2024-06-25, 16:06
Medlem
När skrev Lundell denna cover och på vilken skiva är den släppt?

Lundell gör inga covers - bara översättningar som han formar till sitt eget språk.
Citera
2024-06-25, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Falukorv
Det finns åtminstone 300 covers på Fågeldansen, om du minns den. Vilket tillsammans gör att uppskattningsvis 40.000.000 skivor - troligen fler - har pressats med denna låt.

Hemligheten bakom Lundells framgång är att han är otroligt sossig. Han är inte speciellt begåvad, vilket gör att ingen behöver känna sig hotad. Han är som du och jag, varken mer eller mindre. Han ser sig som en rebell men är i verkligheten lika kontroversiell som Ernst Kirschsteiger.

Såg ditt tillägg och kan hålla med om han verkligen inte är en rebell. Han är begåvad på sitt sätt, ett sätt som tilltalar mig och miljontals fler i detta land.
Citera
2024-07-25, 16:33
Medlem
Zingo2s avatar
Lundell är kungen 👑 och Winnerbäck prinsen.👍
Citera
2024-07-25, 17:12
Medlem
Slottsherres avatar
Citat:
Det finns åtminstone 300 covers på Fågeldansen, om du minns den. Vilket tillsammans gör att uppskattningsvis 40.000.000 skivor - troligen fler - har pressats med denna låt.

Hemligheten bakom Lundells framgång är att han är otroligt sossig. Han är inte speciellt begåvad, vilket gör att ingen behöver känna sig hotad. Han är som du och jag, varken mer eller mindre. Han ser sig som en rebell men är i verkligheten lika kontroversiell som Ernst Kirschsteiger.

Ulf Lundell har en värdig arvtagare i den där sorgliga jäveln från Östergötland. Hans musik är lika medryckande som att titta på målarfärg som torkar. Vad heter han, Winnerbäck.

Ha, ha! Som du och jag! Jo tjena! Din mamma har kanske sagt att du är lika duktig som Lundell, men innan du bevisat motsatsen är du (liksom jag) bara en anonym flashbackare.
Någon ny Lundell lär ingen av oss bli
Citera
2024-07-25, 22:41
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:

En klockren beskrivning av - Tomas Ledin.

Hur du kunde blanda ihop dem fattar jag inte.
Citera
2024-07-27, 00:29
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
En klockren beskrivning av - Tomas Ledin.

Hur du kunde blanda ihop dem fattar jag inte.
Lundell är en Ledin i lite grövre format, lite mer oborstad, opolerad och med stökigare privatliv. Musikaliskt är de lika beiga båda två, Lundell har däremot skrivit något slags dagböcker hela sitt liv, rätt usel litteratur, lär glömmas bort kort efter hans död.
Citera
2024-07-28, 18:08
Medlem
Gigant_Supermans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beroendeavsnus

Lundell gör inga covers - bara översättningar som han formar till sitt eget språk.
Han har gjort Imperiets var är vargen och antal Cornelislåtar.
Citera
2024-08-04, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gigant_Superman
Ja, såg det. En singel som jag har missat. (han gör den jävligt bra) Dock är låtarna få och hans signum är att han tolkar dom på sitt eget vis.
Citera
2024-08-16, 21:15
Medlem
snurresprettiss avatar
Vad tycker Lundell om att hans låt var med i Skrot-Nisse?

https://www.youtube.com/watch?v=Pj_QU-WKvV4
Citera
2024-08-16, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beroendeavsnus

Det här är väl en cover? Översatt till svenska... eller svensk tolkning. En cover är det i mina ögon i alla fall.
Den är hur fin som helst på svenska :-)
https://youtu.be/FiPqUjLMuA8?si=2iSk6wiur6K5Lnll

Uffes version:
https://youtu.be/Mvl8bLSntEw?si=HVxKHVD6piZ1EDAG
Citera
2024-08-17, 01:07
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gigant_Superman

Samt Bellmans "Glimmande nymf" som b-sida på en singel.
Citera
2024-08-17, 01:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stolpen22
Det här är väl en cover? Översatt till svenska... eller svensk tolkning. En cover är det i mina ögon i alla fall.
Den är hur fin som helst på svenska :-)
https://youtu.be/FiPqUjLMuA8?si=2iSk6wiur6K5Lnll

Uffes version:
https://youtu.be/Mvl8bLSntEw?si=HVxKHVD6piZ1EDAG
Ja visst. Helt rätt, men han rippar dom inte rakt av som han gjorde med "varjen". Inget konstigt att han tar andra låtar och tolkar dom på sitt eget vis. Niel Young, Dylan & Springsteen är väl hans största förebilder. Rena kopior är svårt att hitta. Av hans 300 låtar så hittar du nog mindre än 5 som är rena rip off.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in