2024-08-18, 23:14
  #1
Medlem
Det tycks vara en vanligt missförstånd att man inte behöver skatta på "gåvor" som man får via Tiktok under sina live och dessa "matcher" mot andra kreatörer.
Men en snabb googling säger följande: Enligt Skatteverket räknas "gåvor" från Tiktok inte som vanliga gåvor utan inkomst som man ska skatta på.

Kikar man sedan på "Veckorankningen" på appen så ser man att många kreatörer får in stora summor varje vecka, över en miljon "tiktok coins" för top 3 vilket motsvarar över fyrtio tusen kronor om jag förstått det rätt, rätta mig gärna om jag anger fel belopp.

Det finns säkert många kreatörer som gör rätt för sig och låter pengarna gå in på företagskontot eller liknande men jag väljer att fokusera på en enskild kreatör i det här fallet.
Alla är välkomna att granska andra kreatörer då det är finns ett hundra tal bara på veckorankningen men jag har valt att ägna mig åt @tibbehadid.

Enligt Mrkoll saknar hon engagemang i bolag eller föreningar så att hon skulle betala skatt via ett bolag är osannolikt och att hon skulle gjort det via sin skattsedel som privatperson är ännu mer osannolikt.

Men kanske har jag fel och borde kolla via skatteverket om det är så enkelt?
För det gäller stora belopp, hon har legat i top 3 i veckorankning i över ett år där hon borde tjänat upp emot två miljoner kronor under den tiden.

Är det bara att kontakta skatteverket och kontrollera ev anmäla henne, eller hur går man tillväga?
Citera
2024-08-18, 23:25
  #2
Medlem
PatrickEkwalls avatar
Jaha, och varför känner du ett behov av att anmäla henne då? Låter inte särskilt hälsosamt. Det där kommer skita sig för henne förr eller senare om hon inte skattar alls.

Avinstallera TikTok-skiten och njut lite av sensommaren vetja.
Citera
2024-08-18, 23:25
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ratdancer
Det tycks vara en vanligt missförstånd att man inte behöver skatta på "gåvor" som man får via Tiktok under sina live och dessa "matcher" mot andra kreatörer.
Men en snabb googling säger följande: Enligt Skatteverket räknas "gåvor" från Tiktok inte som vanliga gåvor utan inkomst som man ska skatta på.

Kikar man sedan på "Veckorankningen" på appen så ser man att många kreatörer får in stora summor varje vecka, över en miljon "tiktok coins" för top 3 vilket motsvarar över fyrtio tusen kronor om jag förstått det rätt, rätta mig gärna om jag anger fel belopp.

Det finns säkert många kreatörer som gör rätt för sig och låter pengarna gå in på företagskontot eller liknande men jag väljer att fokusera på en enskild kreatör i det här fallet.
Alla är välkomna att granska andra kreatörer då det är finns ett hundra tal bara på veckorankningen men jag har valt att ägna mig åt @tibbehadid.

Enligt Mrkoll saknar hon engagemang i bolag eller föreningar så att hon skulle betala skatt via ett bolag är osannolikt och att hon skulle gjort det via sin skattsedel som privatperson är ännu mer osannolikt.

Men kanske har jag fel och borde kolla via skatteverket om det är så enkelt?
För det gäller stora belopp, hon har legat i top 3 i veckorankning i över ett år där hon borde tjänat upp emot två miljoner kronor under den tiden.

Är det bara att kontakta skatteverket och kontrollera ev anmäla henne, eller hur går man tillväga?
Du kan anmäla araben anonymt , sånt skit ska vi inte ha.
Citera
2024-08-18, 23:31
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatrickEkwall
Jaha, och varför känner du ett behov av att anmäla henne då? Låter inte särskilt hälsosamt. Det där kommer skita sig för henne förr eller senare om hon inte skattar alls.

Avinstallera TikTok-skiten och njut lite av sensommaren vetja.

Jag har hatar henne av flera skäl men har blockerat henne sedan länge för att skona mig själv, det är inte hälsosamt att se skiten som du säger.

