2024-08-15, 00:24
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
En fattig person kan vara skyldig att stå för kostnader för begravning av släkting och kan lätt få problem med kronofogden utöver de problem de redan har. Där kan en extraprisbegravning hjälpa.

Jag tror inte att det här stämmer. Om dödsboets kontanta tillgångar inte räcker kanske en efterlevande partner måste sälja eller belåna gemensam egendom, men man är inte generellt sett skyldig att betala någon annans begravning. Däremot får man nog betala om man vill ha något annat än det billigaste av allt.
Citera
2024-08-15, 02:43
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrpator
Jag tror inte att det här stämmer. Om dödsboets kontanta tillgångar inte räcker kanske en efterlevande partner måste sälja eller belåna gemensam egendom, men man är inte generellt sett skyldig att betala någon annans begravning. Däremot får man nog betala om man vill ha något annat än det billigaste av allt.
Det blev nog inte helt rätt, men de närmaste släktingarna är skyldiga att se till att kroppen blir begravd och begravningsbyrån kräver att någon skriver under som beställare av deras tjänster. Om inte soc skjuter till det som saknas så lämnar begravningsbyrån ärendet till indrivning.
Citera
2024-08-15, 03:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
Borde inspirera fler till att dö.
"Gör ett klipp - dö nu och få en billig begravning!"

Dö nu lev sen liksom.. väldigt udda
Citera
2024-08-15, 03:46
Medlem
Nä men en begravning kostar runt 100 000 Totti.
Man ska hyra lokal med lite mat o skumpa efteråt också. Själva begravningen 50-60 000 om man inte ska toksnåla vilket väl känns sådär när en mamma eller son dött.
Citera
2024-08-15, 08:58
Medlem
TwoThousands avatar
Kremeringen gör väldigt ont tror inte du är stark nog för att genomgå det.
Citera
2024-09-15, 14:39
Medlem
Jag startade denna tråden för att en person som gåt bort för ett antal år sen fick ingen begravning utan ett avsked istället eller vad man ska kalla det, det var i ett sjukhuskapell och en representant från begravningsbyrån var där, från fonus var det som hälsade alla välkomna och var en dörrvakt typ. När jag kom dit var jag först och personen från begravningsbyrån frågade mig hur många vi blir och jag vet inte sa jag. Det kändes konstigt. Det var inte så många utan bara de närmaste typ. Det var bara att vi skulle sitta ner och titta på personens urna med blommor runtomkring. Där var ingen som höll i det. Inget tal om den döde, ingen sång, musik eller bön. Det var liksom jättelustigt.

Jag tycker det är bättre att lägga ner tid och energi för att göra det så fint som möjligt. Även om det kostar lite så är det bättre att lägga pengar på det än att skita i det och visa att man inte bryr sig.
Citera
2024-10-17, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hostaeggmoken
Nä men en begravning kostar runt 100 000 Totti.
Man ska hyra lokal med lite mat o skumpa efteråt också. Själva begravningen 50-60 000 om man inte ska toksnåla vilket väl känns sådär när en mamma eller son dött.

”Ska hyra lokal med lite mat och skumpa”. Enligt viken lag då?
Citera
2024-12-19, 01:26
Medlem
volvo 240s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HBTKuk
Såg faktiskt ett extrapris på begravning häromdagen - 7990:-

Just för att det kändes lite udda lade jag det på minnet. Vet inte vilken butik det var, dessvärre.
Det låter ju rimligt. Speceiellt eftersom jag och pappa kommer dela brav.

Mamma sa hon ville ha fyra tunna plankor och en enkel svepeduk men dög ju inte åt min galna syster så slutade på 48k kronor. Kan man inte kremeras utan ista tex? Det känns onödigt för mig. Jag lever i 10-11 år tll och då kan det kvitta så länge jag får vila hos min far.

Mamma ville ju han minneslund med men det borde ju snrarast vara billigare.

Är 10 år sedan mamma dog nu och 27 sen pappa.... Jag sörjer varje dag fortfarande. Så blir så fint att återfödas igen med sina närmaste annhöriga. Men tills dess så vilar jag gärna hos pappa som sagt. Han har en natursten där även mitt namn får plats.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in