2024-08-19, 20:26
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brunnsang
Jag är med i för många grupper för att orka leta exakt efter den länken men det var snarare poängen jag var bakom. Sökte snabbt men hittade inget och nu är det sista kvällen med kidsen innan skolan börjar.
Ok, då fann det alltså ingen. Du får leta upp den och visa att man tydligt inte ser att det är en 2S1 Gvozdika så tror jag dig. Annars överdriver du.

Citat:
Ursprungligen postat av brunnsang
Här är T-84an iallafall, även om det klippet jag syftade på när jag skrev detta var lite längre.Det var ett tag sen.
Rätta mig om jag har fel nu men jag tror inte att Oryx endast visar själva attacken och listar detta som ett utslaget fordon utan man behöver också se resultatet?

Här ser man inget resultat överhuvudtaget.

Annars kan man nog dra bort en del så kallade skadade fordon då västerländska fordon är kända för att kunna tåla en träff eller två utan att få någon större skada.
Citera
2024-08-19, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onyourknee
Någon som har koll på ammunition och vapen leveranser till Ukraina, kommer de regelbundet eller kommer de ”batchvis”?
Några nya vapen på väg in i händerna på ukrainarna?

Typ småleveranser precis hela tiden.
Citera
2024-08-19, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torppet
Hm! Så Ukraina gick in i Kursk på samma sätt som Putin gick in i Ukraina - det vill säga oprovoserat?
Det vill säga - av ingen orsak? Det vill säga - bara på skoj?
Bara för att vi kan!
Det brukar Ukrainarna svara när någon frågar varför de bombar och skjuter civila!
För att vi kan.
Nja du har missat lite.
Putin invaderade Ukraina för han "kände" sig hotad.
Ukraina gick in I Ryssland för att de var invaderade av Ryssland.
Ser, förstår du skillnaden?
Citera
2024-08-19, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Jag tror på just detta. Jag skulle vilja citera mig själv från en diskussion i en annan tråd här på forumet. Jag hoppas att moderatorerna inte bannar mig för typ korspostning, men så här går min tankegång efter att Ukraina nu har sprängt broarna över Sejm, vilket jag tyckte var en väldigt tydlig signal.

Pro primo: Ukraina ämnar inte att penetrera djupare in på rysk mark, utan nöjer sig med ett 7-800 kvadratkilometer område som man nu har tillskansat sig och som är relativt lättförsvarat, pga floden, alla bergsformationer som finns mellan Sejm och riksgränsen, samt tätorterna. Där tänker man stanna för att utgöra en konstant propagandistisk sten i skon för den ryska statsledningen.

Pro secundo: Ryssarna har ingen förmåga att återta området via manöverkrigföring ens med sina allra bästa formationer. Detta klarar inte ens deras elitformationer av. Den enda metod som står ryssarna till buds är insats av "fires", dvs artilleri, flygattacker, raketer och robotar, innan fotfolket går in och säkrar området. Detta innebär alltså att man måste pulverisera ett antal ryska städer, tätorter och byar för att ta området tillbaka. Den där metoden har man inga problem med att implementera inne i Ukraina, men ryssarna drar sig för att låta ångvälten rulla fram över eget land och egna medborgare, vilket gör att man nu bara står inför ytterst oaptitliga alternativ. Som alla vet har ju ryssar svårt för att fatta beslut.

Pro tertio: Det har diskuterats väldeliga huruvida den ukrainska inmarschen har skett för att dra ryska resurser från andra frontavsnitt för att avhjälpa situationen vid Kursk. Jag tror inte att det handlar om det. Ukrainarna tänker inte gå vidare just vid Kursk och ryssarna har inom den närmaste tiden heller inga möjligheter att kasta ut dem. Istället ser sig nu ryssarna om efter vilka andra områden som är svårförsvarade vid händelse av liknande angrepp i framtiden. Tittar man på kartan, så ser man att hela oblastet Brjansk (mellan Belarus och Kursk) ser ytterst bräckligt ut om man inte kan tillföra utbildad personal. Det duger alltså inte med den tidigare kombon av lättbeväpnade gränstrupper, värnpliktiga och lite FSB. Hela linjen måste förstärkas. Vad detta innebär är inte att ryssarna just nu kommer att förflytta trupp från Donbas till linjen Brjansk-Kursk-Belgorod, utan att när nästa gäng kontratkniki kommer ut från utbildningen, så kommer dessa att i högre grad tvingas att förläggas till detta avsnitt för att förhindra framtida inbrytningar liknande den vi sett vid Kursk. Dessa trupper kan således inte roteras in i Donbas för att ersätta de stora förluster i manskap som obönhörligen följer från nuvarande rysk doktrin. Alltså: försvagningen av den ryska insatsen vid Donbasavsnittet sker inte nu, utan helt enkelt senare i höst och omfattar de nya trupper som kommer ut på banan.

