2024-08-20, 15:53
Medlem
HejaFinlands avatar
1330 döda/skadade/tillfångatagna ryssar på en dag. Jag tror de börjat räkna med Kursk nu?
https://x.com/NOELreports/status/1825778601028935688

Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Jooo, men, det var ju i form av "sittning ducks". Det är mer eller mindre kravallpolis. Ok, Rosgvardija, nationalgardet, fungerar på pappret som inrikestrupper.
Man tager vad man haver. Kanske.

De måste hållas lojala till regimen och slå ned uppror, men som militär är de ju bättre än helt otränade värnpliktiga. Vissa har varit i militären i 2 månader och har mest jobbat gratis åt någon officer.
Citera
2024-08-20, 15:54
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Tror inte riktigt att OMON och Rosgvardija har vad som krävs, om det är de du syftar på.

Misstänker att Rosvgardia är mer befriade ifrån fronttjänstgörning, förutom att de får betalt. Då mot sin lojalitet gentemot Putin.
Citera
2024-08-20, 15:56
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
De måste hållas lojala till regimen och slå ned uppror, men som militär är de ju bättre än helt otränade värnpliktiga. Vissa har varit i militären i 2 månader och har mest jobbat gratis åt någon officer.
Det här är väl ett sånt där dilemma som Putin tvingas hantera nu när UAF är inne i Kursk. Ska han offra sitt nationalgarde eller ska han skicka värnpliktiga som tillfångatas inom ett par timmar i krigszonen. Eller, ännu värre: försvinner. Det är ju redan ett jävla hallå kring de värnpliktiga små 18-åringarna som mamma oroar ihjäl sig för.
Citera
2024-08-20, 15:58
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Misstänker att Rosvgardia är mer befriade ifrån fronttjänstgörning, förutom att de får betalt. Då mot sin lojalitet gentemot Putin.
Kan så vara. Det bör man väl kunna ta reda på, tänker jag. Misstänker annars att man börjar nagga nationalgardet i kanterna och överföra personal till stridande förband. Vi har redan sett det inom marinen och flygvapnet.
Citera
2024-08-20, 16:05
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Det här är väl ett sånt där dilemma som Putin tvingas hantera nu när UAF är inne i Kursk. Ska han offra sitt nationalgarde eller ska han skicka värnpliktiga som tillfångatas inom ett par timmar i krigszonen. Eller, ännu värre: försvinner. Det är ju redan ett jävla hallå kring de värnpliktiga små 18-åringarna som mamma oroar ihjäl sig för.

Inget dilemma för Putin. Förmågan att förtrycka folket och behålla makten är helt överordnat döda ungdomar och upprörda mödrar. Han måste ju ha sina trogna styrkor för att misshandla och fängsla mödrarna om de bråkar. Han verkar inte ens tycka att det är ett dilemma mellan att genomföra kostsamma attacker i Ukraina kontra att försvara det egna territoriet.

Jag skrev en längre spekulation om hur mycket Putin ens bryr sig om Kursk.
Citat:
Jag tror den ryska allmänheten och också regimen kommer "vänja sig" vid att Ukraina ockuperar en del av Ryssland. Om Ukraina fortfarande är där en månad efter offensivens start kommer ryssarna behandla det som vilken del av frontlinjen som helst och kanske inte alls prioritera den framför att anfalla i Donbas. De tänker inte som vi gör; vi tänker att det viktigaste måste vara att skydda sitt eget territorium; men de verkar inte riktigt bry sig lika mycket om det. Kanske har det att göra med att de ser ukrainare som ryssar så att den ursprungliga gränsen blir mindre viktig? Hela Specialoperationen oavsett om den sker i Ukraina eller Ryssland är mer som ett inbördeskrig för ryssarna? Mer en kamp för regimen mot sina fiender oavsett vilket land det sker i?

Vad säger ni om detta resonemang? Är det orimligt eller ligger det något i det?
Citera
2024-08-20, 16:17
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Inget dilemma för Putin. Förmågan att förtrycka folket och behålla makten är helt överordnat döda ungdomar och upprörda mödrar. Han måste ju ha sina trogna styrkor för att misshandla och fängsla mödrarna om de bråkar. Han verkar inte ens tycka att det är ett dilemma mellan att genomföra kostsamma attacker i Ukraina kontra att försvara det egna territoriet.

Jag skrev en längre spekulation om hur mycket Putin ens bryr sig om Kursk.
Det kostar så klart på oavsett. Ringar på vattnet; ännu fler saker att ta itu med. ISW skrev så sent som härom dagen att det finns många potentiella orsaker till bekymmer för Putin som han bara sopat under mattan. Men vi får se. Jag tror inte att nåt av det som pågår just nu är direkt regimhotande på kort sikt, ej heller bieffekterna, men det skulle kunna bli Putin-hotande. Kanske att han måste röjas ur vägen för att pinsamheterna ska få ett slut. Destabiliserande är det ju.

