2024-08-18, 19:48
Medlem
Tittade på SVK kontrollrummet nu, 15 öre i SE 1-3 och 237 i SE 4.
https://www.svk.se/om-kraftsystemet/kontrollrummet/

Hur kommer detta påverka uppvärmning i södra landet?
Kan det påverka industriers vilja att investera ny produktion av varor etc. i SE 4?

Alltså vi är ett land där staten byggde upp elförsörjningen via Vattenfall.
Är folk i södra Sverige nöjda med hur det blivit?

Jag är konfunderad över hur ofta det kan vara sådana jätteskillnader i samma land när investeringarna för hundra år sedan sköttes av staten och hela landet har varit med och betalat men får så otroligt stora skillnader...

Har hört att Tyskland inte vill dela in sig i elområden för det kommer leda till orättvisor inom landet för både företag och privatpersoner.
Är det frivilligt för länder i EU att välja o man vill ha ett eller flera elområden?

Hur som lite oroväckande dyrt i söder tycker jag och vi är bara i augusti :-)
Citera
2024-08-18, 19:52
Medlem
Dirty.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Falcon1111
Kan det påverka industriers vilja att investera ny produktion av varor etc. i SE 4?
Ja, och det borde göra det också. Vi borde inte bygga industrier på Sveriges bästa åkermarker. Vissa delar av landet är helt enkelt mer lämpade för vissa saker.

Det är helt rätt att norra Sverige som i åratal exporterat enorma mängder el till södra Sverige får lite återbäring.
Citera
2024-08-18, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Falcon1111
Tittade på SVK kontrollrummet nu, 15 öre i SE 1-3 och 237 i SE 4.
https://www.svk.se/om-kraftsystemet/kontrollrummet/

Hur kommer detta påverka uppvärmning i södra landet?

Alltså vi är ett land där staten byggde upp elförsörjningen via Vattenfall.
Är folk i södra Sverige nöjda med hur det blivit?

Jag är konfunderad över hur ofta det kan vara sådana jätteskillnader i samma land när investeringarna för hundra år sedan sköttes av staten och hela landet har varit med och betalat men får så otroligt stora skillnader...

Har hört att Tyskland inte vill dela in sig i elområden för det kommer leda till orättvisor inom landet för både företag och privatpersoner.
Är det frivilligt för länder i EU att välja o man vill ha ett eller flera elområden?

Hur som lite oroväckande dyrt i söder tycker jag och vi är bara i augusti :-)
Barsebäck, S mp V att beskylla.
Vet inte hur du läser det som, men SE 1 2 3 har 11 öre, och man ser tydligt vilket område som ger mest S2
Sedan SE4 1,07 de säljer dyrare till Danmark, undrar om den vinsten kommer SE2 tillgodo?
Se 3 göteborg c,a säljer till Danmark också med mkt god förtjänst undsrar om SE2 får det?
Citera
2024-08-18, 20:30
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dirty.
Ja, och det borde göra det också. Vi borde inte bygga industrier på Sveriges bästa åkermarker. Vissa delar av landet är helt enkelt mer lämpade för vissa saker.

Det är helt rätt att norra Sverige som i åratal exporterat enorma mängder el till södra Sverige får lite återbäring.
Då antar jag att du tycker bränslepriserna ska vara tre gånger så dyra i norrland men varför stanna där maten kunde ju också tredubblats i norr. Det är bättre att vi håller ihop och inte börjar splittras...
Citera
2024-08-18, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Då antar jag att du tycker bränslepriserna ska vara tre gånger så dyra i norrland men varför stanna där maten kunde ju också tredubblats i norr. Det är bättre att vi håller ihop och inte börjar splittras...

