Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-08-15, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CharlotteSomewhere
Vilka vittnen på mordplatsen ger signalement på GM som stämmer överens med CA's utseende och rörelsemönster?

Mårtens Grandman är ju Christer Andersson.
Ett barn registererar den närmast osannolika likheten.
Antingen blundar du alternativt ljuger.
Christer Andersson binds till Sveavägen mordkvällen via Mårten Palmes fantombild.
Citera
2024-08-15, 16:06
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Det är som sagt ett luftslott som mestadels bygger på önsketänkande och körsbärsplockning deluxe. Som du sannolikt vet, kan man bygga upp ett case mot i princip vilket uppslag som helst kring MOP, om man bara vill. Om det berättar väl floden av böcker som kommit ut sedan 1987?

Jag respekterar CA-uppslagets fan club, men jag tror inte ett pillekvitt på det. Tror mer Sydafrikaspåret exempelvis, läandsförädarspåret, rent av på CP ocg PKK också, före CA. Men, det är jag det.

Citat:
Vilka vittnen på mordplatsen ger signalement på GM som stämmer överens med CA's utseende och rörelsemönster?
Inom MOP-diskussionen har var och en sin egen favorit. Det är ytterst osannolikt att någon kommer att kunna bevisa att CA sköt OP (möjligen skulle hans vapen kunna bindas till kulorna). Men det gäller idag alla MGM.

Vad gäller ögonvittnen på MP så är det så enkelt och bekymmersamt att det vi vet kan reduceras till en mycket kort beskrivning:

GM var en man, lika lång eller längre än OP, han sköt OP i ryggen och försvann in på Tunnelgatan.

Vad gäller allt annat: mössor, kepsar, barhuvad, täckjacka, rock, stirrande blick, lufsande gång, spänstigt intryck, väntade vid MP,… där skiljer sig vittnesmålen så mycket åt att ingenting kan sägas säkert. Det finns definivt ingenting som utesluter en CA vars klädsel mordkvällen är helt okänd.
Citera
2024-08-15, 16:12
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Inom MOP-diskussionen har var och en sin egen favorit. Det är ytterst osannolikt att någon kommer att kunna bevisa att CA sköt OP (möjligen skulle hans vapen kunna bindas till kulorna). Men det gäller idag alla MGM.

Vad gäller ögonvittnen på MP så är det så enkelt och bekymmersamt att det vi vet kan reduceras till en mycket kort beskrivning:

GM var en man, lika lång eller längre än OP, han sköt OP i ryggen och försvann in på Tunnelgatan.

Vad gäller allt annat: mössor, kepsar, barhuvad, täckjacka, rock, stirrande blick, lufsande gång, spänstigt intryck, väntade vid MP,… där skiljer sig vittnesmålen så mycket åt att ingenting kan sägas säkert. Det finns definivt ingenting som utesluter en CA vars klädsel mordkvällen är helt okänd.

Det är sant, tyvärr. Dock är det ju positivt, att så många privatpersoner ännu är så pass intresserade av fallet, om det vittnar ju forumets trådar (som tyvärr också drar till sig troll och tramspellar).

Som någon skrev häromdagen, redan 23:25 på mordkvällen så hade gärningsmannen kommit undan, och redan då var det kört att få tag i honom. Och, vi vet (i princip) lika lite idag, som vi gjorde 1 mars 1986 om gärningsmannen. Svindlande egentligen.
Citera
2024-08-15, 16:13
Medlem
DrComforts avatar
Citat:
I princip alla fjädrar som CA-anhängarna klamrar sig fast vid, har i min bok rimliga förklaringar, vilka merparten sopar under mattan. Det enda som är riktigt besvärande för honom enligt mig, är historien om vapenförsäljningen. Den känns onekligen som en fantasiprodukt. Givetvis inte omöjligt att det kan ha gått till så - det var ett annat Sverige (och innan internet och mobiltelefoner) då den påstådda försäljningen ägde rum, så givetvis fans det andra beteendemönster och tillvägagångssätt människor emellan. Inget att snacka om.

Ja, även i dag hade det kunnat gå till så som CA berättar. Du blir erbjuden att köpa röka i humlegården och du har ett vapen som du frågar om langaren vill köpa för att du behöver pengar till hyran. Langaren nappar på erbjudet och ni möts upp dagen efter och gör upp affären. Säger inte att CAs historia är sann, det vet jag så klart inte, men helt otrolig är den inte.

Visst, sedan har vi det där med att legala vapen som inte anmälts försvunna eller stulna ytterst sällan återfinns i den illegala miljön. CA kan dock vara ett undantag.