Ditt citerade inlägg är intressant, och jag tror jag håller med dig. Putin med anhang har ju slagit fast vid upprepade tillfällen att det är "Kiev-regimen" som är fienden; tidigare "infiltrerad av nazister", och så vidare. Det spelar nog mindre roll var striderna rasar, eftersom gränsen är flytande. Man kan ju alltid hävda att de-militariseringen av Ukraina och förintelsen av dess väpnade styrkor pågår oförtrutet, eller liknande.
Citera
2024-08-20, 16:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Det mest logiska är väl att Putin kallar tillbaka sin armé tillbaka till rysk mark. Då upphör soppan automatiskt och omedelbart. Och man sparar både pengar och människoliv.

Nu styr jag inte över Putin men visst, bra idé du kommer med där.

Men svenska politiker bestämmer jag över delvis genom val och då kan jag påverka och anse.
Att vi genast skickar det vi har av försvarsmaktens resurser i form av människor och utrustning, fattas bara annat
Citera
2024-08-20, 16:22
Medlem
Reimers avatar
Tiden börjar rinna ut för c:a 3000 ryska soldater som är fångade i fällan som blev när AFU sprängde broarna vid floden Seym.

Citat:
🇺🇦🇷🇺 Bild reports that there are 3000 Russian soldiers South of the Seym river in the Kursk Oblast who are at risk of being completely cut off.

There are reports that Ukraine launched an assault near Tetkino (here: Tjotkino) which could put additional pressure on the Russian soldiers in the area. I’m currently trying to verify this. Tetkino was targeted by Ukrainian JDAMs yesterday which could hint at smoothing operations to start an attack.

Russia can’t place pontoon bridges in the area without them being targeted by artillery and FPV drones. (Check my last posts for this)

https://x.com/ConflictDISP/status/1825857868878242042
Citera
2024-08-20, 16:35
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bema56
" armored" känns inte som en bra beskrivning av det där vraket? Hur många såna har man producerat?

Jag har aldrig sett den förut. En ny modell som ska ha presenterats på mässor 2023 enligt twitterinlägget. Kamaz 4350 är ju den "kända" modellen som man alltid ser när ryska horden drar fram någonstans.
Citera
2024-08-20, 16:36
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chokladmums
Litet om rysk ekonomi:
https://www.youtube.com/watch?v=5-1UYY0bruA&t=565s

Värt att notera.
1. Putin förlorar cirka 340 millioner USD. Varje dag, mest på gasen. Detta relativt innan kriget.
2. I kommentarerna så sägs det att Putin höjt priset för vanliga ryssar. Det kan bli protester i vinter...

Just det sista tycker jag säger att Putin egentligen inte har råd med detta krig längre.

https://en.defence-ua.com/news/the_uk_defense_intelligence_explains_russias_gas_p rice_surge-11193.html

Den jämförelsen är bedräglig då den tar avstamp när energipriserna var historiskt höga. Rysslands sammanlagda fossil-inkomster ligger snarare på 2020-års nivåer, kanske något högre. För Tysklands del stämmer det dock rätt bra, om vi tar beloppet gånger två eller tre, eftersom den gas som Zelensky godkände att skjuta bort för Tyskland till stor del måste ersättas med LNG.

För Ukrainas del kommer det slå tillbaka genom att den näst största biståndsgivaren, Tyskland, helt kommer att fasa ut stödet fram till/under 2027. Inte för att jävlas utan för att pengarna helt enkelt inte finns. För EU:s del mister vi dess ekonomiska draglok. Men kanske är tänkt att Grekland och Portugal kan ta upp den stafettpinnen??

https://se.investing.com/commodities/natural-gas-streaming-chart
https://www.filemail.com/d/jqygziytezqcltx
Citera
2024-08-20, 16:37
Medlem
c.divers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av balthazar5
Hur går det i "Niu York" => Novgorodskoe nuförtiden?

https://www.understandingwar.org/sites/default/files/Toretsk%20Battle%20Map%20Draft%20August%2019%2C%20 2024.png
Bättre där för Ukraina än i Kursk för Ryssland 😂😂
Är väl runt 3000 ryska POW där nu
Citera
2024-08-20, 16:41
Medlem
HejaFinlands avatar
Inneslutningen söder om Sejm-floden kan utvecklas till ett förnedrande nederlag för Ryssland om en massa värnpliktiga kapitulerar. samtidigt vill ju inte Ukraina ha en Azovstaal-liknande situation där de måste belägra en innesluten rysk trupp under lång tid. Nog bättre att låta ryssarna slippa ur fällan då.
https://x.com/FriaUkraina/status/1825853815284740207
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in