2024-08-17, 20:35
Medlem
Tjena_67s avatar
Citat:
Förvånande upptäckten: Antalet insekter har inte minskat i Sverige
2:00 min

Dela
Publicerat lördag 13 juli kl 17.06
Insekterna har inte minskat i antal i Sverige de senaste 35 åren, enligt en studie från Sveriges lantbruksuniversitet som ska publiceras i höst
.
https://sverigesradio.se/artikel/forvanande-upptackten-lika-manga-insekter-idag-som-pa-80-talet

Men varför ser vi inte samma mängd insekter i vindrutan jämfört med tidigare?
Citera
2024-08-17, 20:39
Medlem
Det finns nog förmodligen två anledningar: man uppmärksammade tillfällen oftare och de fåtal man såg förskönar minnet med att "det var ju hur många som helst" vilket inte är ovanligt (ögonvittnesmål suger generellt) eller så har de helt enkelt blivit "pushade utåt". Man vill ju tro att om en hel drös med insiekter dör längs med E4:an så kommer inte deras avkommor att lägga nya ägg där uta nde som överlever är de som håller sig borta från vägarna. Simpel darwinism?

kan även bero på fåglar och andra som kan ha orsakat att insekter behövt ta sig till andra platser än de du är vana vid att se de. Inte bara fåglar men vi människor eller andra djur.

Tror det är bra många faktorer till varför man "inte ser lika många längre" och de flesta blir nog med glada att de inte ser en massa insekter i lägenheten men att naturen ändå har en hel del till godo och att beståndet inte minskat. Det är ju win win?
Citera
2024-08-17, 20:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tjena_67
.
https://sverigesradio.se/artikel/forvanande-upptackten-lika-manga-insekter-idag-som-pa-80-talet

Det är för att du har blivit gammal och kör sakta.
Min bil är full med insekter när jag har kört landsväg eller på motorvägen
Citera
2024-08-17, 20:43
Medlem
Citat:
.

Glaset i rutorna är antagligen annorlunda nu.
Citera
2024-08-17, 20:49
Medlem
Jadå, för 30 år sedan kunde man inte köra bil en sommarkväll utan att få vindrutan och fronten full av insekter.
Idag får man inga?
Citera
2024-08-17, 20:51
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GiatarrNenne
Glaset i rutorna är antagligen annorlunda nu.

Nej det är det inte och om det var det hur skulle det påverka hur många insekter som smashas mot rutan menar du?
Citera
2024-08-17, 20:51
Medlem
henrikos avatar
Citat:
varför ser vi inte samma mängd insekter i vindrutan jämfört med tidigare?

Gör vi inte?

Men om vi inte gör det kan det handla om lägre fartbegränsningar, mer kameror och nya polisbilar. Det kan bero på ökad befolkning och ökad mängd gästarbetare, och mer trafik helt enkelt, som delar på insektsbördan. Man kan också tänka sig att efter 100 år med bilism att det evolutionära trycket har gjort att olika arter anpassat sig och undviker vägar och fordon i högre utsträckning. Det är högst troligt att den enormt galopperade ljusföroreningen gjort att insekters beteende har ändrats. Eller så kollar folk inte ens på vindrutan som förr, utan bara ger den ett snabbt ögonkast emellanåt när de scrollar genom flödet och tar selfies vid ratten.
Citera
2024-08-17, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Greta.El.HAMAS
Jadå, för 30 år sedan kunde man inte köra bil en sommarkväll utan att få vindrutan och fronten full av insekter.
Idag får man inga?

Du kör för långsamt nu. De fastnar bara om du gasar på mer. Bilarna är mer aerodynamiskt utformade nu.
Citera
2024-08-17, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MisterJaedong
Du kör för långsamt nu. De fastnar bara om du gasar på mer. Bilarna är mer aerodynamiskt utformade nu.
Tveksamt, även min gamla veteranbil 144 som är platt i fronten är insektsfri nu.
Och jag kör fortfarande runt 100- 110 på landsväg.
Citera
2024-08-17, 21:10
Medlem
Jordgubbes avatar
Kryptiskt på flera plan. De har mätt på fyra platser nära jordbruk och jämfört med gamla data de kom att fanns. Men inte särskilt långt tillbaka. Och internationella studier säger nåt helt annat. Samt att studien är inte klar (väntar på vad, peer review?). De har heller inte kollat på artnivå. Låter rätt fladdrigt. Vi får se.

https://www.sverigesnatur.org/aktuellt/forskare-ser-ingen-insektskollaps/
Citera
2024-08-17, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Nej det är det inte och om det var det hur skulle det påverka hur många insekter som smashas mot rutan menar du?
Nej visst. Jag skrev litet korkat och visst kan jag vara ute i det blå.

Jag menade bara att insekterna inte fastnar lika lätt på dagens glas.

Jag har funderat litet på det där och jag har märkt att inte ens stora insekter (getingar, humlor trpllsländor) som smackar in i rutan fastnar.

Hur är det på loken nuförtiden? Jag vill minnas att man såg mycket insekter på lokens vindrutor på brunlokens tid.
Citera
2024-08-17, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MisterJaedong
Ja det kan faktiskt vara en förklaring.

På farsans gamla PV -52 var rutorna nästan helt plana och på de rutorna fastnade mycket insekter.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in