Citat:
Ursprungligen postat av
Valvanto
Haha diffen ändå. Vad har de, tre avslut på mål på två hemmaderbyn? Men upp med hakan, ni va ju helt sjukt bra de första 10 min mot oss när ni torskade 0-3 senast.
Om vi ska vara lite allvarliga så känns det som Hammarby hade det i bandy förut: Det knyter sig totalt. Jag vet inte vad det beror på, men jag har en teori.
Även om aik och bajen är våra rivaler har de många egenproducerade spelare, alltså långt fler än Djurgården. Dessa är väl medvetna om digniteten i ett derby och därför blir matcherna mot Djurgården extremt mycket viktigare för dem. Lägg då till att båda aik och bajen ser oss som sina största rivaler, och det påverkar deras inställning. Vinst mot Djurgården och allt piss säsongen ut kan förlåtas. Det var åtminstone så det kan ha börjat 2015. Lägg då till att på 10-talet var aik långt mycket bättre än oss, och alla deras vinster då säkrade såklart ett psykologiskt övertag. Nu är vinsterna för både bajen och gnaget såpass många att de har vind i punghåret och därför ett enormt psykologiskt övertag över oss.
Jag tror inte att det beror på att Djurgården saknar kvalitet. Tvärtom är Djurgården på 20-talet Stockholms bästa klubb med alla dess meriter. Så ska man leta efter felet så får man granska huvudet på våra spelare. Liknande var det för västnationerna i VM i hockey på 1970- och 1980-talet gentemot öst. Det fanns en psykologisk spärr som satte knyt hos spelarna. Successivt skulle den här psykologiska spärren avta efter USA 1980 och Sverige 1987, och det var efter att både Herb Brooks i USA och Leffe Boork i Sverige försökte bryta det här, och då jobbade de enbart psykologiskt. Så om Djurgården vill börja vinna derbyn är det psykologi som gäller, ingenting annat.
OT: Kul att notera är att Flashback fylls med Djurgårdshat från bajare och malmöiter på dagtid när de egentligen borde jobba. Arbetslösa bajen är alltså ingen myt?