2024-08-20, 01:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Apropå det så enligt ukrainsk statistik så har ryssarna nu passerat 600.000 döda och skadade. Med en ratio på 1:10 gissar jag ukrainarna nu passerat 60.000 döda och skadade.

Ryssarna har å andra sidan 143 miljoner invånare medan Ukraina har 37 miljoner. Det betyder att med nuvarande takt så är alla ryssar döda medan det fortfarande finns 15 miljoner ukrainare kvar.

Det kommer ta 143.000 dagar om jag räknar rätt.

Du räknar fel och ljuger.. fyfan vad ni lögnare får hålla på. Det där är draget ur röven som ni brukar säga.
Citera
2024-08-20, 05:26
Medlem
TheFlyingFarangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Det var Surovikin som räddade Ryssland från en fullständig katastrof. F.ö. nästan det enda som gjorts riktigt bra av ryssarna. Nu jobbas det nog på något liknande på behörigt avstånd i Kursk. Ja, Surovikin-linjen alltså.

Så nu gräver man skyttevärn och minerar områden långt inne i ryzzland för att hindra Ukraina från att avancera längre in i ryzzland. Man är alltså oförmögna att köra ut de som invaderat ryzzland...

Måste kännas sådär för ryzzarna att veta att Ukraina ha den starkaste armén i ryzzland.
Citera
2024-08-20, 06:06
Medlem
Det vi ser just nu i Kursk är att Ukraina utnyttjar geografin till sin fördel. Man säkrar sina frontlinjer och ryssarna kämpar med att försöka stoppa dem från att göra det. Men det går mycket dåligt för ryssarna just för att ukrainarna manövrerar ut ryssarna mycket skickligt.

Kurskoffensiven är en briljant militärtaktiskt offensiv som kommer att gå till historien och läras ut i framtidens militärhögskolor.

Redan när Ukraina började första dagen så var det med en känsla att de gjorde precis rätt. Känslan är som att spela schack och så ser man plötsligt 10 drag framför sig där motståndaren inte kan stoppa en från att nå schack matt.

Nu menar jag inte att Kurskoffensiven försätter Ryssland i schack matt, men den kommer att bli känd som ett drag som plötsligt och brutalt förändrade väldigt många förutsättningar mellan Ukraina, Ryssland och resten av världen. För oss i positiv väg.

Jag skulle kunna gå på djupet rejält och analysera på militärnivå, men vill ju inte bjuda ryssarna på något gratis. Kan bara sätta mig med en popcornpåse och vänta på att alla schackdragen spelas ut.
Citera
2024-08-20, 06:41
Medlem
Russia's Plan to Flood AI with Pro-Kremlin Lies

Trollfabrik x 10,. Men vi är väl inte direkt överraskade av ryska "nyhetssajter"
Citera
2024-08-20, 06:43
Avslutad
Nästa logiska steg i den här soppan ni skapat vore svenska soldater och franska soldater vid fronten i Ukraina

Eftersom Ryssland accepterar Ukrainas soldater i Ryssland borde de inte ha problem med svenska i Ukraina
Citera
2024-08-20, 06:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VizslaSilver
Russia's Plan to Flood AI with Pro-Kremlin Lies

Trollfabrik x 10,. Men vi är väl inte direkt överraskade av ryska "nyhetssajter"
Att ryssarna använder AI i propagandasyfte är redan välkänt. Finns hur mycket som helst på X och Facebook. Även Iran har börjat gå hårt fram med AI-konton där.

Många människor förstår tyvärr inte vilka megaproblem världen kommer utsättas för pga AI:s framfart.
Citera
2024-08-20, 06:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Odenplan69
Du räknar fel och ljuger.. fyfan vad ni lögnare får hålla på. Det där är draget ur röven som ni brukar säga.

Vilken siffra är fel? Normalt sett så brukar man peka på exakt vad som är en lögn och sedan hänvisa till officiella källor. Nu förstår jag det kan vara lite problem med det eftersom det trots allt inte är så enkelt att räkna lik mitt i ett brinnande krig.

