2024-08-20, 13:46
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
1) Varför ska man överhuvudtaget tycka erövringskrig ska löna sig och villkora stödet med att Ukraina ska avstå land?
2) Men hur 17 ska man kunna göra det? Ukrainas styre är ju inte mer högerextremistiskt än flera andra länder som redan är med i EU. Hur definierar man det på ett vettigt sätt? Och vinner Trump valet i USA så kan man ju snacka om högerextremistiskt styre i Washington.
3) Varför då? Det blir ju bara problem. Vinner Ryssland och lägger beslag på en del av Ukraina är resten i riskzonen att bli erövrat. Att säkra det områdets koppling till väst blir omöjligt utan att Ryssland kommer att betrakta det som en provokation.
4) Då lämnar man verkligen Ukraina åt vargen

Tack för ditt intresse. För att vi inte ska gå i ring så har jag uttryckt mina tankar förr i tråden här:
(FB) Putin beordrar styrkor att gå in i Ukraina - INVASION NU (2022-02-24) What is to be done
(FB) Putin beordrar styrkor att gå in i Ukraina - INVASION NU (2022-02-24) (min position)
(FB) Putin beordrar styrkor att gå in i Ukraina - INVASION NU (2022-02-24) (min position 2)
(FB) Putin beordrar styrkor att gå in i Ukraina - INVASION NU (2022-02-24) (min position 3)
(FB) Putin beordrar styrkor att gå in i Ukraina - INVASION NU (2022-02-24) (alla gör fel)
(FB) Putin beordrar styrkor att gå in i Ukraina - INVASION NU (2022-02-24)
(FB) Putin beordrar styrkor att gå in i Ukraina - INVASION NU (2022-02-24) (är där en folkvilja i Ukraina, eller flera?)

(FB) Putin beordrar styrkor att gå in i Ukraina - INVASION NU (2022-02-24) (USAs skuld)
(FB) Putin beordrar styrkor att gå in i Ukraina - INVASION NU (2022-02-24) (Putin borde inte gjort något åt nazis på det viset som han gjorde, men vi borde ha gjort det)

(FB) Putin beordrar styrkor att gå in i Ukraina - INVASION NU (2022-02-24) (bra svar på allt möjligt)

Du kan inte uttala dig om kriget om du inte förstår Euromaidan:

Vad har Ryssland gjort fel före invasionen?: (FB) Rysslands invasion av Ukraina 2022

Det svarar givetvis inte exakt på dina frågor. Men flera är täckta här.
Citera
2024-08-20, 13:47
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Nu är det som så, att Putin är efterlyst. Inget om. Men jag ser igenom vad du försöker att göra..

Vad menar du med krigsskadestånd för Ryssland ?

Skall de betala, eller få ?

Betala.
Citera
2024-08-20, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Nejdå, det är inte inkonsekvent. Man kan stödja Ukraina på olika sätt. Just nu stödjer vi dem på fel sätt:

[Bla, bla, bla, nazister, bla, bla…]

3) Man skulle kunna stödja dem så att existensen av ett rest-ukraina är säkrat i väst, även för framtida rysk aggression.
4) Man skulle kunna stötta dem utan att gå med i anfallsalliansen Nato.

Ser du? Diskutera sakfrågor, tack.

Jag trodde att det där med öst-Ukraina och väst-Ukraina var överspelat. Ingen har försökt framföra de fantasierna på länge nu. Är det aktuellt igen, alltså? Att det skulle finnas separatistiska rörelser i östra Ukraina som inte är direkt sponsrade av ryzzland har varken du eller dina kolleger kunnat presentera bevis för. Jag förväntar mig inte att du ska göra det heller så du behöver inte svara.

Nato är en försvarsallians, ingenting annat. Det spelar ingen roll hur många gånger ni tjatar om det. Nato är en försvarsallians. Den typen av propaganda går säkert hem i ryzzland men ingen normalbegåvad människa här i väst går på det. Nato är en försvarsallians.
Citera
2024-08-20, 14:04
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Nejdå, det är inte inkonsekvent. Man kan stödja Ukraina på olika sätt. Just nu stödjer vi dem på fel sätt:

1) Man skulle kunna stödja dem med vapen, på villkor att de sätter sig vid förhandlingsbordet.
2) Man skulle kunna stödja dem med vapen, på villkor att de rensar upp i sin nazism/högerextremism/etnonationalism (du väljer själv vilket begrepp du blir minst arg över i dina små kalsonger).
3) Man skulle kunna stödja dem så att existensen av ett rest-ukraina är säkrat i väst, även för framtida rysk aggression.
4) Man skulle kunna stötta dem utan att gå med i anfallsalliansen Nato.

Ser du? Diskutera sakfrågor, tack.
1. Det kan man förvisso göra men varför? Så länge Ryssland inte avser att lämna hela Ukraina inklusive Krim så är det en fråga för Ukraina då det är deras territorium som står på spel.
2. Tycker de har lyckats bra med det om de nu någonsin hade något problem med det. Man kan också ställa krav på Ryssland att de gör upp med sin z-fascism, reformerar sin tsardiktatur till en demokrati.
4. Nato är en försvarsallians. Viktigt att betona så att inte historierevisionism och Kreml-lögner präglar hur vi definierar exempelvis Nato. En försvarsallians som uppenbarligen behövs och om vi anser att Ukraina är ett suveränt land har de rätt att bestämma sin utrikespolitik där de sätter sina behov först och främst. Ganska enkla saker för de flesta.
Citera
2024-08-20, 14:13
Medlem
Strålande nyheter. PowerUp Ukraine har nått sitt mål om insamlade 100000 euro. Det betyder minst tre reservkraftverk till sjukhusen i Kyiv. Hör du till dem som donerade så sträck på dig. Bra jobbat.

