2024-08-18, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Information är extremt begränsat i Ukraina.
https://rsf.org/en/reporters-now-barred-more-50-municipalities-ukraine (50 kommuner blev off-limits)

Man får inte filma ryska robot-nedslag (fullt förståeligt men ditt påstående blir ändå ännu mer felaktigt).

Du får inte kommunicera med vilken gud du vill, dvs i regi av rysk-ortodoxa kyrkan för den är "ryssstyrd". (allt man inte gillar i Ukraina kan man förbjuda om man säger att det är ryzzzzkt).

Fackföreningar är förbjudna.

Ni minns väl den danske journalisten (Kimer) som var modig nog att stå på sig. Hon blev av med rättigheterna att verka i Ukraina. Hon lyckades få upprättelse, men så lär det inte gå för alla.

Så har vi Gonzalo Lira, han blev också "begränsad" i sin journalistiska gärning. Han har även min nominering till 2023 års Darwin-award, på grund av att han satt och trash-talkade nazister och Zelensky 24/7 - från Charkiv.

Man skulle kunna hitta mer. Men det räcker här. Vi får inte en ofiltrerad bild från Ukrainakriget löpande. Speciellt inte realtids-journalistiken.

Fackföreningar är inte förbjudna. ILO är däremot bekymrade över att facken inte kan agera på ryskockuperad mark...

https://www.ilo.org/resource/news/ukrainian-trade-unions-reaffirm-their-commitment-actively-contribute
Citera
2024-08-18, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honkenbonken
Slutsatsen blir nog att du tror blint på västpropaganda. Det finns alltid två sidor på myntet.
"borde vi nog ha fått höra detta" Tydligen inte.

How a Ukrainian journalist got to safety in Finland
Vasil Muravytskyi, who was imprisoned in 2017.

"Today, in Ukraine, people go to jail not only because of published writings, but even because of private conversations. As examples, the journalist cites mutual exchanges of opinion between family members and colleagues, even oral ones, which have led to five to ten years of imprisonment."

https://naapuriseura.fi/en/kuinka-ukrainalainen-toimittaja-paasi-suomeen-turvaan/

https://www.youtube.com/watch?v=vo7OyrXLms4&t=8s

Tucker Carlson reports on death of American reporter in Ukrainian custody
Gonzalo Lira was in prison because of criticism of the governments of Ukrainian President Vladimir Zelensky and US President Joe Biden, the TV presenter said
"Gonzalo Lira, Sr. says his son has died at 55 in a Ukrainian prison, where he was being held for the crime of criticizing the Zelensky and Biden governments,"

https://tass.com/world/1731801

Det är välkänt att Gonzalo Lira inte fängslades för det Tucker rapporterar. Dvs Tucker sprider lögner.
Citera
2024-08-18, 23:18
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Citat:
Anklaga andra för det som du själv gör. Ett vanligt grepp från utländska påverkansagenter, och de ryska är nog inte värst i landet. Du förflyttar nu fokus från vad vi får veta från Ukrainakriget för att snacka om mig. Säkert 10 inlägg om mig och andra (imaginära) rysstroll bara ikväll i tråden. Men jag är en oväsentlig bisak, inte värd 10 inlägg. Invasionen är däremot ingen bisak, ej heller information om den.

Fokusförflyttning delux.

Citat:
Svenska opinionen framstår mer och mer som efterblivna offer för det militär-industriella komplexet.

Lansera anti-svenska konspirationsteorier på flashback om att svenska folket är efterblivna offer för det militär-industriella komplexet är ju något som du är ansvarig för. Oavsett hur mycket du postar proryska lögner är det ingen i Sverige som vill ha att göra med avskum eller din sort. Bifogar fakta från en riktig opinionsundersökning om svenska folkets åsikter för att överbevisa din patetiska anti-svenska konsprirationsteori.

Tobias Billström i färsk intervju i DW om Sveriges position

In an exclusive interview with DW, Sweden's Foreign Minister Tobias Billström has tacitly backed Ukraine's offensive into Russian territory. Billström said "everything thing that can hamper Russia's ability to do Ukrainians harm is a good thing". Sweden's top diplomat added that Stockholm has placed no restrictions on the weapons it has supplied to Ukraine

https://www.youtube.com/watch?v=4fCSvV0dhnQ

Utrikesminister Tobias Billström i lång intervju i GP:

"Stödet till Ukraina är den absolut viktigaste uppgiften för den svenska regeringen, poängterar Billström. Ingenting annat är så viktigt som att Ukraina vinner kriget."

https://www.gp.se/nyheter/varlden/billstroms-harda-ord-mot-israel-brutala-effekter.36668740-b734-4992-9206-2be6f4281d5c

