2024-08-18, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Kan vara så, skapa lite flugpapper liksom och locka ryssarna att genomföra en stor Pokrovsk offensiv samtidigt som Kurskoffensiven pågår och dölja det verkliga syftet man vill uppnå. Verkar ju också som att man fortfarande bara redovisar ryssarnas förluster för den stillastående fronten.

120.000 overksamma soldater vid belarusiska gränsen och ett Belarus som bara låtsas vara på alerten mest för att slippa kriget överhuvudtaget och ett Polen som blänger ilsket på Belarus, det verkar som att det finns en spelare till med i bilden som bara väntar på att ryssarna förflyttar tillräckligt mycket resurser till Kursk eller förlorar tillräckligt mycket resurser vid Pokrovsk.

Helt ologiskt.
Att medvetet låta ryssarna komma nära Pokrovsk.
Att medvetet låta ryskt artilleri/drönare komma inom verksamt avstånd. Det är väl det sista man vill.
Staden är också en nyckel för hela området.

Det mest logiska är att Ukrainia inte har den orken/manskap som behövs för att låsa fronten vid det avsnittet.
Går otroligt fort vid den delen just nu.
Citera
2024-08-18, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Avsättningen av Nikita Chrustjew visar att det går att organisera sammansvärjningar. Då var denna sammansvärjning inom det styrande kommunistpartiet.

Nu är det FSB som kan liknas vid kommunistpartiet.

Putin har rört om i militären och bland ministrarna, politikerna och militären är vingklippta. Revolten måste komma från inom FSB och skall ske med hjälp av mäktiga oligarker.

Putin har inte kunnat få slut på kriget och han bär högsta ansvaret för detta kostsamma misslyckande.

Jag kan se framför mig att Putins sommarpalats omringas. Man känner säkert till den underjordiska gångarna, man säkrar först kärnvapenväskan och spårar upp flera bajsväskor.

När sker detta? Jag tippar på hösten 2025, ja det är tråkigt att det dröjer men detta att avlägsna Putin är en svår operation som kräver mycken tid för planering. Samt att veta exakt tidpunkt som är bäst att slå till.

Ingen vet vad som planeras bland ryssarna själva, men vi kan nog vara säkra på att Putin kämpar hårt för att ligga steget före och rensa ut motståndarna innan de får chansen. Så vi ska hålla koll på utrensningar och byten av personer på viktiga positioner för att få en aning om hur mycket tid och kraft de lägger ner på det här. Varje byte är också farlig på det sättet att det gynnar troligen ukrainarna eftersom varje ny person måste få tid på sig att komma in i sin nya roll och under den tiden händer inte så mycket eller många nya misstag begås.
Citera
2024-08-18, 13:16
Medlem
Silfverryggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Avsättningen av Nikita Chrustjew visar att det går att organisera sammansvärjningar. Då var denna sammansvärjning inom det styrande kommunistpartiet.

Nu är det FSB som kan liknas vid kommunistpartiet.

Putin har rört om i militären och bland ministrarna, politikerna och militären är vingklippta. Revolten måste komma från inom FSB och skall ske med hjälp av mäktiga oligarker.

Putin har inte kunnat få slut på kriget och han bär högsta ansvaret för detta kostsamma misslyckande.

Jag kan se framför mig att Putins sommarpalats omringas. Man känner säkert till den underjordiska gångarna, man säkrar först kärnvapenväskan och spårar upp flera bajsväskor.

När sker detta? Jag tippar på hösten 2025, ja det är tråkigt att det dröjer men detta att avlägsna Putin är en svår operation som kräver mycken tid för planering. Samt att veta exakt tidpunkt som är bäst att slå till.

Eller som Jussi Lassila, senior forskare vid finska utrikespolitiska institutet, säger:
Citat:
Eftersom Putin har byggt upp en atmosfär av rädsla och ett system som bygger på att spionera på andra, kan medlemmar av eliten inte dela sina åsikter med varandra. Ännu mindre, enligt forskarna, kan lägre chefer göra det. Ingen vågar planera att underminera Putins makt, eftersom deras egen ställning är i fara.
Därför beskriver Lassila en eventuell ökning av elitens kritik mot Putin som "tyst kunskap". Om något var på gång skulle det hållas strikt hemligt. Eftersom eliten inte kan dela med sig av några idéer de kan ha mot Putin, är ännu mindre känt om dem i väst.

