Citat:
Ursprungligen postat av
Methos
Mässling och Pox är två olika virusfamiljer. Mässling är mindre i sitt viron och kan smitta via andningsluften. MEN det var inte poängen! Poängen var att folk inte kan se skillnad på utslagen och symptomen är väldigt lika med dessa virusfamiljer. Mässling kan gå obehandlat, och ofta är barnen vaccinerade. Men med pox är det inte lika rakt fram.
Alla stammar i Orthopox smittar på samma sätt, men givetvis har olika stammar anpassat sig till olika värddjur, därav ap-, tvättbjörn- , kamel-, skunk-, ko- etc. Den ursprungliga verkar vara just Variola, dvs just smittkoppor som ser ut att vara den mer generella stammen. Pox smittar via kroppsvätskor, därav smittas barn och föräldrar mest. Men även vårdare av sjuka.
Jajaja. Jag har alltså akademiska kunskaper i biologi så det där vet jag. (Eller snabbt kn söka fram i mina filer på datorn.)
Men det är inte alls säkert att mpox-stammen kommer att spridas speciellt fort men att R0 skulle ligga i samma härad som mässling är fel.
Men visst den morron jag möts av att flera dagisbarn dött i mpox blir jag inihelvete lessen och orolig.
Den morgonen var inte i morse.
EDIT: Det räcker med ett enda dött dagisbarn.