Funderar lite över detta och tänker mig att Putin är inte direkt brydd över ryska liv eller deras bostäder. Kommer aldrig glömma hur Putin/Ryssland agerade vid olyckan med Kursk(ubåten). Där var inte liven hos besättningen det viktiga, där var Rysslands heder det viktiga. Risken är att vi återigen sätter tilltro till Kremls medlidande för den egna befolkningen, något de uppenbart inte har. Med tid tro jag att de kommer ge det ett eller två försök, sedan kör de igång ångvälten och skyller på Ukraina utan att blinka. Tror det kommer lugna ner sig ett tag först.

Men som du säger så har de problem att ta snabba beslut. Det verkar genomsyra allt ifrån högsta hönset och hela vägen ner till enskilde soldat. Frågar är hur Ukraina utnyttjar detta på bästa sätt framöver. Lutar åt att sätta press på Ryssland genom att attackera rysk infrastruktur och industri, tex det vi ser nu i Rostov oblast. Här talar vi om nästan 6 miljoner människor bara i Krasnodar krai och efter det har vi Krim som försörjs av samma järnvägsnät och övrig infrastruktur. Jag säger bara attackera all infrastruktur kopplat till petroleum mellan Volgograd och Novorossijsk. Finns uppenbart oförsvarade ingångar i luftrummet och frågan är om Ryssland vill/vågar prioritera ner försvaret av luftrummet tex norr om eller inne i Ukraina ?
Citera
2024-08-19, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Ok, då fann det alltså ingen. Du får leta upp den och visa att man tydligt inte ser att det är en 2S1 Gvozdika så tror jag dig. Annars överdriver du.

Rätta mig om jag har fel nu men jag tror inte att Oryx endast visar själva attacken och listar detta som ett utslaget fordon utan man behöver också se resultatet?

Här ser man inget resultat överhuvudtaget.

Annars kan man nog dra bort en del så kallade skadade fordon då västerländska fordon är kända för att kunna tåla en träff eller två utan att få någon större skada.

Resultatet räknas. Oryx skiljer dessutom på skadat och förstört.

En suddig ryssfilm med icke identifierbar eldpuff på ett icke identifierbart fordon kommer således inte att tas upp som "Förstörd Leopard 2" eller "Förstört Patriot-system" hur mycket trollen än bölar om saken.
Citera
2024-08-19, 20:44
Medlem
Norrbagg79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koll99
https://x.com/TheStudyofWar/status/1825592960005648439

Intressant analys från ISW.
Analysen bottnar i at Ryssland är en parasit, så spot on. Dock har verkliga parasiter mera livets rätt.
Senast redigerad av Norrbagg79 2024-08-19 kl. 21:02.
Citera
2024-08-19, 20:54
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinmandt
Funderar lite över detta och tänker mig att Putin är inte direkt brydd över ryska liv eller deras bostäder. Kommer aldrig glömma hur Putin/Ryssland agerade vid olyckan med Kursk(ubåten). Där var inte liven hos besättningen det viktiga, där var Rysslands heder det viktiga. Risken är att vi återigen sätter tilltro till Kremls medlidande för den egna befolkningen, något de uppenbart inte har. Med tid tro jag att de kommer ge det ett eller två försök, sedan kör de igång ångvälten och skyller på Ukraina utan att blinka. Tror det kommer lugna ner sig ett tag först.

