Citat:
Öka sanktioner på det viset som du föreslår urholkar tilltron till det finansiella systemet och väst. Idag är det "ryzzar", vem är det imorgon? Judar kanske?I Ryssland arbetar man nu med att få på plats system för byteshandel. Menar du att man implementerar detta, inte för att sanktionerna bitit, utan för att byteshandel är överlägset det monetära kapitalistiska systemet? Konstigt att Ryssland i så fall väntat så länge med att byta till byteshandel. Och ett lustigt samband att man byter handelssystem precis när man fått hårda sanktioner mot sig.
Om sanktionerna fungerat så dåligt som du menar, då propagerar du förstås för att man ska öka mängden sanktioner? Det finns fortfarande mycket mer att göra. En sån sak är att konfiskera samtliga ryska tillgångar utomlands; inte bara ryska statens tillgångar, utan också tillgångar som tillhör ryska oligarker. Det kommer ge astronomiska summor som kan generera enorma mängder nya vapen för Ukraina.
Om sanktionerna fungerat så dåligt som du menar, då propagerar du förstås för att man ska öka mängden sanktioner? Det finns fortfarande mycket mer att göra. En sån sak är att konfiskera samtliga ryska tillgångar utomlands; inte bara ryska statens tillgångar, utan också tillgångar som tillhör ryska oligarker. Det kommer ge astronomiska summor som kan generera enorma mängder nya vapen för Ukraina.
Man implementerar byteshandel för att sanktionerna snart kan få effekt på betalningarna. Jag tror nog det kan skära av flera procent av ryska intäkter på kort sikt i ren marknadsineffektivitet, men jag har inte läst in mig på byteshandel, jag vet bara att det var stort på 1900-talet. Det är intressant och för mig lite oväntat om bankerna kommer stänga monetära transaktioner utan att något annat monetärt tar dess plats. I första hand blir det babushkorna snarare än Putin som får lida för det. I andra hand berikar det Kina och Indien på bekostnad av ryssen, det blir ett slags BRICS-nollsummespel. På längre sikt kommer det stärka BRICS-ekosystemet på bekostnad av oss. Det hade kunna fungera med bank-sanktionerna om Ryssland varit mindre och ingen haft starka intressen av att se sanktionerna fallera och Ryssland tok-förlora kriget.