2024-08-14, 19:50
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Putin är livrädd för att ge någon högre general befälet över styrkor som ska strida i Ryssland i relativ närhet till Moskva. Han misstänker förmodligen att hans kvarvarande generaler kommer att konspirera mot honom, erbjuda Ukraina fred på acceptabla villkor och marschera mot Moskva.
Det kan ju finnas konspiratörer på betydligt närmare håll än så, t.ex. inom FSB. FSB hade mer än ett finger med i spelet när invasionen 2022 planerades, och det är mest sannolikt inom FSB som Putins efterträdare står att finna.

Kejsar Paul blev ihjälslagen i sitt palats efter bl.a. flera misslyckade krig. You never know...
Senast redigerad av Blot-Sven 2024-08-14 kl. 19:53.
Citera
2024-08-14, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antistalk
Då ser vi fram mot nattens drönarattacker
."Rysk militärpersonal skrev på sociala nätverk att strejken var effektiv eftersom ryskt luftförsvar inte kunde skydda dessa föremål."

Det ryska luftförsvaret är mer än undermåligt.
Here we go, again!

Vi håller tummarna att drönarattackerna blir effektiva. Fotsoldaterna som gör ett så viktigt arbete behöver verkligen all hjälp de kan få att överleva på slagfältet. Ju färre flygplan Ryssland har desto kortare blir kriget.
Citera
2024-08-14, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Ligger väl i tangentens riktning med tanke på att Ryssland såg ju att Ukraina laddade upp för offensiven men sket totalt i det, Gerasimov är ju den högsta ansvarige för debaclet så en balkongflygning finns nog inbokad.

Han kanske klarar sig om han fattar att det är dags att dra sig tillbaka för att dricka sprit och hålla käft.
Citera
2024-08-14, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Det kan ju finnas konspiratörer på betydligt närmare håll än så, t.ex. inom FSB. FSB hade mer än ett finger med i spelet när invasionen 2022 planerades, och det är mest sannolikt inom FSB som Putins efterträdare står att finna.

Kejsar Paul blev ihjälslagen i sitt palats efter bl.a. flera misslyckade krig. You never know...

Det mest troliga är att en annan skurk tar över efter Putin. Tyvärr, det beror på att Putin varit väldigt noga med att helt enkelt döda alla goda ryssar som försökt att arbeta politiskt.

Men jag tror ärligt att få kan acceptera en från Putins egna led.
Citera
2024-08-14, 20:00
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Det mest troliga är att en annan skurk tar över efter Putin. Tyvärr, det beror på att Putin varit väldigt noga med att helt enkelt döda alla goda ryssar som försökt att arbeta politiskt.

Men jag tror ärligt att få kan acceptera en från Putins egna led.
Det är ju en sak att acceptera och en annan att kunna förhindra det. Jag hade sagt att Patrusjev ligger bäst till om det inte vore för att han är ännu äldre än Putin.

Eller så blir det militärkupp ändå. Den som lever...
Citera
2024-08-14, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Det är ju en sak att acceptera och en annan att kunna förhindra det. Jag hade sagt att Patrusjev ligger bäst till om det inte vore för att han är ännu äldre än Putin.

Eller så blir det militärkupp ändå. Den som lever...

Blir det en statskupp idag så kanske omvärlden inte kan göra så mycket. Blir det däremot en statskupp i sista sekunden innan Ukraina anländer till Moskva och ryska armén är bortraderad, då blir det svårare för då har Ukraina och resten av världen lite mer att säga till om.
Citera
2024-08-14, 20:02
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Jag tror väl iofs att en rysk användning av kärnvapen inte bara skulle skrämma Ukraina. Jag tror att det skulle skapa panik i Ryssland och ett massuttåg av folk från ryska städer. Används kärnvapen så är kriget förlorat för Ryssland. Politiskt skulle det vara en katastrof på precis alla sätt.
Jag tror att det är fel analys. Ryssarna har primats i 2,5 år att det är rätt att spränga kärnvapen i Ukraina. Rysk media har matat ryssarna med argument för varför kärnvapen är rätt väg framåt.
De som ännu inte lämnat Ryssland och vänt diktaturen ryggen, kommer inte göra det om Ryssland spränger ett taktiskt kärnvapen i Ukraina.