Men nu slog det mig plötsligt att det potentiellt går att gola ner henne och då vill jag ändå bemöda mig att slå hål i saken.
Citera
2024-08-19, 00:22
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatrickEkwall
Jaha, och varför känner du ett behov av att anmäla henne då? Låter inte särskilt hälsosamt. Det där kommer skita sig för henne förr eller senare om hon inte skattar alls.

Avinstallera TikTok-skiten och njut lite av sensommaren vetja.

För helvete, varför är du inne och moraliserar och dikterar om du inte har något konstruktivt att tillägga i diskussionen? TS har för fan fog för det hen skriver? Jag är inne på Tiktok varje dag och har sedan dag 1 tyckt att det är skumt att JUST den personen som TS skriver är inne dygnet runt. Logiskt att det ligger pengar bakom eller är det svårt att gissa i din verklighet?. Jag visste att det var inflödande pengar, annars sitter inte en människa maniskt och tigger gåvor från svenska folket 24/7. Det är klart att vaket folk som TS uppmärksammar detta.
__________________
Senast redigerad av Mariestadaren. 2024-08-19 kl. 00:51.
Citera
2024-08-19, 00:23
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chunky000
Du kan anmäla araben anonymt , sånt skit ska vi inte ha.

Hon är väldigt aggressiv i sitt maniska samlande av gåvor. Tap tap tap tap låter det. Hela tiden inne. Har du observerat det TS ser? Bara att gå in på Tik tok och se.
Citera
2024-08-19, 00:27
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ratdancer
Jag har hatar henne av flera skäl men har blockerat henne sedan länge för att skona mig själv, det är inte hälsosamt att se skiten som du säger.

Men nu slog det mig plötsligt att det potentiellt går att gola ner henne och då vill jag ändå bemöda mig att slå hål i saken.



Du gör rätt. Du sätter ord på det många av oss upplevt senaste månaderna. Såg även att hon stack på någon resa för ett tag sedan. Gåvorna gör sitt helt klart. Någon skatt på det? Glöm det. Bra att du och övriga är vakna på detta när staten ligger och sover! Människor sliter sitt anletes svett för att försörja sina familjer i detta avlånga land och så har vi sådana här individer, så kallad dagens unga generation som vill sitta inne på Tik tok och "tigga hem" månatliga inkomster gemene Svenssons kan drömma om!


Edit; det där är inte att gola. Det är att vara uppmärksam. Det beteendet man ser på Tik tok just nu är rätt sjukt, och det finns ingen som styr upp i sörjan utan gåvorna flödar fritt och de här kreatörerna skrattar hela vägen till banken, åt sådana som vanliga Svenssons alltså, de skrattar alla naiva och lättlurade Svenssons i ansiktet, tro mig-detta i samma veva som flertalet gåvor rullar in sekund för sekund!
__________________
Senast redigerad av Mariestadaren. 2024-08-19 kl. 00:50.
Citera
2024-08-19, 00:49
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ratdancer
Det tycks vara en vanligt missförstånd att man inte behöver skatta på "gåvor" som man får via Tiktok under sina live och dessa "matcher" mot andra kreatörer.
Men en snabb googling säger följande: Enligt Skatteverket räknas "gåvor" från Tiktok inte som vanliga gåvor utan inkomst som man ska skatta på.

Kikar man sedan på "Veckorankningen" på appen så ser man att många kreatörer får in stora summor varje vecka, över en miljon "tiktok coins" för top 3 vilket motsvarar över fyrtio tusen kronor om jag förstått det rätt, rätta mig gärna om jag anger fel belopp.

Det finns säkert många kreatörer som gör rätt för sig och låter pengarna gå in på företagskontot eller liknande men jag väljer att fokusera på en enskild kreatör i det här fallet.
Alla är välkomna att granska andra kreatörer då det är finns ett hundra tal bara på veckorankningen men jag har valt att ägna mig åt @tibbehadid.

