2024-08-17, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Verkar som att ryssarna inte har så många tanks att sätta in i Kursk. De ryska soldaterna saknar alltså nästan helt vad ukrainarna har. Tunga tanks, pansarfordon och transportfordon samt även saknar utrustning för mörkerkrigsföring.

Det betyder de är väldigt dåligt rustade för det rörliga krig som Ukraina nu för i Kursk-området och väldigt lätt blir omringade.
Det behövs inga tunga tanks, pansarfordon och transporter längre för att möta ett rörligt krig. Drönare duger utmärkt och har verkligen visat framfötterna i detta krig. Jag måste däremot erkänna att jag har dålig koll på hur pass bra drönare ryssland har och hur de står sig mot det Ukraina har satt in i Kursk.
Citat:
Ursprungligen postat av Hilder
Läste på något som heter krigshistoriepodden. Hör kanske inte riktigt till
detta ämnet, men kan nog iaf vara en delförklaring till varför det går som
det går för ryzzen. På 1990 talet var genomsnittskonsumtionen av vodka i
Ryzzland 180 flaskor per år... Dvs ett helrör varannan dag... i genomsnitt.

Undrar vad snittkonsumtionen i Ryzzka armén är.. Troligen väsentligt
högre... Undra på att det ser ut som det gör. Kan man inte luftlandsätta
1 m3 IBC tankar med brännvin? Borde ge gott resultat...
Det är mer eller midnre dödsstraff på att dricka i armén. Iallafall om du är vid fronten. Ryssens stormtrupper bestod av fångar och soldater som inte gjorde det de skulle.
Citera
2024-08-17, 21:34
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
"Det var i fredags som USA:s utrikesminister Antony Blinken bekräftade att landet har gett Ukraina grönt ljus att använda amerikanska vapen för att attackera mål på rysk mark nära Charkiv. Flera länder inom Nato, däribland Tyskland och Frankrike, har kommit med liknande besked efter vädjan från Ukraina."

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/usa-ukraina-far-anvanda-amerikanska-vapen-mot-mal-i-ryssland

Det har ju varit godkänt under lång tid men nu får dom använda det i invasionen också.. flera länder har sagt ja till det.. kanada var väl senast att ge godkänt! Så man kan ju säga att NATO är delaktig i invasionen.

Samtligt blockerar USA TYVÄRR Ukrainas möjligheter att använda bl a Storm Shadows mot Ryssland. Så det är inget ’grönt ljus’

https://www.pravda.com.ua/eng/news/2024/08/17/7470797/index.amp
Citera
2024-08-17, 21:35
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manneniburen
Det behövs inga tunga tanks, pansarfordon och transporter längre för att möta ett rörligt krig. Drönare duger utmärkt och har verkligen visat framfötterna i detta krig. Jag måste däremot erkänna att jag har dålig koll på hur pass bra drönare ryssland har och hur de står sig mot det Ukraina har satt in i Kursk.

Det är mer eller midnre dödsstraff på att dricka i armén. Iallafall om du är vid fronten. Ryssens stormtrupper bestod av fångar och soldater som inte gjorde det de skulle.

Tror du ens på det där själv? En rysk soldat som är nykter? Finns det ens i fantasin?
Citera
2024-08-17, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Tror du ens på det där själv? En rysk soldat som är nykter? Finns det ens i fantasin?
Skrev jag att de är nyktra?
Droger brukas frisk av bägge sidor men även ryssarna har en nivå de inte kan acceptera.
Citera
2024-08-17, 21:41
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Verkar som att ryssarna inte har så många tanks att sätta in i Kursk. De ryska soldaterna saknar alltså nästan helt vad ukrainarna har. Tunga tanks, pansarfordon och transportfordon samt även saknar utrustning för mörkerkrigsföring.

Det betyder de är väldigt dåligt rustade för det rörliga krig som Ukraina nu för i Kursk-området och väldigt lätt blir omringade.

Jag vet inte riktigt om jag ska bli jätteoptimistiskt eller fortsätta ligga lågt vad gäller Ukrainas Kurskoffensiv, men om man bortser från den ryska propagandan så finns det inget som direkt säger att det går dåligt för Ukraina.

Men vi får se, verkligheten brukar ju skymta fram med tiden.

Ja, om inte ryssen vill eller kan sätta in fler resurser i Kursk verkar det just nu hanterbart för de ukrainska styrkorna där. Det som kanske kan påverka i längden tänker jag är kostnaden i logistik/tross. Trots allt är det ytterligare en front som ska försörjas och det kanske Ukraina har svårt att klara över längre tid. 15000 man som ska ha mat, bränsle, kulor och krut kräver sina resurser trots allt. Spekulerar dock bara. Det verkar inte ha stoppa upp ännu dock.
Citera
2024-08-17, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
Ja, om inte ryssen vill eller kan sätta in fler resurser i Kursk verkar det just nu hanterbart för de ukrainska styrkorna där. Det som kanske kan påverka i längden tänker jag är kostnaden i logistik/tross. Trots allt är det ytterligare en front som ska försörjas och det kanske Ukraina har svårt att klara över längre tid. 15000 man som ska ha mat, bränsle, kulor och krut kräver sina resurser trots allt. Spekulerar dock bara. Det verkar inte ha stoppa upp ännu dock.

