2024-08-06, 20:42
Medlem
deddds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kip.Kinkel
Återigen, antingen fultolkar du, eller bryr dig inte om att läsa vad jag skrivit ordentligt. Citera mig gärna där jag skriver att TOR avråder från användande av bittorrent. Det har jag inte skrivit. Att de varnar för användandet med TOR, och inte skriver att de avråder från bittorrent rent generellt, betyder inte heller att de förespråkar det. Artikeln handlade om kombinationen av bittorrent och TOR (de menar då inte bara TOR Browser, utan hela protokollet i ett torifierat system med TOR-socket).

Varför förstod du inte det från början då? Jag skrev väldigt tydligt vad jag menade. Jo, det påverkar anonymiteten om du använder bittorrent i webbläsaren.

Nej, du är inte safe för att du torifierar hela nätverket/uppkopplingen, vilket för övrigt kan göras på olika sätt både temporärt och permanent. Läste du inte om de tre svagheterna i kombinationen TOR/bittorrent? Dessutom, eftersom din vanliga web socket i de flesta fall finns kvar hos ett vanligt OS, så kan bittorent koppla upp sig där ändå. Det står ju klart och tydligt i artikeln jag länkade. Läste du inte innehållet från TOR Project?

Hur ska en vanlig användare veta att många bittorrent helt enkelt ignorerar TOR Socket och kopplar upp sig som vanligt? Hur många är kompetenta nog att granska och eventuellt modifiera och kompilera om den öppna kälkoden i en bitttorent-applikation?

Tails skyddar dig inte på något sätt mot IP-läckage om du får malware som tar reda på och skickar din riktiga IP. Den informationen kan skickas via TOR-nätverket till en malign aktör utan problem. Det enda speciellla med Tails är att det går att köra icke-persistent, det vill säga utan att spara data på hårddisken, och att den är torifierad. Ditt vanliga IP finns fortfarande tillgängligt, eftersom du kopplar upp dig till TOR (eller din VPN -> TOR) via din ISP. Du kan heller inte installera bittorrent, om du inte använder USB flashdrive som disk, eller använder någon sofistikerad metod för att installera direkt i minne.

Jag tycker du ska ha tid och tålamod att först läsa ordentligt vad jag skriver inte du postar dina svar i affekt. Dessutom verkar vi ha olika definitioner av vad säkerhet innebär. Men visst, chansa på med bittorrent om du nu vill det. En bra VPN med kill switch aktiverad, och en bra torrent-applikation kan åtminstone minska risken att bli avanonymiserad. Skulle också i så fall rekommendera att köra bittorent i en virtuell maskin, för det finns risk att du drar hem malware via bittorrent som kan avidentifiera dig. Du kan inte lita på noderna i torrent-nätverket. Faktum är att du kan inte lita på en enda. Ett enda obfuskerat/inbäddat script av typen ip address show, tillsammans med en minimal socketserver eller liknande, är annars tillräckligt för avanonymisering.

Peace.
I summering gällande dina frågor om citat och påstående om att du inte sagt si eller så, så är det alla jag citerat än så länge. Jag är inte den enda i tråden som tolkat dina ord helt skilt från du säger dig försökt uttrycka, du håller dig precis i mellanrummet av "men jag menade inte så". Vet inte om det är medvetet likt en politiker, eller om du har en jävla otur i hur du vant att uttrycka dig. Oavsett långt i från utbildande eller pedagogiskt.

Men tror inte längre det är medvetet, och påpekandet om ditt sätt att uttrycka dig är numera i all välmening.

Gällande de tre problemen så nej, ett bittorrent-program avslöja din ip om du routar all trafik genom tor, som du påstår (förutsatt att du inte påstår något samtidigt som du lämnar så stora luckor i den text för att påstå att du inte påstod det senare, ännu en gång, inte investerad nog i diskussionen för att analysera det, får väl se när du svarar).

Kommentaren om dåliga bittorrent-klienter håller jag med om, som redan nämnt i det du citerade.

Anekdoten av malware är helt irrelevant (på samma sätt som webbrowser-diskussionen var irrelevant). Ja man kan ha malware, eller vara hackad av FBI, säpo, kina, och sin stalker på samma gång och tor kommer inte hjälpa då du redan är kompromissad. Irrelevant som sagt.

Nej, har bekanta som uttrycker sig som dig, som politiker, och aldrig menar det de säger, är helt meningslöst att "förstå" för har man någon kritik att komma med så "förstod man fel", är hela poängen med deras/ert sätt att uttrycka sig. Hade det varit ett för mig viktig ämne hade jag tagit mig tiden att gå genom inlägg för inlägg på gränsen till off topic, men det är det inte. Som sagt, gör du det inte medvetet kan jag bara beklaga.

