• 3
  • 4
2019-04-22, 17:54
Medlem
Är det någon som fått smärtlindrande medicin alternativt smärtstillande droppar vid besvär av blefarit ?
Citera
2019-04-22, 18:05
Medlem
Har ni otroligt stark smärta i ögat? I typ pupillen och det färgade ?

Trots smörjande droppar /gel?
Citera
2019-04-23, 06:13
Medlem
mfmxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av phee
Har ni otroligt stark smärta i ögat? I typ pupillen och det färgade ?

Trots smörjande droppar /gel?
Nej, det är inte typiskt för blefarit. Har haft gruskänsla och sveda pga marginalkeratit.

Har du smärta i ögat ska du söka akut direkt oavsett! Det kan vara irit eller keratit och vara synhotande.
Citera
2019-11-23, 22:37
Medlem
Hej på er alla!
Denna tråd är påbörjad för många år sedan och jag är en av dem som har varit inne o skrivit i den för flera år sedan... ville nu uppdatera eftersom jag varit hos ögonläkare ( privat) och fick upplysningen att det finns NY BEHANDLING!! Hallelulja - det var på tiden efter år av ointresse och konstant hänvisning från Den allmänna sjukvården om att använda babytvål... Som inte hjälper ett dugg...Jag pratar om bleph ex och eye- e ( tror jag att den heter), exfoliering av ögonlockskanterna och ”laser” på de igentäppta och ”avdomnade” körtlarna ( meiboimska)... Kan inte säga hur resultatet slutgiltigt blir men jag är idag MYCKET BÄTTRE i ögonen än vad jag har varit på FLERA år, mina ögon är inte supertorra o känns inte som att dom är tvåhundra År gamla längre och mina ögonlockskanter är inte ilsket röda längre....🥳😮😲 Behandlingen kommer inte göra att jag är besvärsfri för all framtid o den kostar rätt mycket men än så länge är jag riktigt nöjd... ville bara dela med mig så att fler får kunskap om detta, tycker det är ett fruktansvärt tillstånd som uppmärksammas av sjukvården alltför lite...

Önskar er alla lycka till o hoppas att ni delar med er av allting som kan hjälpa!!🙏❤️🙏
Citera
2019-11-24, 22:14
Medlem
mfmxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaptentzar
Hej på er alla!
Denna tråd är påbörjad för många år sedan och jag är en av dem som har varit inne o skrivit i den för flera år sedan... ville nu uppdatera eftersom jag varit hos ögonläkare ( privat) och fick upplysningen att det finns NY BEHANDLING!!

Ja det är skrämmande låg kunskap om blefarit och relaterade tillstånd inom vården (Rent allmänt är mycket inom ögonsjukvården säkert 30 år efter t.ex. USA, många preparat finns inte ens här...)

Några fler tips för er som har blefarit/MGD:

- Om man har blefarit/MGD så har man inte allmänt "torra ögon" utan problemet är specifikt att lipidlagret är dåligt och därför behöver man ögondroppar som stärker lipidlagret (som skyddar mot avdunstning). De flesta ögondroppar är fel sort och det är bara några få droppar som förstärker lipidlagret (eller alla tre lager i tårfilmen), en vad jag vet komplett lista är: Cationorm, Systane Balance, Systane Complete och Optive Plus. Alltså ska man använda en av de listade dropparna om man har blefarit, alla andra droppar är av fel typ. Rekommenderade den förstnämnda då den inte har konserveringsmedel (och är en av de billigaste).

- Det är viktigt att värma ögonlocken varje dag, helst med en gelmask typ https://www.apotea.se/therapearl-ogonmask som värms i micron. Värm 10 minuter så att stelnat lipidmaterial (fett) som täpper igen tårkörtlarna smälter. Sen för rengöring är babyschampo kasst som ni kommit fram till (det finns även vetenskapliga undersökningar som säger att det är skadligt) det är mycket bättre med https://www.apotea.se/blephagel-30-g på bomullspads för borttagning av smink.

- För att minska inflammation och tilltäppta tårkörtlar, minska bakteriell kolonisation och förbättra lipidlagret och tårkörtlarna så kan man använda azitromycin som är en antibiotika som finns som ögondroppar och tabletter. Fördelarna med ögondropparna är att inte hela kroppen påverkas men det kan svida en del. Normal kur är 2 gånger om dagen i 3 dagar. Kanske svårt att få på en VC men fråga en ögonläkare.

- Tetralysal är en annan antibiotika som kan förbättra funktionen hos tårkörtlarna och lipidlagret men måste tas mycket längre än azitromycin. Ska helst skrivas ut av ögonläkare.
Citera
2021-05-23, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mfmx
Nej, det är inte typiskt för blefarit. Har haft gruskänsla och sveda pga marginalkeratit.

Har du smärta i ögat ska du söka akut direkt oavsett! Det kan vara irit eller keratit och vara synhotande.

