Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-11-08, 14:10
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Bra logik där! Men fräckt att släcka ljuset mitt i ansiktet på statsministern, om man ville ha god reklam.

Tror du man betalar folk för att åka och släcka ljuset för hand? Nej det var så klart en timer som släckte runt 23:15
Citera
2025-11-08, 14:10
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Tror inte det är en direkt "ny grej". Det måste passa ihop tidsmässigt.

Då håller det inte riktigt med +/- 5-10 minuter. På den tiden kan man hinna vara i en annan stadsdel.

Det finns ett förlopp från Grand till Snickarbacken vad gäller en man i blå jacka och keps, säger ni.

Går det att få det förloppet sammanfattat med klockslag och aktuella vittnen?

Är vittnena:

Storhöök/Korhonen
MP
NF
LJ
YN
Samson/Robrandt
Lapplisan

?

(Att SE den aktuella kvällen, enligt HO, hade blå omodern gubbjacka och keps kan vara av intresse.)

Fast Sandinmannen behöver inte ens vara GM för att din kalkonteori ska gå till slakt direkt. Han behöver bara vara samma man som Korhonen och Storhöök ser.

Jag håller öppet för att det var en kuf som inte hade med mordet att göra.

Fast Mårtens vittnesmål ensamt räcker sannolikt för att slå fast att Mårtens Sandinman var vid möbelaffären efter bion. En domstol hade inte sett några rimliga tvivel där. Det är helt enkelt inte rimligt att ett nyktert vittne tar fel på flera timmar när han förhörs tidigt på morgonen dagen efter händelsen. Han knyter också observationen till unika händelser som bara inträffade efter bion.
Senast redigerad av Knattarna 2025-11-08 kl. 14:15.
Citera
2025-11-08, 14:15
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Citerade även Lebel, och han verkar tro på en linje ända fram till Snickarbacken.

Men din gubbe kan följas endast fram till trappkrönet, alltså?

Nej du citerade Knattarna. Och han sa inte heller detta.

Ja enbart fram till trappkrönet, för det är den sista säkra observationen av GM. När jag försöker koppla Grandmannen till mördaren så är de osäkra observationerna efter trappkrönet ovidkommande.
Citera
2025-11-08, 14:15
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Fast Sandinmannen behöver inte ens vara GM för att din kalkonteori ska gå till slakt direkt. Han behöver bara vara samma man som Korhonen och Storhöök ser.

Jag håller öppet för att det var en kuf som inte hade med mordet att göra.

Fast Mårtens vittnesmål ensamt räcker sannolikt för att slå fast att Sandinmannen var vid möbelaffären efter bion. En domstol hade inte sett några rimliga tvivel där. Det är helt enkelt inte rimligt att ett nyktert vittne tar fel på flera timmar när han förhörs tidigt på morgonen dagen efter händelsen.

Ok. Då slår vi fast att det fanns två Sandin-män. En som bredvid OP stirrade in i möbelbutiken före bion, och en som bredvid OP stirrade in i möbelbutiken efter bion. Det är "två olika personer-teorin".

Ja, som du är inne på kan de ha varit lika oskyldiga båda två. Kanske lite star-struck av OP?

Har själv frusit till och stått och stirrat bredvid kändisar. Det är sånt som händer.
Citera
2025-11-08, 14:20
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Nej du citerade Knattarna. Och han sa inte heller detta.

Ja enbart fram till trappkrönet, för det är den sista säkra observationen av GM. När jag försöker koppla Grandmannen till mördaren så är de osäkra observationerna efter trappkrönet ovidkommande.

Oj förlåt, inte så lätt att hålla reda på alla här.

Men Lebel tror att Sandinmannen är samma individ som mannen på Snickarbacken?

Din Sandinman försvinner bortom trappkrönet. Hur lång sträcka kan Knattes Sandinman observeras?
Citera
2025-11-08, 14:22
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Citerade även Lebel, och han verkar tro på en linje ända fram till Snickarbacken.

