Citat:
Ursprungligen postat av
sinmandt
Lyckas man få till en stark försvarslinje med relativ få förband så kvarstår problemet för Kreml och de måste förstärka området längs gränsen för att förhindra att något liknande sker igen. Hoppas det binder upp en hel del resurser för Ryssland vilket snabbar på utnötningen av deras krigsmakt. Plocka några grävmaskiner kan man nog göra framöver. Tror dock inte på några underverk. Men troligtvis lär de gräva och minera i några veckor, kanske månader framöver på eget territorium.
Jag tror på just detta. Jag skulle vilja citera mig själv från en diskussion i en annan tråd här på forumet. Jag hoppas att moderatorerna inte bannar mig för typ korspostning, men så här går min tankegång efter att Ukraina nu har sprängt broarna över Sejm, vilket jag tyckte var en väldigt tydlig signal.
Pro primo: Ukraina ämnar inte att penetrera djupare in på rysk mark, utan nöjer sig med ett 7-800 kvadratkilometer område som man nu har tillskansat sig och som är relativt lättförsvarat, pga floden, alla bergsformationer som finns mellan Sejm och riksgränsen, samt tätorterna. Där tänker man stanna för att utgöra en konstant propagandistisk sten i skon för den ryska statsledningen.
Pro secundo: Ryssarna har ingen förmåga att återta området via manöverkrigföring ens med sina allra bästa formationer. Detta klarar inte ens deras elitformationer av. Den enda metod som står ryssarna till buds är insats av "fires", dvs artilleri, flygattacker, raketer och robotar, innan fotfolket går in och säkrar området. Detta innebär alltså att man måste pulverisera ett antal ryska städer, tätorter och byar för att ta området tillbaka. Den där metoden har man inga problem med att implementera inne i Ukraina, men ryssarna drar sig för att låta ångvälten rulla fram över eget land och egna medborgare, vilket gör att man nu bara står inför ytterst oaptitliga alternativ. Som alla vet har ju ryssar svårt för att fatta beslut.
Pro tertio: Det har diskuterats väldeliga huruvida den ukrainska inmarschen har skett för att dra ryska resurser från andra frontavsnitt för att avhjälpa situationen vid Kursk. Jag tror inte att det handlar om det. Ukrainarna tänker inte gå vidare just vid Kursk och ryssarna har inom den närmaste tiden heller inga möjligheter att kasta ut dem. Istället ser sig nu ryssarna om efter vilka andra områden som är svårförsvarade vid händelse av liknande angrepp i framtiden. Tittar man på kartan, så ser man att hela oblastet Brjansk (mellan Belarus och Kursk) ser ytterst bräckligt ut om man inte kan tillföra utbildad personal. Det duger alltså inte med den tidigare kombon av lättbeväpnade gränstrupper, värnpliktiga och lite FSB. Hela linjen måste förstärkas. Vad detta innebär är inte att ryssarna just nu kommer att förflytta trupp från Donbas till linjen Brjansk-Kursk-Belgorod, utan att när nästa gäng kontratkniki kommer ut från utbildningen, så kommer dessa att i högre grad tvingas att förläggas till detta avsnitt för att förhindra framtida inbrytningar liknande den vi sett vid Kursk. Dessa trupper kan således inte roteras in i Donbas för att ersätta de stora förluster i manskap som obönhörligen följer från nuvarande rysk doktrin. Alltså: försvagningen av den ryska insatsen vid Donbasavsnittet sker inte nu, utan helt enkelt senare i höst och omfattar de nya trupper som kommer ut på banan.