Så Norrlands kallare klimat, ska vi hålla ihop på det med? Går betydligt mycket mer el för uppvärmning I Norr än i Skåne...
Citera
2024-08-18, 21:01
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pogh
Så Norrlands kallare klimat, ska vi hålla ihop på det med? Går betydligt mycket mer el för uppvärmning I Norr än i Skåne...
Det har sedan priserna stigit varit dyrare att värma ett hus i söder än i norr. Helt sjukt att vi har billig el vi skänker till t ex Tyskland och får köpa tillbaka den dyrt.
Citera
2024-08-18, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Det har sedan priserna stigit varit dyrare att värma ett hus i söder än i norr. Helt sjukt att vi har billig el vi skänker till t ex Tyskland och får köpa tillbaka den dyrt.
Det var inget svar på min fråga.

Genomsnittlig svensk villa 100 kvm* Luleå: 13 698 kWh/år Malmö: 7 820 kWh/år

Tycker du att man ska jämka och justera kostanden så det blir lika även med avseende på denna faktor?
Citera
2024-08-18, 21:43
Medlem
"Genomsnittspriset på elbörsen för 1 kWh 2023 i hela Sverige var 56,07 öre. Fördelat över elområden kostade 1 kWh i SE1 Luleå 45,58 öre, i SE2 Sundsvall 45,59 öre, i SE3 Stockholm 58,96 öre och i SE4 Malmö 74,15 öre. Snittpris el 2023: 56,07 öre/kWh."
https://www.elbruk.se/elpris-historik-2023

Således detta i kombination med mitt förra inlägg ger en dyrare kostnad i Luleå än i Malmö. Fortfarande rättvist?
Citera
2024-08-18, 23:46
Medlem
TheOne85s avatar
Något jag tycker är konstigt är att det princip är helt tyst i media kring detta..
Citera
2024-08-18, 23:51
Medlem
Popetoterors avatar
Har aldrig varit så här billit de senaste åren fundera på det istället
Citera
2024-08-18, 23:59
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pogh
Det var inget svar på min fråga.

Genomsnittlig svensk villa 100 kvm* Luleå: 13 698 kWh/år Malmö: 7 820 kWh/år

Tycker du att man ska jämka och justera kostanden så det blir lika även med avseende på denna faktor?

Så länge vi inte har ett reellt överskött i aktuell tid, borde vi inte sälja en enda kilowatt utomlands.
Vi borde då förbruka all el själva till ett pris som motsvarar självkostnaden för produktion plus ett rimligt vinstpåslag för producenten.
Det skulle gynna både befolkningen och företagandet inom landet. Eventuella skillnader inom elområden skulle då bara vara beroende av överföringskostnader inom landet.

Varför ska vi ta ansvar för Tysklands nerläggning av deras kärnkraft, orsakad av deras miljörörelse?
Vi har väl nog av att reda ut våra egna regeringars misstag...
Citera
2024-08-19, 00:37
Medlem
slutbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Så länge vi inte har ett reellt överskött i aktuell tid, borde vi inte sälja en enda kilowatt utomlands.
Vi borde då förbruka all el själva till ett pris som motsvarar självkostnaden för produktion plus ett rimligt vinstpåslag för producenten.
Det skulle gynna både befolkningen och företagandet inom landet. Eventuella skillnader inom elområden skulle då bara vara beroende av överföringskostnader inom landet.

Varför ska vi ta ansvar för Tysklands nerläggning av deras kärnkraft, orsakad av deras miljörörelse?
Vi har väl nog av att reda ut våra egna regeringars misstag...

Om du skulle odla morötter och priset var 1kr/st i Sverige men 5kr/st i Tyskland. Skulle du då ha förståelse om någon förbjöd dig att exportera dina morötter med anledning av att:
"Svenskar måste få äta billiga morötter till alla morötter är slut!!"

Citat:
Elpriser vintern 24/25 SE 1, 2, 3 och 4.
237öre såg TS i någon estimering av vinterpriserna någonstans. Det gjorde inte jag. Jag såg något som jag uppfattade som spotpriset. Eller misslyckades jag att förstå trådstarten?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in