Som ett alternativ.

https://www.flashback.org/sp93328560

https://www.flashback.org/sp93339033

https://www.flashback.org/sp93341016

Citat:
Ok. Då slår vi fast att det fanns två Sandin-män. En som bredvid OP stirrade in i möbelbutiken före bion, och en som bredvid OP stirrade in i möbelbutiken efter bion. Det är "två olika personer-teorin".

Ja, som du är inne på kan de ha varit lika oskyldiga båda två. Kanske lite star-struck av OP?

Har själv frusit till och stått och stirrat bredvid kändisar. Det är sånt som händer.

Så star-struck att du stirrade in i ett släckt skyltfönster i flera minuter (som mannen som Mårten såg gjorde)?

Jag tillåter mig att tvivla.
Senast redigerad av Lebel 2025-11-08 kl. 14:24.
Citera
2025-11-08, 14:22
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:

Så två personer som tittar i ett skyltfönster med två timmars mellanrum är osannolikt? Att mannen i keps och den barhuvade mannen med två timmars mellanrum egentligen måste vara samma person, vid samma tillfälle?

Den barhuvade mannen kan inte tex ha en vinröd jacka?
Citera
2025-11-08, 14:24
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Tror du man betalar folk för att åka och släcka ljuset för hand? Nej det var så klart en timer som släckte runt 23:15

Samma timer som släckte 23:45 på MP:s rekonstruktion? Jo, så kan det givetvis vara.

När släckte Dekorima förresten? Kl. 24:00?

Ok. Ni kan Stockholm 1986 bättre än mig. Det var alltså vanligt att skyltfönster lyste efter kl. 21?
Citera
2025-11-08, 14:26
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Så två personer som tittar i ett skyltfönster med två timmars mellanrum är osannolikt? Att mannen i keps och den barhuvade mannen med två timmars mellanrum egentligen måste vara samma person, vid samma tillfälle?

Den barhuvade mannen kan inte tex ha en vinröd jacka?

Du har säkert rätt. Men jag ville ändå framföra teorin att vittnen kan minnas fel eller ha blandat ihop.
Citera
2025-11-08, 14:27
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Oj förlåt, inte så lätt att hålla reda på alla här.

Men Lebel tror att Sandinmannen är samma individ som mannen på Snickarbacken?

Din Sandinman försvinner bortom trappkrönet. Hur lång sträcka kan Knattes Sandinman observeras?

Nej min mördare förvinner på trappkrönet. Jag säger inte att det är möbelaffärsmannen.
Citera
2025-11-08, 15:01
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Samma timer som släckte 23:45 på MP:s rekonstruktion? Jo, så kan det givetvis vara.

När släckte Dekorima förresten? Kl. 24:00?

Ok. Ni kan Stockholm 1986 bättre än mig. Det var alltså vanligt att skyltfönster lyste efter kl. 21?

Märker du inte ens själv att du förvrängt diskussionen från att handla om möbelaffärens skyltfönster till bokhandelns skyltfönster helt plötsligt?

Möbelaffären släcktes sannolikt med timer. Bokhandeln däremot kan mycket väl ha släckts manuellt av personer på plats eftersom det pågick kursverksamhet på kvällarna där.
Citera
2025-11-08, 15:10
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Märker du inte ens själv att du förvrängt diskussionen från att handla om möbelaffärens skyltfönster till bokhandelns skyltfönster helt plötsligt?

Möbelaffären släcktes sannolikt med timer. Bokhandeln däremot kan mycket väl ha släckts manuellt av personer på plats eftersom det pågick kursverksamhet på kvällarna där.

Noterade att en butik släckte vid olika tider, trots påstådd timer.

Även möbelaffären kan ha släckt manuellt. En annan butik, Dekorima, hade exempelvis personal på plats.

Är det den andre Sandinmannen som rör sig ända bort till Snickarbacken i din teori?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in