Svenska folkets åsikter om Ukraina

To what extent you agree or disagree with each of these actions taken. (%)

Imposing economic sanctions on Russian government, companies and individuals
95% agree

Providing financial support to Ukraine
95% agree

Financing the purchase and supply of military equipment to Ukraine
93% agree

Providing humanitarian support to the people affected by the war
97% agree

https://europa.eu/eurobarometer/api/deliverable/download/file?deliverableId=92207
Senast redigerad av Snyggast.i.Speedo 2024-08-18 kl. 23:22.
Citera
2024-08-18, 23:19
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinmandt
Lyckas man få till en stark försvarslinje med relativ få förband så kvarstår problemet för Kreml och de måste förstärka området längs gränsen för att förhindra att något liknande sker igen. Hoppas det binder upp en hel del resurser för Ryssland vilket snabbar på utnötningen av deras krigsmakt. Plocka några grävmaskiner kan man nog göra framöver. Tror dock inte på några underverk. Men troligtvis lär de gräva och minera i några veckor, kanske månader framöver på eget territorium.

Jag tror på just detta. Jag skulle vilja citera mig själv från en diskussion i en annan tråd här på forumet. Jag hoppas att moderatorerna inte bannar mig för typ korspostning, men så här går min tankegång efter att Ukraina nu har sprängt broarna över Sejm, vilket jag tyckte var en väldigt tydlig signal.

Pro primo: Ukraina ämnar inte att penetrera djupare in på rysk mark, utan nöjer sig med ett 7-800 kvadratkilometer område som man nu har tillskansat sig och som är relativt lättförsvarat, pga floden, alla bergsformationer som finns mellan Sejm och riksgränsen, samt tätorterna. Där tänker man stanna för att utgöra en konstant propagandistisk sten i skon för den ryska statsledningen.

Pro secundo: Ryssarna har ingen förmåga att återta området via manöverkrigföring ens med sina allra bästa formationer. Detta klarar inte ens deras elitformationer av. Den enda metod som står ryssarna till buds är insats av "fires", dvs artilleri, flygattacker, raketer och robotar, innan fotfolket går in och säkrar området. Detta innebär alltså att man måste pulverisera ett antal ryska städer, tätorter och byar för att ta området tillbaka. Den där metoden har man inga problem med att implementera inne i Ukraina, men ryssarna drar sig för att låta ångvälten rulla fram över eget land och egna medborgare, vilket gör att man nu bara står inför ytterst oaptitliga alternativ. Som alla vet har ju ryssar svårt för att fatta beslut.

