att bältet inte går att få upp så har man nog andra problem.

Det är väl rimligt att personer inte ska bära kniv om det inte är befogat.

Paragrafryttare behöver nödvändigtvis inte vara någon som försvar en lag utan en paragrafryttare förhåller sig nitisk till en lag eller regel.

Det finns väl även gränser för vilken sorts kniv som är tillåtet i en bil?
En kniv med ett blad på typ 3cm gissar jag att man kommer undan med, och det räcker mer än väl om man vill komma loss i bilen.

Tror dock inte att kniven ligger kvar i dörrsidor efter en krock utan den hitta man nog inte i kaoset.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in