Eller det Margarita Zavadskaya, samma institut, påstår:
Citat:
Enligt Zavadskaya kan eliten bara vända sig mot Putin när de har en bestämd plan B. Detta har noterats i akademiska studier av andra diktaturer.
- De måste ha en exitstrategi för att kunna avvisa Putin. De vill försäkra sig om att de och deras tillgångar är säkra. Eliten är medveten om bristerna och svagheterna hos Putins regim. För tillfället finns det dock inget annat val än att förbli en ödmjuk underordnad till Putin.
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000010627695.html
Citera
2024-08-18, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jasonlives
Helt ologiskt.
Att medvetet låta ryskt artilleri/drönare komma inom verksamt avstånd. Det är väl det sista man vill.

Det mest logiska är att Ukrainia inte har den orken/manskap som behövs för att låsa fronten vid det avsnittet.

Jag vet inte vad som händer egentligen. Det är så mycket rysk propaganda nu att det enda jag blivit medveten om är att den platsen blivit viktig för ryssarna. Sedan är det såklart inte så roligt för Ukraina om de förlorar den positionen, men hur allvarligt det isåfall blir vet jag inte.

Sedan har jag ändå känslan av att ukrainarna är ändå inte tagna med överraskning såsom ryssarna är i Kursk. Framryckningen går långsammare i jämförelse och det finns gott om tid att flytta dit mer resurser och när tiden går och ryssarna tillåts rycka fram så känns det som att en överraskning väntar runt hörnet. Det är mycket taktik och rävspel.

Ryssarna säger detsamma att de planerar en stor fälla för ukrainarna som de går rakt in i.

Så för oss som tittar på så måste vi helt enkelt just avvakta och se vad som händer i verkligheten och inte lyssna alltför mycket på spekulationerna som vi alla deltar i. Gå tillbaka i tiden en vecka eller en månad, vad sades då, hur ser det sedan ut en vecka eller en månad senare är ett bra trick att få tillbaka en verklighetsuppfattning.
Citera
2024-08-18, 13:24
Medlem
Lukasjenko sa att Ukraina skulle vara "mycket glada" om Ryska federationen använde kärnvapen
Stanislav Pogorilov - söndagen den 18 augusti 2024, 13:38

Som den Marionett till Putin och Peskov som Lukasjenko är följer ha nu
det manus som nått alla med trådar in i Kreml. Att hota direkt eller indirekt med kärnvapen.

Det är intressant hur några i detta forum frenetiskt jobbar på detta manus sedan imorse. Samma sker i andra länder och på många olika språk.

Putin startade med kärnvapenhot redan innan invasionen om inte Ukraina "rättade in sig i ledet" och med motsvarande hot mot länder "som lade sig i" den så kallade SMOn och invaderade... har väl gått sådär kan man konstatera.
Citera
2024-08-18, 13:26
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Kan vara så, skapa lite flugpapper liksom och locka ryssarna att genomföra en stor Pokrovsk offensiv samtidigt som Kurskoffensiven pågår och dölja det verkliga syftet man vill uppnå. Verkar ju också som att man fortfarande bara redovisar ryssarnas förluster för den stillastående fronten.

120.000 overksamma soldater vid belarusiska gränsen och ett Belarus som bara låtsas vara på alerten mest för att slippa kriget överhuvudtaget och ett Polen som blänger ilsket på Belarus, det verkar som att det finns en spelare till med i bilden som bara väntar på att ryssarna förflyttar tillräckligt mycket resurser till Kursk eller förlorar tillräckligt mycket resurser vid Pokrovsk.

Trupperna där är gränstrupper som inte har lika mycket fordon, rörligt artilleri etc. Men de kan garanterat ta folk därifrån för att besätta de nya befästa gränserna i Kursk. De mobila och välutrustade trupperna som är i Kursk nu kommer dras tillbaka när (Ja jag är ganska säker på att förr eller senare kommer framryckningarna att bli för kostsamma) manöverstrid blir svåra att genomföra där. Då kan de användas i andra offensiver eller förstärka hotade fronter som strategisk reserv.
Citera
2024-08-18, 13:27
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antistalk
Lukasjenko sa att Ukraina skulle vara "mycket glada" om Ryska federationen använde kärnvapen
Om det har han ju rätt, eftersom det skulle trigga Nato till att slå ut allt ryskt som finns i och kring Ukraina.
Citera
2024-08-18, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jasonlives
Helt ologiskt.

