2024-08-19, 08:35
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
En sån här kanske?
Handtaget har alltid fått mig att tänka på mörkröda "Tomteklubbor".
https://img.tradera.net/large-fit/386/556196386_88b75a10-96f3-46f6-b8a1-f8472e7fa4d3.jpg

Fin!
Tomteklubba, jag förstår precis!
Citera
2024-08-19, 08:37
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Den sågen verkar generellt vara ett bra köp. Men inte för dig, den tar inte så höga sågbladet som 70 mm. Du får leta efter en kap/ger med 10” klinga.

Tack för tipset.
Vända hit och dit → skären möter varandra med millimeters mellanrum → 🤬
Citera
2024-08-19, 08:52
Medlem
Flurps avatar
Min tolkning av tråden är att du inte har en massa verktyg hemma.
Så jag vill slå ett slag för att börja köpa ett system där man har likadant batteri i alla. Jag själv kör med Ryobi, inget premiummärke men det finns sjukt mkt olika typer av maskiner.

Det finns billigare typ, biltemas system eller Mecka på jula. Å dyrare såklart..

Ja själv använde denna:

https://www.clasohlson.com/se/Ryobi-kaps%C3%A5g-och-gers%C3%A5g-RMS18190-One%2B,-batteridriven/p/41-2731?gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMImafP7ruAiAMVR4 uDBx2R0wydEAQYAyABEgJb9_D_BwE
Citera
2024-08-19, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flurp
Så jag vill slå ett slag för att börja köpa ett system där man har likadant batteri i alla. Jag själv kör med Ryobi, inget premiummärke men det finns sjukt mkt olika typer av maskiner.

Det finns billigare typ, biltemas system eller Mecka på jula. Å dyrare såklart..

Ja själv använde denna:

https://www.clasohlson.com/se/Ryobi-kaps%C3%A5g-och-gers%C3%A5g-RMS18190-One%2B,-batteridriven/p/41-2731?gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMImafP7ruAiAMVR4 uDBx2R0wydEAQYAyABEgJb9_D_BwE
Å varför batteri??? batterimaskiner är alltid mindre effekt i samt dyrare....
Citera
2024-08-19, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
Tack för tipset.
Vända hit och dit → skären möter varandra med millimeters mellanrum → 🤬
Biltemas maskin som jag länkade till har en tiotummare.

Om du inte får göra en alltför stor omväg skulle jag gån i någon av deras butiker och titta på den.

De kanske har nån som passar dig ännu bättre, dessutom.
Citera
2024-08-19, 09:14
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flurp

Ja själv använde denna:

Jag har Makitagrejer; borrmaskin / skruvdragare och dammsugare.
Deras batteridammsugare är den enda jag använder numera.
En stor kluns med sladd var bara en källa till irritation.
Citera
2024-08-19, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trakesson
Fast nu handlade tråden om att kapa 70x70-reglar, inte om finlir eller möbelbygge. Inte spikpistoler heller.
Precis.

Kringfunktioner som geringsvinklar och djupstopp oetc är ju liksom helt oboslet i det fallet när han nu ska kapa tretumtre.

Men TS verkar ju vara litet av en pulare (precis som jag) och då tror jag en sån där maskin kan vara bra att ha.
Citera
2024-08-19, 09:19
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GiatarrNenne
Precis.

Kringfunktioner som geringsvinklar och djupstopp oetc är ju liksom helt oboslet i det fallet när han nu ska kapa tretumtre.

Men TS verkar ju vara litet av en pulare (precis som jag) och då tror jag en sån där maskin kan vara bra att ha.

Denna gång kapade jag 4 st reglar.för att använda som sängben.
80 cm höga; 2 bananlådor på varandra går därmed lätt in under.
Fäste med vinkelhakar.

Lite trixigt att vända sängen på rätt köl sen, men det är då man har användning av de där fulorden.
Citera
2024-08-19, 09:22
Medlem
Vitiss avatar
I Sverige har vi sedan en lång tid tillbaka decimalsystemet, dvs mm, cm, fm osv.

Enligt decimalsystemet (decimaltum, även kallad nytum) var 1 decimaltum = 1/10 fot = 10 decimallinjer = 29,690 4 mm. Detta system användes bara en kort tid, innan Sverige 1879–1889 successivt övergick till metersystemet.

Bägge dessa beteckningar är historiska, och när man ibland alltjämt använder så kallade tum inom vissa fackområden, som förr på brädgårdar eller inom rörmokeri, syftar man normalt även i Sverige på "engelska tum", d.v.s. inch.
Citera
2024-08-19, 09:24
Medlem
Citat:
Denna gång kapade jag 4 st reglar.för att använda som sängben.
80 cm höga; 2 bananlådor på varandra går därmed lätt in under.
Fäste med vinkelhakar.

Lite trixigt att vända sängen på rätt köl sen, men det är då man har användning av de där fulorden.
Ja precis,

Just när det kommer till möbeldetajler (jag har gått en kurs i möbelsnickeri i Tibro en gång i tiden) måste men ju ha en sådan där eller en bordsåg. Annars ser det inte alltid så bra ut.

Min systerdotters make som äger vår gård tillsammans med henne har en bordsåg: https://www.biltema.se/verktyg/elverktyg/elsagar/stationara-sagar/bordscirkelsag-1800-w--2000045705)
Citera
2024-08-19, 09:31
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GiatarrNenne
Ja precis,

Just när det kommer till möbeldetajler (jag har gått en kurs i möbelsnickeri i Tibro en gång i tiden) måste men ju ha en sådan där eller en bordsåg. Annars ser det inte alltid så bra ut.

Min systerdotters make som äger vår gård tillsammans med henne har en bordsåg: https://www.biltema.se/verktyg/elverktyg/elsagar/stationara-sagar/bordscirkelsag-1800-w--2000045705)

En sån är säkert toppen, men jag har inte plats.
Har inget garage eller förråd längre, bara en snickarbänk inomhus.
Citera
2024-08-19, 09:39
Medlem
Citat:
En sån är säkert toppen, men jag har inte plats.
Har inget garage eller förråd längre, bara en snickarbänk inomhus.
Nej precis.

Det är annars en absolut lag: Antalet maskiner och verktyg överstiger ALLTID det tillgängliga utrymmet.

När det kommer till hemmapulare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in