2024-08-20, 11:02
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
och allra helst borde vi haft Ryssland antingen med oss, eller att de var non-aligned. Det tåget har Nato stoppat fr o m 2008, 2014, och spiken i kistan med det pågående kriget.
Vad har Nato stoppat?

Nu vänder du väl ändå på verkligheten rejält. Nato existerar endast av en orsak. Gissa vilken?
Citera
2024-08-20, 11:05
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Ok, du skrev en miljon döda + casualties. Det är en jävla skillnad.

Du försvarade en post där jag ifrågasatte sanningshalten i att 10 miljoner av Ukrainas mest produktiva människor är borta.

Den håller jag inte med om. Att 10 miljoner människor tvingats bort från Ukraina i Ryssland är inget jag säger emot. Ryssland är ett skurkland.

Aha, nu förstår jag. Det är inte sant. Men det är nog sant att de 5-6 miljoner som flytt till väst är de mer produktiva. En av de ukrainier jag känner (när jag lärde känna honom bodde han i Moskva, jag trodde han var ryss) flydde t ex till Polen. Han levde på börsen nåt år före kriget, och flydde över gränsen som desertör. Nu jobbar han i IT-branschen. Driftig kille.

De 3-4 miljoner som Putin "erövrat" är delvis gamla babushkor som Ukraina nu slipper betala pension till.
Citera
2024-08-20, 11:07
Medlem
Citat:
B2 är en bra fråga. Men en följdfråga är: Hur bra för oss är det att Xi blir mäktigare? Är det inte bättre för oss att den makten är utspridd mellan Ryssland och Kina? Kina blir det nya Sovjetunionen, och allra helst borde vi haft Ryssland antingen med oss, eller att de var non-aligned. Det tåget har Nato stoppat fr o m 2008, 2014, och spiken i kistan med det pågående kriget.

Makten kan aldrig bli spridd mellan Ryssland och Kina. Kina är till skillnad från Ryssland ett land som har god utvecklingspotential, uppfinningsrikedom och framåtanda. Dessutom har Kina ledare som vill bygga upp landet.

Ryssland däremot är efterblivet, man lever i det förgångna. Människor trycks ner, korruptionen dödar all kreativitet och ambition och till råga på allt så har man en ledning som är mer intresserad av att sko sig själva än att bygga framtid för landet. Så länge Ryssland inte ändrar på dessa grundförutsättningar kan Ryssland aldrig bli en balanserande makt i förhållande till Kina. Ryssland utnyttjas redan stenhårt av Kina och den dag Kina tycker att Ryssland är en för stor börda att släpa på så dumpar man Ryssland.

Edit: ett par stavfel
Senast redigerad av Auric 2024-08-20 kl. 11:26.
Citera
2024-08-20, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Förklara varför det ukrainska äventyret i Kursk är ett strategiskt genidrag.

Kan det vara så att Ukraina egentligen förlorar kriget men satsar på attacker som ser bra ut i media? Så att bidragspengarna fortsätter att flöda in så att Zelenskyj och hans kumpaner kan stoppa en del i egen ficka?

Det är du som ska förklaeanordwnntligt varför Ukraina förlorar kriget.
Det är ki som sitter stilla på samma pmats i snart 3 år nu. Ditt 3 dagars krig har blivit ett tre års krig.
Ukraina kör över er i Kursk. Ni tvingas förflytta stora resurser för stt ens försöka stoppa Ukraina lite men ni total havererar.

Njuter du av att göra bort dig? Eller är det värt det du får i fickan?
Citera
2024-08-20, 11:08
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
B2 är en bra fråga. Men en följdfråga är: Hur bra för oss är det att Xi blir mäktigare? Är det inte bättre för oss att den makten är utspridd mellan Ryssland och Kina? Kina blir det nya Sovjetunionen, och allra helst borde vi haft Ryssland antingen med oss, eller att de var non-aligned. Det tåget har Nato stoppat fr o m 2008, 2014, och spiken i kistan med det pågående kriget.

Det priset är Putin villig att betala, med allt elände som främst rysslands befolkning kommer att få betala. Xi är happy, för det minskar riskerna med civil olynad på hemmaplan.., när man får billiga råvaror att förädla och som skapar jobb.

Vi i väst har inget att säga till om, för Putin lyssnar inte på förstånd längre. Han vill umgås med Xi och liknande sällskap. En katastrof för sitt land.

I sak skall vi i väst inte försöka tvinga på värderingar heller, det skall vara det ryska folkets val. Vad de önskar. Jag väljer också att tro, att detta som sker nu..., är inget i sak de önskar. Men priset kommer de att få betala.
Senast redigerad av Snapcount 2024-08-20 kl. 11:17.
Citera
2024-08-20, 11:12
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slaskmedia
Mycket väl spenderade skattepengar, då det dränerat Rysslands militära kapacitet och dragit ner byxorna på Putin.