Det fetade.
Nu hittar du på.
Heller du har kanske några länkar som du sitter och trycker på som styrker ditt påstående?
Citera
2024-08-18, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Trupperna där är gränstrupper som inte har lika mycket fordon, rörligt artilleri etc. Men de kan garanterat ta folk därifrån för att besätta de nya befästa gränserna i Kursk. De mobila och välutrustade trupperna som är i Kursk nu kommer dras tillbaka när (Ja jag är ganska säker på att förr eller senare kommer framryckningarna att bli för kostsamma) manöverstrid blir svåra att genomföra där. Då kan de användas i andra offensiver eller förstärka hotade fronter som strategisk reserv.

Ja, så skulle jag också göra. Man använder sin tunga utrustning där det finns utrymme för det. Min egen gissning är att Ukraina redan försöker öppna nya fronter. Ifall det stagnerar i Kursk och ryssarna lyckas stabilisera sin försvarslinje så kommer man köra hem sina tunga fordon och sen dra in på ett annat område i Ryssland.

Kanske Belgorod eller nåt annat område där ryssarna varit dåliga på att bygga upp gränsförsvaret.
Citera
2024-08-18, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antistalk
Stanislav Pogorilov - söndagen den 18 augusti 2024, 13:38

Som den Marionett till Putin och Peskov som Lukasjenko är följer ha nu
det manus som nått alla med trådar in i Kreml. Att hota direkt eller indirekt med kärnvapen.

Det är intressant hur några i detta forum frenetiskt jobbar på detta manus sedan imorse. Samma sker i andra länder och på många olika språk.

Putin startade med kärnvapenhot redan innan invasionen om inte Ukraina "rättade in sig i ledet" och med motsvarande hot mot länder "som lade sig i" den så kallade SMOn och invaderade... har väl gått sådär kan man konstatera.

Utan att försöka läsa mig på hur han sa det, men att Ukraina skulle vara "mycket glada" om ryssarna använder kärnvapen tolkas väl som att han varnar ryssland för att använda kärnvapen? Att det slår tillbaka så hårt på ryssarna själva att ukraina blir "mycket glada".

Rent generellt så är det ganska tydligt att Lukasjenko anser kriget är vansinne, men håller god min gentemot Putin för att själv överleva. Han har under åren gjort en hel del märkliga saker, som t.ex i början av kriget 2022 "råka" avslöja stora delar av ryssarnas planer i en tv-sändning som då vid den tiden involverade attacker med belarusiska soldater. Mycket märkligt agerande, men väldigt smart då det gjorde att de planerna fick gå till papperskorgen.
Citera
2024-08-18, 13:39
Medlem
TheFlyingFarangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Du undviker hur det hänger ihop. Som sagt, är han knäpp nog att ta Moldavien efteråt, lär han vara knäpp nog att använda kärnvapen. Har jag fel? Varför?

Hur det hänger ihop?

Under vilken sten har du bott sedan 2014?

Att han vill återupprätta Sovjets gränser är ju inget han hymlat om, blekryzzland har han tillsatt en marionett men när marionetten han tillsatte i Ukraina flydde blev det problem.

Moldavien är det enda före detta sovjetiska land som inte är med i Nato så det är bara naturligt att han tar det samt försöker med Georgien ifall Ukraina faller.
Citera
2024-08-18, 13:45
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ja, så skulle jag också göra. Man använder sin tunga utrustning där det finns utrymme för det. Min egen gissning är att Ukraina redan försöker öppna nya fronter. Ifall det stagnerar i Kursk och ryssarna lyckas stabilisera sin försvarslinje så kommer man köra hem sina tunga fordon och sen dra in på ett annat område i Ryssland.

Kanske Belgorod eller nåt annat område där ryssarna varit dåliga på att bygga upp gränsförsvaret.

Ja de har redan gjort en liten offensiv i Belgorod, så de kommer nog inte vilja köra offensiv där det är starka befästningar och minfält som de försökte förra sommaren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in