Citat:
Ursprungligen postat av
kaptentzar
Hej på er alla!
Denna tråd är påbörjad för många år sedan och jag är en av dem som har varit inne o skrivit i den för flera år sedan... ville nu uppdatera eftersom jag varit hos ögonläkare ( privat) och fick upplysningen att det finns NY BEHANDLING!!
Ja det är skrämmande låg kunskap om blefarit och relaterade tillstånd inom vården (Rent allmänt är mycket inom ögonsjukvården säkert 30 år efter t.ex. USA, många preparat finns inte ens här...)
Några fler tips för er som har blefarit/MGD:
- Om man har blefarit/MGD så har man inte allmänt "torra ögon" utan problemet är specifikt att lipidlagret är dåligt och därför behöver man ögondroppar som stärker lipidlagret (som skyddar mot avdunstning). De flesta ögondroppar är fel sort och det är bara några få droppar som förstärker lipidlagret (eller alla tre lager i tårfilmen), en vad jag vet komplett lista är:
Cationorm, Systane Balance, Systane Complete och Optive Plus. Alltså ska man använda en av de listade dropparna om man har blefarit,
alla andra droppar är av fel typ. Rekommenderade den förstnämnda då den inte har konserveringsmedel (och är en av de billigaste).
- Det är viktigt att värma ögonlocken varje dag, helst med en gelmask typ
https://www.apotea.se/therapearl-ogonmask som värms i micron. Värm 10 minuter så att stelnat lipidmaterial (fett) som täpper igen tårkörtlarna smälter. Sen för rengöring är babyschampo kasst som ni kommit fram till (det finns även vetenskapliga undersökningar som säger att det är skadligt) det är mycket bättre med
https://www.apotea.se/blephagel-30-g på bomullspads för borttagning av smink.
- För att minska inflammation och tilltäppta tårkörtlar, minska bakteriell kolonisation och förbättra lipidlagret och tårkörtlarna så kan man använda azitromycin som är en antibiotika som finns som ögondroppar och tabletter. Fördelarna med ögondropparna är att inte hela kroppen påverkas men det kan svida en del. Normal kur är 2 gånger om dagen i 3 dagar. Kanske svårt att få på en VC men fråga en ögonläkare.
- Tetralysal är en annan antibiotika som kan förbättra funktionen hos tårkörtlarna och lipidlagret men måste tas mycket längre än azitromycin. Ska helst skrivas ut av ögonläkare.