2024-08-20, 16:39
Medlem
Både jag och frugan har snöat in totalt på just miso efter vi fick en rejäl burk hemmagjord av en kollega.
Nu är burken slut och har provat ett par olika märken från coop/ica men det är ju såklart inte riktigt samma sak.

Googlat runt lite men svårt att komma fram till något då jag inte har så mycket att jämföra med..

Har ni tips på några lite bättre märken man kan beställa?
Framförallt ljus misopasta vi är ute efter.

Tack på förhand !
Citera
2024-08-20, 17:24
Medlem
PissBusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av firmahasten
Både jag och frugan har snöat in totalt på just miso efter vi fick en rejäl burk hemmagjord av en kollega.
Nu är burken slut och har provat ett par olika märken från coop/ica men det är ju såklart inte riktigt samma sak.

Googlat runt lite men svårt att komma fram till något då jag inte har så mycket att jämföra med..

Har ni tips på några lite bättre märken man kan beställa?
Framförallt ljus misopasta vi är ute efter.

Tack på förhand !

Shiro funkar och är lätt att få tag på.
Citera
2024-08-20, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PissBuss
Shiro funkar och är lätt att få tag på.

Det är faktiskt en av de jag testat. Var lite "meh" i jämförelse med den hemmagjorda. Helt klart bättre än blue dragon(?) dock!
Klassas den som en av de bättre?
Citera
2024-08-20, 18:06
Medlem
PissBusss avatar
Citat:
Det är faktiskt en av de jag testat. Var lite "meh" i jämförelse med den hemmagjorda. Helt klart bättre än blue dragon(?) dock!
Klassas den som en av de bättre?

Nej, den är väl litegrann ett mellanmjölksalternativ. Vill du ha mer exotiska märken är det väl att gräva i lokala asiatbutiker och webbutiker med samma inriktning som gäller. Har inte speciellt god koll på fabrikat, jag gillar röd Shinshu, finns t.ex. på japanskmat.com och i min lokala thaibutik.
Citera
2024-08-20, 18:10
Medlem
Citat:
Nej, den är väl litegrann ett mellanmjölksalternativ. Vill du ha mer exotiska märken är det väl att gräva i lokala asiatbutiker och webbutiker med samma inriktning som gäller. Har inte speciellt god koll på fabrikat, jag gillar röd Shinshu, finns t.ex. på japanskmat.com och i min lokala thaibutik.

Tack för tipset, där fanns ett par andra misos. Får göra en beställning.
Använder du den röda i soppor/grytor ? Får testa den också !
Citera
2024-08-20, 18:13
Medlem
PissBusss avatar
Citat:
Tack för tipset, där fanns ett par andra misos. Får göra en beställning.
Använder du den röda i soppor/grytor ? Får testa den också !

Miso tål inte hetta speciellt väl, klicka i lite allt möjligt när det är i stort sett klart och se om du gillar det.

Har du traktörpanna kan du slänga i miso i en fejkwok t.ex.
Citera
2024-08-20, 18:16
Medlem
Citat:
Miso tål inte hetta speciellt väl, klicka i lite allt möjligt när det är i stort sett klart och se om du gillar det.

Har du traktörpanna kan du slänga i miso i en fejkwok t.ex.

Stort tack !
Citera
2024-08-20, 19:12
Medlem
Loreias avatar
Kan rekommendera att köpa från Pongmarket eller Drakfrukt. Just den sistnämnda har massor av typer inne just nu. Hikari gör bra miso. Dom har även en vällagrad miso från Hatcho som är lite speciell.
https://www.drakfrukt.se/sokresultat/?searchterm=miso
Citera
2024-08-20, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Loreia
Kan rekommendera att köpa från Pongmarket eller Drakfrukt. Just den sistnämnda har massor av typer inne just nu. Hikari gör bra miso. Dom har även en vällagrad miso från Hatcho som är lite speciell.
https://www.drakfrukt.se/sokresultat/?searchterm=miso

Här snackar vi utbud !
Speciell hur ? Om du kan försöka definiera det

Får beställa en av varje och testa mig fram haha.
Går det bra att frysa misopasta tro ? Eller det har tillräckligt lång hållbarhet sålänge frp är oöppnad ?
Hittar inget om utgångsdatum på drakfrukt, bara "öppnad förpackning förvaras i kylskåp".
Shiron hade ju iofs hållbarhet minst 4mån efter öppning så jag kanske övertänker den delen..

Beställer jag ett 10tal olika så lär det nog dröja några månader innan vi tryckt i oss allt !
Citera
2024-08-20, 19:30
Medlem
Loreias avatar
Citat:
Här snackar vi utbud !
Speciell hur ? Om du kan försöka definiera det

Får beställa en av varje och testa mig fram haha.
Går det bra att frysa misopasta tro ? Eller det har tillräckligt lång hållbarhet sålänge frp är oöppnad ?
Hittar inget om utgångsdatum på drakfrukt, bara "öppnad förpackning förvaras i kylskåp".
Shiron hade ju iofs hållbarhet minst 4mån efter öppning så jag kanske övertänker den delen..

Beställer jag ett 10tal olika så lär det nog dröja några månader innan vi tryckt i oss allt !

Tror deras egna text beskriver den bättre än vad jag hade gjort
https://www.drakfrukt.se/produkt/hatcho-miso-18-manaders-fermenterad-misopasta-400g/

Hmm aldrig funderat på om man kan eller testat det. Tror dock att dom håller jäkligt länge, det är ju en fermenterad produkt. I krig hade japanska soldater ofta med sig miso i täta boxar (torkad miso i vissa fall) så i ett modernt kylskåp lär det hålla länge
Citera
2024-08-20, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Loreia
Tror deras egna text beskriver den bättre än vad jag hade gjort
https://www.drakfrukt.se/produkt/hatcho-miso-18-manaders-fermenterad-misopasta-400g/

Hmm aldrig funderat på om man kan eller testat det. Tror dock att dom håller jäkligt länge, det är ju en fermenterad produkt. I krig hade japanska soldater ofta med sig miso i täta boxar (torkad miso i vissa fall) så i ett modernt kylskåp lär det hålla länge

Okej den är ju definitivt ett måste, riktigt spännande !
Dåså då ska jag inte övertänka shelf-life delen. Tusen tack för tips och inspiration !
Citera
2024-08-21, 09:02
Medlem
Det här är en bra, vit grund-miso till misosoppa bl.a. Gillar det märket.

https://www.drakfrukt.se/produkt/hikari-smakrik-vit-miso/
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in