Men som du säger så har de problem att ta snabba beslut. Det verkar genomsyra allt ifrån högsta hönset och hela vägen ner till enskilde soldat. Frågar är hur Ukraina utnyttjar detta på bästa sätt framöver. Lutar åt att sätta press på Ryssland genom att attackera rysk infrastruktur och industri, tex det vi ser nu i Rostov oblast. Här talar vi om nästan 6 miljoner människor bara i Krasnodar krai och efter det har vi Krim som försörjs av samma järnvägsnät och övrig infrastruktur. Jag säger bara attackera all infrastruktur kopplat till petroleum mellan Volgograd och Novorossijsk. Finns uppenbart oförsvarade ingångar i luftrummet och frågan är om Ryssland vill/vågar prioritera ner försvaret av luftrummet tex norr om eller inne i Ukraina ?

Detta är vad jag också tror. Och ingen vet hur utfallet blir av detta, vare sig på slagfältet eller med avseende på hemmaopinionen. Dåraktiga offranden av eget land och egna landsmän har tagit knäcken på ångvälten tidigare: Krimkriget, Port Artur, 1916, Afghanistan. Vi får se.

För övrigt kan ryssarna bara vinna krig om de är i allians med engelsmännen. Har de britterna emot sig förlorar de alltid, vilket har stämt undantagslöst i 500 år. Ryssen har dessutom fått britterna på hjärnan. Jag vill lova att de är nervösa på Znamenkagatan 14/1, när GRU rapporterar in om att Keir Starmer ofta lämnar sitt stambord på puben Red Lion nere vid Whitehall för att gå in på toaletten på ett misstänkt vis. Vad gör han där? Skickar han kanske meddelanden till sabotörer som kommer att blanda gift i Moskvas vattenledningar? Ska nya raffinaderier sprängas? Hur ska vi skydda "rodina"?
Citera
2024-08-19, 20:55
Medlem
Onyourknees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinmandt

Verkar som Ukraina har övertag på slagfältet när inga försvarsanläggningar( skyttevärn och minfält) finns?
Citera
2024-08-19, 20:58
Medlem
rex144s avatar
Senaste nytt :

Ukrainare har sprängt den tredje bron över floden Sejn, det ser ut som att ukrainare har dels stoppat framtida ryska förstärkningar och även skurit av de ryska soldater som befinner sig söder om floden.
Citera
2024-08-19, 21:01
Medlem
Samt en/ett par pontonbroar
Citera
2024-08-19, 21:01
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onyourknee
Verkar som Ukraina har övertag på slagfältet när inga försvarsanläggningar( skyttevärn och minfält) finns?
Ja, det verkar iaf skifta balansen rejält. Tidigare har man fått försvara där Ryssland angripit. Och angripit det som Ryssland en gång angripit och därmed försvarar.

Nu kan man istället välja vektorer mer fritt och rikta in sig på svagare punkter. Är det något land som är kapabla att minera sin egen hemmaplan och sin egen befolkning så är det dock Ryssland. Människoliv har inget värde för Ryssland.
Citera
2024-08-19, 21:02
Medlem
Verkligheten nu i Kursk:

Zelenskyi: Försvarsmakten kontrollerar redan nästan 100 bosättningar i Ryssland
Måndagen den 19 augusti 2024, 21:34

President Volodymyr Zelenskyi sa att de ukrainska försvarsstyrkorna kontrollerar mer än 1 250 kvadratkilometer fientligt territorium och 92 bosättningar i Kursk-regionen i Ryssland.

"Källa : Zelenskyi vid mötet mellan cheferna för utländska diplomatiska institutioner i Ukraina "Militär diplomati: stabilitet, vapen, seger" på måndagen

Direkt anförande : "Ukrainska soldater fortsätter den defensiva operationen i de utpekade områdena i Kursk-regionen. Idag kontrollerar våra styrkor mer än 1 250 kvadratkilometer av fiendens territorium och 92 bosättningar. Vi fortsätter att stärka våra positioner, stabilisera de utpekade områdena, och fylla på utbytesfonden för Ukraina."

https://www.pravda.com.ua/news/2024/08/19/7471039/

Bra jobbat!
Senast redigerad av Antistalk 2024-08-19 kl. 21:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in