Info i länken.

https://x.com/PowerUpUkraine/status/1825625555422581091
Citera
2024-08-20, 14:14
Medlem
Jack.Elams avatar
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3l25kzr525i26
Citat:
Germany announced that it plans to deliver four more IRIS-T air defense systems to Ukraine by the end of the year, - EP

❗️Also, 10 Gepard, 16 self-propelled howitzers, 10 Leopard tanks, combat drones and ammunition for artillery and tanks will be delivered to Ukraine.
Citera
2024-08-20, 14:34
Medlem
Citat:
Tack för ditt intresse. För att vi inte ska gå i ring så har jag uttryckt mina tankar förr i tråden här:
(FB) Putin beordrar styrkor att gå in i Ukraina - INVASION NU (2022-02-24) What is to be done
(FB) Putin beordrar styrkor att gå in i Ukraina - INVASION NU (2022-02-24) (min position)
(FB) Putin beordrar styrkor att gå in i Ukraina - INVASION NU (2022-02-24) (min position 2)
(FB) Putin beordrar styrkor att gå in i Ukraina - INVASION NU (2022-02-24) (min position 3)
(FB) Putin beordrar styrkor att gå in i Ukraina - INVASION NU (2022-02-24) (alla gör fel)
(FB) Putin beordrar styrkor att gå in i Ukraina - INVASION NU (2022-02-24) (är där en folkvilja i Ukraina, eller flera?)

(FB) Putin beordrar styrkor att gå in i Ukraina - INVASION NU (2022-02-24) (USAs skuld)
(FB) Putin beordrar styrkor att gå in i Ukraina - INVASION NU (2022-02-24) (Putin borde inte gjort något åt nazis på det viset som han gjorde, men vi borde ha gjort det)

(FB) Putin beordrar styrkor att gå in i Ukraina - INVASION NU (2022-02-24) (bra svar på allt möjligt)

Du kan inte uttala dig om kriget om du inte förstår Euromaidan:

Vad har Ryssland gjort fel före invasionen?: (FB) Rysslands invasion av Ukraina 2022

Det svarar givetvis inte exakt på dina frågor. Men flera är täckta här.

Det var inte mina frågor. Det var motfrågor till dina synpunkter. Jag har väl förstått din hållning.

Vad gäller Maidan, så i korthet tycker du att västs inblandning är problematisk. Men Rysslands inblanding bortser du ifrån. Den liksom bara är. Något naturligt i Ukraina och att därför bara är Västs handlande som utgör ett problem. Men så är det inte. Det är aldrig bara den enes fel när två träter. Båda parter har en del av ansvaret för trätan och båda parter har del av ansvaret för att lösa situationen. Att den ene ger upp är liksom inte den givna lösningen.
Citera
2024-08-20, 14:37
Medlem
Slaskmedias avatar
Citat:
Jajemen. Men vad gör vi om de inte vill det?
Vad ”vi” gör är att fortsätta stötta Ukrainas frihetskamp mot förtrycket. Pengar och vapen som Ukraina kan förfoga över på det sätt de finner bäst, fram till att Putin lämnar Ukraina eller avgår/dödas av andra ryssar.

Eller vad anser du?
Citera
2024-08-20, 14:42
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Det var inte mina frågor. Det var motfrågor till dina synpunkter. Jag har väl förstått din hållning.

Vad gäller Maidan, så i korthet tycker du att västs inblandning är problematisk. Men Rysslands inblanding bortser du ifrån. Den liksom bara är. Något naturligt i Ukraina och att därför bara är Västs handlande som utgör ett problem. Men så är det inte. Det är aldrig bara den enes fel när två träter. Båda parter har en del av ansvaret för trätan och båda parter har del av ansvaret för att lösa situationen. Att den ene ger upp är liksom inte den givna lösningen.

Håller med dig i det sista, och håller med dig såtillvida att både väst och ryssland är låsta i en dans av aggressioner mot varandra, och i Rysslands fall även mot deras mindre grannar. En negativ spiral.
Citera
2024-08-20, 14:50
Avstängd
Citat:
1) Varför ska man överhuvudtaget tycka erövringskrig ska löna sig och villkora stödet med att Ukraina ska avstå land?
2) Men hur 17 ska man kunna göra det? Ukrainas styre är ju inte mer högerextremistiskt än flera andra länder som redan är med i EU. Hur definierar man det på ett vettigt sätt? Och vinner Trump valet i USA så kan man ju snacka om högerextremistiskt styre i Washington.
3) Varför då? Det blir ju bara problem. Vinner Ryssland och lägger beslag på en del av Ukraina är resten i riskzonen att bli erövrat. Att säkra det områdets koppling till väst blir omöjligt utan att Ryssland kommer att betrakta det som en provokation.
4) Då lämnar man verkligen Ukraina åt vargen

Ukraina kunde ha fått tillbaka all mark som ryssarna erövrat efter januari 2022, i utbyte mot neutralitet och lite självstyre till Donbass.
Citera
2024-08-20, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Ukraina kunde ha fått tillbaka all mark som ryssarna erövrat efter januari 2022, i utbyte mot neutralitet och lite självstyre till Donbass.

De hade ju redan neutralitet innan kriget? Vad var den värd? Lika mycket som Finlands och Polens 1939?
Citera
2024-08-20, 14:53
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slaskmedia
Vad ”vi” gör är att fortsätta stötta Ukrainas frihetskamp mot förtrycket. Pengar och vapen som Ukraina kan förfoga över på det sätt de finner bäst, fram till att Putin lämnar Ukraina eller avgår/dödas av andra ryssar.

Eller vad anser du?

Jag anser detta. Som var det du svarade på: "Det prioriterade är att få en frysning av konflikten och fredssamtal"?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in