Om ryssarna inte reagerar när ryska soldater våldtar kvinnor och barn i Bucha och sedan slänger dem i massgravar, varför skulle de reagera om ett litet taktiskt kärnvapen bränns av? Det är ju trots allt tal om ett taktiskt kärnvapen. Klart ryssarna ska vara taktiska. Ingen vill väl vara otaktisk?
Citera
2024-08-14, 20:02
Medlem
Norrbagg79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Hoppas lite på att de tar Kherson och Krim. Då skulle de kunna använda flottan för Mariupol.
Vilken flotta, tror inte sjödrönare duger mot Mariupol.
Citera
2024-08-14, 20:05
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Blir det en statskupp idag så kanske omvärlden inte kan göra så mycket. Blir det däremot en statskupp i sista sekunden innan Ukraina anländer till Moskva och ryska armén är bortraderad, då blir det svårare för då har Ukraina och resten av världen lite mer att säga till om.
Jaså, du syftade på omvärlden. Ja, då är jag med dig. Jag tänkte på ryssarna. De skiter ju i vilket, de allra flesta av dem. Om statsmakten i Ryssland är fortsatt stabil när Putin försvinner lär det bli nån FSB-nisse.
Citera
2024-08-14, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Jag tror att det är fel analys. Ryssarna har primats i 2,5 år att det är rätt att spränga kärnvapen i Ukraina. Rysk media har matat ryssarna med argument för varför kärnvapen är rätt väg framåt.
De som ännu inte lämnat Ryssland och vänt diktaturen ryggen, kommer inte göra det om Ryssland spränger ett taktiskt kärnvapen i Ukraina.

Om ryssarna inte reagerar när ryska soldater våldtar kvinnor och barn i Bucha och sedan slänger dem i massgravar, varför skulle de reagera om ett litet taktiskt kärnvapen bränns av? Det är ju trots allt tal om ett taktiskt kärnvapen. Klart ryssarna ska vara taktiska. Ingen vill väl vara otaktisk?

Ryssarna reagerar nog inte förrän det smäller. Men nu vet vi alla att NATO kommer inte att svara med kärnvapen utan med konventionella vapen. Det kommer med andra ord att mest smälla där NATO har identifierat att det finns "dumma" ryssar.
Citera
2024-08-14, 20:09
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YBB641
Han kanske klarar sig om han fattar att det är dags att dra sig tillbaka för att dricka sprit och hålla käft.
Gerasimov är del av Putins innersta krets och kommer alltid att hitta någon annan att skylla krigets misslyckande på.

Det räcker heller inte att hålla käften i Ryssland. När diktatorn känner sig förnedrad så får du räkna med att drinken är spetsad med radioaktivt material, att ditt flygplan råkar störta eller att du olyckligt trampar fel när du är på väg mot ett öppet fönster på fyrtionde våningen.
Citera
2024-08-14, 20:12
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slaskfarsan
"Sugen på ett jobb på en av världens mest intensiva krigsskådeplatser?

Ett ryskt byggföretag söker skyttegravsgrävare till Kursk där den ukrainska armén just nu genomför en framgångsrik offensiv inne i Ryssland.

Villkoren: Upp till 25 000 kronor i lön, mat, bostad och rekreationsmöjligheter – ingen tidigare erfarenhet krävs."

Man ska gräva en grav som kan bli sin egen grav

Kan vara ett ryskt trick då dom har brist på kanonmat. Jag har för mig att den där slovakiska krigsfången som blev infångad i UAFs nät snackade om att han tagit ett jobb för att gräva. Det slutade med att han blev köttkvarnskandidat och skickades fram i fronten av ryssarna. Nu kom historien från en slovak som frivilligt prövat lyckan i ryssland så chansen att historien är sann ligger på 10-15%. Dock har det rapporterats om scamupplägg med byggjobb i "DPR" där minoriteter från långt väga kommit till "DPR" i tron att arbeta på bygge och sedan tvångsrekryterats till köttkvarnen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in