2024-08-20, 22:03
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
I Ryssland arbetar man nu med att få på plats system för byteshandel. Menar du att man implementerar detta, inte för att sanktionerna bitit, utan för att byteshandel är överlägset det monetära kapitalistiska systemet? Konstigt att Ryssland i så fall väntat så länge med att byta till byteshandel. Och ett lustigt samband att man byter handelssystem precis när man fått hårda sanktioner mot sig.

Om sanktionerna fungerat så dåligt som du menar, då propagerar du förstås för att man ska öka mängden sanktioner? Det finns fortfarande mycket mer att göra. En sån sak är att konfiskera samtliga ryska tillgångar utomlands; inte bara ryska statens tillgångar, utan också tillgångar som tillhör ryska oligarker. Det kommer ge astronomiska summor som kan generera enorma mängder nya vapen för Ukraina.
Öka sanktioner på det viset som du föreslår urholkar tilltron till det finansiella systemet och väst. Idag är det "ryzzar", vem är det imorgon? Judar kanske?

Man implementerar byteshandel för att sanktionerna snart kan få effekt på betalningarna. Jag tror nog det kan skära av flera procent av ryska intäkter på kort sikt i ren marknadsineffektivitet, men jag har inte läst in mig på byteshandel, jag vet bara att det var stort på 1900-talet. Det är intressant och för mig lite oväntat om bankerna kommer stänga monetära transaktioner utan att något annat monetärt tar dess plats. I första hand blir det babushkorna snarare än Putin som får lida för det. I andra hand berikar det Kina och Indien på bekostnad av ryssen, det blir ett slags BRICS-nollsummespel. På längre sikt kommer det stärka BRICS-ekosystemet på bekostnad av oss. Det hade kunna fungera med bank-sanktionerna om Ryssland varit mindre och ingen haft starka intressen av att se sanktionerna fallera och Ryssland tok-förlora kriget.
Citera
2024-08-20, 22:05
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brunnsang
Verkar som att Ukraina har påbörjat en offensiv mot Robotyne, zaporizhzhia.

Sett flera ryska tg kanaler skriva om det nu på kvällen

Men Robotyne tog väl Ukraina i sin förra offensiv?
Citera
2024-08-20, 22:06
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snyggast.i.Speedo
Desperation i lögnfabriken? Koka soppa av en spik-desperation att du öht nämner pajasen Mearsheimer som har utlovat rysk seger och att ryssland erövrar ytterligare 4 oblast utöver de fyra oblasten som de inte kontrollerar. Pajasen har inget som helst förtroende efter sina vanföreställningar om att "starka" ryssland tar 40% av Ukraina. Ryssland har redan förlorat kriget och just nu pågår det långsamma och förnedrande nederlaget.

Fortsätt du med din coping RUSSIA STRONK, ingen tar dig på allvar efter din historik med proryska lögner.

Du får nog länka till Mearsheimers uttalande. Mearsheimer åtnjuter stort förtroende inom internationell politik. Jag tror inte du återger vad han sagt korrekt.
Citera
2024-08-20, 22:08
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
I Ryssland arbetar man nu med att få på plats system för byteshandel. Menar du att man implementerar detta, inte för att sanktionerna bitit, utan för att byteshandel är överlägset det monetära kapitalistiska systemet? Konstigt att Ryssland i så fall väntat så länge med att byta till byteshandel. Och ett lustigt samband att man byter handelssystem precis när man fått hårda sanktioner mot sig.

Om sanktionerna fungerat så dåligt som du menar, då propagerar du förstås för att man ska öka mängden sanktioner? Det finns fortfarande mycket mer att göra. En sån sak är att konfiskera samtliga ryska tillgångar utomlands; inte bara ryska statens tillgångar, utan också tillgångar som tillhör ryska oligarker. Det kommer ge astronomiska summor som kan generera enorma mängder nya vapen för Ukraina.

En annan grej man kan göra, är att sanktionera banker som indirekt handlar med Ryssland, genom att de fungerar som bank för företag som handlar med Ryssland trots sanktionerna. Då kommer bankerna ställa krav på de företag de involverar sig i. Företag som handlar med Ryssland kommer stå utan bank. Och då är det förstås bra med byteshandel. Ett kinesiskt raketgevär mot lite rovor och ett fat olja.