Så jag förlåter dig och överser med att du säger jag är en lögnare. Siffran 600.000 kan vara 450.000 eller 800.000. Vi vet faktiskt inte exakt. Det kan jag erkänna.
Citera
2024-08-20, 06:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chillgren
Att ryssarna använder AI i propagandasyfte är redan välkänt. Finns hur mycket som helst på X och Facebook. Även Iran har börjat gå hårt fram med AI-konton där.

Många människor förstår tyvärr inte vilka megaproblem världen kommer utsättas för pga AI:s framfart.

Sant, AI har en kapacitet där man kan skapa oerhörda mängder fejkad information och även bilder/videos.

I framtiden kommer folk att leva i en värld där det inte längre går att skilja på sanningen och lögnen.

Kan säga att jag är inte det minsta avundsjuk längre på barnen och barnbarnens liv, vilket jag annars skulle vara för det finns ju alltid en nyfikenhet på hur världen kommer att se ut nästa årtionde och i nästa årtionde.
Citera
2024-08-20, 07:04
Medlem
Tillbaka till mer positiv utveckling, här är bra morgonläsning i en analys från Fortune. Ganska tunga namn bakom den.
An economic catastrophe is lurking beneath Russia’s GDP growth as Putin ‘throws everything into the fireplace’.
Simply put, Putin’s administration has prioritized military production over all else in the economy, at substantial cost. While the defense industry expands, Russian consumers are increasingly burdened with debt, potentially setting the stage for a looming crisis. The excessive focus on military spending is crowding out productive investments in other sectors of the economy, stifling long-term growth prospects and innovation.
Russia is set on a long-term trajectory of structural challenges under the weight of sanctions and elevated government spending—and the true cost of its economic policies is becoming ever more apparent. A looming economic catastrophe driven by the fundamental flaws in Russia’s current strategy will likely set the stage for severe long-term consequences that will play out in the years ahead.
Artikeln i sin helhet.
https://fortune.com/europe/2024/08/19/an-economic-catastrophe-is-lurking-beneath-russias-gdp-growth-as-putin-throws-everything-into-the-fi replace/
Senast redigerad av Chillgren 2024-08-20 kl. 07:08.
Citera
2024-08-20, 07:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Nästa logiska steg i den här soppan ni skapat vore svenska soldater och franska soldater vid fronten i Ukraina

Eftersom Ryssland accepterar Ukrainas soldater i Ryssland borde de inte ha problem med svenska i Ukraina

Sant, har svårt se hur det skulle vara en röd linje i jämförelse med att Ukraina är i Ryssland.

Kanske det öppnar upp för att Ukraina tar in fler frivilliga internationella styrkor.

Men jag tror att Ukraina helst av många praktiska skäl ser att de själva gör jobbet att befria sitt land, med hjälp av material från väst.
Citera
2024-08-20, 07:42
Medlem
c.divers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Här har sanktionerna haft effekt. För att släcka bränder i vätskor (petroleum, etc), dvs bränder inom kategori B-klassen, behövs speciellt skum som kväver elden snabbt och effektivt. Det brandsläckningsskum som tillverkas för att släcka större kategori B-bränder (som exempelvis kan inträffa på en flygplats eller borrplattform) tillverkas av tre europeiska och ett amerikanskt företag.

Inga kemikalier eller färdiga skumprodukter levereras längre till Ryssland sedan överfallet på Ukraina, 2022. Ryssarna har givetvis haft ett lager, men det tycks som om detta börjar ta slut.

Detta är nog en viktig förklaring till att elden har haft ett sådant våldsamt förlopp och att ryssarna tycks oförmögna att stoppa den.

Tror jag.
Underbart! Mängden oljebränder lär knappast minska. Det kommer att bli svettigt för ryssen….
Citera
2024-08-20, 07:43
Avslutad
⚔️The Battle Of New York Is Over🔥 The Entire Front Has Come To Life⚔️ Military Summary For 2024.8.18
This video describes the military situation in Ukraine on the 19th of August 2024

https://youtu.be/dJ9b05kVJbg?si=8GZ_2KucVA4jTEzD
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in