2024-08-16, 08:44
Medlem
Enligt en f.d. Officerare i Ingenjörstrupperna, Roger Richthof, kan man inte spränga, tvärs av, en en meter i diameter kraftig pipeline, på ca 100m djup, från en skvalpande fritidssegelbåt. Det sprängdes dessutom på flera ställen längs de olika Nordstream (finns flera rör), den natten, vilket gör det ännu mera osannolikare. Ingenjörstrupperna vet.

Tänkte inte på det.....
Citera
2024-08-16, 08:45
Medlem
Galejans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Sannolikheten för USA sprängde Nordstream 2 är 100%. Vilka andra länder som var involverade är fortfarande öppet, Norge, Sverige, UK osv. Allt snack om att det skulle vara Ryssland som sprängt sin egen ledning eller att Ukraina skulle gjort det är enbart till för att försöka dra blickarna från USA. USA orsakade en enorm energibrist i Tyskland. Tyskland som lagt ner sin kärnkraft och därmed var beroende av rysk gas. Det har läckt rapporter om att det USA fruktar mer än något annat i Europa är att tysk ingenjörskonst och ryska naturtillgångar hittar varandra. USA visade precis för den delen av världen som inte har sina huvuden uppkörda i arslet att Tyskland inte är en suverän nation utan en vasallstat till USA.
Du har helt klart flera poänger. Som jag ser det var det Ukraina som gjorde the dirty work men med info från och på uppdrag av USA. Dykarna var ukrainska (för att inte riskera internationella förvecklingar) men den stora vinnaren på att Europa hamstringas är USA. Och det är ju vad senaste tidens avslöjanden också visar.

Det är barockt att tro att Ryssland skulle spränga sin egen gasledning. Den som tror det demonstrerar bara sin egen hjärntvätt offentligt.
Citera
2024-08-16, 08:46
Medlem
Inte ett pip från Sveriges politiker... fega kräk, åtminstone kan de säga att de inte gillar faktumet.
Citera
2024-08-16, 09:02
Medlem
rex144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DexterSinister
Det var ju det ryssarna gjorde. De sa ju att Europa skulle få frysa och drog ner på gasleveranserna för att sedan sluta leverera. De skylde på en massa olika orsaker till varför de inte kunde leverera. När de sedan blev dömda att leverera gas efter ingånget kontrakt så sprängdes plötsligt gasrören. Då kunde de hävda force majeure.

https://www.di.se/nyheter/uniper-kraver-skadestand-fran-gazprom/
https://www.affarsvarlden.se/artikel/uniper-avslutar-gasavtal-med-ryska-gazprom

Sen får man ju dra vilka slutsatser som man vill om detta. Att rören sprängdes av den som inte ville leverera eller den som ville ha leveransen......

Det är inte omöjligt att det var Putin som sprängde Nordstream för att visa sin omgivning att det finns ingen återvändo från kriget i Ukraina.
Sprängningen skapade panik på energimarknaden i EU, gaspriset och elpriset rusade i höjden. Putin är väldigt hämndlysten och kan velat straffa EU för deras sanktioner som blockerade rysk gasimport.
Det höjda gaspriset gynnade rysk gas och oljeexport till Kina och andra länder, idag vet vi att Ryssland har en skuggflotta som transporterar rysk olja och gas till EU-länder...

Tyskland fortsätter importera gas från Ryssland men man luras genom att säga att det kommer från Kazakstan.... Gasledningen går genom Ukraina som nyligen stängt den.
Citera
2024-08-16, 09:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av jonkebonke
Jag får erkänna att jag trodde att det var ryssarna som sprängde röret.
Fast om nåt år kanske det dyker upp nya uppgifter om nån annan som sprängde NS.

Det finns ju någon tråd här, där det finns en svensk man som har tagit foto på dem i svensk hamn
Länken gick till någon mindre tidning där han visade fotona och att de hade tankat för typ 10000 cash

Så det är nog många kockar i den här soppan
Citera
2024-08-16, 09:13
Medlem
citymormors avatar
Denna historia blir bara roligare och roligare!

Att Ryssland sprängt sin egen ledning är det dummaste jag sett tryckas ner i halsen på alla godtrogna européer. Man behöver inte vara pro-ryss för att förstå idiotin i det.
Nu vet vi att det var Ukraina och det är inget konstigt med det, det var ju uppenbart från dag ett. Full förståelse till varför dom gjorde det med men lite jobbigt för dom att det läckt ut.

Undrar hur pass involverade Sverige var?

Konsekvenserna var rätt stora:
- 300 miljoner kubikmeter rätt ut i atmosfären.
- Enorma kostnader i skador
- Energipriser som skenade i Europa som i sin tur drev upp inflationen
Citera
2024-08-16, 09:41
Avstängd
Det mest otäcka i detta är att dom ljög då menar jag Zelensky och USA.. man börjar direkt tänka ”vad mer ljuger dom om”?
Citera
2024-08-16, 09:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av citymormor
Denna historia blir bara roligare och roligare!

Att Ryssland sprängt sin egen ledning är det dummaste jag sett tryckas ner i halsen på alla godtrogna européer. Man behöver inte vara pro-ryss för att förstå idiotin i det.
Nu vet vi att det var Ukraina och det är inget konstigt med det, det var ju uppenbart från dag ett. Full förståelse till varför dom gjorde det med men lite jobbigt för dom att det läckt ut.

Undrar hur pass involverade Sverige var?

Konsekvenserna var rätt stora:
- 300 miljoner kubikmeter rätt ut i atmosfären.
- Enorma kostnader i skador
- Energipriser som skenade i Europa som i sin tur drev upp inflationen

Nja jag tycker nog att du överdriver en smula? Ser man objektivt på de samlade bevisen så pekar det ju faktiskt entydigt mot ryssarna själva?
Citera
2024-08-16, 09:52
Medlem
Gridiots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Ukraina ska givetvis ha medalj för att dom gjorde det som alla ville. Ingen, inte ens tyskarna ville ha Nordstream förutom några korrupta DDR politiker. Bra gjort av Ukraina!

Absolut! Och att de gjorde det från en jävla segelbåt är också imponerande. Värsta bonddramat. Hoppas det blir film av et i framtiden
Citera
2024-08-16, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TompaO
Nu får du väl för fan ta och ge dig ditt troll. Konsensus har varit att det var ryssarna som varit ansvariga för sabotaget.

Konsensus? Ge ett exempel då jävla foliehatt. I början visste ingen vem det va. Ni foliehattar skyllde på onda väst som ni alltid gör. Många misstänkte Ryssland ja, sen kom det dock uppgifter om att det var Ukrainare.

Var aldrig någon ”konsensus” om att det var Ryssland. Visa några källor på det i så fall.

Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Inte i början..

Se ovan.
Citera
2024-08-16, 09:56
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av 1954
Du kan väl ge ett exempel?
Nästan all västerländsk medier har i över ett år rapporterat om att Ukraina är ansvariga.

Tysta som möss är dom... sen när det insåg att Ryssland inte låg bakom och ögonen började riktas mot Ukraina las utredningen ner snabbt som fan... Samma med Danmark!

Cred till Tyskland som tog detta vidare nu har vi fått klarhet i vilka idioter som gjorde det..
Citera
2024-08-16, 10:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Det mest otäcka i detta är att dom ljög då menar jag Zelensky och USA.. man börjar direkt tänka ”vad mer ljuger dom om”?
Ja, jag blev lurad av någon. Jag hade fel om att det var ryssland som var skyldig. Varför kommer det här fram nu? Konsekvenser?
Det känns pinsamt att jag hela tiden trott att ryssarna låg bakom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in