Hej mfmx. Det har gått lång tid sen du skrev detta men jag chansar å skriver till dig i alla fall. Det är mitt första inlägg på Flashback så hoppas det blir rätt. Du skrev att du haft gruskänsla pga marginalkeratit. Min kille har fått samma diagnos. Han får ju också gruskänsla och det gör så ont att det känns som han får en kniv i ögat säger han. Typ som att ha lite glasplitter i ögat. Hans syn är suddig i flera dagar sen också och ögat är ljuskänsligt. Jag har sytt en ögonbindel åt honom. Mfmx, hur hanterar du att ha marginalkeratit? Vet du vad som har orsakat din keratit? Åker du in till ögonklinik och får sterioder utskrivet när det bryter ut? Min kille blev bara tillsagd av ögondoktorn att komma in till kliniken när han har så där sjukt ont och få kortison(steroid) utskrivet. Tyvärr har han så ont att han inte ens kan röra sig eftersom minsta rörelse i ögat skapar extrem smärta.
Senast redigerad av Wonderwoman79 2021-05-23 kl. 15:55.
Citera
2021-05-23, 19:10
Medlem
mfmxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wonderwoman79
Hej mfmx. Det har gått lång tid sen du skrev detta men jag chansar å skriver till dig i alla fall. Det är mitt första inlägg på Flashback så hoppas det blir rätt. Du skrev att du haft gruskänsla pga marginalkeratit. Min kille har fått samma diagnos. Han får ju också gruskänsla och det gör så ont att det känns som han får en kniv i ögat säger han. Typ som att ha lite glasplitter i ögat. Hans syn är suddig i flera dagar sen också och ögat är ljuskänsligt. Jag har sytt en ögonbindel åt honom. Mfmx, hur hanterar du att ha marginalkeratit? Vet du vad som har orsakat din keratit? Åker du in till ögonklinik och får sterioder utskrivet när det bryter ut? Min kille blev bara tillsagd av ögondoktorn att komma in till kliniken när han har så där sjukt ont och få kortison(steroid) utskrivet. Tyvärr har han så ont att han inte ens kan röra sig eftersom minsta rörelse i ögat skapar extrem smärta.
På din beskrivning ska han omedelbart åka till akuten oavsett tid på dynget! Keratit är akut synhotande.

Jag brukar behandla med kombinationsdroppar med antibiotika/kortison, vid svårare fall även med bredspektrumantibiotika.
Citera
2021-07-04, 18:41
Medlem
Citat:
Hej på er alla!
Denna tråd är påbörjad för många år sedan och jag är en av dem som har varit inne o skrivit i den för flera år sedan... ville nu uppdatera eftersom jag varit hos ögonläkare ( privat) och fick upplysningen att det finns NY BEHANDLING!! Hallelulja - det var på tiden efter år av ointresse och konstant hänvisning från Den allmänna sjukvården om att använda babytvål... Som inte hjälper ett dugg...Jag pratar om bleph ex och eye- e ( tror jag att den heter), exfoliering av ögonlockskanterna och ”laser” på de igentäppta och ”avdomnade” körtlarna ( meiboimska)... Kan inte säga hur resultatet slutgiltigt blir men jag är idag MYCKET BÄTTRE i ögonen än vad jag har varit på FLERA år, mina ögon är inte supertorra o känns inte som att dom är tvåhundra År gamla längre och mina ögonlockskanter är inte ilsket röda längre....🥳😮😲 Behandlingen kommer inte göra att jag är besvärsfri för all framtid o den kostar rätt mycket men än så länge är jag riktigt nöjd... ville bara dela med mig så att fler får kunskap om detta, tycker det är ett fruktansvärt tillstånd som uppmärksammas av sjukvården alltför lite...

Önskar er alla lycka till o hoppas att ni delar med er av allting som kan hjälpa!!🙏❤️🙏

Hej! Hur kan jag kontakta dig?
Citera
2021-07-04, 18:55
Medlem
Citat:
Hej på er alla!

Kan du snälla kontakta mig på Mail? Hejsan2390@hotmail.com
Citera
2024-08-19, 23:14
Medlem
Hej, min son fick diagnos Blefarid för ca 3 år sedan, då va han knappt 8 år gamal. Hans ögonlock svullnar, super röda ögon och han är ljuskänslig och kliar ögonen konstant. Jag har träffat säkert 10 olika läker och det är antibiotika eller kortison salva som de rekommenderar men problemet är att efter avslutat kur på ca 1-2 v så är problemet tillbaka inom knappt 1 vecka. Jag har sedan dess börjat hitta allternativ medicin och testat lite olika saker som kokosolja mm men tycker inte de varit så effektiva tills jag hittade en studier man har gjort i usa för behandling av Blefarid och det är Castor oil. Vilken lättnad😊 vi har nu använd den över 4 veckor och resultatet är magisk. Svullnad borta, han kliar inte ögonen och har inte heller ont. Castor oil är både anti inflammatorisk och anti baktriell som dessutom smörjer ögonen på ett naturlig sätt. Viktig att det är kallpressad och ekologiskt. Vi tar nu 1 droppe i varje öga morgon och kväll och smörjer även in ögonlock. Jag hoppas att detta inlägg ska hjälpa fler att behandla sin Blefarid naturlig. Lycka till.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in