2024-08-15, 10:34
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Oj, då är det bekräftat att de har intagit Kursk, en halvmiljonstad.

Det här är sensationellt.

Kursk region (oblast)..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
"Martynovka i Kursk-regionen har rensats från Ukrainas väpnade styrkor" - Alaudinov

"En ny grupp ukrainska fallskärmsjägare förstördes nära byn Borki i Kursk-regionen" , säger en representant för den ryska brottsbekämpande myndigheten till RIA Novosti.

Det hävdade de ju dag 1. Och det stämde inte.

Sedan hävdade de samma sak dag 2. Det stämde inte heller.

Nu hävdar de det igen. Vad pekar på att det stämmer förutom ett löst påstående?

Putin bajsade i väskan igen, nu mitt på Röda Torget. Jag hävdar det. Är det sant?
Citera
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Det sa dom innan ja.. men det har ändrats igår.

Källa?
Citera
2024-08-15, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jasonlives
Men vad för typ av källor vill du ha?
Är det Aftonbladet, pro ukrainsk twitter eller pro ryskt twitter?
Eller enbart Kiev Independant?

Källor som visat trovärdighet genom hela kriget duger gott. De finns. Tex ISW eller brittiska underrättelsetjänsten.
Citera
2024-08-15, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vodkasomsnus
Har du också räknat in alla resurser?
Hur stor är totalen? Hur mycket av detta har man exakt avsatt?
Vad är målet?

Fascinerande att folk vet så mycket.
Jag vill ha samma källor.
Ukrainas Mod skickar rapporter om hur, när och var?
Kan du inte dela med dig?
Jag förstår inte riktigt vad du menar. Undrar du om jag har total koll på Ukraina och Rysslands resurser och var när och hur deras möjligheter är att sätta in dem?
Det har jag ingen aning om, jag är endast en "skrivbordsexpert i krigföring" Försöker läsa lite olika saker och sätta mig in i vad som sker och hur det går. Följer lite olika bloggare/vloggare och deras kartrapportering.
Säger du att det går bra för Ukraina generellt nu iom deras offensiv/inträngande i ryssland?
Citera
2024-08-15, 10:37
Medlem
Citat:
"Martynovka i Kursk-regionen har rensats från Ukrainas väpnade styrkor" - Alaudinov

"En ny grupp ukrainska fallskärmsjägare förstördes nära byn Borki i Kursk-regionen" , säger en representant för den ryska brottsbekämpande myndigheten till RIA Novosti.

Jättesynd. Detta var Ukrainas elitfallskärmshoppare. Detta var alltså inte ens militärer utan snarare säkerhetspoliser som stoppade dessa elitsoldater. Jag fattar inte vad som gick snett.
Citera
2024-08-15, 10:38
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Källa?

Det stod igår...

Idag stod det så här "Brittiska ministrar övertygar nu allierade om behovet av att tillåta Ukraina att anfalla ryskt territorium med Storm Shadow kryssningsmissiler med en räckvidd på upp till 250 km , skriver The Times."
Citera
2024-08-15, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ItsWednesday
De anser nog sydfronten vara tillräckligt stabil, men jag tror även att syftet med attacken mot Kursk är att destabilisera fronten inne i Ukraina. Dels genom att ryssarna tvingas flytta trupper därifrån och dels genom att slå ut materiel och infrastruktur som kunde kommit ockupanterna till gagn.

Håller med, men utifrån nyheter från bägge sidor tycker jag mig kunna utröna att det inte går särskilt bra för ryssen just nu. Ryssen kommer kanske gräva ner sig, men jag tror inte Ukraina är intresserade av nåt nytt skyttegravskrig, utan endast ta sig in tillräckligt långt i Ryssland för att kunna slå ut så mycket som möjligt. De har långdistansvapen som når Moskva.
Tror liknande som du fast anser det verkar som en hejdlös chansning från Ukrainas sida.

Att sedan USA inkl allierade spelar ovetandes om denna offensiv tycker jag bara är löjligt. Självklart har väst vart med och planerat och kanske till och med är med och utför den.
Citera
2024-08-15, 10:41
Medlem
aztlans avatar
Citat:
Ukrainia har ingenting att förhandla med. Områdena de håller är områden som ryssarna till slut metodiskt kan trycka ut. Även om det kan dröja några veckor eller några månader beroende på hur mycket Ukrainia vill offra.

Östra delen av fronten rör sig fortsatt med bra fart, med större städer som kommer falla.
New York är snart 100% ryskt, striden om Toretsk har redan börjat, Pokrovsk är några veckor bort.
Finns ingenting som tyder på att Ukrainia lyckats minska trycket på den fronten.

Och den här sortens personal och material förlust har inte setts sen senaste Ukrainska offensiven.
Känns som att Ukraina har tidsbrist medan Ryssland har all tid i världen.
Ryzzland har varken ekonomin eller vapnen som behövs så glöm att dom har all tid i världen, hoppet ligger i att trumpeten blir vald men det finns en stor chans att Harris tar över. Den yngre ryzzka generationen är nog inte heller så sugen på att agera köttfärs åt idioten pootin
Citera
2024-08-15, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Det har i princip inte hänt någonting där på 18 månader, mer än att folk dött.

Vad vi ser nu är tydliga evidens på att det är Ukraina som har tjänat på dessa strider, eftersom de har kunnat bygga upp en "reserv" på åtm. 14 brigader.

Det var och är alltså inte så som vissa ryssälskare hävdar här på FB.

Putin och de andra framstår för tillfället som inkompetenta idioter.
Jag tenderar att instämma i det fetstilta.
Undra om det kommer vara en ökning i "flygolyckor/fönsterfall/trafikolyckor" bland ansvariga militärer/politiker i Ryssland om några veckor.
Citera
2024-08-15, 10:43
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Jättesynd. Detta var Ukrainas elitfallskärmshoppare. Detta var alltså inte ens militärer utan snarare säkerhetspoliser som stoppade dessa elitsoldater. Jag fattar inte vad som gick snett.

Borki ligger inte i Kursk ... men antar dom försöker invadera från olika håll över gränserna.. detta var i Belograd.
Citera
2024-08-15, 10:44
Medlem
Citat:
"När sanningen uppdagas"
Väst har skrikit om dessa lögner sedan början. Och inget har hänt.
Och vem litar på väst liksom "de håller på att skapa kärnvapen i Irak, vi måste invadera!"
Kom igen liksom.

Tar det en gång till då du vill stoppa huvudet i sanden som vanligt!

Dom stora reserverna du refererar till är det stackarna från kalliningrad du syftar på?

Kommer ni ens ihåg varför det är krig i Ukraina?
Får väl påminna er.
putte ville bli stortyzk tsar, stå staty och bli inskriven i historien (det kommer han att bli men inte som han hoppats).
Berika sig själv och sina utvalda oligark kollegor på Ukrainas rika naturtillgångar i öst.

Tror ni gemene ryss kommer tycka att det var värt det när sanningen uppdags?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in