Bara en sån sak som att du nu drar in att man kan dra in malware genom bittorrent, som om det hade något med varandra att göra, herregud. Du kan få malware på alla sätt. Men de ska mixas samman så okunninga ska tro att det är större chans att få malware om man använder torrents, och därför utsätter sig för större fara. Om någon kunning säger att du bullshittar så har du aldrig sagt det, de är två helt olika saker. Du bara råka blanda in den irrelevanta skiten på ett irrelevant sätt och få det att låta som det är relevant, ju.
Citera
2024-08-06, 21:01
Medlem
Kip.Kinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deddd
I summering gällande dina frågor om citat och påstående om att du inte sagt si eller så, så är det alla jag citerat än så länge. Jag är inte den enda i tråden som tolkat dina ord helt skilt från du säger dig försökt uttrycka, du håller dig precis i mellanrummet av "men jag menade inte så". Vet inte om det är medvetet likt en politiker, eller om du har en jävla otur i hur du vant att uttrycka dig. Oavsett långt i från utbildande eller pedagogiskt.

Men tror inte längre det är medvetet, och påpekandet om ditt sätt att uttrycka dig är numera i all välmening.

Gällande de tre problemen så nej, ett bittorrent-program avslöja din ip om du routar all trafik genom tor, som du påstår (förutsatt att du inte påstår något samtidigt som du lämnar så stora luckor i den text för att påstå att du inte påstod det senare, ännu en gång, inte investerad nog i diskussionen för att analysera det, får väl se när du svarar).

Kommentaren om dåliga bittorrent-klienter håller jag med om, som redan nämnt i det du citerade.

Anekdoten av malware är helt irrelevant (på samma sätt som webbrowser-diskussionen var irrelevant). Ja man kan ha malware, eller vara hackad av FBI, säpo, kina, och sin stalker på samma gång och tor kommer inte hjälpa då du redan är kompromissad. Irrelevant som sagt.

Nej, har bekanta som uttrycker sig som dig, som politiker, och aldrig menar det de säger, är helt meningslöst att "förstå" för har man någon kritik att komma med så "förstod man fel", är hela poängen med deras/ert sätt att uttrycka sig. Hade det varit ett för mig viktig ämne hade jag tagit mig tiden att gå genom inlägg för inlägg på gränsen till off topic, men det är det inte. Som sagt, gör du det inte medvetet kan jag bara beklaga.

Bara en sån sak som att du nu drar in att man kan dra in malware genom bittorrent, som om det hade något med varandra att göra, herregud. Du kan få malware på alla sätt. Men de ska mixas samman så okunninga ska tro att det är större chans att få malware om man använder torrents, och därför utsätter sig för större fara. Om någon kunning säger att du bullshittar så har du aldrig sagt det, de är två helt olika saker. Du bara råka blanda in den irrelevanta skiten på ett irrelevant sätt och få det att låta som det är relevant, ju.

Nu blir det hela lite larvigt faktiskt. Jag har inga som helst problem att uttrycka mig begripligt i text. För en kompetent läsare ska tilläggas... Ditt första stycke är ju knappt läsbart.

Citat:
I summering gällande dina frågor om citat och påstående om att du inte sagt si eller så, så är det alla jag citerat än så länge.

Vad betyder det ens?

Om du menar att jag påstått något felaktigt eller motstridigt (vilket jag inte har), så får du:

1) Citera mina påståenden.
2) Peka på exakt vilka påståenden inte hänger ihop genom att jämföra citaten och kommentera var avvikelsen ligger.

Det är tydligt att du inte ens förstår vad jag skriver. Fortfarande. Ett exempel: om du har både TOR-sockets och vanlig web socket på din maskin så kan bittorrent välja att dela din IP via denna vanliga web socket, även om du tror att torrent-applikationen är konfigurerad för TOR. Vad är det du inte förstår? Jämför med en VPN som har DNS-leaks. Nu menar jag inte att det handlar om DNS-läcka, utan det är en jämförelse. Comprende?