Enligt Mrkoll saknar hon engagemang i bolag eller föreningar så att hon skulle betala skatt via ett bolag är osannolikt och att hon skulle gjort det via sin skattsedel som privatperson är ännu mer osannolikt.

Men kanske har jag fel och borde kolla via skatteverket om det är så enkelt?
För det gäller stora belopp, hon har legat i top 3 i veckorankning i över ett år där hon borde tjänat upp emot två miljoner kronor under den tiden.

Är det bara att kontakta skatteverket och kontrollera ev anmäla henne, eller hur går man tillväga?


Du! Uppdatera gärna hur det går framåt! Viktigt att det faktiskt finns observanta när en majoritet vet vad som står på men medvetet blundar! Inte mer än rätt att rättvisa skipas!
Citera
2024-08-19, 01:00
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mariestadaren.
Du gör rätt. Du sätter ord på det många av oss upplevt senaste månaderna. Såg även att hon stack på någon resa för ett tag sedan. Gåvorna gör sitt helt klart. Någon skatt på det? Glöm det. Bra att du och övriga är vakna på detta när staten ligger och sover! Människor sliter sitt anletes svett för att försörja sina familjer i detta avlånga land och så har vi sådana här individer, så kallad dagens unga generation som vill sitta inne på Tik tok och "tigga hem" månatliga inkomster gemene Svenssons kan drömma om!


Edit; det där är inte att gola. Det är att vara uppmärksam. Det beteendet man ser på Tik tok just nu är rätt sjukt, och det finns ingen som styr upp i sörjan utan gåvorna flödar fritt och de här kreatörerna skrattar hela vägen till banken, åt sådana som vanliga Svenssons alltså, de skrattar de i ansiktet, tro mig!

Ja det är udda och summorna det handlar om är helt bisarra.
Har dock varit lite kluven innan då det som i Tibbes fall endast handlar om hundra till två hundra personer som skickar gåvor.

Tänker att folk liksom är speltorskar och generellt efterblivna som väljer att skicka alla dessa gåvor.
Men samtidigt blir dom ändå uppmanade att skicka, antingen via TikTok appen själv med alla "utmärkningar" som olika nivåer och dyl.
Eller Tiktokaren själv som uppmanar till att skicka mera för att slå motståndaren.

Ett tydligt exempel är ju tex när Tiktokaren får en sk handske som dubblar poängen men samtidigt får inte tittarna skicka gåvor under ett visst värde.
Har sett där folk blir blockade för att dom skickar för små summor och på så vis "förstör".

Nej det är ett riktigt girigt pyramidspel och om man väljer att inte betala skatt så är valet enkelt att sätta käppar i hjulet för det hela.

Jag borde inte heller använda uttrycket kreatörer i det här sammanhanget, för dessa Tiktokaren gör motsatsen till att vara kreativa eller skapa något av glädje för en utomstående.
Allt handlar bara om att uppmana lägre begåvade eller intellektuell människor att ge bort sina pengar.
Citera
2024-08-19, 01:03
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mariestadaren.
Hon är väldigt aggressiv i sitt maniska samlande av gåvor. Tap tap tap tap låter det. Hela tiden inne. Har du observerat det TS ser? Bara att gå in på Tik tok och se.

Citat:
Ursprungligen postat av Mariestadaren.
Du! Uppdatera gärna hur det går framåt! Viktigt att det faktiskt finns observanta när en majoritet vet vad som står på men medvetet blundar! Inte mer än rätt att rättvisa skipas!

Jag har sett och en anledning till att jag blockade, det är både provocerande och sorligt hur folk skänker gåvor.

Yes återkommande när och om det blir aktuellt!

Hon är ju inte heller ensam i detta så kan nog se hur en lista på folk av samma skrot och korn samlas i den här tråden, vi får se!
Citera
2024-08-19, 01:10
  #11
Medlem
kraftfoders avatar
Vem är det?
Citera
2024-08-19, 02:36
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Vem är det?

@tibbehadid på TikTok.
Kräver väl ingen vidare presentation utöver det.
Googla henne namn eller kolla hennes TikTok om du är nyfiken på hur hon ser ut.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in