När det är en "uppenbar" förmögenhetsskillnad mellan parterna så kan man ganska bekymmersfritt utgå från att alla typer av avtal, äktenskapsförord och liknande kommer att förkastas av domstolen. Det här är speciellt viktigt om du har en marxist eller en feminist i domstolen. Även den politiska miljön är viktig.
Det enda som överhuvudtaget går att acceptera är ett upplägg med komplexa bolagsstrukturer. Allt annat är finansiellt självmord. Egentligen är inte ens det optimalt eftersom både upplägg och förvaltningskostnad kommer att skena iväg över 10-20 år eller hur länge nu ett äktenskap håller. Men det är det enda alternativet om du vill bilda familj och säkra din förmögenhet samtidigt.
Det värsta jag hört var i Kanada där en man blev av med halva sin förmögenhet utan att ha varit gift och utan att någonsin ha bott ihop. Det räckte med att de levde under "ett äktenskapsliknande förhållande" (översättning; de umgicks, knullade och reste ihop).
Om du vill ha exakta detaljer på juridiska lösningar så PM:a. Jag skriver inte sådant offentligt där allt jävla radikalfeminist-trash kan läsa...
Citat:
Ursprungligen postat av
ensamkrigaren
Skriva avtal på allt? Med den där listan ska man nog se äktenskap som helt uteslutet. Jag förstår inte ens vad poängen med att gifta sig är idag med tanke på hur många som skiljer sig och konsekvenserna av det, speciellt som man då man sannolikt är den största förloraren. Det är ett juridiskt avtal som man definitivt klarar sig utan. Men så ser det ut i könskriget 2024 där födelsetalen närmar sig noll och relationer mellan män och kvinnor blir mer och mer av en omöjlighet.