Litegrann tänker jag att när man förbrukar material att man också ska ha med i beräkningen vad man får för det. En kula på den stillastående fronten är kanske inte lika mycket värd som en kula i Kurskoffensiven vad gäller att åstadkomma fördel i kriget.

Nu har Ukraina lyckats att störa ryssarnas försörjningslinjer och kommer förmodligen att kunna göra det över en längre tid även inne i Ryssland. Det kanske kostar något hundratal stridsvagnar, men får det ryska trupperna att lida akut brist på krigsmaterial vid den stillastående fronten så kanske man sparar något hundratal stridsvagnar där istället men plus att de ryska truppernas moral och stridsförmåga sjunker som en sten. Sen när det är dags att anfalla till våren 2025 så lyckas man bryta igenom utan jättestora förluster.

Det jag menar är att man inte bara slösar bort ammunition, krigsmaterial och även människoliv utan att det även är viktigt att man uppnår något med det som har stor påverkan på krigets fortsättning.

Som det ser ut hittills har inte ryssarna trollat fram några nya trupper, motståndet är svagt och Ukraina verkar kunna fortsätta sin mer rörliga krigsföring vilket ger en del fördelar. Ryssarna kämpar givetvis för att få tillbaka stillastående fronter för det är vad de är duktiga på.
Citera
2024-08-17, 21:48
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manneniburen
Skrev jag att de är nyktra?
Droger brukas frisk av bägge sidor men även ryssarna har en nivå de inte kan acceptera.

Är det därför de har så höga dödssiffror? Med i princip dödsstraff som konsekvens.
Citera
2024-08-17, 21:52
Medlem
Citat:
Det är möjligt att Ryssland har fler tanks redo att skicka dit, men att de avvaktar med att använda dem.
Det är väl lite trixigt att få ut dem från diverse armémuseer, och det kan råda brist på startvevar. Annars har ryssarna ett par armata-vagnar som brukar bogseras runt på olika parader.
Citera
2024-08-17, 22:08
Medlem
Citat:
Det är möjligt att Ryssland har fler tanks redo att skicka dit, men att de avvaktar med att använda dem.
Märklig strategi i ett krig att inte använda det man har för att stoppa fienden.
Citera
2024-08-17, 22:12
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Litegrann tänker jag att när man förbrukar material att man också ska ha med i beräkningen vad man får för det. En kula på den stillastående fronten är kanske inte lika mycket värd som en kula i Kurskoffensiven vad gäller att åstadkomma fördel i kriget.

Nu har Ukraina lyckats att störa ryssarnas försörjningslinjer och kommer förmodligen att kunna göra det över en längre tid även inne i Ryssland. Det kanske kostar något hundratal stridsvagnar, men får det ryska trupperna att lida akut brist på krigsmaterial vid den stillastående fronten så kanske man sparar något hundratal stridsvagnar där istället men plus att de ryska truppernas moral och stridsförmåga sjunker som en sten. Sen när det är dags att anfalla till våren 2025 så lyckas man bryta igenom utan jättestora förluster.

Det jag menar är att man inte bara slösar bort ammunition, krigsmaterial och även människoliv utan att det även är viktigt att man uppnår något med det som har stor påverkan på krigets fortsättning.

Som det ser ut hittills har inte ryssarna trollat fram några nya trupper, motståndet är svagt och Ukraina verkar kunna fortsätta sin mer rörliga krigsföring vilket ger en del fördelar. Ryssarna kämpar givetvis för att få tillbaka stillastående fronter för det är vad de är duktiga på.

Ja, jag tror absolut att det finns något att uppnå med ukrainsk närvaro på rysk mark, men för att det ska fungera måste de ha försörjningslinjer som är tillräckligt robusta för att upprätthålla närvaron över tid. Tänker alltså inte så mycket på stridsvagnar eller artilleripjäser utan mer det som styrkan konstant förbrukar. Och då inte bara hur det fraktas från Ukraina fram till frontavsnitten utan också att produktionsapparaten som skapar förnödenheter också är tillräckligt robust.

En kortare attack kan man ju bygga upp lager för men det räcker ju bara en viss tid.
Citera
2024-08-17, 22:20
Medlem
Keramik-Kalabaliks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pontec
Annars har ryssarna ett par armata-vagnar som brukar bogseras runt på olika parader.
Dessa är inget annat än plastskal som har lagts över en lastbil av märket Gaz.
Citera
2024-08-17, 22:30
Medlem
En bro kvar nu bara för orcherna i västra Kursk.

It was declared as an attack on the second bridge over the Seim River in the area of ​​the village of Zvannoe, 🇷🇺Kursk Region

https://x.com/front_ukrainian/status/1824901447777177623?t=YYDfm2YtXD6yAnQPbTbc0Q&s=19
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in