Citat:
Ursprungligen postat av
Jasonlives
Helt ologiskt.
Att medvetet låta ryssarna komma nära Pokrovsk.
Att medvetet låta ryskt artilleri/drönare komma inom verksamt avstånd. Det är väl det sista man vill.
Staden är också en nyckel för hela området.
Det mest logiska är att Ukrainia inte har den orken/manskap som behövs för att låsa fronten vid det avsnittet.
Går otroligt fort vid den delen just nu.
Jag vet inte vad som händer egentligen. Det är så mycket rysk propaganda nu att det enda jag blivit medveten om är att den platsen blivit viktig för ryssarna. Sedan är det såklart inte så roligt för Ukraina om de förlorar den positionen, men hur allvarligt det isåfall blir vet jag inte.
Sedan har jag ändå känslan av att ukrainarna är ändå inte tagna med överraskning såsom ryssarna är i Kursk. Framryckningen går långsammare i jämförelse och det finns gott om tid att flytta dit mer resurser och när tiden går och ryssarna tillåts rycka fram så känns det som att en överraskning väntar runt hörnet. Det är mycket taktik och rävspel.
Ryssarna säger detsamma att de planerar en stor fälla för ukrainarna som de går rakt in i.
Så för oss som tittar på så måste vi helt enkelt just avvakta och se vad som händer i verkligheten och inte lyssna alltför mycket på spekulationerna som vi alla deltar i. Gå tillbaka i tiden en vecka eller en månad, vad sades då, hur ser det sedan ut en vecka eller en månad senare är ett bra trick att få tillbaka en verklighetsuppfattning.