2024-08-17, 07:54
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhilipsDP18
Det du säger är alltså att det är ok och inget farligt att soc tar t.ex. Vajervevarens barn en sväng då de gör ett fantastiskt jobb?

Det jag menar är att det vore bra om vajervevaren fick se med egna ögon hur denna myndighet håller på . Då hade han inte skrivit som han gör. Barnen i sig vill jag inte plåga, men det kan vara en ögonöppnare när ens egna barn ligger i potten. Om han nu tycker att soc är så bra och gulliga med barn så har han väl inget att frukta?

Soc har liv på sitt samvete. Både barn och föräldrar har tagit livet av sig pga deras godtyckliga behandling och därför borde kontrollen av deras verksamhet vara rigorös.

Men så ser inte verkligheten ut dessvärre för föräldrar som hamnar i deras klor. Det är ingen kontroll alls i princip. Alla litar på att soc alltid gör rätt och fattar rätt beslut, men det här är inte lätta beslut. Det är svåra etiska överväganden som en person med så låg nivå på utbildning inte borde få fatta.

Visst kan de skylla på domstolen, men det är i praktiken soc som bestämmer ödet för människors och barns liv och det kan sluta riktigt illa när det blir fel.
2024-08-17, 07:56
Medlem
vajervevarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
IVO hittade allvarliga brister i 2 av 3 undersökta utredningar. Dock var det mest fokus på rättssäkerheten för barnen, men samma fel gäller även föräldrar och där är det ännu värre.

Systemfelet är att socionomer i princip inte kan dömas för lögner i utredningarna. Om man jämför med en brottsutredning och en polisman manipulerade utredningen skulle hen sannolikt åka dit och bli av med polislegitimationen, men socionomer har absolut inget att förlora på att inte hålla sig till sanningen

Det blir alltså en outbildad yrkeskår som inte har tillräckliga kunskaper om vare sig juridik eller barn som sitter och bestämmer vad som är sant respektive falskt i utredningar och det leder till stora risker att barn omhändertas på helt felaktiga och olagliga grunder.

och det är mycket skadligt och traumatiskt för barn att placeras felaktigt. Därför måste det juridiska skyddet för barn och föräldrar stärkas, tjänstemannaansvaret införas och att alla LVU-utredningar granskas från grunden, så att såväl domstol som föräldrar och deras juridiska ombud vet varifrån socialtjänstens uppgifter kommer ifrån i utredningen och hur uppgifterna valts ut, vad som lagts till och vad som tagits bort.

Om man inte förstår det demokratiska problemet med dagens ordning så borde man inte få bo i ett demokratiskt land och flytta direkt till Nordkorea.

Frågan var

Citat:
Ursprungligen postat av PhilipsDP18
Varför ska någon tro att du sitter på nån slags insyn i detta?

Åter igen citerar du och svarar på något helt annat, och som den fega lilla tönten du är så ska du försöka fortsätta mala på med ditt nonsens och bara ignorera det faktum att du precis suttit och önskat livet ur någons barn.

Citat:
Det blir alltså en outbildad yrkeskår som inte har tillräckliga kunskaper om vare sig juridik eller barn

Du är outbildad utan tillräckliga kunskaper om vare sig juridik eller barn. Det har du påvisat bortom allt tvivel med vad du skriver här.
2024-08-17, 08:02
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vajervevaren
Frågan var

Åter igen citerar du och svarar på något helt annat, och som den fega lilla tönten du är så ska du försöka fortsätta mala på med ditt nonsens och bara ignorera det faktum att du precis suttit och önskat livet ur någons barn.
Det här du hittat på. Jag har om möjligt skrivit att du borde låta soc experimentera med dina egna barn (och då menade jag givetvis precis som de gör idag med andras barn). Först då kommer du förstå vad som är fel.

Citat:
Du är outbildad utan tillräckliga kunskaper om vare sig juridik eller barn. Det har du påvisat bortom allt tvivel med vad du skriver här.
Jaha på vilket sätt då? Vad är fel i min kritik mot soc och hur LVU går till?