Pro tertio: Det har diskuterats väldeliga huruvida den ukrainska inmarschen har skett för att dra ryska resurser från andra frontavsnitt för att avhjälpa situationen vid Kursk. Jag tror inte att det handlar om det. Ukrainarna tänker inte gå vidare just vid Kursk och ryssarna har inom den närmaste tiden heller inga möjligheter att kasta ut dem. Istället ser sig nu ryssarna om efter vilka andra områden som är svårförsvarade vid händelse av liknande angrepp i framtiden. Tittar man på kartan, så ser man att hela oblastet Brjansk (mellan Belarus och Kursk) ser ytterst bräckligt ut om man inte kan tillföra utbildad personal. Det duger alltså inte med den tidigare kombon av lättbeväpnade gränstrupper, värnpliktiga och lite FSB. Hela linjen måste förstärkas. Vad detta innebär är inte att ryssarna just nu kommer att förflytta trupp från Donbas till linjen Brjansk-Kursk-Belgorod, utan att när nästa gäng kontratkniki kommer ut från utbildningen, så kommer dessa att i högre grad tvingas att förläggas till detta avsnitt för att förhindra framtida inbrytningar liknande den vi sett vid Kursk. Dessa trupper kan således inte roteras in i Donbas för att ersätta de stora förluster i manskap som obönhörligen följer från nuvarande rysk doktrin. Alltså: försvagningen av den ryska insatsen vid Donbasavsnittet sker inte nu, utan helt enkelt senare i höst och omfattar de nya trupper som kommer ut på banan.
Citera
2024-08-18, 23:23
Medlem
Silfverryggs avatar
"Fly och kom inte tillbaka" säger nu ryska beslutsfattare i Kursk till ryssar.
Citat:
The head of Korenevsky district of Kursk region Marina Degtyareva reports tense operational situation in the municipality and called on residents to abandon attempts to return home
https://t.me/bbbreaking/188269
Senast redigerad av Silfverrygg 2024-08-18 kl. 23:27.
Citera
2024-08-18, 23:32
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Jag tror inte att det handlar om det. Ukrainarna tänker inte gå vidare just vid Kursk och ryssarna har inom den närmaste tiden heller inga möjligheter att kasta ut dem. Istället ser sig nu ryssarna om efter vilka andra områden som är svårförsvarade vid händelse av liknande angrepp i framtiden. Tittar man på kartan, så ser man att hela oblastet Brjansk (mellan Belarus och Kursk) ser ytterst bräckligt ut om man inte kan tillföra utbildad personal. Det duger alltså inte med den tidigare kombon av lättbeväpnade gränstrupper, värnpliktiga och lite FSB. Hela linjen måste förstärkas. Vad detta innebär är inte att ryssarna just nu kommer att förflytta trupp från Donbas till linjen Brjansk-Kursk-Belgorod, utan att när nästa gäng kontratkniki kommer ut från utbildningen, så kommer dessa att i högre grad tvingas att förläggas till detta avsnitt för att förhindra framtida inbrytningar liknande den vi sett vid Kursk. Dessa trupper kan således inte roteras in i Donbas för att ersätta de stora förluster i manskap som obönhörligen följer från nuvarande rysk doktrin. Alltså: försvagningen av den ryska insatsen vid Donbasavsnittet sker inte nu, utan helt enkelt senare i höst och omfattar de nya trupper som kommer ut på banan.
Mycket intressant analys! Och väl formulerat!
Men tänk om Ukraina skulle försöka sig på ytterligare en inbrytning i Ryssland nu, och lyckas med den. Det hade varit en käftsmäll mot Putin som heter duga. Putin och Ryssland skulle hånas i hela världen. Då hade han varit tvungen att flytta upp stora mängder trupp från Donbas för att inte låta Ukraina fortsätta att förnedra honom.
Citera
2024-08-18, 23:32
Medlem
Citat:
Information är extremt begränsat i Ukraina.
https://rsf.org/en/reporters-now-barred-more-50-municipalities-ukraine (50 kommuner blev off-limits)

Man får inte filma ryska robot-nedslag (fullt förståeligt men ditt påstående blir ändå ännu mer felaktigt).

Du får inte kommunicera med vilken gud du vill, dvs i regi av rysk-ortodoxa kyrkan för den är "ryssstyrd". (allt man inte gillar i Ukraina kan man förbjuda om man säger att det är ryzzzzkt).

Fackföreningar är förbjudna.

Ni minns väl den danske journalisten (Kimer) som var modig nog att stå på sig. Hon blev av med rättigheterna att verka i Ukraina. Hon lyckades få upprättelse, men så lär det inte gå för alla.

Så har vi Gonzalo Lira, han blev också "begränsad" i sin journalistiska gärning. Han har även min nominering till 2023 års Darwin-award, på grund av att han satt och trash-talkade nazister och Zelensky 24/7 - från Charkiv.

Man skulle kunna hitta mer. Men det räcker här. Vi får inte en ofiltrerad bild från Ukrainakriget löpande. Speciellt inte realtids-journalistiken.

Gonzalo ägnade sig inte åt någon journalistisk gärning. Han ägnade sig åt att sprida lögner på youtube.
Hörde aldrig Gonzalo trash-talka nazister.
Däremot hörde jag honom uttala stöd för ryssarnas massmordskrig mot det ukrainska folket. Olagligt att förespråka krig i Ukraina.
Ljuga om det bevisade ryska massmordet på oskyldiga civila i Buch. Olagligt att ljuga om ryska krigsbrott i Ukraina.
Ljuga om att rysk beskjutning av civila områden i Kharkiv skulle varit utfört av UAF.
Citera
2024-08-18, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Mycket intressant analys! Och väl formulerat!
Men tänk om Ukraina skulle försöka sig på ytterligare en inbrytning i Ryssland nu, och lyckas med den. Det hade varit en käftsmäll mot Putin som heter duga. Putin och Ryssland skulle hånas i hela världen. Då hade han varit tvungen att flytta upp stora mängder trupp från Donbas för att inte låta Ukraina fortsätta att förnedra honom.

Gissar att Ukraina har någon ytterligare plan då man i dagsläget inte sätter in reserverna varken i Kursk eller Donetsk.
Citera
2024-08-18, 23:38
Medlem
brunnsangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersPersson99
Vad mumlar du om din stinkande landsförrädare?

Här om dagen kom en video upp på några ukrainare solater som va inne i en rysk affär (övergiven i kurskregionen) och la upp varor på bandet, det satt en ukrainask soldat i kassan och låtsades blippa varor. Dom skrek å härjade å hällde ut godis tuggumin över sig. Jag skrattade faktiskt när jag såg den. Sådant är nog oundvikligt i krig att det sker. Dom lekte helt enkelt affär och hade kul även om det inte var deras varor.

