2024-08-14, 12:53
  #49
Medlem
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/fritidsanstalld-i-orebro-jobbade-under-falskt-namn
Citera
2024-08-14, 21:22
  #50
Medlem
Citat:
Den 23-årige man som misstänks för grovt sexuellt övergrepp på barn på en fritidsgård i Örebro är häktad i sin utevaro och efterlyst utomlands av åklagaren. NA har tidigare också berättat att han i januari åtalades för flera fall av misshandel av minderårig och barnfridsbrott.
Citat:
Men nu kan NA avslöja att han är långt ifrån den ende med ett brottsligt förflutet på den aktuella fritidsgården. Flera andra har också domar på sig.
Citat:
En granskning av fritidsgårdens personallistor över månads- och timavlönade, daterad 31 juli i år, visar att sju av totalt 31 personer dömts tidigare. Två av dem för det allvarliga brottet grovt sabotage mot blåljusverksamhet efter upploppet i Sveaparken påsken 2022.

https://www.na.se/2024-08-14/na-avslojar-flera-anstallda-domda-for-brott/?shareSource=iossharebutton

.
Citera
2024-08-15, 15:59
  #51
Medlem
Det här ärendet är mycket större och allvarligare än det kan verka med tanke på det lilla intresset från rikspress och media i allmänhet. Och ännu så länge bara fem (5!) sidor här på Flashback.
Det här är en fullständig kollaps!
Mina något tillspetsade noteringar om vad det handlar om:
1 - En kommunägd fritidsgård där 7 dömda personer arbetar, av ca 30. Ett par av dem är dömda till fängelse för deltagande i påskkravallerna, men det förekommer också narkotikabrott mm.
2 - Där en av de anställda (han som är misstänkt i detta ärende) går under en annan identitet än den riktiga hos arbetsgivaren. Den riktiga identiteten var såklart känd för övrig personal och föreståndaren. Bara suedi visste inget.
3 - En kommunal arbetsplats där arbetsledaren vägrar polisanmäla och praktiskt sett hindrar/fördröjer anhörig att polisanmäla så att förövaren får tid att försvinna.
4 - En kommunal arbetsplats där man städar undan bevismaterial/sperma från förövaren innan polisanmälan till slut görs.
5 - en kommunal arbetsplats som med viss rätt kallas för "familjeföretaget" eftersom nästan alla som arbetar där är släkt med varandra. Alltså släkt, som i familj. Inte som i "bruscha".
Varför har man på Örebro kommun låtit det gå så här käpprätt åt fanders? Antagligen för att man kapitulerat under lokala klanhövdingars krav att få styra själva utan insyn. En gränslös naivitet. Man tror att det är bra om de här individerna har jobb - men hur funkar integrationen när inga svenskar får jobb där? FOI varnade i en rapport förra året för att utländskt ägande av svenska friskolor kunde utgöra en säkerhetsrisk, bl a för risken för påverkan i odemokratisk riktning från utländska antagonistiska aktörer. Här behöver de inhemska antagonistiska aktörerna inte äga medlen för påverkan av unga - de tillåts att ta över och avlönas av det allmänna för sina insatser. Bedrövligt!
Citera
2024-08-15, 16:10
  #52
Medlem
SloppySecondss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sydsidan
Det här ärendet är mycket större och allvarligare än det kan verka med tanke på det lilla intresset från rikspress och media i allmänhet. Och ännu så länge bara fem (5!) sidor här på Flashback.
Det här är en fullständig kollaps!
Mina något tillspetsade noteringar om vad det handlar om:
1 - En kommunägd fritidsgård där 7 dömda personer arbetar, av ca 30. Ett par av dem är dömda till fängelse för deltagande i påskkravallerna, men det förekommer också narkotikabrott mm.
2 - Där en av de anställda (han som är misstänkt i detta ärende) går under en annan identitet än den riktiga hos arbetsgivaren. Den riktiga identiteten var såklart känd för övrig personal och föreståndaren. Bara suedi visste inget.
3 - En kommunal arbetsplats där arbetsledaren vägrar polisanmäla och praktiskt sett hindrar/fördröjer anhörig att polisanmäla så att förövaren får tid att försvinna.
4 - En kommunal arbetsplats där man städar undan bevismaterial/sperma från förövaren innan polisanmälan till slut görs.
5 - en kommunal arbetsplats som med viss rätt kallas för "familjeföretaget" eftersom nästan alla som arbetar där är släkt med varandra. Alltså släkt, som i familj. Inte som i "bruscha".
Varför har man på Örebro kommun låtit det gå så här käpprätt åt fanders? Antagligen för att man kapitulerat under lokala klanhövdingars krav att få styra själva utan insyn. En gränslös naivitet. Man tror att det är bra om de här individerna har jobb - men hur funkar integrationen när inga svenskar får jobb där? FOI varnade i en rapport förra året för att utländskt ägande av svenska friskolor kunde utgöra en säkerhetsrisk, bl a för risken för påverkan i odemokratisk riktning från utländska antagonistiska aktörer. Här behöver de inhemska antagonistiska aktörerna inte äga medlen för påverkan av unga - de tillåts att ta över och avlönas av det allmänna för sina insatser. Bedrövligt!
Jäv är väldigt vanligt i Örebro möjligen.
Samt detta handlar om stora släkter ? Syriska nyanlända tillåts jobba osv.