Det är klart att malware spelar en roll. Om någon har satt upp 100 noder i virtuella maskiner som seedar filmer och låtar innehållande malware, är inte det en risk menar du? Är det ingen risk att det är flera aktörer inblandade vid torrenting jämfört med en vanlig FTPS-nedladdning? Hur kan du känna till autenciteten hos seeders filer? Vet du vad SHA-256 autenticering är och varför den används för nedladdade filer? Tror du att du är safe bara för att du tror att du laddar ner en film eller en låt? Känner du ens till kod-obfuskering och steganografi? Känner du till att ett malware-script kan läsa IP direkt från din maskin och skicka det vidare ut på nätet? Tydligen inte.
Senast redigerad av Kip.Kinkel 2024-08-06 kl. 21:14.
Citera
2024-08-06, 22:28
Medlem
deddds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kip.Kinkel
Om du menar att jag påstått något felaktigt eller motstridigt (vilket jag inte har), så får du:

1) Citera mina påståenden.
2) Peka på exakt vilka påståenden inte hänger ihop genom att jämföra citaten och kommentera var avvikelsen ligger.
Nej, alltså jag bryr mig inte tillräckligt, inte ens i närheten.

Resten av texten i ditt inlägg stämmer säkert. Eller inte. Jag kommer aldrig veta.
Citera
2024-08-06, 23:02
Medlem
.Hellraiser.s avatar
Vilken töntig trådstart. Att du ens är så verklighetsfrånvänd att du tror att man måste ha VPN för såna saker som det nästan är helt omöjligt att bli straffad för är helt enkelt skrattretande.

Kan man gå in på Darknet och köpa vapen eller knark utan VPN? Hade kanske varit en mer rimlig fråga.

Piratpartiet är ett gäng töntar som aldrig vågar sticka ut hakan och tkr att det dom gör är ngt värt namnet.

Piratkopiering är inget stort! Det är fan inte ens värt att komma upp på tapeten ens en gång!
Citera
2024-08-06, 23:39
Medlem
.Hellraiser.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av massuppfittaren
Hur efterbliven är jag på en skala 1-10 som inte använder varken virusskydd eller VPN?

Det är snarare mer efterblivet att folk inte fattar varför dom får folk att tro att man behöver ha det.
Citera
2024-08-07, 12:15
Medlem
Brakit542s avatar
Finns det ens någon som blivit dömd för detta? Eller menas risken för att bli stulen på uppgifter?
Det förstnämnda kan man nog vara helt säker på att man inte blir, det andra skulle jag vara lite mer rädd för.
Citera
2024-08-07, 19:58
Medlem
NegroidMongoloids avatar
aldrig använt VPN, tankar spel, film, comics osv nästan varje dag från alla möjliga ställen. gjort sedan sent 90-tal.
Citera
2024-08-08, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brakit542
Finns det ens någon som blivit dömd för detta? Eller menas risken för att bli stulen på uppgifter?
Det förstnämnda kan man nog vara helt säker på att man inte blir, det andra skulle jag vara lite mer rädd för.
Ingen har blivit dömd för att ha tankat ner en fil, nej. De som döms är de som laddar upp skiten från början och har samma namn på trackern som de har på Facebook. På annat sätt är liksom omöjligt att åka fast. Hur skulle det ens funka? De kan aldrig bevisa att det var du som tankade det, även om de har din dator i handen.
Citera
2024-08-08, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NegroidMongoloid
aldrig använt VPN, tankar spel, film, comics osv nästan varje dag från alla möjliga ställen. gjort sedan sent 90-tal.

Är det offentliga sidor eller privata?
Om de är offentliga vilka då?
Citera
2024-08-08, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gharris
Är det offentliga sidor eller privata?
Om de är offentliga vilka då?
Spelar det någon roll?
Citera
2024-08-15, 00:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av teren
OK tack!

Vad är skillnaden på VPN och Proxy? Denna programvara är på 250 MB.

Har Ownit, vet inte hur de är.

En VPN krypterar all din internettrafik och skyddar hela din anslutning, vilket ger stark säkerhet och anonymitet. En proxy fungerar som en mellanhand för specifika appar eller webbläsare, och döljer din IP-adress men erbjuder oftast ingen kryptering eller fullständigt skydd. VPN är mer omfattande och säkert, medan en proxy är enklare och används främst för att kringgå geografiska blockeringar. Generellt sett är en VPN att föredra för säkerhet, medan en proxy är bättre för enkel anonym surfning.
Citera
2024-08-16, 12:21
Medlem
Psykonaut-s avatar
Ni betalar för att köra trafiken genom spionernas serverar.

Vet ni vem som äger bolagen?

https://vpnpro.com/blog/hidden-vpn-owners-unveiled-97-vpns-23-companies/#1-ziff-davis-former-j2-global-9-total-vpn-offerings

https://m.youtube.com/watch?v=9_b8Z2kAFyY&list=LL&index=15&t=17s&pp=2AER kAIBgAQBiAQB
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in