Någon dag senare lade akhmat upp video på att dom fångat någon eller några av dessa gossar och tejpat dom ganska hårt över ansiktet, vet att det är hemskt men skrattade lite åt det också då man såg på tejpningen att dom var sura. Var egentligen helt osannolikt att först få se klippet där dom härjade och hade det kul tillsammans för att senare se dom sitta fångade hos några tjetjenier men mindre muntra miner.
Citera
2024-08-18, 23:38
Medlem
Grisen i Belarus måste vara hög på något.

Lukashenka: Poland should stop militarization at the expense of the Americans and cooperate with Russia and Belarus! -- Nexta News

https://x.com/nexta_tv/status/1825100322471309817

För det första så hatar alla polacker Ryssland.

För det andra. Luka bokstavligen drev illegala migranter mot den polska gränsen, vilket utöver alla spänningar resulterade i mordet på en polsk soldat.

Hur kan man alls bli så här verklighetsfrånvänd?
Senast redigerad av Chillgren 2024-08-18 kl. 23:43.
Citera
2024-08-18, 23:44
Medlem
Silfverryggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spugge
Gonzalo ägnade sig inte åt någon journalistisk gärning. Han ägnade sig åt att sprida lögner på youtube.
Hörde aldrig Gonzalo trash-talka nazister.
Däremot hörde jag honom uttala stöd för ryssarnas massmordskrig mot det ukrainska folket. Olagligt att förespråka krig i Ukraina.
Ljuga om det bevisade ryska massmordet på oskyldiga civila i Buch. Olagligt att ljuga om ryska krigsbrott i Ukraina.
Ljuga om att rysk beskjutning av civila områden i Kharkiv skulle varit utfört av UAF.

Glöm inte festande med ryska ockupantstyrkor samt spioneri.
------------------
Och så lite sidospår, men fortfarande kopplat till Ukraina.
Citat:
Den belarusiske ledaren Aleksandr Lukasjenko har fått större trupper utplacerade vid sitt lands gräns mot Ukraina. Han angav starka truppkoncentrationer på den ukrainska sidan som orsak till detta. Ukraina har upp till 120 000 soldater stationerade där, hävdade han i en intervju med den ryska tv-kanalen Rossija. Enligt de ukrainska gränstrupperna "tillgriper Lukasjenko aggressiva uttalanden som inte överensstämmer med verkligheten". Det finns inte heller några tecken på förstärkningar på den belarusiska sidan, säger Andriy Demchenko, talesman för gränstrupperna.
https://www.tagesschau.de/newsticker/liveblog-ukraine-sonntag-462.html (google-översatt)

Han ska tydligen ha sagt i samma intervju följande:
Citat:
Belarus auktoritära ledare Aleksandr Lukasjenko "förbereder folket" på att han ska avgå. Enligt den ryska statliga nyhetsbyrån Tass gjorde Lukasjenko tillkännagivandet i en intervju med Rossija 1.
...
- 30 år är en lång tid och få människor arbetar [som president] i 30 år. Folk är vana vid mig och ingen annan och det är fel. Jag förbereder folk för det (avgång), jag vill inte ha besvikelse eller misslyckande", sa Lukasjenko i en intervju.
https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/58a02cb3-7d51-4cf6-8033-1bc77f658a00
Det fetade: Se och lär, puttefnask.
Citera
2024-08-18, 23:44
Medlem
Norrbagg79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brunnsang
Här om dagen kom en video upp på några ukrainare solater som va inne i en rysk affär (övergiven i kurskregionen) och la upp varor på bandet, det satt en ukrainask soldat i kassan och låtsades blippa varor. Dom skrek å härjade å hällde ut godis tuggumin över sig. Jag skrattade faktiskt när jag såg den. Sådant är nog oundvikligt i krig att det sker. Dom lekte helt enkelt affär och hade kul även om det inte var deras varor.

Någon dag senare lade akhmat upp video på att dom fångat någon eller några av dessa gossar och tejpat dom ganska hårt över ansiktet, vet att det är hemskt men skrattade lite åt det också då man såg på tejpningen att dom var sura. Var egentligen helt osannolikt att först få se klippet där dom härjade och hade det kul tillsammans för att senare se dom sitta fångade hos några tjetjenier men mindre muntra miner.
Har svårt att tro dom skulle låta sig ta till fånga av tsjetsjener, än mera komma i en sådan situation i Kursk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in