CAs ekonomi var väl vid tiden närmast obefintlig. Att då anmäla ett vapen stulet samtidigt du sålt det kan ju då bli extra känsligt. Om den illegal vapenförsäljningen vid tiden stod för en stor del av inkomsten är det möjligtvis så att han av den anledningen undvek att anmäla det som försvunnet eller stulet. Blir så att säga vanskligare att falskt anmäla något som stulet om det du sålt är en stor del av din inkomst.

Ja, bara lite tankar detta, som säkert går att utveckla bättre.
Senast redigerad av DrComfort 2024-08-15 kl. 16:22.
Citera
2024-08-15, 16:21
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Det är sant, tyvärr. Dock är det ju positivt, att så många privatpersoner ännu är så pass intresserade av fallet, om det vittnar ju forumets trådar (som tyvärr också drar till sig troll och tramspellar).

Som någon skrev häromdagen, redan 23:25 på mordkvällen så hade gärningsmannen kommit undan, och redan då var det kört att få tag i honom. Och, vi vet (i princip) lika lite idag, som vi gjorde 1 mars 1986 om gärningsmannen. Svindlande egentligen.
Delvis bygger det på ett missförstånd om vad polisen kan förväntas lyckas med vid ett spaningsmord utan teknisk bevisning* eller vittnen som känner igen GM. All historisk erfarenhet borde sagt oss redan 1/3 1986 att detta mord har ytterst liten chans att juridiskt klaras upp, såvida inte GM eller någon annan inblandad självmant kontaktar polisen. Men vi alla har lurats av den enorma PU, som att dess storlek i sig skulle leda till bindande bevisning.

Det bästa vi då borde hoppats på vore att det skulle bli ”polisiärt uppklarat”, t.ex. genom trovärdiga uppgifter i arkiv hos främmande makt, men utan att någon kan lagföras. Idag har det gått så lång tid att jag är tveksam om ens ett erkännande + mordvapnet skulle räcka för att tysta diskussionen.

*) kulorna och vapnet skulle kunna bindas till gärningen (eller i alla fall trodde vi det…) men det förutsätter ju att man först hittar MGM och att han har vapnet kvar.
Citera
2024-08-15, 16:22
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrComfort
Ja, även i dag hade det kunnat gå till så som CA berättar. Du blir erbjuden att köpa röka i humlegården och du har ett vapen som du frågar om langaren vill köpa för att du behöver pengar till hyran. Langaren nappar på erbjudet och ni möts upp dagen efter och gör upp affären. Säger inte att CAs historia är sann, det vet jag så klart inte, men helt otrolig är den inte.

Visst, sedan har vi det där med att legala vapen som inte anmälts försvunna eller stulna ytterst sällan återfinns i den illegala miljön. CA kan dock vara ett undantag.

CAs ekonomi var väl vid tiden närmast obefintlig. Att då anmäla ett vapen stulet samtidigt du sålt det kan ju då bli extra känsligt. Om den illegal vapenförsäljningen vid tiden stod för en stor del av inkomsten är det möjligtvis så att han av den anledningen undvek att anmäla det som försvunnet eller stulet.

Ja, bara lite tankar detta, som säkert går att utveckla bättre.

Visst kan det ha gått till som CA säger. Dock kan man ju förstå att misstankarna mot honom höjdes (och gör fortfarande) i kombination att han inte svarade på kallelserna från polisen.

Jag är inte helt insatt i CAs ekonomi vid specifika år, men han erhöll väl socialbidrag omkring året han påstod sig ha sålt vapnet? Anledningen till att han ville sälja vapnet "under bordet" och ta emot kontanter kan ju ha berott på att han inte ville ha pengarna insatta på ett konto (därför undvek en laglig affär), då Socialen kräver kontoutdrag. Ett långskott förvisso, men inte omöjligt.
Citera
2024-08-15, 16:30
Medlem
Citat:

Mordplatsvittnena duger till att sortera bort folk. GM är knappast påfallande lång eller kort. Han är inte trådsmal eller anmärkningsvärt fet. Han torde inte ha ett kort plagg på överkroppen. Helskägg känns inte troligt. Det är väl det. Rätt många ryms. CA absolut. Vissa menar att han var för lång med sina 185 cm men det tycker jag är en för sträng bedömning.
Citera
2024-08-15, 16:34
Medlem
CharlotteSomewheres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Mårtens Grandman är ju Christer Andersson.
Ett barn registererar den närmast osannolika likheten.
Antingen blundar du alternativt ljuger.
Christer Andersson binds till Sveavägen mordkvällen via Mårten Palmes fantombild.

