Citat:
Ursprungligen postat av
HusvagnSvensson
Är det din analys att det är ett lyckat drag av Ukraina att gå in i Kursk?
Jag hoppas att det är en bra strategi och jag skall inte låtsas att jag har minsta kunskap som ger expertis att bedöma saken, men jag kan inte se några uppenbara fördelar för Ukraina i längden öht varken militärt eller politiskt. Jag har inte heller läst något som förklarar de stora fördelarna med aktionen, utom som en propagandaseger och för eventuella fördelar vid en fredsförhandling.
Om det t ex gäller att kunna tränga längre in i Ryssland dyker ju tankar på tidigare historia upp där Ryssland är beredda att offra land och befolkning och låta fienden rycka fram om det ändå inte ger dem segern. Det ger ju också propagandafördelar för regimen i Moskva som nu med visst fog kan framställa sig som den förfördelade och attackerade parten, vilket de ju lögnaktigt velat göra hela tiden.
Skall Ukraina hålla områden här splittrar de både ryska och egna styrkor. Är det något de tjänar på?
Det finns ju en gammal sägning från Einstein som lyder ungefär;
Dumhet är att upprepa samma misstag gång på gång och förvänta sig annat resultat. Nå't sån't. Naturligtvis inser jag att frontlinjer och strider kan vara böljande dynamiska och idag vara något lite annorlunda än i förrgår men ändå är det hela tiden det samma där i de östra delarna av Ukraina. Ryssarna pumpar in manskap och tar några- eller hundra, meter och på så sätt går dagarna som blir veckor och sedan månader. För Ukraina handlar det därför om att skapa något nytt, något oväntat- något som förändrar. Ingen av oss vet om det finns någon stor och genomlyst mästerplan, kanske? Kanske inte? Det ukrainska intrånget är- hur vi än ser och funderar, något nytt, något oväntat, vilket visar på en förmåga om att inte- som Einstein så fyndigt och pregnant beskrev; stanna i dumhet. Ryssland måste agera och ukrainarna kan välja på hur de vill reagera, kanske den saken är hela syftet?