Det är klart att de fungerar. Sanktionerna.
Det är bara att ställa sig frågan, varför Ryssland inte har krigat mera. Det är ju bra för businessen!
Sanktionerna tar, men det går inte så fort som man önskat att få Ryssland att ändra inriktning.
Kanske de aldrig kommer få Ryssland att ändra sig. Det kommer sluta i diket för Ryssland.
Pengakistan minskar.
Påfyllning går inte lika fort som det fylls på.
Pyspunka.
Citera
2024-08-20, 22:10
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Öka sanktioner på det viset som du föreslår urholkar tilltron till det finansiella systemet och väst. Idag är det "ryzzar", vem är det imorgon? Judar kanske?

Man implementerar byteshandel för att sanktionerna snart kan få effekt på betalningarna. Jag tror nog det kan skära av flera procent av ryska intäkter på kort sikt i ren marknadsineffektivitet, men jag har inte läst in mig på byteshandel, jag vet bara att det var stort på 1900-talet. Det är intressant och för mig lite oväntat om bankerna kommer stänga monetära transaktioner utan att något annat monetärt tar dess plats. I första hand blir det babushkorna snarare än Putin som får lida för det. I andra hand berikar det Kina och Indien på bekostnad av ryssen, det blir ett slags BRICS-nollsummespel. På längre sikt kommer det stärka BRICS-ekosystemet på bekostnad av oss. Det hade kunna fungera med bank-sanktionerna om Ryssland varit mindre och ingen haft starka intressen av att se sanktionerna fallera och Ryssland tok-förlora kriget.

Där har du rätt, och Ryssland har valt denna väg. Inte påtvunget på något sätt.., och Kina/Indien kommer att fortsätta att sko sig på Ryssland. Så länge som detta pågår och Putin sitter kvar.

Inget BRICS nollsummespel : Ryssland förlorar oavsett.

Västs lukrativa gashandel har man tappat, och kvar är bara "bästa vännerna" Kina och Indien.., och de är kvar.., för att de kan utnyttja situationen. Xi snackar.., och Putin kommer att nicka..
Citera
2024-08-20, 22:11
Medlem
brunnsangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Men Robotyne tog väl Ukraina i sin förra offensiv?

Ryssarna tog tillbaka grushögen, nu går den ryskkontrollerade zoonen precis norr om Robotyne.

Målet med den ryktandes offensiven lär dock sträcka sig betydligt längre än Robotyne
Citera
2024-08-20, 22:14
Medlem
Citat:
Du kan inte förutsäga eller förklara verkligheten utifrån vad folk skriver här inne.
Folk skriver och länkar till allt möjligt här inne, du får allt lov att precisera mera. Du själv hänvisar ofta till en annan verklighet, som är produkten av dina egna fantasier.
Citat:
I höstas så skrev flera här inne om att nu skulle Ryssland snart förlora kriget, för där var "troll" på Flashback som skrev om fred.
Och andra skrev att kriget skulle hålla på länge.
Citat:
Men kriget går Rysslands väg och Ukraina är längre än nånsin från att få 1991 års gräns tillbaka.
Om man anser att kriget gått rysslands väg så är man hallucinatorisk.
Mängden döda och skadade ryssar är absurd, för väldigt lite mark.
Trots att man är i krig förmår den allsmäktige Putin inte försvara landets gränser. Ryssland är svagare militärt och ekonomiskt nu än innan kriget. Ryssland har mindre inflytande i världen än innan kriget. Och tillståndet kommer att fortsätta under överskådlig tid.

Citat:

Sanktionerna har svag effekt på Rysslands krigsförmåga.
Ryssland tillämpar en kombination av första världskrigets skyttegravar och det andra världskrigets artilleri raseri. En idiot kan utföra det.
Därimot så urholkas den ryska ekonomin. Inte lika snabbt och kraftfullt för att det ska bli fred, men den urholkas. Putin lånar av pensionspengar mm.
Citat:

De har hög effekt på gamla babushkors levnadsstandard.
Stollen stjäl hennes pension.

Citat:

De kommer att ha effekt såtillvida att det kommer bromsa rysk tillväxt på låt oss säga 5-6 års sikt från nu. De har flaskhalseffekt på vissa komponenter i försvarsindustrin men långtifrån tillräckligt för att vinna kriget. Det som har gett mest effekt är att frysa medlen. Så det är dåligt för ryska befolkningen med sanktioner. Men här diskuterar vi invasionen.

