Citat:
Ursprungligen postat av
GiatarrNenne
Jajaja. Jag har alltså akademiska kunskaper i biologi så det där vet jag. (Eller snabbt kn söka fram i mina filer på datorn.)
Men det är inte alls säkert att mpox-stammen kommer att spridas speciellt fort men att R0 skulle ligga i samma härad som mässling är fel.
Men visst den morron jag möts av att flera dagisbarn dött i mpox blir jag inihelvete lessen och orolig.
Den morgonen var inte i morse.
Men nu missförstår du mig med flit, eller hur? Nej, Pox och flera andra sådana potentiella virusfamiljer sprids inte snabbt, då de ofta dödar sitt värddjur snabbare än vad viruset hinner sprida sig själv. Det är tack vare det som vi inte får några pandemier av Filo eller Pox. Vi kan få små lokala epidemier, t.ex en stad eller en by, men ej världsspridning.
Vi kan heller inte jämföra naturligt förekommande Pox med vapenmodifierat Coronaviridae. SARS (BetaCoronaviridae) var framtaget för att spridas snabbt, med låg dödlighet och med posttraumatiska effekter. Den Pox-stam som vi pratar om nu är, vad vi vet, inte vapenmodifierat (fastän vi har vapenmodifierade Pox i en del av LVL4-labben) och sprider sig således extremt långsamt. Men vid skolstart kan även ett enstaka fall bli väldigt många fall av förskolebarn, främst när föräldrarna inte kan eller vill söka vård för infektionen.
Risken blir dessutom rejält mycket högre när vi har idioter i allmogen som tror att Pox enbart är en "bögsjukdom" och enbart kan spridas via sexuell kontakt.