2024-08-19, 18:30
Medlem
Ballcancers avatar
korsord? Onanera? Sticka? Sy lite fräsiga kläder? Kanske du ska börja sjunga i kör?
2024-08-19, 19:12
Medlem
D00mers avatar
Datorspel, plinga på gitarren, fiska. Om du är man så borde du aldrig ha tråkigt.
2024-08-19, 19:21
Medlem
Finns massor med sysslor man kan göra och varför sluta umgås med folk på fritiden?

Jag föreslår att spela badminton minst en gång i veckan. Det kan man göra ända till man dör.

Folk gillar att ha någon att spela med så man kan höra sig för lite.

Om sportarenorna som ligger lämpligt till har andra sporter än badminton så kör för det. Det är viktigt att man inte behöver åka omvägar.

Golf är också populärt.
2024-08-19, 19:34
Medlem
Witkos avatar
Köp trummor och slå ihjäl tristessen.
😀
2024-08-19, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Specktakel
Jag har kämpat länge nu med att hitta något att göra.

En vanlig dag är jobb 08-17, sedan på kvällen lagar man lite mat, men det går ändå åt många
timmar till att slösurfa, Youtube, Facebook osv. Och om jag inte slösurfar så spelar jag
datorspel och tar en öl.

Detta håller inte. Jag menar min fritid. Jobbet är bra och åtminstone något vettigt i mitt liv.

Men min fritid. Vad fan. När man var yngre så var det ändå mer att man umgicks med kompisar,
eller hittade på saker. Nu när man här medelålders så är det fan inget vettigt efter att man jobbat klart.

Kom igen, nu knäcker vi detta tillsammans. Hur ska man ersätta slösurfande eller datorspelande,
med något vettigt och gärna roligt?

Jag har börjat lägga ner mobiltelefonen och sätta på dokumentärer eller djupgående nyhetsrapportering, dels för att spara ögonen och dels för att åtminstone lära mig något.

Kom igen, vad gör ni själva den tiden mellan jobbet är klart för dagen och dags att gå och lägga sig?

Svar som att runka, spela datorspel och slösurfa, dricka alkohol räknas alltså inte, tack.

Gå ut och promenera. Du får motion och förhoppningsvis frisk luft.
2024-08-19, 20:47
Avslutad
Välj ett ämne att fördjupa dig i och gå all in
Läs alla böcker av någon intressant författare eller bocka av klassiker
Lär dig ett nytt språk, eller flera
Spela instrument
Intressera dig för matlagning
Testa olika sorters träning
Sätt dig in i hälsa och kost
Börja springa
Följ ekonominyheter om du inte redan gör det
Gör något kreativt!
Pussel/sudoku och mm
2024-08-19, 21:08
Medlem
Gör något kreativt!
- Gör en ringbrynja
- Tälj en smörkniv
- Smid en yxa
- Renovera en båtmotor
- Sy en väska i läder
- Snickra ett snyggt etui till snusdosa/Cigarettpaket
- Gravera ett hänge till ett halsband

Gör något hantverksmässigt helt enkelt! Sjukt tillfredställande att skapa något fysiskt objekt!
2024-08-19, 21:52
Medlem
fulvodkas avatar
Jag har också detta problemet. Det är inte så jävla lätt att vakna upp i vuxen ålder och inse att man inte längre är intresserad av att supa, festa och spela dataspel. Man har i princip inga riktiga intressen när man inser detta.

Jag provade senast geocaching men det var så jävla drygt.

Träning är givetvis bra men jag orkar inte träna så ofta så det vill jag knappast kalla för en hobby. Det är mer något man måste göra, precis som att ta hand om sin hygien, kost etc. Inget intresse/hobby liksom.

Matlagning är också jävligt trist. Jag gillar enkel men nyttig kost.

Att lära sig spela ett instrument har jag inte tålamodet till. Tror jag.

Vad finns det mer att göra?

Edit: Böcker är jävligt tråkiga också. Dem orkar jag varken läsa eller lyssna på.
2024-08-19, 22:32
Medlem
Citat:

En vanlig dag är jobb 08-17, sedan på kvällen lagar man lite mat, men det går ändå åt många
timmar till att slösurfa, Youtube, Facebook osv. Och om jag inte slösurfar så spelar jag
datorspel och tar en öl.

Detta håller inte. Jag menar min fritid. Jobbet är bra och åtminstone något vettigt i mitt liv.

Men min fritid. Vad fan. När man var yngre så var det ändå mer att man umgicks med kompisar,
eller hittade på saker. Nu när man här medelålders så är det fan inget vettigt efter att man jobbat klart.

Kom igen, nu knäcker vi detta tillsammans. Hur ska man ersätta slösurfande eller datorspelande,

Jag har börjat lägga ner mobiltelefonen och sätta på dokumentärer eller djupgående nyhetsrapportering, dels för att spara ögonen och dels för att åtminstone lära mig något.

Kom igen, vad gör ni själva den tiden mellan jobbet är klart för dagen och dags att gå och lägga sig?

Svar som att runka, spela datorspel och slösurfa, dricka alkohol räknas alltså inte, tack.

Skaffa en server som du installerar en hypervisor på, tex Proxmox eller Hyper-v. Sen sätter du upp olika virtuella maskiner på den och har där en aldrig sinande källa till hobbysysselsättning.
2024-08-19, 22:34
Medlem
Citat:

datorspel och tar en öl.

Har djur och skog. Både gårdsbutik och åker och säljer på andra sätt, inte för att det behövs ekonomist utan som rent fritidsintresse. Några timmar i skogen gör ju att man blir rätt vältränad också.
2024-08-19, 22:37
Medlem
Skummade igenom tråden och tror ingen nämnt svarvning. Hade en träsvarv förr och gjorde massa ljusstakar och skålar. en ganska kul hobby att se något komma fram ur en träbit, sen kan man limma ihop trä med olika färger och få mönster mm.
2024-08-19, 23:31
Medlem
Q-Trons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D-D-T
Gör något kreativt!
- Gör en ringbrynja
- Tälj en smörkniv
- Smid en yxa
- Renovera en båtmotor
- Sy en väska i läder
- Snickra ett snyggt etui till snusdosa/Cigarettpaket
- Gravera ett hänge till ett halsband

Gör något hantverksmässigt helt enkelt! Sjukt tillfredställande att skapa något fysiskt objekt!

Bra första inlägg, och du har helt rätt. Det är otroligt tillfredsställande att stå med något i näven som man har gjort själv, särskilt om man lagt ner sin själ i det och om resultatet känns proffsigt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in