Kan socialsekreterare som ljuger fällas i domstol för det? Händer det ens någon gång?

Är förhållandena rättvisa i domstol mellan soc och föräldrar?

Granskar domstolen allt material som soc sitter på?

Fundera ett varv på det och återkom.
2024-08-17, 08:02
Medlem
vajervevarens avatar
Citat:
Det jag menar är att det vore bra om vajervevaren fick se med egna ögon hur denna myndighet håller på

Soc har liv på sitt samvete. Både barn och föräldrar har tagit livet av sig pga deras godtyckliga behandling

Citat:
Då får vi hoppas att börjar experimentera med dina ungar så du lär dig den hårda vägen. I annat fall har jag inget hopp för personer som dig hur ni annars ska lära er vad som är fel.

Detta är alltså läxan du vill att jag ska lära mig, att mina barn och nu även jag ska dö.
Du är en riktigt vidrig hatisk människa som önskar livet ur folk och dess barn för att de inte tycker som du. Om det är någon som inte förtjänar att bo i ett demokratiskt land så är det du som önskar livet ur meningsmotståndare.
2024-08-17, 08:07
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Nu var det du som önskade att soc skulle experimentera med mina barn, då får vi utgå från det du skrivit om soc och hur vidriga de är. hur annars ska man tolka det, jag skulle ju lära mig en läxa eller hur? Läxan skulle väl inte vara annat än det du hävdar soc är.

Precis. Du vill bara att soc ska experimentera med andras barn. Dina egna är heliga och det är precis där hyckleriet från din sida inte vet några gränser.

Men även du kan drabbas. Alla som har barn kan drabbas rent hypotetiskt och då kommer du att hamna på min sida i detta.

Jag har varnat för ordningen vi har och vad det riskerar att leda till.

Exempelvis det som hände i Munkfors kommun, där så många barn var omhändertagna att IVO började undra vad fan de håller på med och kommunens ekonomi höll på att gå under totalt.

https://sverigesradio.se/artikel/5961223

https://sverigesradio.se/artikel/6091656

Märk väl hur samhället ser på föräldrar och barn som behandlats felaktigt av socialtjänsten och hur socialsekreterare går fria från ansvar för sina brott mot medborgare och även samhället.
2024-08-17, 08:10
Medlem
vajervevarens avatar
Citat:
Det här du hittat på. Jag har om möjligt skrivit att du borde låta soc experimentera med dina egna barn (och då menade jag givetvis precis som de gör idag med andras barn). Först då kommer du förstå vad som är fel.

Och det du anser de gör med barn är att driva dem till självmord.
Eller är dessa påståenden rena lögner från din sida eller?

Citat:
Tvärtom är det många barn som tagit livet av sig pga soc vanvård.
Citat:
Soc har liv på sitt samvete. Både barn och föräldrar har tagit livet av sig pga deras godtyckliga behandling

Citat:
Jaha på vilket sätt då? Vad är fel i min kritik mot soc och hur LVU går till?

Kan socialsekreterare som ljuger fällas i domstol för det? Händer det ens någon gång?

Ja, https://www.nj.se/kortnyheter/fel-barn-h%C3%A4mtades-socialsekreterare-d%C3%B6ms-f%C3%B6r-tj%C3%A4nstefel

Citat:
Är förhållandena rättvisa i domstol mellan soc och föräldrar?

Granskar domstolen allt material som soc sitter på?

Fundera ett varv på det och återkom.

Har funderat ett varv på det nu och kommit fram till att dina påståenden inte är att betrakta som fakta.

Om detta vore sant, så hade ju inte tjänstemannaansvar gjort någon som helst skillnad, ändå så tjatar du om detta i var och varannat inlägg.
2024-08-17, 08:16
Medlem
vajervevarens avatar
Citat:
Precis. Du vill bara att soc ska experimentera med andras barn. Dina egna är heliga och det är precis där hyckleriet från din sida inte vet några gränser.