En stilla undran, på vilket sätt ljuger jag genom att ställa en fråga?

Så jag ställer en till,
var Mårten Palme på mordplatsen och såg GM?
Citera
2024-08-15, 16:34
Medlem
DrComforts avatar
Citat:
Visst kan det ha gått till som CA säger. Dock kan man ju förstå att misstankarna mot honom höjdes (och gör fortfarande) i kombination att han inte svarade på kallelserna från polisen.

Jag är inte helt insatt i CAs ekonomi vid specifika år, men han erhöll väl socialbidrag omkring året han påstod sig ha sålt vapnet? Anledningen till att han ville sälja vapnet "under bordet" och ta emot kontanter kan ju ha berott på att han inte ville ha pengarna insatta på ett konto (därför undvek en laglig affär), då Socialen kräver kontoutdrag. Ett långskott förvisso, men inte omöjligt.

Att han gick på soc vid tiden visste jag inte. Intressant om det stämmer. En socialbidragstagare som anmäler sitt vapen försvunnet eller stulet gör sig nog suspekt, och det kan mycket väl ha varit så att CA tänkte att han skulle bli granskad om han anmält det försvunnet eller stulet.
Citera
2024-08-15, 16:39
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Att han gick på soc vid tiden visste jag inte. Intressant om det stämmer. En socialbidragstagare som anmäler sitt vapen försvunnet eller stulet gör sig nog suspekt, och det kan mycket väl ha varit så att CA tänkte att han skulle bli granskad om han anmält det försvunnet eller stulet.

Jag vet inte hur länge han gick på socialbidrag skall sägas. Kanske ett par tre månader, kanske i ett par år? Det är ju en intressant detalj. Från miljonär till luspank. Dock ska väl denna störtdykning ha skett ett par år efter mordet på Palme, om jag förstått rätt. Det finns säkert någon med doktorshatt i CA-kunskap som kan detta på sina tre fingrar.
Citera
2024-08-15, 16:41
Medlem
Citat:

Men ett legalt innehavt vapen? Som du vet att Palmeutredning efterfrågar? Som är knutet till dig när det påträffas i ett kriminellt sammanhang? Vilket äventyrar det som är din hobby? För att hjälpa upp din ekonomi med ett par tusenlappar? Helt emot det som är din gängse vandel?

Omständigheterna kort sagt. Vi snackar inte en skumraskaffär på stan vilken som helst.
Citera
2024-08-15, 16:46
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Delvis bygger det på ett missförstånd om vad polisen kan förväntas lyckas med vid ett spaningsmord utan teknisk bevisning* eller vittnen som känner igen GM. All historisk erfarenhet borde sagt oss redan 1/3 1986 att detta mord har ytterst liten chans att juridiskt klaras upp, såvida inte GM eller någon annan inblandad självmant kontaktar polisen. Men vi alla har lurats av den enorma PU, som att dess storlek i sig skulle leda till bindande bevisning.

Det bästa vi då borde hoppats på vore att det skulle bli ”polisiärt uppklarat”, t.ex. genom trovärdiga uppgifter i arkiv hos främmande makt, men utan att någon kan lagföras. Idag har det gått så lång tid att jag är tveksam om ens ett erkännande + mordvapnet skulle räcka för att tysta diskussionen.

*) kulorna och vapnet skulle kunna bindas till gärningen (eller i alla fall trodde vi det…) men det förutsätter ju att man först hittar MGM och att han har vapnet kvar.

Om ett erkännande kommer fram ihop med vapnet, samt en trovärdig historia, så kan jag tänka mig att det kan betraktas som löst, beroende på gärningsmannens ålder och hälsa, kanske han även kan bli dömd?

Ja, PU har ju varit vilseledande (och överdrivet positiva) mot befolkningen sedan 1986, som du säger klaras en ytterst liten procent av spaningsmord upp. Särskilt i fall som MOP, där i princip alla vittnesmål är av tämligen kass kvalitet. GM har setts bakifrån, iklädd en rock (eventuellt), kanske en täckjacka med eventuell huvudbonad, som beskrivits som alltifrån keps, mössa till herrhatt. Precis allt spretar. Vi vet inte ens med säkerhet om GM och den springande figuren på DBG är samme person. Allt är så tunt - och vidöppet. Inte konstigt egentligen, att personer som CP, SE och CA misstänks i denna soppa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in