2024-08-20, 11:14
Medlem
Flus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Boken finns även digitalt, att läsa och lyssna på för de som har Storytel.
Den finns även digitalt på många bibliotek.
Citera
2024-08-20, 12:19
Medlem
quggels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Tänker du då att CA gick beväpnad så fort han var utomhus? Det måste han ju, med tanke på att han råkade se makarna Palme utanför Grand och efterpå följde efter? Jag tycker det låter märkligt. CA må ha varit en kuf. Men att han gick beväpnad med en spädgris 24/7 känns inte trovärdigt.

Nej men ett scenario kan ha varit att han själv tänkt att gå på bio, sett dem i foajén före filmen, och sedan haft 1,5 timme på sig att fundera och hämta vapnet.
Citera
2024-08-20, 12:22
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quggel
Nej men ett scenario kan ha varit att han själv tänkt att gå på bio, sett dem i foajén före filmen, och sedan haft 1,5 timme på sig att fundera och hämta vapnet.

Aha, ja. Det är väl en rimlig teori förvisso.

Dock känns inte CA som en Bröderna Mozart-kille.
Citera
2024-08-20, 14:39
Medlem
quggels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Aha, ja. Det är väl en rimlig teori förvisso.

Dock känns inte CA som en Bröderna Mozart-kille.

Haha, där har du helt klart en poäng. Men visst gick det väl någon actionfilm också har jag för mig?
Citera
2024-08-20, 14:41
Medlem
Citat:

Troligaste scenariot är att CA lämnat tillbaka flyttbilen har hyrt för broderns flytt på kvällskvisten Fredag kväll.
Därefter har han käkat någonting på de syltor som fanns att tillgå på Sveavägen.
Efter detta spatserar han hemåt,eftersom CA knappast inte vill missa Handbollssändningen som startar 21.25 på TV.
Han befinner sig därmed utanför biograf Grand runt klockan 21.00..observerar LOP och går därefter hem till sin lägenhet där spädgrisen ligger skjutklar eftersom APK har sin första träning Lördagen 1 Mars 1986.
Citera
2024-08-20, 14:46
Medlem
Citat:
Haha, där har du helt klart en poäng. Men visst gick det väl någon actionfilm också har jag för mig?

Samuraidramat Ran av den berömde Kurosawa gavs på Grand mordkvällen.
Citera
2024-08-20, 15:00
Medlem
quggels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Troligaste scenariot är att CA lämnat tillbaka flyttbilen har hyrt för broderns flytt på kvällskvisten Fredag kväll.
Därefter har han käkat någonting på de syltor som fanns att tillgå på Sveavägen.
Efter detta spatserar han hemåt,eftersom CA knappast inte vill missa Handbollssändningen som startar 21.25 på TV.
Han befinner sig därmed utanför biograf Grand runt klockan 21.00..observerar LOP och går därefter hem till sin lägenhet där spädgrisen ligger skjutklar eftersom APK har sin första träning Lördagen 1 Mars 1986.

Låter rimligt.
Citera
2024-08-20, 15:02
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:

Ja, jag har för mig att det gick en actionfilm också. Knepigt att den teorin inte varit på tapeten tidigare (vadd jag läst iaf).
Citera
2024-08-20, 16:26
Medlem
quggels avatar
Citat:
Samuraidramat Ran av den berömde Kurosawa gavs på Grand mordkvällen.

Ran är en brutal actionfilm, definitivt. Skulle tro att den passade CA bättre än Bröderna Mozart om han nu var sådan. Det verkar ju som han var ganska hetlevrad. Hundmisshandeln och dess ägare som sedan flyttade i ren rädsla. Och till och med hans föräldrar var rädda för honom. I alla fall om man ska tro på det personporträtt Jon Jorås ger.
Citera
2024-08-20, 18:15
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Vet man att träningen var den 1a mars 1986?
Citera
2024-08-20, 18:36
Medlem
snurresprettiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Om det är lika plausibelt får var och en bedöma, men det man kan konstatera är att han själv presenterar en alternativ förklaring på varför han inte ville lämna in sin revolver. Och det är att han inte litade på polisen efter att ha sett hur de behandlade Christer Pettersson, Victor Gunnarsson och andra misstänkta. Han säger till exempel att Lisbeths felaktiga konfrontation med Christer Pettersson (”det ser man ju vem som är alkoholist”) medvetet misskötts för att sätta dit Christer. Han verkar helt enkelt rädd för att en provskjutning av hans revolver skulle manipuleras eller att resultatet medvetet skulle vantolkas av rättsväsendet.

Om det kräver lite paranoida drag för att tro det kan man påminna om att han faktiskt verkar uppvisa en del sådana drag. Han säger sig vara övertygad om att ha varit skuggad av polis vid tolv tillfällen då han inte varit det. Han säger sig vara övertygad om att polisen avlyssnar hans telefon trots att de inte gör det. Han säger till och med upp sitt telefonnummer av okänd anledning, möjligen för att undvika upplevd telefonavlyssning.

Det finns en del som menar att allt det här är en utstuderad dimridå, och det kan väl inte uteslutas. Men det är ganska intressant att han kan rabbla upp precis på vilka sätt han anser att Palmeutredningen misskött sig. Till exempel när det gäller Victor Gunnarsson kan han korrekt återge missförhållanden kring konfrontationen med vittnet Djalo som ledde till att Gunnarsson häktades på felaktiga grunder. När dessa missförhållanden blev kända avgick förundersökningsledare KG Svensson och kallade offentligt behandlingen av Gunnarsson för ett ”rättsövergrepp”. Även Hans Holmér konstaterade att ”en länk i indiciekedjan har brustit”. Christer Andersson hade alltså koll på allt detta och anförde det som skäl till att han inte litade på polisen.

Bara något halvår före Palmemordet blev han dessutom dömd för en djurmisshandel mot sitt nekande, och han vägrade betala in sina dagsböter vilket tyder på att han upplevde sig vara oskyldigt dömd. En upplevelse av att nyligen ha blivit oskyldigt dömd kan möjligen ha spätt på hans misstro mot rättsväsendet.

Om han på riktigt var misstänksam mot polisen med inslag av paranoia skulle det kunna förklara en hel del av hans beteende. Då är det möjligen bara lite kanelbullar på ett fik som blir svårförklarade.

Det kan man visserligen förstå att han inte ville samarbeta med polisen.
Citera
2024-08-20, 19:06
Medlem
MrBarnabys avatar
Mårten P tror ju (numera) att Stig Engström är mördaren, ett par exempel:

https://www.svd.se/a/dOyJBz/marten-palme-engstrom-hade-fallts-om-han-atalats

https://sverigesradio.se/artikel/7492448

Vore ändå lite intressant att höra vad han tycker om CA. Jag tycker inte att de två herrarna är speciellt lika varandra, en gemensam nämnare tycks vara glasögonen, vad vet man om CA:s bruk av huvudbonad? MP nämner speciellt keps och glasögon, de fanns också med i polisens "efterlysning" den 2 mars i bland annat SvD som verkar till stor del vara baserad på MP:s uppgifter. Kanske finns rentav någon bild där han har keps?
Senast redigerad av MrBarnaby 2024-08-20 kl. 19:11.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in