Citat:
1) Varför ska man överhuvudtaget tycka erövringskrig ska löna sig och villkora stödet med att Ukraina ska avstå land?
2) Men hur 17 ska man kunna göra det? Ukrainas styre är ju inte mer högerextremistiskt än flera andra länder som redan är med i EU. Hur definierar man det på ett vettigt sätt? Och vinner Trump valet i USA så kan man ju snacka om högerextremistiskt styre i Washington.
3) Varför då? Det blir ju bara problem. Vinner Ryssland och lägger beslag på en del av Ukraina är resten i riskzonen att bli erövrat. Att säkra det områdets koppling till väst blir omöjligt utan att Ryssland kommer att betrakta det som en provokation.
4) Då lämnar man verkligen Ukraina åt vargen
2) Men hur 17 ska man kunna göra det? Ukrainas styre är ju inte mer högerextremistiskt än flera andra länder som redan är med i EU. Hur definierar man det på ett vettigt sätt? Och vinner Trump valet i USA så kan man ju snacka om högerextremistiskt styre i Washington.
3) Varför då? Det blir ju bara problem. Vinner Ryssland och lägger beslag på en del av Ukraina är resten i riskzonen att bli erövrat. Att säkra det områdets koppling till väst blir omöjligt utan att Ryssland kommer att betrakta det som en provokation.
4) Då lämnar man verkligen Ukraina åt vargen
Tack för ditt intresse. För att vi inte ska gå i ring så har jag uttryckt mina tankar förr i tråden här:
(FB) Putin beordrar styrkor att gå in i Ukraina - INVASION NU (2022-02-24) What is to be done
(FB) Putin beordrar styrkor att gå in i Ukraina - INVASION NU (2022-02-24) (min position)
(FB) Putin beordrar styrkor att gå in i Ukraina - INVASION NU (2022-02-24) (min position 2)
(FB) Putin beordrar styrkor att gå in i Ukraina - INVASION NU (2022-02-24) (min position 3)
(FB) Putin beordrar styrkor att gå in i Ukraina - INVASION NU (2022-02-24) (alla gör fel)
(FB) Putin beordrar styrkor att gå in i Ukraina - INVASION NU (2022-02-24)
(FB) Putin beordrar styrkor att gå in i Ukraina - INVASION NU (2022-02-24) (är där en folkvilja i Ukraina, eller flera?)
(FB) Putin beordrar styrkor att gå in i Ukraina - INVASION NU (2022-02-24) (USAs skuld)
(FB) Putin beordrar styrkor att gå in i Ukraina - INVASION NU (2022-02-24) (Putin borde inte gjort något åt nazis på det viset som han gjorde, men vi borde ha gjort det)
(FB) Putin beordrar styrkor att gå in i Ukraina - INVASION NU (2022-02-24) (bra svar på allt möjligt)
Du kan inte uttala dig om kriget om du inte förstår Euromaidan:
Vad har Ryssland gjort fel före invasionen?: (FB) Rysslands invasion av Ukraina 2022
Det svarar givetvis inte exakt på dina frågor. Men flera är täckta här.