2024-08-15, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Bästa vaccinet är väl kondom om man ska knulla med bögar?

Ja men problemet är ju att Mpox sprids också vid kontaktytor som handtag m.m så tar du i ett handtag som nå med mpox tagit i 5 min tidigare så kan du bli smittad.. Så av den anledningen tror jag vi kan få stor spridning
Citera
2024-08-15, 18:53
Medlem
Folkhälsomyndigheten är otydlig med hur mpox clad I smittar. Är det endast direkt kontaktsmitta och hur har man kunnat smittspåra enskilda som var med på flyget till Sverige från Afrika?

Hjälper gamla smittkoppsvaccinationer?
Citera
2024-08-15, 18:54
Medlem
Jävla trams att byta namn på apkoppor för att det inte passar den politiska agendan.
Det är en bögsjukdom som drabbar bögar för att de håller på med bögeri.
Kanske är det guds sätt att säga att bögeri är fel?

Mpox? Som att folk inte fattar att det står för Monkeypox.
Citera
2024-08-15, 18:55
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Bästa vaccinet är väl kondom om man ska knulla med bögar?
Smittar ju genom hudberöring så regnkläder isf folk kommer inte å kunna hålla sig från sex så detta kommer att spridas
Citera
2024-08-15, 18:55
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RebuildSweden
Vad vet vi om vaccinet?

Danskt företag har patent. 175 000 doser beställda till Afrika via WHO, 40000 skänks. Beräknas kunna leverera 3 miljoner doser under 2025.

Aktien har stigit 25% senaste veckan.

Om jag minns rätt från förra vändan så ger smittkoppsvaccin ett visst skydd. Det la vi tyvärr av med 1979. Så viss immunitet finns förmodligen bland äldre.

Vilka företag kan producera vaccin åt Danskarna ifall dom lägger ut tillverkningen (vilket nog är rätt troligt givet situationen) ?
Senast redigerad av Kaptenstjärt 2024-08-15 kl. 19:01.
Citera
2024-08-15, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustTrolling
Varför skulle bara bögar drabbas?

Smittan sprids genom att man vidrör en person som är smittad.
Alternativt vidrör något som som smittan hamnat på, typ kläder.
För det var bara bögar som drabbandes av det när man hörde om det för första gången och sjukdomen tystades ned.
Citera
2024-08-15, 18:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Twitterturken
Hur många sprutor av vaccinet mot apkoppor kommer ni ta?
Själv siktar jag på åtminstone en i veckan.

Det finns inget vaccin mot apkoppor. Vaccin mot smittkoppor har visat sig vara effektivt.

I Sverige var det obligatoriskt att vaccinera sig mot smittkoppor from 1816 till 1976. Det måste varit det vaccinet som gjorde dig till korkad vaccinmotståndare.
Citera
2024-08-15, 18:59
Medlem
Tuors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hedningen1
Skrämmande att det redan har nått Sverige. Den här gången måste vi vara snabbare med att stänga ner och sätta igång med vaccinationerna. Och den här gången får inga antivaxxers komma undan!

Helt meningslöst att vaccinera sig. Har ni inte lärt er något från Covid-vaccinen?

Vill ni ha lite fler biverkningar så varsågoda. Snart sitter ni med sprutor överallt
Citera
2024-08-15, 19:00
Medlem
TupolevTu-144s avatar
Skiljer det mycket mellan Klad 1 och Klad Z? Den senare mpox-varianten(Klad Z) har väl ett par år på nacken?

Är den här nya mpox-varianten(Klad 1) betydligt farligare(m.a.p. smittsamhet, dödlighet, etc.)??
Senast redigerad av TupolevTu-144 2024-08-15 kl. 19:03.
Citera
Medlem
gärningsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
jag misstänker starkt att det är så, skulle visa sig gälla apkopps-PCR.. varför i helvete ska vi lita på det? Varför?

Vilka är vi? Du är nog den mest okunniga person sett. Du har ingen som helst aning om hur PCR fungerar och ens vad det är.
Hemliga pulver? Kokplatta?
Du har 0 erfarenhet av PCR men du har åsikter om det som någon sagt till dig att tro på.
Läs på istället så kanske du lär dig något nytt.

När det kommer till mpox så kan jag inte tänka mig att PCR kommer användas i samma omfattning som för sars-cov2.
Kan inte tänka mig att det får någon större samhällspåverkan alls.
Citera
Medlem
Twitterturkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kodapan
Det finns inget vaccin mot apkoppor. Vaccin mot smittkoppor har visat sig vara effektivt.

I Sverige var det obligatoriskt att vaccinera sig mot smittkoppor from 1816 till 1976. Det måste varit det vaccinet som gjorde dig till korkad vaccinmotståndare.
Så du ska alltså inte ta en påfyllnadsdos?
Får hoppas att regeringen markerar hårt mot er antivaxxare
Citera
2024-08-15, 19:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Twitterturken
Så du ska alltså inte ta en påfyllnadsdos?

När skrev jag det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in