2024-08-17, 19:44
Medlem
https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/s/Nqq0JvnHrp

Video med rysk fånge som berättar om sina krigsbrott. Våldtäktsmord på barn och kvinnor.

"Vi våldtog tre pojkar, fem flickor, sex kvinnor. Vi höll på i timmar, sedan sköt vi dem."
Senast redigerad av Chillgren 2024-08-17 kl. 19:50.
Citera
2024-08-17, 19:47
Medlem
Djupfryss avatar
Fan vet vad som är mest irriterande, tjafs om korrekt skriftspråk eller rysstrollens spammande.
Missil finns i SAOL, så var det ur världen.

Vad gäller Ukrainas offensiv in i Ryssland så tror jag att det fanns flera olika scenarion som togs under beaktande innan den genomfördes.

Politiskt såväl som militärt fanns det knappast helt exakt spikat vad som skulle uppnås. Lite av "vi kör så får vi vad som händer".
Jag tror att Ukraina förväntade sig tuffare motstånd än de faktiskt stötte på och därefter justerat sina planer, dag för dag t.o.m timme för timme.
Ukraina är inte Ryssland så varje enhet har dessutom friare händer att situationsanpassa sig efter rådande omständigheter.

Och så länge kommunikationen fungerar och är löpande så ät det effektivare än ryskt hjärndött fårbeteende där mästan ingen vågar improvisera och de som gör det blir straffade.
Citera
2024-08-17, 20:02
Medlem
Kadyrov kör omkring med en Tesla Cybertruck med ett maskingevär på taket. Säger att han ska skicka den till fronten.

https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/s/KL9eusjYvX
Citera
2024-08-17, 20:04
Medlem
Reimers avatar
MAKS24 har ett intressant inlägg om ni följer länken, en möjlighet att sätta 1000 ryssar i en gryta, jag tror att AFU håller på för fullt med att gillra fällan.

Citat:
👀👀🔼

https://x.com/Maks_NAFO_FELLA/status/1824866797209669801
Citera
2024-08-17, 20:08
Medlem
annica, sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Är det din analys att det är ett lyckat drag av Ukraina att gå in i Kursk?

Jag hoppas att det är en bra strategi och jag skall inte låtsas att jag har minsta kunskap som ger expertis att bedöma saken, men jag kan inte se några uppenbara fördelar för Ukraina i längden öht varken militärt eller politiskt. Jag har inte heller läst något som förklarar de stora fördelarna med aktionen, utom som en propagandaseger och för eventuella fördelar vid en fredsförhandling.

Om det t ex gäller att kunna tränga längre in i Ryssland dyker ju tankar på tidigare historia upp där Ryssland är beredda att offra land och befolkning och låta fienden rycka fram om det ändå inte ger dem segern. Det ger ju också propagandafördelar för regimen i Moskva som nu med visst fog kan framställa sig som den förfördelade och attackerade parten, vilket de ju lögnaktigt velat göra hela tiden.

Skall Ukraina hålla områden här splittrar de både ryska och egna styrkor. Är det något de tjänar på?

Det finns ju en gammal sägning från Einstein som lyder ungefär; Dumhet är att upprepa samma misstag gång på gång och förvänta sig annat resultat. Nå't sån't. Naturligtvis inser jag att frontlinjer och strider kan vara böljande dynamiska och idag vara något lite annorlunda än i förrgår men ändå är det hela tiden det samma där i de östra delarna av Ukraina. Ryssarna pumpar in manskap och tar några- eller hundra, meter och på så sätt går dagarna som blir veckor och sedan månader. För Ukraina handlar det därför om att skapa något nytt, något oväntat- något som förändrar. Ingen av oss vet om det finns någon stor och genomlyst mästerplan, kanske? Kanske inte? Det ukrainska intrånget är- hur vi än ser och funderar, något nytt, något oväntat, vilket visar på en förmåga om att inte- som Einstein så fyndigt och pregnant beskrev; stanna i dumhet. Ryssland måste agera och ukrainarna kan välja på hur de vill reagera, kanske den saken är hela syftet?
Senast redigerad av annica, sthlm 2024-08-17 kl. 20:12.
Citera
2024-08-17, 20:10
Medlem
leckerleles avatar
Ryska soldater erkänner gruppvåldtäkter och avrättningar av civila kvinnor och barn. Tycker trådens samtliga ryssvurmare tittar på videon.

https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/s/IK6uEbJHCp

Edit: radera om jag är 2a på bollen.
Edit IGEN: såg nu att jag är 2a på bollen
Senast redigerad av leckerlele 2024-08-17 kl. 20:15.
Citera
2024-08-17, 20:18
Medlem
Senilixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chillgren
Kadyrov kör omkring med en Tesla Cybertruck med ett maskingevär på taket. Säger att han ska skicka den till fronten.

Klimatsmart - blir säkert bra om han lyckas planera in laddning, fast han verkar inte inte precis smart...
Citera
2024-08-17, 20:28
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Senilix
Klimatsmart - blir säkert bra om han lyckas planera in laddning, fast han verkar inte inte precis smart...

Mer eller mindre varje tjetjen i någon betydande ställning har eller har haft drogproblem. Vilket är väldigt märkligt med tanke på hur dedikerade de utger sig för att vara . Sedan är ju fronten något helt annat för Akhmat krigarna . De brukar vara i bakersta ledet och skjuta folk bakifrån eller så disciplinerar de andra förband med hjälp av lite manlig kärlek . Hamnar de i någon riktig krigszon så har de kört fel .
Citera
2024-08-17, 20:34
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Begriplighet är viktigt, den exakta militära termen för något är det inte. Skulle namnet vara felstavat på DIN kula har det ingen betydelse. Släpp det /MOD
Citera
2024-08-17, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chillgren

blir bra pr för Tesla och Musken sen när den får några skott i batteripaketet och bjuder på bättre show än när en t-72a försöker skjuta upp tornet sitt i omloppsbana.
Citera
2024-08-17, 20:39
Medlem
Senilixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skalman1973
Mer eller mindre varje tjetjen i någon betydande ställning har eller har haft drogproblem. Vilket är väldigt märkligt med tanke på hur dedikerade de utger sig för att vara . Sedan är ju fronten något helt annat för Akhmat krigarna . De brukar vara i bakersta ledet och skjuta folk bakifrån eller så disciplinerar de andra förband med hjälp av lite manlig kärlek . Hamnar de i någon riktig krigszon så har de kört fel .
Ja precis - de verkar vara riktiga böss. Undrar om de ens får plats med all ammunition i cybertrucken, det kommer att behövas mängder då det finns många träd och tegelväggar att skjuta på innan de når fronten och sen ska slakta sina egna.
Citera
2024-08-17, 20:48
Medlem
LeeVans avatar
Lavrov avgår (?) och ersätts av Anna Tsivileva, en släkting till Putin. Om jag nu förstått det hela rätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in