Otroligt billigt för Sverige att skänka materiel till Ukraina som bidrar till att ryssen skadeskjuter sig själv och i förlängningen håller på med självutplåning och rasering av sin diktatur. Svensk säkerhetspolitisk schack matt.
Citera
2024-08-20, 11:13
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Makten kan aldrig bli spridd mellan Ryssland och Kina. Kina är till skillnad från Ryssland ett land som god utvecklingspotential, uppfinningsrikedom och framåtanda. Dessutom har Kina ledare som vill bygga upp landet.

Ryssland däremot är efterblivet, man lever i det förgångna. Människor trycks ner, korruptionen dödar all kreativitet och ambition och till råga på allt så har man en ledning som är mer intresserad av att sko sig själva än att bygga framtid för landet. Så länge Ryssland inte ändrar på dessa grundförutsättningar kan Ryssland aldrig bli en balanserande makt i förhållande till Kina. Ryssland utnyttjas redan stenhårt av Kina och den dag Kina tycker att Ryssland är en för stor börda att släpa på så dumpar man Ryssland.

Jamen här är vi hyfsat överens. Jag kan omformulera mig så här:
1) Huntington kategoriserade världen utifrån olika civilisationer. Ryssland ansågs som en del av den västliga civilisationen. Kina en annan civilisation. Länder och områden byter sällan i historien civilisation. Ukrainakriget lyckas möjligen flytta Ryssland från väst-civilisationen till en asiatisk (sino-) civilisation, något som är en av de största händelserna i världspolitiken på hundratals år.
2) Kriget förskjuter maktbalansen mellan Ryssland och Kina i kinesisk favör, från att redan tidigare varit till Kinas fördel. Ryssland blir periferi till Kina, och Europa kommer bli periferi till USA, på grund av detta krig. Det händer gradvis varje dag i kriget på makro-nivå.
Citera
2024-08-20, 11:21
Medlem
Citat:
Jamen här är vi hyfsat överens. Jag kan omformulera mig så här:
1) Huntington kategoriserade världen utifrån olika civilisationer. Ryssland ansågs som en del av den västliga civilisationen. Kina en annan civilisation. Länder och områden byter sällan i historien civilisation. Ukrainakriget lyckas möjligen flytta Ryssland från väst-civilisationen till en asiatisk (sino-) civilisation, något som är en av de största händelserna i världspolitiken på hundratals år.
2) Kriget förskjuter maktbalansen mellan Ryssland och Kina i kinesisk favör, från att redan tidigare varit till Kinas fördel. Ryssland blir periferi till Kina, och Europa kommer bli periferi till USA, på grund av detta krig. Det händer gradvis varje dag i kriget på makro-nivå.

Ryssland har aldrig varit en del av väst. Ett ortodoxt, militariserat, underutvecklat och genomkorrumperat land som inte ens genomgått upplysningen.

Som visats många gånger tidigare i tråden så är det ryska beteendet likartat genom historien. Attacker på grannländer, våldtäkter, tortyr, mord. Enda gångerna man lyckats "vinna" krigen så har man haft GB (och USA) som stödjer dem fullt ut.

Nu fortsätter man på samma vis och deras trollarméer uttrycker förvåning över att samtliga demokratier tycker att nu får det vara nog.
Citera
2024-08-20, 11:27
Medlem
Ryssen kan inte få stopp på "gräsbranden".

T.o.m. TASS blir tvungna att rapportera om katastrofen som alla i ryssland redan sett på sociala medier.

Bilder från TASS om "gräsbranden".

A massive fire at an oil depot in Proletarsk, Rostov region, has grown significantly, now covering an area of 10,000 m². The fire has been burning for three days, with 22 out of 70 fuel tanks engulfed in flames, twice as much as yesterday.

https://x.com/NOELreports/status/1825820169043587523
Citera
2024-08-20, 11:32
Medlem
https://x.com/EuromaidanPress/status/1825826115652374714

Rejäla förluster igen, särskilt av manskap och artilleri. Pansar börjar sannolikt ta slut, därav golfbilar, kickbikes och kinafiddys.
Citera
2024-08-20, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Förklara varför det ukrainska äventyret i Kursk är ett strategiskt genidrag.

Kan det vara så att Ukraina egentligen förlorar kriget men satsar på attacker som ser bra ut i media? Så att bidragspengarna fortsätter att flöda in så att Zelenskyj och hans kumpaner kan stoppa en del i egen ficka?

Du undviker att redogöra som ko på din tes om försörjnings linjer så repliken kommer i repris nedan.
Jag tycker att Kursk äventyret rört om det rejält i ditt läger.

5D-putte är passé nu.
Till och med du borde förstå att propagandan redan fallerat.

Men du kanske förklara för oss dumskallar varför putte ville ha (enligt dig) längre logistiklinjer innan kursk incidenten.

Sen om ni heter borstkungen, plastdunk,tratten, finkel eller akademikerfyllo är egalt
Citera
2024-08-20, 11:36
Medlem
Ryss har tagit bilder på första utslagna och utbrända Kamaz 4385

Photos from a Russian serviceman.

The first documented loss of an armored truck KamAZ 4385, which was presented at the Army-2023 exhibition.

https://x.com/front_ukrainian/status/1825811701268185184
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in