Men även du kan drabbas. Alla som har barn kan drabbas rent hypotetiskt och då kommer du att hamna på min sida i detta.

Nej jag till skillnad från dig vill inte att någons barn ska fara illa, men bra att du här bekräftar att du vill att mina barn ska dö i soc vanvård så jag ska lära mig en läxa och hamna på din sida, din sjuka jävel.
2024-08-17, 08:22
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Och det du anser de gör med barn är att driva dem till självmord.
Eller är dessa påståenden rena lögner från din sida eller?
Jag vill inte tro att soc aktivt driver barn till självmord, men de har inte tillräcklig koll på "vården" av barn och säkerställer familje och jourhemmes kompetens när det gäller barn med diagnoser. Det blir tyvärr ofta en otrygg tillvaro och många flyttar, vilket inte är förenligt med "barnets bästa" som lagstiftningen förordar.

Citat:
Ja, https://www.nj.se/kortnyheter/fel-barn-h%C3%A4mtades-socialsekreterare-d%C3%B6ms-f%C3%B6r-tj%C3%A4nstefel
Det har inget med socialsekreterarnas lögner om föräldrar i utredningarna att göra. De enda falls om tas upp i domstol är om barn tagit skada av felaktig behandling. Synen på när föräldrar behandlats felaktigt är helt annorlunda och sådana fall tas i princip aldrig upp i domstol, även när konkret fakta finns på bordet.

Citat:
Har funderat ett varv på det nu och kommit fram till att dina påståenden inte är att betrakta som fakta.
Jaha så vad skulle vara felaktigt då i mina påståenden?

Citat:
Om detta vore sant, så hade ju inte tjänstemannaansvar gjort någon som helst skillnad, ändå så tjatar du om detta i var och varannat inlägg.

Om man hade samma demokratiska syn på LVU-mål som på brottmål och inte accepterat osakliga utredningar och rent fusk och manipulation av utredningar, och socialsekreterare hade vetat om att de kan åka dit om de far med osanning och att allt de skriver kommer att kritiskt granskas av domstolen och föräldrarnas juridiska ombud, så skulle de inte skriva som de gör idag.
2024-08-17, 08:29
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Nej jag till skillnad från dig vill inte att någons barn ska fara illa, men bra att du här bekräftar att du vill att mina barn ska dö i soc vanvård så jag ska lära mig en läxa och hamna på din sida, din sjuka jävel.

Det vill du ju indirekt som det soc-fan du är och inte kan ta till dig av kritiken hur de hanterar omhändertagna barn och den ordning vi har att det kan ske med rent tyckande från en socialsekreterare som grund.

Du fattar inte vad det här är för myndighet och tror att allt är guld och gröna skogar. Verkligheten är dock en helt annan om du börjar skrapa på ytan. Det som på pappret heter "barnets bästa" kan i praktiken innebära barnets sämsta.
2024-08-17, 08:37
Medlem
vajervevarens avatar
Citat:
Jag vill inte tro att soc aktivt driver barn till självmord, men de har inte tillräcklig koll på "vården" av barn och säkerställer familje och jourhemmes kompetens när det gäller barn med diagnoser. Det blir tyvärr ofta en otrygg tillvaro och många flyttar, vilket inte är förenligt med "barnets bästa" som lagstiftningen förordar.

Men ändå drar du dig inte från att påstå att detta är exakt vad de gör.

Citat:
Tvärtom är det många barn som tagit livet av sig pga soc vanvård.

Citat:

Citat:
Det har inget med socialsekreterarnas lögner om föräldrar i utredningarna att göra. De enda falls om tas upp i domstol är om barn tagit skada av felaktig behandling. Synen på när föräldrar behandlats felaktigt är helt annorlunda och sådana fall tas i princip aldrig upp i domstol, även när konkret fakta finns på bordet.
https://www.dagensjuridik.se/nyheter/tjanstefel-nar-socialsekreterare-lat-ogrundad-missbruksvard-fortsatta/

En till dömd för tjänstefel, men ne det händer ju aldrig, men om man skulle införa tjänstemannaansvar, då har den lagen helt plötsligt en magisk kraft som gör att socialsekreterare helt plötsligt kan bli dömda, logiken går inte ihop.