Länk: https://www.na.se/2024-08-15/sa-gar-det-till-nar-orebro-framjar-kriminella-natverk/
Citera
2024-08-15, 18:21
  #53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sydsidan
Det här ärendet är mycket större och allvarligare än det kan verka med tanke på det lilla intresset från rikspress och media i allmänhet. Och ännu så länge bara fem (5!) sidor här på Flashback.
Det här är en fullständig kollaps!
Mina något tillspetsade noteringar om vad det handlar om:
1 - En kommunägd fritidsgård där 7 dömda personer arbetar, av ca 30. Ett par av dem är dömda till fängelse för deltagande i påskkravallerna, men det förekommer också narkotikabrott mm.
2 - Där en av de anställda (han som är misstänkt i detta ärende) går under en annan identitet än den riktiga hos arbetsgivaren. Den riktiga identiteten var såklart känd för övrig personal och föreståndaren. Bara suedi visste inget.
3 - En kommunal arbetsplats där arbetsledaren vägrar polisanmäla och praktiskt sett hindrar/fördröjer anhörig att polisanmäla så att förövaren får tid att försvinna.
4 - En kommunal arbetsplats där man städar undan bevismaterial/sperma från förövaren innan polisanmälan till slut görs.
5 - en kommunal arbetsplats som med viss rätt kallas för "familjeföretaget" eftersom nästan alla som arbetar där är släkt med varandra. Alltså släkt, som i familj. Inte som i "bruscha".
Varför har man på Örebro kommun låtit det gå så här käpprätt åt fanders? Antagligen för att man kapitulerat under lokala klanhövdingars krav att få styra själva utan insyn. En gränslös naivitet. Man tror att det är bra om de här individerna har jobb - men hur funkar integrationen när inga svenskar får jobb där? FOI varnade i en rapport förra året för att utländskt ägande av svenska friskolor kunde utgöra en säkerhetsrisk, bl a för risken för påverkan i odemokratisk riktning från utländska antagonistiska aktörer. Här behöver de inhemska antagonistiska aktörerna inte äga medlen för påverkan av unga - de tillåts att ta över och avlönas av det allmänna för sina insatser. Bedrövligt!
3 och 4 är spekulationer.
5 vet du ingenting om.
1 och 2 är jävligt allvarligt.
Citera
2024-08-15, 19:36
  #54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LA2.0
3 och 4 är spekulationer.
5 vet du ingenting om.
1 och 2 är jävligt allvarligt.
Jag skrev att jag spetsade till det, typ.
Vi får väl se ...
Citera
2024-08-16, 22:43
  #55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rickkki02
Det är deras bror som blev påkörd av tåget i maj. Vad fan har denna familj för förbannelse över sig?