Effekten av sanktionerna finns där nu och det gör kriget synligare för rysshelvetets medboragre, dessa platta ursäkter till människor.
Citera
2024-08-20, 22:21
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Citat:
Du får nog länka till Mearsheimers uttalande. Mearsheimer åtnjuter stort förtroende inom internationell politik. Jag tror inte du återger vad han sagt korrekt.

Jag är inte en mytoman som du och dina ryssapologetvänner är så här har du länken till intervjun med rysspropagandisten Mearsheimer och hans patetiska RUSSIA STRONK prediction om rysk seger, 40% och erövring av ytterligare 4 oblast utöver de fyra Russia forever-oblasten som avskummen inte ens kontrollerar.

En pajas med noll trovärdighet, bara proryska drägg hänvisar till denna clown, så lägg ner löjeväckande hyllandet om stort förtroende inom internationell politik.

https://www.youtube.com/watch?v=4GqGCjSANWg
Citera
2024-08-20, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brunnsang
Verkar som att Ukraina har påbörjat en offensiv mot Robotyne, zaporizhzhia.

Sett flera ryska tg kanaler skriva om det nu på kvällen
De har gapat om detta i minst 3 dagar nu.
Citera
2024-08-20, 22:26
Medlem
Citat:
Ja det där har vi varit inne på förr va? När vi diskuterar vad som händer så landar vi ofta i två olika perspektiv:
Moralister: Identifierar vissa regler (t ex FN), konstaterar hur de uppför sig. Och så ska de som uppför sig fel straffas. Som om världen var en stat, med en ordningsmakt. Vissa i den här kategorin tänker inte längre än så, och vill straffa ryssen till varje pris. Andra har mer sofistikerade varianter.
Realister: De som identifierar mekanismer för hur stater beter sig. Och med hjälp av dessa dels försöker förutsäga hur de kommer att agera, och dels analyserar konsekvenser av alternativa scenarier. Och slutligen försöka bedöma vilken de föredrar.

Du är nog den första. Jag är den andra. Därför gillar jag inte riktigt "varför ska X få...bla bla"-frågor, för de innehåller premisser som jag inte själv tänker efter.

Du pratar om realister och moralister. När det gäller din fruktan för etnisk rensning i östra Ukraina om Ukraina vinner tillbaka områdena där så skulle jag säga att moralisterna och realisterna kommer till samma slutsats. Nämligen att risken är obefintlig. Efter allt det stöd som Ukraina fått från Väst så har Ukraina inget som helst utrymme för nån etnisk rensning. Tvärtom så kommer alla Ukrainas biståndsgivare att ställa stora krav på försoning och integration. Slarvar Ukraina och gör saker som inte tilltalar biståndsgivarna så är Ukraina rökt nästa gång de hamnar i konflikt med Ryssland.

Det är det realistiska scenariot: Ukraina har inget utrymme för etnisk rensning.

Sedan kanske krafter i Ukraina vill annat, men att sköta sig är Ukrainas enda chans att lämna den ryska stöveln.
Citera
2024-08-20, 22:27
Medlem
Citat:

Rysslands påverkan på världsekonomin är marginell, lika stor som Italiens FÖRE kriget. Nu ytte-pytte och helt avkopplad från världsekonomin.
Citera
2024-08-20, 22:27
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Låter det så nu i detta inlägg ? I ditt förra "oja du" du över att Kina blir starkare på Rysslands bekostnad.

Ta en "BRICHS-vitamin" tablett så ser du att det bra igen !

Krigets påverkan med den politiska strategi som vi valde ekonomiskt, enligt mig då:
EU & Sverige: Förlorare.
Ukraina: mega-förlorare. Väst-Ukraina kan på väldigt lång sikt bli en vinnare (men inte befolkningen). Oligarker i Lviv och riskkapitalister från väst kan bli vinnare.
Ryssland: Förlorare, men relativ-vinnare jämfört med Ukraina.
Kina: Vinnare
USA: Jag trodde de skulle bli vinnare när kriget startade. Försvagning av Ryssland, EU ökar beroende till USA, resonerade jag. Men USAs soft power har minskat brutalt. Sanktionsvapnet biter inte så bra att man kan skrämma andra stora stater. Så USA är delvis vinnare, delvis förlorare.

Vi spelade vår hand dåligt. Och vi har låtsats vara Ukrainas vänner, men de sitter värst av alla till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in