Citat:
Ursprungligen postat av
HejaFinland
Inget dilemma för Putin. Förmågan att förtrycka folket och behålla makten är helt överordnat döda ungdomar och upprörda mödrar. Han måste ju ha sina trogna styrkor för att misshandla och fängsla mödrarna om de bråkar. Han verkar inte ens tycka att det är ett dilemma mellan att genomföra kostsamma attacker i Ukraina kontra att försvara det egna territoriet.
Jag skrev en längre spekulation om hur mycket Putin ens bryr sig om Kursk.
Det kostar så klart på oavsett. Ringar på vattnet; ännu fler saker att ta itu med. ISW skrev så sent som härom dagen att det finns många potentiella orsaker till bekymmer för Putin som han bara sopat under mattan. Men vi får se. Jag tror inte att nåt av det som pågår just nu är direkt regimhotande på kort sikt, ej heller bieffekterna, men det skulle kunna bli Putin-hotande. Kanske att han måste röjas ur vägen för att pinsamheterna ska få ett slut. Destabiliserande är det ju.
Ditt citerade inlägg är intressant, och jag tror jag håller med dig. Putin med anhang har ju slagit fast vid upprepade tillfällen att det är "Kiev-regimen" som är fienden; tidigare "infiltrerad av nazister", och så vidare. Det spelar nog mindre roll var striderna rasar, eftersom gränsen är flytande. Man kan ju alltid hävda att de-militariseringen av Ukraina och förintelsen av dess väpnade styrkor pågår oförtrutet, eller liknande.