2024-08-14, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Men vänta här nu. Vad är "oro" om man analyserar det begreppet? Det är en känsla och inte på något sätt någon fakta. Bara för att du känner en "oro" för ett barn så är det inte likställt med objektiv fakta, utan rent av en subjektiv känsla som just du har. Och nej du får inte vara med i en utredning, mer än att du lämnar uppgifter till en utredning. Om du inte är vårdnadshavare vill säga, eller att du jobbar professionellt med barnet ifråga.

Vad barn säger och inte säger behöver experter på barn analysera och inte socionomer. Det är en fråga för BUP och barnpsykologer. Socionomer ska hålla sig långt borta från att göra bedömningar i familjefrågor och i frågor om barn.

I det fall jag beskrev som avskrivet blev jag, i och med mitt vittnesmål, i högsta grad en delaktig i utredningen. Jag blev kontaktad av soc. flera gånger med följdfrågor angående både barnet och föräldrarna. Även BUP var delaktiga i utredningen.
Senast redigerad av Krimprofessorn 2024-08-14 kl. 16:00.
2024-08-14, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Mycket möjligt att det blev rätt i dessa fall: men det förringar inte att socialtjänsten kan fatta saker helt felaktigt och då kan det tvärtom bli SKADLIGT för barnen som får leva med ett livslångt trauma av att bli omhändertagna på falska grunder.

Lägg till att de inte behöver några konkreta bevis för att omhänderta barn, utan det räcker med socionomernas magkänslor. Och nej jag överdriver inte nu, utan precis så ser verkligheten ut.

Det kan såklart bli fel åt båda håll. Barn som fortsätter att utnyttjas och misshandlas p.g.a. nedlagda utredningar och barn som blir separerade från sina föräldrar trots att det inte är helt befogat. Men i de allra flesta fall gör soc. arbete stor skillnad och räddar barn.

Sen tycker jag nog inte att du ska dra alla kommuner över samma kam. Det skiljer sig nog åt ganska mycket skulle jag gissa…
2024-08-14, 16:18
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krimprofessorn
Det kan såklart bli fel åt båda håll. Barn som fortsätter att utnyttjas och misshandlas p.g.a. nedlagda utredningar och barn som blir separerade från sina föräldrar trots att det inte är helt befogat. Men i de allra flesta fall gör soc. arbete stor skillnad och räddar barn.
Ja men synen på att socialtjänsten gör fel behöver skärpas till rejält. Det måste råda en total nolltolerans mot fullt medvetna fel och lögner om föräldrar i utredningarna. Det här går att kontrollera bättre, men socialtjänstens tjänstemän låter dessvärre politikerna hållas. Det är alldeles för mycket fusk i utredningarna i form av vinklingar, vantolkningar och rena lögner om föräldrarna och det granskas inte tillräckligt noggrant. Ska man ta ett barn så ska inte en endaste lögn från en tjänsteman godkännas i en utredning. Transparensen behöver bli bättre och allt material som soc har måste utan att det frågas om delas med föräldrarna (om inte sekretess behövs i vissa fall). Föräldrar ska per automatik få ut allt material de har rätt att få ut, utan att behöva fråga efter det. Och de ska alltid informeras om sina juridiska rättigheter gentemot soc. Så är det inte idag.

