Citat:
I summering gällande dina frågor om citat och påstående om att du inte sagt si eller så, så är det alla jag citerat än så länge. Jag är inte den enda i tråden som tolkat dina ord helt skilt från du säger dig försökt uttrycka, du håller dig precis i mellanrummet av "men jag menade inte så". Vet inte om det är medvetet likt en politiker, eller om du har en jävla otur i hur du vant att uttrycka dig. Oavsett långt i från utbildande eller pedagogiskt. Återigen, antingen fultolkar du, eller bryr dig inte om att läsa vad jag skrivit ordentligt. Citera mig gärna där jag skriver att TOR avråder från användande av bittorrent. Det har jag inte skrivit. Att de varnar för användandet med TOR, och inte skriver att de avråder från bittorrent rent generellt, betyder inte heller att de förespråkar det. Artikeln handlade om kombinationen av bittorrent och TOR (de menar då inte bara TOR Browser, utan hela protokollet i ett torifierat system med TOR-socket).
Varför förstod du inte det från början då? Jag skrev väldigt tydligt vad jag menade. Jo, det påverkar anonymiteten om du använder bittorrent i webbläsaren.
Nej, du är inte safe för att du torifierar hela nätverket/uppkopplingen, vilket för övrigt kan göras på olika sätt både temporärt och permanent. Läste du inte om de tre svagheterna i kombinationen TOR/bittorrent? Dessutom, eftersom din vanliga web socket i de flesta fall finns kvar hos ett vanligt OS, så kan bittorent koppla upp sig där ändå. Det står ju klart och tydligt i artikeln jag länkade. Läste du inte innehållet från TOR Project?
Hur ska en vanlig användare veta att många bittorrent helt enkelt ignorerar TOR Socket och kopplar upp sig som vanligt? Hur många är kompetenta nog att granska och eventuellt modifiera och kompilera om den öppna kälkoden i en bitttorent-applikation?
Tails skyddar dig inte på något sätt mot IP-läckage om du får malware som tar reda på och skickar din riktiga IP. Den informationen kan skickas via TOR-nätverket till en malign aktör utan problem. Det enda speciellla med Tails är att det går att köra icke-persistent, det vill säga utan att spara data på hårddisken, och att den är torifierad. Ditt vanliga IP finns fortfarande tillgängligt, eftersom du kopplar upp dig till TOR (eller din VPN -> TOR) via din ISP. Du kan heller inte installera bittorrent, om du inte använder USB flashdrive som disk, eller använder någon sofistikerad metod för att installera direkt i minne.
Jag tycker du ska ha tid och tålamod att först läsa ordentligt vad jag skriver inte du postar dina svar i affekt. Dessutom verkar vi ha olika definitioner av vad säkerhet innebär. Men visst, chansa på med bittorrent om du nu vill det. En bra VPN med kill switch aktiverad, och en bra torrent-applikation kan åtminstone minska risken att bli avanonymiserad. Skulle också i så fall rekommendera att köra bittorent i en virtuell maskin, för det finns risk att du drar hem malware via bittorrent som kan avidentifiera dig. Du kan inte lita på noderna i torrent-nätverket. Faktum är att du kan inte lita på en enda. Ett enda obfuskerat/inbäddat script av typen ip address show, tillsammans med en minimal socketserver eller liknande, är annars tillräckligt för avanonymisering.
Peace.
Varför förstod du inte det från början då? Jag skrev väldigt tydligt vad jag menade. Jo, det påverkar anonymiteten om du använder bittorrent i webbläsaren.
Nej, du är inte safe för att du torifierar hela nätverket/uppkopplingen, vilket för övrigt kan göras på olika sätt både temporärt och permanent. Läste du inte om de tre svagheterna i kombinationen TOR/bittorrent? Dessutom, eftersom din vanliga web socket i de flesta fall finns kvar hos ett vanligt OS, så kan bittorent koppla upp sig där ändå. Det står ju klart och tydligt i artikeln jag länkade. Läste du inte innehållet från TOR Project?
Hur ska en vanlig användare veta att många bittorrent helt enkelt ignorerar TOR Socket och kopplar upp sig som vanligt? Hur många är kompetenta nog att granska och eventuellt modifiera och kompilera om den öppna kälkoden i en bitttorent-applikation?
Tails skyddar dig inte på något sätt mot IP-läckage om du får malware som tar reda på och skickar din riktiga IP. Den informationen kan skickas via TOR-nätverket till en malign aktör utan problem. Det enda speciellla med Tails är att det går att köra icke-persistent, det vill säga utan att spara data på hårddisken, och att den är torifierad. Ditt vanliga IP finns fortfarande tillgängligt, eftersom du kopplar upp dig till TOR (eller din VPN -> TOR) via din ISP. Du kan heller inte installera bittorrent, om du inte använder USB flashdrive som disk, eller använder någon sofistikerad metod för att installera direkt i minne.
Jag tycker du ska ha tid och tålamod att först läsa ordentligt vad jag skriver inte du postar dina svar i affekt. Dessutom verkar vi ha olika definitioner av vad säkerhet innebär. Men visst, chansa på med bittorrent om du nu vill det. En bra VPN med kill switch aktiverad, och en bra torrent-applikation kan åtminstone minska risken att bli avanonymiserad. Skulle också i så fall rekommendera att köra bittorent i en virtuell maskin, för det finns risk att du drar hem malware via bittorrent som kan avidentifiera dig. Du kan inte lita på noderna i torrent-nätverket. Faktum är att du kan inte lita på en enda. Ett enda obfuskerat/inbäddat script av typen ip address show, tillsammans med en minimal socketserver eller liknande, är annars tillräckligt för avanonymisering.
Peace.
Men tror inte längre det är medvetet, och påpekandet om ditt sätt att uttrycka dig är numera i all välmening.
Gällande de tre problemen så nej, ett bittorrent-program avslöja din ip om du routar all trafik genom tor, som du påstår (förutsatt att du inte påstår något samtidigt som du lämnar så stora luckor i den text för att påstå att du inte påstod det senare, ännu en gång, inte investerad nog i diskussionen för att analysera det, får väl se när du svarar).
Kommentaren om dåliga bittorrent-klienter håller jag med om, som redan nämnt i det du citerade.
Anekdoten av malware är helt irrelevant (på samma sätt som webbrowser-diskussionen var irrelevant). Ja man kan ha malware, eller vara hackad av FBI, säpo, kina, och sin stalker på samma gång och tor kommer inte hjälpa då du redan är kompromissad. Irrelevant som sagt.
Nej, har bekanta som uttrycker sig som dig, som politiker, och aldrig menar det de säger, är helt meningslöst att "förstå" för har man någon kritik att komma med så "förstod man fel", är hela poängen med deras/ert sätt att uttrycka sig. Hade det varit ett för mig viktig ämne hade jag tagit mig tiden att gå genom inlägg för inlägg på gränsen till off topic, men det är det inte. Som sagt, gör du det inte medvetet kan jag bara beklaga.
Bara en sån sak som att du nu drar in att man kan dra in malware genom bittorrent, som om det hade något med varandra att göra, herregud. Du kan få malware på alla sätt. Men de ska mixas samman så okunninga ska tro att det är större chans att få malware om man använder torrents, och därför utsätter sig för större fara. Om någon kunning säger att du bullshittar så har du aldrig sagt det, de är två helt olika saker. Du bara råka blanda in den irrelevanta skiten på ett irrelevant sätt och få det att låta som det är relevant, ju.