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/youssef-13-dog-pa-tagstationen-i-orebro/

Ja, det stämmer.. tragiskt. Men flyttade mamman tillbaka till Sverige då efter olyckan? Hon och Youss*f bodde inte i Sverige då när tågolyckan skedde.
Citera
2024-08-20, 11:55
  #56
Medlem
Yttrande från H*amid A*lkhaled

https://gofile.io/d/q42YVz

.
Citera
2024-08-20, 15:13
  #57
Medlem
Sagrebles avatar
Folk bör vara medvetna om att Markus Allard från Örebropartiet för ett år sedan lyfte upp problemet med att dömda pedofiler och andra kriminella jobbade för kommunen, och han försökte få stopp på skiten. Tyvärr så skyddades de kriminella männen av samtliga partier utom ÖP och SD.
https://x.com/Markus_Allard/status/1696887653386301769

Även nu efter pedofildådet så fortsätter kommunen att mörka och försvara de kriminella männen som jobbar på Vivallas fritidsgård. Det är genuint onda människor som styr Örebro kommun.
https://x.com/Markus_Allard/status/1825636449263206427

Citat:
Ursprungligen postat av StenTrollet66
Det finns namn och bild på all personal på Vivallas fritidsgård på kommunens hemsida.

https://www.orebro.se/kultur--fritid/fritid--aktiviteter/motesplatser/motesplatser-for-unga/vivalla-fritidsgard.html#Text3
De har tagit ner den infon nu, men ett halvdåligt arkiv från tidiga Augusti finns fortfarande. Någon som vet vilket falskt namn han använde?
https://web.archive.org/web/20240802080658/https://www.orebro.se/kultur--fritid/fritid--aktiviteter/motesplatser/motesplatser-for-unga/vivalla-fritidsgard.html
Citera
2024-08-20, 15:56
  #58
Medlem
Kanastras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sagreble

De har tagit ner den infon nu, men ett halvdåligt arkiv från tidiga Augusti finns fortfarande. Någon som vet vilket falskt namn han använde?
https://web.archive.org/web/20240802080658/https://www.orebro.se/kultur--fritid/fritid--aktiviteter/motesplatser/motesplatser-for-unga/vivalla-fritidsgard.html
Samtidigt så var det bara en handfull anställda med på bild.
Så som jag förstått det var det mer än 31(!!) anställda där. Resurser finns, dom kommer bara inte svensken till gagn.
Det kan man tänka på nästa gång det fattas en förskollärare eller en polis som inte kan komma.
Citera
2024-08-22, 14:30
  #59
Medlem
Citat:
Den person som misstänkt för grovt sexualbrott på en fritidsgård i Örebro i somras har nu gripits – utomlands.
Citat:
– Han greps igår (onsdag) i Belgien, säger Anna Berg.
Citat:
Hur gick gripandet till?
– Som jag förstod det greps han på gatan.
Citat:
– Nu har det påbörjats en process för att få honom utlämnad till Sverige. Om och när han kommer till Sverige kommer han att förhöras av svensk polis och sedan blir det en häktningsförhandling, säger Anna Berg.

https://www.na.se/2024-08-22/misstankt-for-sexbrott-pa-fritidsgard-gripen/?shareSource=iossharebutton

.
Citera
2024-08-22, 14:42
  #60
Medlem
borgir82s avatar
Citat:
Misstänkt för sexualbrott i Örebro – gripen i Belgien
Citat:
En man som är internationellt efterlyst för sexuellt övergrepp mot ett barn på en fritidsgård i Örebro har gripits i Belgien, skriver Nerikes Allehanda.
Citat:
Den 23-årige mannen häktades i sin frånvaro i början av augusti, men hade då hunnit fly utomlands. Nu ska han begäras utlämnad till Sverige och därefter är planen att förhöra honom och inleda häktningsförhandling, uppger åklagare för NA.
Citat:
Det var den 24 juli som mannen misstänks ha utsatt en liten flicka för ett sexövergrepp på fritidsgården där han arbetade.

Efter händelsen har fritidsgården kritiserats för en rad missförhållanden. Bland annat för hur lång tid det tog att slå larm till polisen efter händelsen samt att mannen kunde arbeta på fritidsgården trots att han samtidigt var åtalad för bland annat barnfridsbrott. Han ska även ha varit anställd under ett falskt namn.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1286514
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in