Citat:
Ursprungligen postat av Krimprofessorn
Sen tycker jag nog inte att du ska dra alla kommuner över samma kam. Det skiljer sig nog åt ganska mycket skulle jag gissa…
Det spelar ingen roll vilken kommun det gäller, eftersom detta är ett systemfel som finns i alla Sveriges kommuner mer eller mindre. Soc har mycket svårt att rekrytera personal eftersom socialtjänsten inte verkar vara en så attraktiv arbetsgivare för nyutexaminerade socionomer och personalomsättningen är mycket hög, vilket också leder till kvalitetsproblem i utredningarna, när nya socialsekreterare ska ärva gamla fall hela tiden. Och att nyutexaminerade socionomer ska göra det svåraste som finns inom socialtjänsten, nämligen LVU-utredning och dessutom hålla sig sakliga. Något som socionomer har mycket svårt att klara av.
Senast redigerad av kurt-sune 2024-08-14 kl. 16:22.
2024-08-14, 16:20
Medlem
A*ltsund sitter och påstår att de döda förvaras på klimatoriet , bårhus lär det vara
2024-08-14, 16:23
Medlem
De fattar inte att bara kan åka dit utan måste boka tid så att det förbereds i visningsrum där anhöriga kan ta farväl
2024-08-14, 16:36
Medlem
Inanna-1921s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tanach
Hon låg i frysen i två veckor innan de fick besked om att deras mamma hade dött.
Hur fick du reda på det?
Sandra säger nu att hon dog i måndags men de har inte kontaktat henne förrän idag verkar det som.
En Muslim ska begravas så fort som möjligt inom 36 timmar, så lär det inte bli nu.
Sen kommer SA och säger att hon ska kontakta "klemaktoriet" för det är där mamman är, Sandra sa frysen och ville veta vad det kallas.
Som tur är kom Elen* upp och rättade henne tillslut.
SA låter dragen som vanligt men jag tror personligen det är pga sjukdom och inte alkohol som folk vill påstå hela tiden.
2024-08-14, 16:39
Medlem
Inanna-1921s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Verkar som om det är sant att mamma dött och det var ju inte direkt oväntat med tanke på att hon varit i slutstadiet av demenssjukdom ganska länge , dvs då personen mest bara orkar ligga och har slutat prata
Ja men det verkar inte som att sandra förstod att mamman var dement och då blir det ännu mer traumatiskt.
Det känns som att detta kommer att sluta illa.
2024-08-14, 16:42
Medlem
Inanna-1921s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nariiouh
Vore fantastiskt om mamman äntligen fick vila och slippa dotterns terror. Får hoppas S nu försvinner från TT så småningom.
Synd att ha sabbat morsans sista år.
Det är nu galenskaperna kommer eskalerar och hon säger själv att de inte ska tro att de kan komma undan, bla ska Sverige anmälas för mord.
Hon är fruktansvärt upprörd och ledsen och gapar och skriker så skulle inte förvåna mig om detta tippar henne över totalt och hon går bärsärk.
2024-08-14, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inanna-1921
Hur fick du reda på det?
Sandra säger nu att hon dog i måndags men de har inte kontaktat henne förrän idag verkar det som.
En Muslim ska begravas så fort som möjligt inom 36 timmar, så lär det inte bli nu.
Sen kommer SA och säger att hon ska kontakta "klemaktoriet" för det är där mamman är, Sandra sa frysen och ville veta vad det kallas.
Som tur är kom Elen* upp och rättade henne tillslut.
SA låter dragen som vanligt men jag tror personligen det är pga sjukdom och inte alkohol som folk vill påstå hela tiden.
SA är dömd för rattfylleri för något år sedan så alkohol finns allt med i bilden , hon brukar sluddra mer och mer under lives dessutom var hennes mamma missbrukare och det finns stor ärftlighet för alkoholism
S säger att mamman ville begravas i Irak och det är både kostsamt och komplicerat rent praktiskt men borde finnas en del i de arabisktalande liven som har ordnat sådant för sina anhöriga eller åtminstonde vet någon som kan hjälpa till rent praktiskt
2024-08-14, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inanna-1921
Ja men det verkar inte som att sandra förstod att mamman var dement och då blir det ännu mer traumatiskt.
Det känns som att detta kommer att sluta illa.
Hon fick mammas sjukdom förklarat för sig många gånger men trodde att det var rehab för träna upp gång som behövdes och att mamman inte kommunicerade var för att hon var rädd och inte kunde svenska
2024-08-14, 16:48
Medlem
Inanna-1921s avatar
Citat:
SA är dömd för rattfylleri för något år sedan så alkohol finns allt med i bilden , hon brukar sluddra mer och mer under lives dessutom var hennes mamma missbrukare och det finns stor ärftlighet för alkoholism
S säger att mamman ville begravas i Irak och det är både kostsamt och komplicerat rent praktiskt men borde finnas en del i de arabisktalande liven som har ordnat sådant för sina anhöriga eller åtminstonde vet någon som kan hjälpa till rent praktiskt
Ja hon sa hon hade pratat med några om att skicka henne dit.
Ja jag vet det där med alkoholen men hon har fått skador av det eller nån annan sjukdom.
Hon har blivit sjukt stel i kroppen och styltig när hon rör sig med försämrad balans, möjligtvis har hon varit packad varje gång hon demonstrerat för då kan man bli styltig för att man försöker hålla sig upprätt men tycker ändå det liknar nån neurologisk sjukdom, men vad vet jag 🤷🏻‍♀️. Tänker att det kan vara anledningen till varför hon inte är med fysiskt längre på demon.
2024-08-14, 16:50
Medlem
Inanna-1921s avatar
Citat:
Hon fick mammas sjukdom förklarat för sig många gånger men trodde att det var rehab för träna upp gång som behövdes och att mamman inte kommunicerade var för att hon var rädd och inte kunde svenska
Jadu, antingen levde hon I förnekelse eller så är hon inte smart nog att kunna ta in information. Hon är dyslektiker så har kanske inte läst på om det pga det är svårt för henne men hon påstår ju att hon har 6 utbildningar så det borde inte vara ett problem kan man tycka.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in