Citat:
Jaha så vad skulle vara felaktigt då i mina påståenden?

Det är det här du är för dum för att förstå, jag säger ingenting om huruvida dina påståenden är felaktiga eller inte, utan att det just är grundlösa påståenden från dig. Vem är du att komma med sådana påståenden?

Citat:
Om man hade samma demokratiska syn på LVU-mål som på brottmål och inte accepterat osakliga utredningar och rent fusk och manipulation av utredningar, och socialsekreterare hade vetat om att de kan åka dit om de far med osanning och att allt de skriver kommer att kritiskt granskas av domstolen och föräldrarnas juridiska ombud, så skulle de inte skriva som de gör idag.

Att du anser att din kompis utredning är felaktig kan omöjligt användas som grund för att göra detta påstående.
Senast redigerad av vajervevaren 2024-08-17 kl. 08:44.
2024-08-17, 08:42
Medlem
vajervevarens avatar
Citat:
Det vill du ju indirekt som det soc-fan du är och inte kan ta till dig av kritiken hur de hanterar omhändertagna barn och den ordning vi har att det kan ske med rent tyckande från en socialsekreterare som grund.

Du fattar inte vad det här är för myndighet och tror att allt är guld och gröna skogar. Verkligheten är dock en helt annan om du börjar skrapa på ytan. Det som på pappret heter "barnets bästa" kan i praktiken innebära barnets sämsta.

Du får utgå från vad jag skriver, jag vet väl bäst vad jag vill och tror, inte du, och du kan spekulera hur mycket du vill om det, men det gör det inte till sanning för det.

Du däremot har utryckt att du vill att mina barn ska fara illa och till och med dö. Detta baserat på vad du skrivit svart på vitt, inte vad jag tror du vill till skillnad från dig.
2024-08-17, 08:45
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Men ändå drar du dig inte från att påstå att dett är exakt vad de gör.
De har inte koll på vad de gör då de har så många barn placerade att hålla koll på och stor brist på familje och jourhem. Det leder till att barn plågas istället för att vårdas som tanken är.

Citat:
https://www.dagensjuridik.se/nyheter/tjanstefel-nar-socialsekreterare-lat-ogrundad-missbruksvard-fortsatta/

En till dömd för tjänstefel, men ne det händer ju aldrig, men om man skulle införa tjänstemannaansvar, då har den lagen helt plötsligt en magisk kraft som gör att socialsekreterare helt plötsligt kan bli dömda, logiken går inte ihop.

Men snälla nån. Det här är något helt annat. Jag pratar inte missbruksvård, jag pratar LVU och synen på föräldrars obefintliga rättigheter gentemot soc. Och även om du kan hitta något enstaka fall där en socialsekreterare dömts för tjänstefel. Hur många socialsekreterare är det som döms för tjänstefel årligen? och hur många är det pga att de ljugit om föräldrar och manipulerat LVU-utredningar? Det kommer du inte att hitta. Detta vet soc och därför fortsätter de på detta sätt år ut och år in.

Citat:
Det är det här du är för dum för att förstå, jag säger ingenting om huruvida dina påståenden är felaktiga eller inte, utan att det just är grundlösa påståenden från dig. Vem är du att komma med sådana påståenden?
Men vad är fel i det jag säger? Det måste du kunna peka ut mer än att hävda att det "grundlösa påstående" vad exakt är grundlöst?

Citat:
Att du anser att din kompis utredning är felaktig kan omöjligt användas som grund för att göra detta påstående.
Det är inte bara min kompis utredning som genomförts felaktigt jag har läst flera andra också med exakt samma fel. Väger man samman allt är det ett stort systemfel som inte borde accepteras i ett demokratiskt land, men vi har valt den ordningen för att barn är heliga och vi tror att socialtjänsten gör rätt bedömningar. Men verkligheten är en helt annan.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in