2024-08-19, 12:08
Medlem
Flurps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Å varför batteri??? batterimaskiner är alltid mindre effekt i samt dyrare....

För smidighetens skull. Jag har dock både och med använder de batteridrivna mest.
Citera
2024-08-19, 12:32
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flurp
För smidighetens skull. Jag har dock både och med använder de batteridrivna mest.

Jag gillar batterimaskiner (inomhus).
Tystlåtna, smidiga.
Behöver en batteridriven borrhammare (betongväggar).
Citera
2024-08-19, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flurp
Är ju snickare.....cirkelsåg...värdelöst ...sticksåg ..värdelöst..vinkelslip..totalt värdelöst..tigersåg kanske halva effekten max..enda som jag tycker det funkar bra med är makitas skruvdragare....
Citera
2024-08-19, 16:45
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Är ju snickare.....cirkelsåg...värdelöst ...sticksåg ..värdelöst..vinkelslip..totalt värdelöst..tigersåg kanske halva effekten max..enda som jag tycker det funkar bra med är makitas skruvdragare....

Om du tycker att batteridrivna sticksågar är skit, men att Makitas skruvdragare är bra, ja då var det länge sedan du köpte verktyg sist. Hyr lite moderna maskiner och testa så ska du få se.
Citera
2024-08-19, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned
Om du tycker att batteridrivna sticksågar är skit, men att Makitas skruvdragare är bra, ja då var det länge sedan du köpte verktyg sist. Hyr lite moderna maskiner och testa så ska du få se.
Makitas sticksåg med batteri är bara halva effekten i. vilken tycker du mäter sig med en 220V.
Citera
2024-08-19, 17:08
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Makitas sticksåg med batteri är bara halva effekten i. vilken tycker du mäter sig med en 220V.

Jag har en sticksåg men den funkar inte för att såga 70 x 70 reglar.
Åtminstone kan inte jag det.
Citera
2024-08-19, 20:33
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:

Får man fråga vad du sågar i med din nätanslutna sticksåg som en batteridriven dito inte klarar av? Jag har kört både apparatskåpsfronter (stålplåt, 2mm) och ekskivor 40mm utan att det är brist på kraft i maskinen. Om något begränsas man av att bladet blir skitvarmt.

Jag säger inte att nätanslutna maskiner inte är kraftfullare, men batteridrivna maskiner är kraftfulla nog. Den tar inte dubbelt så lång tid att utföra arbetet, men det är vansinnigt mycket smidigare om man inte har en fast arbetsplats. Sätta upphängningar i betongtak med nätabsluten maskin? Man ryser av bara tanken.
Citera
2024-08-19, 21:02
Medlem
Citat:
Får man fråga vad du sågar i med din nätanslutna sticksåg som en batteridriven dito inte klarar av? Jag har kört både apparatskåpsfronter (stålplåt, 2mm) och ekskivor 40mm utan att det är brist på kraft i maskinen. Om något begränsas man av att bladet blir skitvarmt.

Jag säger inte att nätanslutna maskiner inte är kraftfullare, men batteridrivna maskiner är kraftfulla nog. Den tar inte dubbelt så lång tid att utföra arbetet, men det är vansinnigt mycket smidigare om man inte har en fast arbetsplats. Sätta upphängningar i betongtak med nätabsluten maskin? Man ryser av bara tanken.
På bygget har jag nog provat de flesta sticksågar å även batteridrivna....har säkert 30 olika maskiner i garaget...den enda sticksågen som duger är enligt mig BOSCH 220V. klart allting går...men prova skillnaden så förstår du mig...tar det emot stannar inte en 220V....
Citera
2024-08-20, 12:37
Medlem
Så ska såga några reglar och sen någon regel då och då.

Vad är det för fel på din fogsvans?
Köp ny fogsvans om befintlig dålig/trasig.
Du ska kapa några reglar, inte reglar i hundratals.

Bygga trall... mm då köper du en ger å kap såg.
Köp en proffsmaskin. I bland billigare än konsument, men oftast bara lite dyrare än konsument maskin. Då får du kvalitet hästlängder mer än med konsument maskin.

Ryobi ger dig biltema kvalitet med prislappen av en proffsmaskin.

Milwaukee brukar du få mest valuta för pengarna.

Festools köper du om du vill skryta, bra maskiner med lika bra maskin finns för halva priset.

Blå bosch och Makita har lika bra kvalitet som Milwaukee , men oftast dyrare
Citera
2024-08-21, 10:07
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
På bygget har jag nog provat de flesta sticksågar å även batteridrivna....har säkert 30 olika maskiner i garaget...den enda sticksågen som duger är enligt mig BOSCH 220V. klart allting går...men prova skillnaden så förstår du mig...tar det emot stannar inte en 220V....

Vad är det du sågar med sticksåg, på ett bygge, där en batteridriven variant kör fast?
Citera
2024-08-21, 10:43
Medlem
Citat:
Vad är det du sågar med sticksåg, på ett bygge, där en batteridriven variant kör fast?
Kan tex va en vrång plywodskiva för formning..har använt bägge sorterna många gånger å 220V maskinen är mer än dubbelt så bra.
Senast redigerad av chonard 2024-08-21 kl. 10:46.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in